مروری بر فیلم شب‌زنده‌داری | شبحی در خانه یا شیطانی در درون

فیلم «شب زنده داری» (The Vigil) داستان مردی را روایت می‌کند که باید شبی را در کنار جنازه‌ای تازه درگذشته به دعا مشغول باشد.

یاکوف، با بازی دیو دیویس، به‌تازگی از عضویت در جامعۀ یهودیان ارتدوکس دست کشیده است. با وجود این، قبول می‌کند که شبی را در کنار جنازه‌ای تازه از دنیا رفته بگذراند و مراسم مذهبی را برای او به‌جا آورد. در این شب، یاکوف متوجه می‌شود که خانۀ فرد متوفی در تسخیر موجودی شیطانی است و برای به سلامت به صبح رساندن این شب، باید با این شیطان و درعین‌حال، اهریمن درون خویش روبه‌رو شود. این خلاصه داستان فیلم «شب زنده داری» (با عنوان اصلی «The Vigil») بود. در ادامه با فیلیمو شات همراه باشید تا مروری بر این فیلم داشته باشیم.


عقاید مذهبی و نمادهای خاص آن همواره دست‌مایه‌هایی مناسب برای فیلم‌سازان فراهم کرده‌اند؛ اما ایدۀ اولیۀ اغلب فیلم‌های ساخته‌شده بر اساس باورهای مذهبی، در دین مسیحیت و به‌طور خاص در فرقۀ کاتولیک یا گروه‌های بت‌پرستی ریشه دارد. کیت توماس، کارگردان و نویسنده فیلم «شب زنده داری» یا «The vigil»، از آموزه‌های دین یهود برای ساخت فیلم ترسناک خود بهره گرفته است. او بدون آنکه بیش‌از‌حد وارد حوزۀ ایمان و باور شود، به‌خوبی، از جذابیت این موضوع برای ساخت فیلمی ترسناک استفاده کرده است.


نقد فیلم ترسناک «راهنمای قتل» با بازی امیلیا کلارک را در فیلیمو شات بخوانید


دیویس، در نقش یاکوف، بازی درخشانی از خود ارائه کرده که بیننده را به‌خوبی با خود همراه می‌کند. یاکوف پس از حادثه‌ای دلخراش که برای برادر کوچک‌ترش روی داده است، جامعۀ یهودیان ارتدوکس را ترک گفته و حالا سرگردان در شهر نیویورک برای شروعی تازه دست‌و‌پا می‌زند. او بیش از آنکه ایمان را در قلبش احساس کند، درگیر غم و احساس گناه است و در این شرایطِ روحی شکننده می‌پذیرد که در مقام شومر این مراسم را انجام دهد. در آیین یهود، شومر کسی است که تمام شب را در کنار جنازۀ فرد تازه‌درگذشته به صبح می‌رساند تا به روح او در یافتن آرامش کمک کند.

فیلم شب زنده داری

از همان لحظۀ ورود یاکوف به خانۀ وهم‌انگیزِ خانم لیتواک، که لین کوئن در نقش او می‌درخشد، همه‌چیز به‌نحوی آزاردهنده در جریان است. خانم لیتواک عزادار است و در عین حال، از زوال عقل رنج می‌برد؛ با وجود این، در لحظاتی هرچند کوتاه رفتاری هوشیارانه از خود نشان می‌دهد. در این خانۀ تسخیر‌شده به‌نظر می‌رسد که سایه‌ها حرکت می‌کنند و صداهای عجیبی از طبقۀ بالا شنیده می‌شود. از سوی دیگر، یاکوف در اثر اتفاقات دردناک گذشته ذهنی آشفته و بیمار دارد و در مواجهه با این شرایط می‌ترسد که عقلش را از دست بدهد.

کم‌کم مشخص می‌شود که آنچه یاکوف در این خانه با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، شیطانی است که از اعماق تاریخ می‌آید؛ روحی خبیث که خود را به اسرار درونی اشخاص دیگر متصل می‌کند و باعث وحشت آن‌ها می‌شود.

یاکوف مجبور است که با ترس‌هایش روبه‌رو شود. در این راستا، توماس، با ظرافت، آسیب روان‌شناختی او را با جلوه‌های ویژه‌ای واقعاً عجیب‌و‌غریب تلفیق می‌کند تا شدت اضطراب و ترس را تا حد امکان بالا ببرد. او در اجرای ایده‌های خود از نبوغ زک کوپرستین در شیوۀ فیلم‌برداری پویا بهره گرفته است. در یکی از صحنه‌ها، فیلم‌بردار حرکات را به‌شکلی هیجان‌انگیز دنبال می‌کند و ما را به‌سمت منبع صدا در بالای راه‌پله سوق می‌دهد. علاوه‌بر این‌ها، موسیقی متن مایکل یزرسکی، که تلفیقی از موسیقی سنتی یهودی و ضرب‌آهنگ‌های موزیک مدرن است، به‌خوبی، بر این حرکت دوربین اضافه شده و بر اضطراب صحنه‌ها می‌افزاید.


معرفی ۴۰ فیلم برتر ژانر وحشت در قرن ۲۱


فیلم «شب زنده داری» از معیارهای معمول فیلم‌های دلهره‌آور و ترسناک اندکی فاصله گرفته اما در نهایت، تماشای فیلم «The Vigil» را می‌توان برای دوستداران این‌گونه فیلم‌ها تجربه‌ای جدید و جالب دانست.


منبع: Empire

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil