قرنطینه را با تلویزیون سرگرم باشید

بهترین سریال های سال ۲۰۲۰

اگرچه با شیوع ویروس کرونا بسیاری از تولیدات امسال نتوانستند طبق برنامه‌ریزی تعیین‌شده منتشر شوند اما بااین‌حال، تعداد سریال‌های تلویزیونی که در هر سال ساخته می‌شوند رو به افزایش است و می‌توان گفت همیشه سریالی برای دیدن وجود دارد. سرعت تولید این مجموعه‌ها به‌قدری زیاد است که یک مخاطب معمولی دنیای فیلم و سینما نمی‌تواند تمامی این آثار را تماشا کند. اما جای هیچ نگرانی نیست؛ ما قصد داریم بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ را برایتان معرفی کنیم تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید. در سفر به هزارتوی جذاب تلویزیون در سال ۲۰۲۰ با فیلیمو شات همراه باشید.

بهترین سریال های خارجی امسال

۱- «بابیلون برلین»

سریال «بابیلون برلین» (با عنوان اصلی «Babylon Berlin») به‌نوعی عجیب‌ترین، پرتنش‌ترین و هنرمندانه‌ترین نمایش از نازی‌ها در قاب تلویزیون است که می‌توانید تصورش را بکنید. این سریال نئو-نوآر آلمانی که در ژانر درام تاریخی و جنایی ساخته شده است داستان کارآگاهی به نام گرئون راث را روایت می‌کند که در بحبوحه تحولات سیاسی و اجتماعی دهه ۱۹۲۰ در آلمان، از کلن به برلین می‌رود تا پرونده‌ای مرموز را بررسی کند. تام تیکور، آخیم فون بوریس و هنک هَندلوکتِن خالقان این مجموعه هستند و فولکر بروخ و لیو لیزا فریس بازیگران اصلی آن را تشکیل می‌دهند. فصل اول این مجموعه در سال ۲۰۱۷ برای شبکه‌های اسکای وان و داس ارسته ساخته شد اما در ادامه نتفلیکس حق انتشار آن در کانادا و آمریکای شمالی را خریداری کرد.

«بابیلون برلین» پرهزینه‌ترین سریال تلویزیونی تولیدشده در آلمان و احتمالاً گران‌ترین سریال غیرانگلیسی زبان است. فصل سوم این مجموعه تلویزیونی که با زبان آلمانی و انگلیسی در دسترس است به فروپاشی فرهنگی آلمان نازی نزدیک شده است. نویسندگان سریال «بابیلون برلین» تمام تلاش خود را کرده‌اند تا به بهترین شکل ممکن فرایند تغییر و تحول نظام حکومتی آلمان طی سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳، آگاهی فزاینده از فاجعه اقتصادی رخ‌داده و ظهور حزب نازی را موبه‌مو نمایش دهند. مضامین این سریال گاهی به شکل یک اثر نوآر، گاهی به شکل یک آزمایش روان‌شناختی و گاهی هم به شکل یک نمایش موزیکال کاباره‌ای به تصویر کشیده می‌شوند. فصل سوم «بابلیون برلین» یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ است و همین موضوع باعث تمدید آن برای فصل چهارم شده است.

۲- «بهتره با ساول تماس بگیری»

غیرممکن است طرفدار دنیای فیلم و سریال باشید اما اسم سریال «بریکینگ بد» (با عنوان اصلی «Breaking Bad») به گوشتان نخورده باشد. این سریال بی‌نظیر طی ۵ فصل جذاب ما را با یک معلم شیمی، چند خرده‌فروش مواد مخدر، افسر پلیس، مالک یک رستوران زنجیره‌ای و وکیلی که برای مجرمان وکالت می‌کند همراه کرد. پس از موفقیت‌های سریال «بریکینگ بد»، خالقان آن تصمیم گرفتند پیش‌درآمدی بر اساس زندگی کاراکتر وکیل داستان بسازند؛ وکیلی که از جیمز مک‌گیل به ساول گودمن تبدیل می‌شود.

فصل پنجم و ماقبل آخر سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» با عنوان اصلی «Better Call Saul» همچون گذشته نقطه اوج نویسندگی، کارگردانی و بازیگری را به رخ مدعیان می‌کشد. هر چه می‌گذرد شاهد داستان‌های جذاب بیشتری از دنیای خلق‌شده توسط وینس گیلیگان و پتر گولد هستیم. زندگی تمام شخصیت‌ها در هم تنیده شده است؛ مایک ارمنترات، گاس فرینگ، خانواده سالامانکاها، کارتل‌های مواد مخدر، جیمی و کیم وکسلر دوست‌داشتنی حالا ما را مجذوب خود کرده‌اند. رابطه کاری و شخصی بین جیمی و کیم واقعاً بیننده را درگیر خود می‌کند و شاید عشق میان آنها زیباترین داستان عاشقانه‌ای باشد که در طول زندگی‌ام دیده‌ام.

فصل پنجم سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» از ۲۳ فوریه تا ۲۰ آوریل در شبکه ای‌ام‌سی پخش شد. در انتهای این فصل، شاهد صحنه‌ای پرتنش با اتفاقاتی غیرمنتظره بودیم که ما را به فصل آخر مجموعه دعوت می‌کرد؛ فصل ششم و آخر این سریال قرار است سال آینده پخش شود. ازآنجاکه در سریال «بریکینگ بد» شاهد حضور کیم وکسلر نبودیم، باید اعتراف کنم تصور رخ دادن اتفاقی بد برای او در فصل بعدی من را واقعاً نگران می‌کند. باب ادنکیرک برای بازی در نقش جیمی تابه‌حال ۳ بار نامزد گلدن گلوب و ۴ بار نامزد جایزه امی شده است. هرچند بی‌شک او شایسته این نامزدی‌ها و حتی برنده شدن جوایز بوده اما محض رضای خدا چرا ریا سیهورن برای بازی در نقش کیم وکسلر نامزد جایزه امی نمی‌شود؟

۳- «بوجک هورسمن»

«بوجک هورسمن» (با عنوان اصلی «BoJack Horseman») یک سیتکام انیمیشنی مخصوص بزرگسالان است که مضامین کمدی سیاه را در قالب زندگی یک انسان اسب‌نما به تصویر می‌کشد. داستان از این قرار است که بوجک (با صداپیشگی ویل آرنت) چندین سال قبل ستاره یک سیتکام محبوب بوده اما زندگی او پس از این سریال با مصرف بیش‌ازحد نوشیدنی‌های الکلی به بطالت گذشته است (چیزی که این روزها ما را به یاد زندگی متیو پری پس از بازی در سیتکام مشهور «دوستان» با عنوان اصلی «Friends» می‌اندازد). سریال «بوجک هورسمن» با صداپیشگی ایمی سداریس، الیسون بری، پل اف. تامپکینز و آرون پال از سرویس استریمینگ نتفلیکس منتشر می‌شود.

فصل ششم سریال «بوجک هورسمن» را می‌توان این‌طور توصیف کرد: «باهوش‌تر، زیرکانه‌تر و چندلایه‌تر از ۹۵ درصد کمدی‌هایی که در تلویزیون یا هر بستر دیگری منتشر شده‌اند». در این فصل، یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ به مضمون اصلی خود نزدیک‌تر شده است: مسئولیت‌پذیری یک مرد در برابر اعمالش چه معنایی دارد؟ سریال «بوجک هورسمن» به شیوه خاص خود سعی دارد پاسخ این سؤال را با طنز هالیوودی، داستان‌پردازی مبتکرانه و روایت ماجراهای غیرمنتظره، پویانمایی مجذوب‌کننده، ارائه موضوعی خنده‌دار در تک‌تک لحظات و نگاهی صادقانه و نسبتاً خوش‌بینانه نسبت به مسائل ارائه دهد.

۴- «هلهله»

حضور یک مجموعه مستند در جمع بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ اتفاقی جالب‌توجه است. اگرچه هنوز کسی به این سریال تازه منتشر‌شده توجهی ندارد اما نمی‌توان از زیبایی و ارزشمندبودن آن چشم‌پوشی کرد. سریال مستند «هلهله» (با عنوان اصلی «Cheer») در ابتدای امسال توسط نتفلیکس منتشر شد و توانست تحسین مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. موضوع این سریال در مورد هلهله‌چیان دانشگاه ناوارو است که به یک پدیده بزرگ تبدیل شدند.

در فرهنگ کشور ما شاید واژه هلهله‌چی جا نیفتاده باشد و اگر بخواهیم به شکلی ملموس‌تر این رشته ورزشی را توصیف کنیم باید رهبران تشویق یا لیدرهای تیم‌های فوتبال را مثال بزنیم که وظیفه دارند با برنامه‌های از پیش تمرین‌شده تماشاچیان را به تشویق وادارند. این رشته ورزشی در ابتدا تنها مخصوص مردان بود اما به‌مرورزمان زنان نیز وارد آن شدند و حالا می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد هلهله‌چی‌ها زن هستند.

همانند خالقان سریال مستند «آخرین شانس تو» (با عنوان اصلی «Last Chance U»)، مجموعه «هلهله» نیز داستان چند ورزشکار دانشگاهی جوان را روایت می‌کند که خود را برای مسابقات سالانه قهرمانی ملی آماده می‌کنند. این سریال مستند ما را وارد زندگی شخصی کاراکترها و روابطشان می‌کند تا به خوبی درک کنیم چطور یک مربی می‌تواند با شیوه‌های هدایت خود آنها را به سمت پیروزی سوق دهد. این مستند یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که به زندگی هلهله‌چی‌ها پرداخته است.

۵- «جرأت من»

سریال «جرأت من» (با عنوان اصلی «Dare Me») یک درام تلویزیونی با مضمون زندگی نوجوانان است که با اقتباس از رمانی به همین نام، نوشته مگان ابوت ساخته شده است. جینا فاتوره به همراه مگان ابوت سریالی برای کندوکاو رابطه دوستی میان زنان، پیچیدگی‌های عواطفشان و از همه بالاتر، شکوه و گرفتاری‌های پیش روی آنها در راه رسیدن به آرزوهایشان ساخته‌اند.

داستان سریال «جرأت من» از دیدگاهی بسیار متمایز روایت می‌شود؛ جایی که یک هلهله‌چی یا چیر لیدر در آخرین سال دبیرستانش تصمیم می‌گیرد از گروهی که او را اخراج کردند انتقام بگیرد. نویسندگان به خوبی توانسته‌اند نگرانی‌هایشان در مورد زندگی هلهله‌چی‌هایی را به مخاطب انتقال دهند که تعادل بی‌نقص میان آنها به‌واسطه ورود یک مربی جدید (با بازی اغفال‌کننده ویلا فیتزجرالد) به هم می‌ریزد. در این میان شاهد داستان فرعی بث کسیدی، سردسته هلهله‌چی‌ها با بازی مارلو کلی و ادی هنلون (با بازی هریزن گواردیولا) هستیم؛ داستانی فرعی که توانسته سریال را تقویت کند. سریال «جرأت من» همچنین به رابطه خواهری و مسائل پیچیده نژادی می‌پردازد اما افسوس که شبکه یو‌اس‌ای نتورک در آوریل ۲۰۲۰ این سریال را تنها بعد از یک فصل لغو کرد.

۶- «مرده از نظر من»

سریال «مرده از نظر من» (با عنوان اصلی «Dead to Me») داستان رابطه دوستی بین جن (با بازی کریستینا اپل‌گیت) و جودی (با بازی لیندا کاردلیانی) را روایت می‌کند. پخش فصل اول این مجموعه که در ژانر کمدی سیاه توسط لیز فلدمن ساخته شده بود از سوم می ۲۰۱۹ در نتفلیکس آغاز شد. ماجرای سریال زمانی آغاز می‌شود که شوهر جن طی یک سانحه کشته شده و قاتل فرار کرده است. این آسیب روحی باعث می‌شود ذهنیات جن از هم بپاشد و مشکلات رفتاری‌اش روزبه‌روز بیشتر شود. آشنایی او با جودی در جلسات گروه‌درمانی کنار ساحل نطفه رابطه‌ای صمیمی میان این دو را تشکیل می‌دهد و در ادامه شاهد وابستگی متقابل این دو هستیم.

سریال «مرده از نظر من» پس از دریافت نقدهای مثبت برای فصل دوم نیز تمدید و ماه می ۲۰۲۰ پخش شد. اگر این سریال را تماشا کرده‌اید و فکر می‌کنید فصل اول این درام کمدی سرشار از قصه‌ها و اتفاقات جذاب است، پس باید فصل دوم را تماشا کنید تا درک درستی از واژه جذاب پیدا کنید. مرگ یکی از شخصیت‌های مهم در انتهای فصل ما را وارد فضایی تعلیق‌آمیز، پر از راز و معما می‌کند. البته نقطه قوت فصل دوم جایی برجسته می‌شود که شما در تمام این لحظات شاهد طنز ماجرا هستید؛ طنزی که به‌مرور اوج می‌گیرد و حتی اگر زمانی فروکش کند، بازی بی‌نظیر دو بازیگر اصلی به طرزی معجزه‌آسا این نقاط ضعف را می‌پوشاند. سریال «مرده از نظر من» یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ است و همین موضوع باعث شده بی‌صبرانه منتظر فصل جدید آن باشیم.

۷- «مبارزه خوب»

سریال «مبارزه خوب» (با عنوان اصلی «The Good Fight») مجموعه‌ای منتشرشده از شبکه سی‌بی‌اس است. خالقان اصلی این سریال رابرت و میشل کینگ هستند. آنها پس از ساخت ۷ فصل موفق از سریال «همسر خوب» (با عنوان اصلی «The Good Wife») با کمک فیل آلدن رابینسون پیش‌درآمد و دنباله‌ای برای آن مجموعه خلق کرده‌اند. «مبارزه خوب» داستان دایان لاکهارت (با بازی تحسین‌شده کریستین برنسکی) را روایت می‌کند؛ جایی که او پس از یک کلاه‌برداری مالی بزرگ شغلش را از دست داده و حالا مجبور است با پیوستن به تیم لوکا کویین (با نقش‌آفرینی کوش جومبو)، حرفه وکالت خود را ادامه دهد. پس از سه فصل موفق، شبکه CBS فصل چهارم این مجموعه را در ۹ آوریل ۲۰۲۰ منتشر کرد.

فصل چهارم سریال «مبارزه خوب» درست همانند فصل‌های قبلی، شجاعانه، عجیب‌وغریب و مهیج است اما این فصل از سریال هوشمندانه‌تر ساخته شده و با گذر زمان تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد. نکته برجسته این مجموعه، بی‌هراسی آن از به تصویر کشیدن موضوعات سیاسی است؛ اختصاص یک قسمت کامل به نوار منتشرشده از ترامپ و طعنه به سیاست سانسور چینی‌ها نمونه بارز این مسئله است. علاوه بر نمایش مضامینی سیاسی، «مبارزه خوب» همیشه خود را به چالش می‌کشد. نویسندگان با ارائه طرح‌‎هایی که اجرا و نمایش آنها به نظر غیرممکن است پیچ‌وتاب‌هایی عجیب و افسانه‌وار به داستان می‌دهند؛ پیچش‌هایی در داستان که شاید احمقانه به نظر برسند.

سریال «مبارزه خوب» همچون یک صخره‌نورد که در حال بالا رفتن از کوهی مرتفع است بیننده را مجذوب خود می‌کند؛ اگرچه این کار جذاب است اما نوآوری در داستان‌های این‌چنینی اهمیت زیادی دارد و رابرت و میشل کینگ به این موضوع واقف هستند. متأسفانه تولید فصل چهارم سریال به‌واسطه شیوع کروناویروس متوقف شده اما مطمئناً با ازسرگیری تولید، دوباره شاهد یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ خواهیم بود.

