داستان انیمه «دکا-دنس» در آینده و در زمانی رقم میخورد که نسل بشر با یک تهدید نژادی عجیب از بیگانگان به مرز انقراض رسیده است. این موجودات عجیب، علاوهبر اینکه دنیا را زیر پاهایشان له میکنند، از خون انسان بهعنوان سوخت استفاده میکنند.
کمپانی فانیمیشن (Funimation) امسال در مراسم فانیمیشنکان ۲۰۲۰ از قسمت جدید سریال «دکا-دنس» (با عنوان اصلی Deca-Dance) پردهبرداری کرد. بهراحتی و فقط در ۱۰ دقیقۀ ابتدایی قسمت اول سریال انیمه «دکا-دنس» میتوان حدس زد که بیشک با مجموعهای بینظیر و جذاب طرف هستیم. این سریال نیز مانند مجموعۀ تلویزیونی «حماسۀ تانیای شیطان» (با عنوان اصلی Saga of Tanya the Evil) و فیلم «فولی کولی» (با عنوان اصلی Fooly Cooly) محصول کمپانی فیلمسازی نات است. با فیلیمو شات همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به انیمه سریالی «دکا دنس».
داستان سریال «دکا-دنس» در آینده و در زمانی رقم میخورد که انسان و نسل بشر با یک تهدید نژادی عجیب از بیگانگان به مرز انقراض رسیده است. تنها راه باقیمانده برای نسل بشر ساخت تانکی جنگی به نام دکا-دنس است تا به کمک آن بتواند مقابل گادولها، این موجودات عجیب، ایستادگی کند. گادولها علاوهبر اینکه دنیا را زیر پاهایشان له میکنند، از خون انسان (که آن را آکسیون مینامند) بهعنوان سوخت استفاده میکنند.
وقتیکه پای انیمه در میان باشد، صحبتکردن از دلیل و منطق کمی بیمعنا بهنظر میرسد، اما آنچه مجموعۀ «دکا-دنس» را در قالب انیمهای کنجکاویبرانگیز از دیگر انیمهها جدا میکند، ارائۀ درخشان و ترکیب بینظیر داستانهای علمی – تخیلی با جهانی خیالی است.
پس از موفقیت چشمگیر یوزورو تاچیکاوا در مجموعۀ «نمایش مرگ» (با عنوان اصلی Death Parade) در سال ۲۰۱۳ و پس از گذشت وقفهای چندساله، حالا او با سریال جذاب «دکا-دنس» به میدان بازگشته است. کارنامۀ کاری تاچیکاوا با گذشت زمان پیشرفت چشمگیری داشته است. او موفق شد دو فصل از بهترین مجموعههای کمپانی فیلمسازی بونز را کارگردانی کند؛ مجموعهای به نام «ماب سایکو ۱۰۰» (با عنوان اصلی Mob Psycho 100). این مجموعه، پیشتر جایزۀ بهترین انیمۀ سال ۲۰۱۹ را از جشنوارۀ آیجیاِن نیز کسب کرده بود. علاوهبر اینها، یکی از قسمتهای مجموعه فیلمهای «کارآگاه کونان» (با عنوان اصلی Detective Conan)، قسمت «کارآگاه کونام: زیروی انتقامجو» (با عنوان اصلی Detective Conan: Zero the Enforcer) نیز به همت او کارگردانی شده است.
البته یکی از دلایلی که تاچیکاوا را دوباره روی صندلی کارگردانی نشانده، هیجان و سلیقهای است که او در انتخاب انیماتورها و طراحان بااستعداد سریال جدیدش به خرج داده است.
هیروشی سیکو، نویسنده خلاق، پیشتر نیز در «ماب سایکو ۱۰۰» با تاچیکاوا همکاری داشته است. او اکنون موفق شده تنها در اولین قسمت مجموعۀ «دکا-دنس» پتانسیل چشمگیر داستان این سریال را به مخاطبان نشان دهد.
شخصیتهای اصلی این سریال به دو گروه بازیگران مجزا تقسیم میشود:
جنگاورانی پیاده، با عنوان گییِرها، که به جنگ با گادولها میروند. این در حالی است که گادولها، آکسیون (خون) آنها را با اسلحهها و نیزههای خاص خود به تاراج میبرند.
شخصیتهای بعدی، با عنوان تانکرها، مهندسان و انسانهای خلاقی هستند که در جبهۀ پشتیبانی، از جنگاوران دفاع میکنند و احتیاجات آنها را تأمین مینمایند.
داستانهای زیادی نیز پشت ماشین جنگی ساختهشدۀ آنهاست. سازهای پُرسروصدا با طراحی پیچیده و گیجکننده، ساختهشده از صفحههای فلزی متعدد با لولههای فلزی پیچدرپیچ که در هم فرورفتهاند. برای توصیف این ماشین عجیبوغریب در یک کلمه میتوان گفت: دیوانهساز.
۲۰ انیمه برتر قرن ۲۱؛ کودکانههایی که مخاطب بزرگسال دارند
انیمه «دکا-دنس» داستان دختری به نام ناتسوم را روایت میکند. ناتسوم عضوی از گروه تانکرهاست، اما رؤیای او بدلشدن به یک گییِر است تا در آن گروه بتواند انتقام خون پدرش را بگیرد. البته ناتسوم دست راستش را در همان درگیریای که منجر به مرگ پدرش شد، از دست داده است؛ بنابراین تحقق این رؤیا کمی بعید بهنظر میرسد.
ناتسوم تلاش میکند تا به دست مصنوعی عادت کند و از آن بهدرستی استفاده کند، اما معلم و دوستانش رؤیاهای او را با توجه به ناتوانیهای جسمیاش مسخره میکنند. ناتسوم بدون اینکه از شرایط دلسرد شود، تصمیم میگیرد پیش مردی مکانیک به نام کابوراگی کارآموزی کند و تعمیر اسلحهها را بیاموزد. کابوراگی مردی مرموز و خشمگین، اما کمحرف و آرام است.
نکات و اشارات هیجانانگیز بسیاری دربارۀ این سریال وجود دارد؛ از طراحی عجیب تانک جنگی گرفته که انگار نسخۀ تقویتشدۀ «قلعۀ متحرک هاول» (با عنوان اصلی Howl’s Moving Castle) است تا صحنههای هوشمندانه و زیبا و شخصیتپردازیهای باکیفیت و طراحیهای خیرهکنندۀ شینیچی کوریتا (او کسی است که پیشتر نیز در «نمایش مرگ» با تاچیکاوا همکاری داشته). اما بهرغم همۀ موارد ذکرشده، نکتۀ جالبتوجه مربوط به صحنههای تقابل تانک جنگی با تعداد بیشماری از گادولهاست. میتوان این صحنه را ترکیبی از سریال «موتورهای فانی» (با عنوان اصلی Mortal Engines) و «حمله به تایتان» (با عنوان اصلی Attack on Titan) دانست. در این مرحله، تانک جنگی قابلیتهایی جدید از خودش نمایان میکند. در این صحنه، شمایل گادولها درخشان، مشخص، با جزئیاتی خلاقانه و با هدف معرفی دقیق این موجودات به عنوان تهدیدی واقعی و ترسناک برای شخصیتهای اصلی داستان طراحی شده است. این سکانس از قسمت اول، سرعت بالایی دارد و به کمک طراحی پرسپکتیوی گیجکننده، قابهایی تأثیرگذار خلق کرده است.
درست نیست که توانایی و قدرت یک سریال را فقط پس از تماشای یک قسمت از آن قضاوت کنیم، اما حقیقتاً مجموعۀ «دکا-دنس» در همین قسمت نخست بسیار باکیفیت ظاهر شده است. حال با توجه به این شروع توفانی، انتظارکشیدن برای تماشای سایر قسمتهای این فصل بسیار سخت خواهد بود. اگر سبک فیلمسازی و نویسندگی تاچیکاوا و سیکو به همین منوال ادامه پیدا کند، باید منتظر غافلگیریهای بیشتری در هفتههای آینده باشیم. به نظر من، مجموعۀ «دکا-دنس» با حفظ همین راهبرد میتواند بهراحتی به یکی از بهترین انیمههای این تابستان تبدیل شود.
منبع: IGN