افتتاح جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ با فیلم «گره» اثر دانیله لوکتی

دبیر جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ اعلام کرد هفتاد و هفتمین دوره این مراسم که دوم سپتامبر برگزار می‌شود با فیلم «گره» (Lacci) افتتاح می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ اعلام کرد هفتاد و هفتمین دوره این مراسم که دوم سپتامبر برگزار می‌شود با فیلم «گره» (با عنوان اصلی Lacci) به کارگردانی دانیله لوکتی افتتاح خواهد شد. این تصمیم از این جهت حائز اهمیت است که فیلم «گره»، بعد از یازده سال، اولین فیلم ایتالیایی آغازگر جشنواره فیلم ونیز خواهد بود. آخرین فیلم ایتالیایی که جشنواره فیلم ونیز با آن افتتاح شد، «باریا» (با عنوان اصلی Baarìa) به کارگردانی جوزپه تورناتوره در سال ۲۰۰۹ بود. فیلم «گره» بر اساس کتابی با همین عنوان از دومینیک استارنون ساخته شده و داستانی پیرامون شک و تردید نسبت به یک خیانت را روایت می‌کند که یک ازدواج را تهدید می‌کند. آلبا رورواکر، لوئیجی لو کاشو، لائورا مورانته، سیلویو اورلاندو و لیندا کاریدی از بازیگران این فیلم هستند. با فیلیمو شات همراه باشید.


طی گزارش خبرگزاری ددلاین، لوکتی در بیانیه‌ای گفته است: «اخیراً همه ما دچار این وحشت شده‌ایم که سینما ممکن است منقرض شود، اما سینما با تمام حال و احوال دوران قرنطینه، مانند سوسوی نوری در تاریکی‌های غار به ما آرامش می‌داد. امروز ما متوجه چیزهای دیگری نیز شده‌ایم: فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و رمان‌ها جزء ضروری زندگی ما هستند. پس درود بر جشنواره‌ها، که به ما این اجازه را می‌دهند کنار یکدیگر جمع شویم و معنای واقعی کاری که می‌کنیم را جشن بگیریم. اگر کسی پیش از این فکر می‌کرد هدفی پشت جشنواره نیست، حالا می‌داند که برای همه اهمیت دارد. من افتخار می‌کنم که اولین جشنواره بزرگی که در این دوران غیرمنتظره در حال برگزاری است با فیلم «گره» افتتاح می‌شود.»


بررسی فیلم تشریفات ساده


فیلم «گره» با پشتیبانی بازیگران بی‌نظیری که دارد، نشانه‌ای از سینمای امیدوارکننده ایتالیا و ادامه روند مثبتی است که در این سال‌ها دیده‌ایم.

آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره اضافه کرد: «یازده سال از زمانی که جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز با یک فیلم ایتالیائی افتتاح شد می‌گذرد. این اتفاق مبارک به خاطر فیلم فوق‌العاده «گره» با کارگردانی دانیله لوکتی میسر شد؛ فیلمی که مشکلات یک زوج متأهل در زندگی کنار هم را به تصویر می‌کشد و مسائلی همچون خیانت، باج‌گیری‌های احساسی، رنج و گناه را برجسته می‌کند. البته نقطه قوت این فیلم رازی است که تا انتها فاش نمی‌شود. فیلم «گره» با پشتیبانی بازیگران بی‌نظیری که دارد، نشانه‌ای از سینمای امیدوارکننده امروز ایتالیا و ادامه روند مثبتی است که در این سال‌ها دیده‌ایم. مسلماً کیفیت فیلم‌هایی که به جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ راه پیدا کرده‌اند این موضوع را تائید خواهد کرد.


آخرین اخبار در مورد هفته منتقدان فیلم ونیز را در فیلیمو شات بخوانید


با وجود اینکه جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ در ابعاد کوچک‌تر از قبل برگزار می‌شود، باربرا قول داده است که فیلم‌های منتخب رسمی همچون گذشته استثنائی باشند. روز بیست و هشتم جولای، ۵۰ فیلم به عنوان بخشی از فیلم‌های منتخب رسمی ونیز معرفی خواهند شد. تقریباً ۲۰ فیلم در بخش رقابت اصلی جشنواره، که با عنوان رسمی «ونیزیا ۷۷» شناخته می‌شود، حضور دارند. مابقی فیلم‌های منتخب رسمی در بخش «خارج از رقابت» و یا بخش «افق‌ها» به نمایش گذاشته خواهند شد. فیلم «گره» در بخش «خارج از رقابت» جشنواره شرکت می‌کند.


مصاحبه آلبرتو باربرا در مورد فرایند جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ را در فیلیمو شات بخوانید


هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز قرار است اولین جشنواره بزرگ جهانی باشد که در دوران شیوع ویروس کرونا به صورت تقریباً عادی برگزار می‌شود. جای تعجب نیست که فیلم افتتاحیه جشنواره امسال یک فیلم ایتالیایی باشد؛ چراکه با توجه به محدودیت‌های مسافرت بین‌المللی ایجاد شده، از جشنواره انتظار می‌رود توجه بیشتری به استعدادهای محلی داشته باشد. در حال حاضر ممنوعیت سفر از آمریکا به ایتالیا وجود دارد، هرچند که ممکن است تا سی و یکم ماه جولای این محدودیت‌ها برداشته شود.

جشنواره ونیز سال قبل با فیلم «واقعیت» (با عنوان انگلیسی The Truth) به کارگردانی هیروکازو کورئیدا افتتاح شد و فیلم‌های «نخستین انسان» (با عنوان اصلی First Man) به کارگردانی دیمین شزل و «کوچک‌سازی» (با عنوان اصلی Downsizing) به کارگردانی الکساندر پین آخرین فیلم‌های آمریکایی افتتاح‌کننده جشنواره بودند.

 


منبع: IndieWire

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole