نقد فیلم یادداشت عالی | سلبریتی محبوب و دستیار جویای نام

فیلم «یادداشت عالی» (با نام اصلی The High Note) داستانی آشنا در مورد یک سلبریتی مشهور و ماجراهای او با دستیار جوانش را روایت می‌کند.

در فیلم یادداشت عالی (با نام اصلی The High Note) داکوتا جانسون ایفای نقش مگی، دستیار یک خوانندۀ معروف سبک آر اند بی، به نام گریس دیویس را بر عهده دارد. دیویس خوانندۀ محبوبی است که به اجرای کنسرت‌های زنده و اجرا‌های قدیمی و خاطره‌ساز علاقۀ فراوان دارد؛ گریس، مدیر برنامه‌ای به نام جک دارد که نقش او را آیس کیوب ایفا کرده است. جک، گریس را تشویق می‌کند که در وگاس اقامت کند و این موضوع مگی را به فکر می‌اندازد که شاید اکنون زمان مناسبی باشد تا گریس دیویس آلبومی ضبط‌شده در استودیو را به دنیای موسیقی عرضه کند. در نقد و بررسی فیلم «یادداشت عالی» با فیلیمو شات همراه باشید.


داستان زنان مشهور پُرافاده و کارمندان زیردستشان، که سالیان سال برای آن‌ها کار می‌کنند و عذاب می‌کشند، دست‌مایه‌ای تکراری برای فیلم‌های بسیاری در ژانر کمدی بوده است؛ سوژه‌ای که چندان با‌مزه و جذاب نیست و در فیلم‌های دیگری نیز امتحان شده است. نمونه‌هایی از این‌گونه داستان‌ها را در فیلم‌های زیر می‌بینیم: فیلم «شیطان پرادا می پوشد» (با نام اصلی The Devil Wears Prada) با زوج مریل استریپ و آن هتوی، و فیلم قبلی نیشا گاناترا با عنوان «آخر شب» (با نام اصلی Late Night) که در آن اما تامسون در نقش مجری قدرتمند برنامه‌های تلویزیونی در کنار میندی کالینگ قرار گرفته بود. در این فیلم، میندی کالینگ نقش نویسنده‌ای تازه‌کار و پُر‌انرژی را بازی می‌کرد.


نقد و بررسی فیلم ساعات تابستانی


فیلم یادداشت عالی، آخرین ساختۀ نیشا گاناترا، ترکیبی آشنا را به دنیای جذاب و پُر‌رقابت موسیقی کشانده است.

در فیلم «یادداشت عالی»، گریس دیویس، ستارۀ یگانۀ دنیای‌ ترانه و محبوب تمامی قلب‌هاست که ایفای نقش او را تریسی الیس راس بر عهده دارد. او چنان محبوب است که مردم حتی از شنیدن ترانه‌های قدیمی او نیز به شوق می‌آیند. در سوی دیگر، مگی با نقش‌آفرینی داکوتا جانسون، در سِمَتِ دستیار شخصی گریس حضور دارد که در قالب شخصیت وسواسی‌اش، سودای تهیه‌کننده شدن در دنیای موسیقی را در سر می‌پروراند. این آرزویی است که مگی آن را همچون رازی از دیگران مخفی کرده است.

علاوه بر همۀ این‌ها، مگی از طرفداران قدیمی گریس است و بنابراین موفقیت گریس در انجام‌دادن کارهای جدید او را خشنود می‌کند. از طرف دیگر، مدیر برنامه‌های گریس، جک (با بازی آیس کیوب)، عقیده دارد که با اقامت یک‌ساله در لاس‌وگاس و اجراهای زنده موفقیتی آسان در انتظار گریس خواهد بود. او می‌گوید: «مردم جاده‌های پُر‌هیجان را دوست دارند و ما آن‌ها را به سفر در جاده‌ای پُر‌هیجان خواهیم برد.»


مروری کوتاه بر فیلم «همسران ارتشی»؛ از یک گروه کوچک تا اجرا در آلبرت هال


روابط گریس و مگی، در عین قابل پیش‌بینی بودن، شیرین است و نوعی زیباشناسی درخشان هالیوودی در سرتاسر فیلم جریان دارد. سرعت روایت فیلم مناسب و پر‌انرژی است و ریتم فیلم را حفظ می‌کند؛ در این مورد، نقطه‌ضعف فیلم جایی است که مگی اولین گام‌هایش را برای تهیه‌کنندگی، با خواننده‌ای به نام دیوید کلیف (با بازی کلوین هریسون جونیور) برمی‌دارد. در این قسمت از داستان، نوعی کمدی رمانتیک شکل می‌گیرد و از سرعت قبلی فیلم کاسته می‌شود.

مگی و دیوید در کنار یکدیگر دوست‌داشتنی هستند. آن‌ها برای اولین‌بار یکدیگر را در پلنت فانتوم ملاقات می‌کنند، در‌حالی‌که هر دو ترانۀ کالیفرنیا را در ذهن دارند؛ اما این تعامل دو‌نفره به تهدیدی برای برنامه‌های گریس دیویس تبدیل می‌شود. البته باید گفت که این ماجرا سرآغاز داستانی سرگرم‌کننده است که مخاطب می‌داند به سرانجامی خوش خواهد رسید. در واقع، به دلیل مشخص‌بودن آنچه در انتها رخ خواهد داد، تمام گره‌های ابتدایی داستان به‌نوعی تضعیف شده‌اند.

فیلم یادداشت عالی، با تغییرات به‌موقع در شیوۀ روایت خود، گاه لحظاتی درخشان می‌آفریند. در برخی صحنه‌ها، فیلم «یادداشت عالی»، مانند فیلم «آوازخوان حرفه‌ای» (با نام اصلی Pitch Perfect) به بذله‌گویی‌های سریع می‌پردازد و گاه فراز و فرودهای درام‌گونه‌ای مانند فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» (با نام اصلی A Star Is Born) را تجربه می‌کند. نمایش روابط در دنیای آدم‌هایی که با چسبیدن به افراد مشهور امیدوارند به منفعتی برسند نیز تماشای فیلم را لذت‌بخش کرده است؛ صحنه‌ای که در آن جون داین رافائل دزدیده می‌شود ازاین‌دست سکانس‌های جذاب است.

تریسی راس در نقش گریس به‌خوبی بیم و امیدها و گرمای حضور ستاره‌ای محبوب را به نمایش می‌گذارد.

در صحنۀ دیگر، دیپلو در گفت‌وگویی مختصر، با کلماتی بازی می‌کند که در معانی متفاوتی به‌کار می‌روند. این ایهام کلامی و صحنه‌های مشابه آن دربارۀ تهیه‌کنندگان موسیقی، در فیلم به زیبایی جلوه می‌کند. نقش فلورا گریسون نیز با شیرین‌کاری‌های بجا و درست، به‌خوبی در فیلم جا افتاده است. علاوه بر همۀ این‌ها، اطلاعات جالب، صحیح و موفقی را نیز دربارۀ صنعت موسیقی می‌توان از فیلم به‌دست آورد؛ برای نمونه، در گفت‌وگویی میان مگی و گریس، مگی درمی‌یابد که در کل تاریخ صنعت موسیقی، از میان ۴۰ زن خوانندۀ برجسته، فقط ۵ تن موفق شده‌اند ترانه‌ای در صدر جدول ترانه‌ها داشته باشند و از میان این ۵ نفر، فقط یکی از آن‌ها سیاه‌پوست بوده است!

 

 


در پایان، باید اعتراف کرد کسی که در فیلم «یادداشت عالی» به وضوح می‌درخشد، تریسی راس در نقش گریس است؛ او در نقش ستاره‌ای محبوب به‌خوبی بیم و امیدها و گرمای حضور شخصیتش را به نمایش می‌گذارد و در کنار جذابیت جانسون، به فیلم «یادداشت عالی» اعتباری خاص می‌بخشد. صرف‌نظر از برخی بخش‌ها، که اتفاق خاصی در فیلم نمی‌افتد، می‌توان گفت فیلم نیشا گاناترا جذاب و درخشان از کار درآمده است و موفقیت چشمگیر آن دور از انتظار نخواهد بود.


منبع: Empire

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil