«گیلدا» ساخته متفاوت امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی؛ کوارتت آلترناتیو زنانه

در سینمای ایران به ندرت پیش می‌آید که شاهد ساخته شدن فیلمی از سوی یک تیم دونفره باشیم، بر همین اساس امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی جدای از سبک کاری و سلیقه هنری خاصشان فقط به‌واسطه همکاری طولانی‌مدت و مستمر خود نیز می‌توانند مورد توجه رسانه‌ها باشند. اما این جنبه بیرونی نباید مانع از آن شود که بررسی سینمای آن‌ها به همین بخش محدود گردد.
بنکدار و علی‌محمدی که به‌واسطه شاگردی در مکتب سینماگرانی چون محمدرضا اصلانی و بهرام بیضایی در سینما رشد کرده‌اند، در سینمای خود به دلیل تصویرسازی غیرمعمول، روایت‌های سیال و نامتعارف، ارجاع به هنرهای تجسمی، استفاده از بازیگران سرشناس در نقش‌های غیرمنتظره و پرداخت شخصیت‌های زن متفاوت شهرت دارند. همکاری مداوم با مرتضی پورصمدی در مقام مدیر فیلمبرداری نیز در دستیابی به این سبک بصری خاص، نقشی غیرقابل انکار داشته است. فیلم «گیلدا» جدیدترین ساخته آن‌هاست به دلیل فرامتنی تا پیش از این فرصت حضور در جشنواره فجر یا نمایش عمومی را پیدا نکرده بود و حالا در طرح اکران آنلاین مخاطبان سینمای ایران می‌توانند به تماشای ساخته بحث‌برانگیز آن‌ها بنشینند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با فیلم «گیلدا» آخرین اثر امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی از فیلمسازان سرشناس جریان آلترناتیو سینمای ایران با فیلیمو شات همراه باشید.


نقد و بررسی فیلم شیشلیک


در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده: «گیلدا (مالک رستوران سپید) سیاه‌ترین شب زندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد. او برای نجات زندگی‌اش تا صبح فردا فرصت دارد…» این خلاصه احتمالا کمک چندانی به مخاطب نمی‌کند جز اینکه بدانید فیلم در یک لوکیشن واحد می‌گذرد، اما بدون زمان و مکان قراردادی در روایت.
فیلم از چهار اپیزود تشکیل شده که نقطه مشترک تمام آن‌ها حضور شخصیت اصلی (با نقش‌آفرینی مهناز افشار) در لوکیشن واحد یک رستوران است. در هر اپیزود، گیلدا با فردی دیگر مواجه می‌شود و داستان با جنبه نمایشی پیچیده‌ای در هم می‌آمیزد که ارجاع و ارتباطات ویژه‌ای دارد با آثار دیگری، از جمله کارهای قبلی خود سازندگان فیلم گرفته تا متن ساخته‌نشده «آینه‌های روبه‌رو» از بهرام بیضایی. از منظر تماتیک نیز می‌توان مفهوم زنانگی در جامعه‌ای مردسالار، به شکل‌ها و شیوه‌های مختلف را عامل پیوند اپیزودها دانست.

مهناز افشار در نمایی از فیلم گیلدا

همه چیز درباره فیلم بی همه چیز در جشنواره فجر ۹۹


نکته‌ای که در تماشای فیلم کاملا به چشم می‌آید بازی متفاوت مهناز افشار در نقشی با جنبه‌های نمایشی و لحن‌های مختلف است که در کارنامه جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند. جدای از مهناز افشار، بازیگران مرد فیلم مانند حامد کمیلی، رضا شفیعی جم و هادی حجازی‌فر نیز حضوری دور از انتظارات معمول تماشاگر دارند. این یکی از ترفندهای همیشگی بنکدار و علی‌محمدی در فیلمسازی است که بازیگرانی شناخته‌شده و محبوب نزد مخاطب عام را در نقش‌ها و آثاری به کار می‌گیرند که تماشاگر معمول آثار جریان اصلی سینمای ایران توقع آن را ندارد. از این رو همین رویکرد ممکن است که همزمان هم طیف تازه‌ای از مخاطبان را به یک اثر سینمایی جلب کند یا سرخوردگی آن‌ها را در پیش داشته باشد.

یکی از جنبه‌های فیلمسازی بنکدار و علی‌محمدی، پیچیدگی و باج ندادن به تماشاگر است.

این مسئله با دیگر جنبه‌های فیلمسازی بنکدار و علی‌محمدی تشدید شده که پیچیدگی و باج ندادن به تماشاگر از مهم‌ترین‌های آن است. نکته‌ای در آثار قبلی آن‌ها یعنی «شبانه»، «شبانه‌روز» و «ارغوان» نیز دیده می‌شود. نکته اینجاست که رویکرد غیرمعمول آن‌ها در فیلمسازی هیچ‌وقت آن‌طور که باید و شاید فرصت دیده شدن و برقراری ارتباط با مخاطب گسترده را پیدا نکرده تا بتواند از این منظر به مطالعه‌ای عمیق‌تر در باب سینمای ایده‌آل آن‌ها رسید. امکانی که احتمالا با اکران آنلاین فیلم «گیلدا» به شکلی مناسب فراهم شود.


نقد و بررسی فیلم رمانتیسم عماد و طوبی


در ادامه طرح اکران آنلاین نوبت به نمایش ساخته جدید و بحث‌برانگیز امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی رسیده است. فیلم «گیلدا» با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون مهناز افشار، حامد کمیلی، رضا شفیعی جم، هادی حجازی‌فر، حمیدرضا پگاه، سعید چنگیزیان، مرتضی اسماعیل‌کاشی و فرخ نعمتی هم‌اکنون در سینمای آنلاین فیلیمو قابل تماشاست.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil