جایی برای سربازان وطن

نگاهی به مینی سریال گرگ

تا چند سال پیش اگر درباره ارتش و نیروهای نظامی ترکیه صحبت می‌کردید، تصور عموم مردم داخل و خارج از کشور برمی‌گشت به دخالت‌های نظامیان در عرصه سیاست تا دهه نود میلادی و درگیری‌های حکومت مرکزی با کردهای تجزیه‌طلب. در هزاره جدید، ترکیه با تغییرات ساختاری در اقتصاد و سیاست دچار تحولات چشمگیری شده است. در دهه گذشته نیز با تبدیل شدن ترکیه به یکی از قدرت‌های مهم خاورمیانه، نیروهای نظامی جایگاهی ویژه پیدا کرده‌اند؛

طوری که بدون درگیری مستقیم ترکیه در هیچ جنگی طی سال‌های اخیر، شمار فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی ترکی با اشاره به موضوع جنگ افزایش پیدا کرده و در این آثار شاهد هستیم که ستارگان معروف، در نقش سربازان وطن حضور یافته‌اند. مسلما بخشی از این توجه و رویکرد برمی‌گردد به سیاست‌های تبلیغاتی دولت اما جنبه‌ای که نمی‌توان نادیده گرفت نیاز بازار و استقبال مخاطبان از تجربیات تولیدی در ژانرهای تازه است. یک نمونه قابل بحث از چنین آثاری، سریال ترکی «گرگ» است که چندی پیش منتشر شد و واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت.

مینی سریال گرگ (با عنوان اصلی Börü و عنوان انگلیسی Wolf) جزو اولین تولیدات ترکی بود که بر روی نت‌فلیکس نیز عرضه شد؛ مینی‌سریالی شش قسمتی درباره یگان نیروهای ویژه و آنچه اعضای این یگان طی ماموریت‌های نفس‌گیر و زندگی شخصی خود از سرمی‌گذرانند، با اشاره به مسائل سیاسی و امنیتی روز ترکیه. طوری که دنباله سریال در قالب یک فیلم ۸۰ دقیقه‌ای مجزا ساخته شد و به داستان کودتای معروف گروهی از نیروهای ارتش علیه دولت وقت می‌پرداخت.

نویسنده و پدیدآورنده سریال، الپر چاغلار است؛ یکی دیگر چهره‌های نسل جدید سینمای ترکیه که بعد از تحصیل در آمریکا به کشور بازگشته و مشغول به کار شده. پیش‌تر، چاغلار به‌واسطه ساخت فیلم موفق «کوه» در سال ۲۰۱۲ شناخته می‌شد که داستان گیر افتادن چند سرباز در کولاک را روایت می‌کرد. چاغلار به شیوه سریال‌های آمریکایی، در مقام پدیدآورنده «گرگ» حضور دارد و کارگردانی اپیزودهای سریال به افراد دیگری واگذار شده است.
در ادامه، برای معرفی و بررسی بیشتر سریال ترکی بحث‌برانگیز «گرگ» با فیلیموشات همراه باشید.

به‌طورکلی، «گرگ» تحت تاثیر فیلم‌ها و سریال‌های اکشن آمریکایی سال‌های اخیر با محوریت قهرمانان ارتشی است؛ چه در درونمایه که بر روی ارزش‌های ملی و راست‌گرایانه و جایگاه ارتش تاکید دارد و چه در فرم و تصویرسازی که می‌توان تاثیرپذیری آشکار از ساخته‌های امثال مایکل بی، کاترین بیگلو و حتی بازی‌های ویدیویی مشهور جنگی را دید.

نقطه قوت سریال همین اجرای صحنه‌‌های اکشن با کیفیت و جزییات بالاست؛ طوری که اگر از مشکلات و ضعف‌هایی مانند جلوه‌های بصری نه چندان سطح بالا صرف‌نظر کنیم، در اکثر مواقع «گرگ» به استانداردهای تریلر در ابعاد بین‌المللی نزدیک می‌شود. البته به همان نسبت، این میزان تلاش برای شبیه بودن به فیلم‌های اکشن آمریکایی باعث شده که منتقدان، این مینی‌سریال را غیر اوریجینال توصیف کنند. نکته‌ای که در مورد دیگر آثار ترکی تولید یا منتشرشده توسط نت‌فلیکس در یکی دو سال گذشته نیز به چشم می‌خورد و در عین بالا بودن کیفیت تولید، خیلی از مخاطبان به دلیل دور شدن از فضای بومی و واقع‌بینانه به سادگی با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند.

مسئله بحث‌برانگیز دیگر، رویکردی است که «گرگ» در پس‌زمینه سیاسی اکشن دنبال می‌کند. داستان در سال ۲۰۱۴ اتفاق می‌افتد و ما همراه با شخصیت‌های اصلی به یگان نیروهای ویژه ترکیه تعلق دارند، در قالب عملیات‌های حساس به حوادث امنیتی مختلف سرک می‌کشیم. ماجرا با حمله تروریستی در یک مدرسه آغاز می‌شود و بعدا به سراغ داعش و گروه‌های تجزیه‌طلب همچون پ.ک.ک نیز می‌رود. در همین بخش است که خیلی از منتقدان و بینندگان مینی‌سریال در داخل ترکیه آن را جانبدارانه و در راستای تبلیغ سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ دولت اردوغان در داخل و خارج از مرزهای کشور خوانده‌اند. مسئله‌ای که شاید مخاطب غیربومی چندان متوجه آن نباشد.

در مجموع، «گرگ» مینی‌سریالی جذاب برای علاقه‌مندان به تریلرهای جنگی و البته کسانی است که به کسب اطلاعات بیشتر از سیاست و مسائل اجتماعی ترکیه علاقه دارند؛ اثری که تا حد ممکن سعی شده تا از تولیدات تلویزیونی معمول ترکی فاصله بگیرد و به محصولی در سطح و کیفیت بین‌المللی نزدیک شود.

مینی سریال ترکی گرگ اثر الپر چاغلار و با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون آهو ترکپنجه، سرکان چای‌اوغلو، امیر بندرلی‌اغلو، مورات ارکین، اوزگه گورل، مسوت آکوستا و… به‌زودی در فیلیمو قابل‌تماشا خواهد بود.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. رضا می‌نویسد

    آیا این سریال دنباله ای هم دارد اگه هست بی زحمت اسم دنباله سریال رو اعلام کنین.

fosil