۸- «جای خوب»

مایکل شور پس از نویسندگی و خلق سریال‌های «پارک‌ها و تفریحات» (با عنوان اصلی «Parks and Recreation») و «آینه سیاه» (با عنوان اصلی «Black Mirror») سراغ ساخت سریالی با مضامین فلسفی، فانتزی، کمدی و پادآرمان‌شهری رفته است. سریال «جای خوب» با عنوان اصلی «The Good Place» داستانی را روایت می‌کند که شاید برای همه ما یک معما باشد: زندگی پس از مرگ چگونه خواهد بود؟ بهشت و جهنم چه شمایلی دارند؟

داستان این مجموعه با مرگ زنی به نام النور شلستروپ (با بازی کریستن بل) آغاز می‎‌شود؛ کسی که در یک سانحه کشته شده و حالا به دنیای پس از مرگ رفته است. او در آنجا با مردی به نام مایکل (با نقش‌آفرینی تد دنسن) ملاقات می‌کند و سپس به جای خوب یا همان بهشت فرستاده می‌شود. اما مسئله اینجاست که النور در زندگی‌اش آدم خوبی نبوده و به نظر می‌رسد اشتباهی رخ داده زیرا او باید به جای بد یا جهنم فرستاده می‌شد. حالا او باید عادات بد و رفتارهای ناپسند خود را از اهالی بهشت پنهان نگه دارد و این موضوع باعث اتفاقاتی می‌شود که شما را به خنده وامی‌دارد.

«جای خوب» با قسمتی که می‌توان آن را یک پیروزی باشکوه لقب داد به اتمام می‌رسد؛ قسمتی که طنز لطیف را در لحظات عاطفی همراه با استدلال‌هایی در مورد وجود نیکی در ذات بشر به تصویر می‌کشد. صحنه آخر این مجموعه جمله‌ای جالب‌توجه دارد: «هر زمان که آماده بودی.» این جمله زمانی در اعماق ذهن مخاطب به یک تفکر تبدیل می‌شود که کاراکتر چیدی (با بازی ویلیام جکسون هارپر) تصمیم می‌گیرد با عبور از در، به وجود خود خاتمه دهد و حسی از آرامش، تکامل و صلح را مدت‌ها قبل از آمادگی النور برای عبور از در تجربه کند. با دیدن این صحنه، تمام اتفاقاتی که طی این چهار فصل در رابطه بین کاراکترها رخ داده بود از مقابل چشمانمان عبور می‌کنند و ما را با چشمانی اشک‌آلود به سمت پایانی تلخ و شیرین هدایت می‌کند.

اگرچه هر سه فصل قبلی این سریال تحسین منتقدان را برانگیخته بودند اما فصل چهارم سریال «جای خوب» توانسته امتیاز ۱۰۰ درصد را از سایت راتن تومیتوز دریافت کند؛ امتیازی که نشان می‌دهد فصل آخر این مجموعه یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ بوده است. شاید سؤال پیش بیاید که چرا علیرغم این همه تحسین، شبکه ان‌بی‌سی تنها به ساخت چهار فصل از این مجموعه قناعت کرده است؟ جواب این سؤال نیازمند توضیحی مفصل است که می‌توانید آن را در نقد و بررسی فصل چهارم سریال «جای خوب» بخوانید.

۹- «تاریک»

سریال «تاریک» یا «دارک» (با عنوان اصلی «Dark‎») مجموعه‌ای در ژانر علمی تخیلی با مضامینی فراطبیعی است که توسط باران بو اودار و یانتیه فریز ساخته شده است. این سریال در سه فصل، داستانی پیچیده در مورد مفهوم زمان و مکان، بهشت و جهنم، فرشته و شیطان، آدم و حوا و آغاز و پایان روایت می‌کند. فصل سوم طی ۸ قسمت در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰ توسط نتفلیکس منتشر شد و برخلاف سریال‌هایی که پایان رضایت‌بخشی ندارند، به خوبی توانست داستان پرکاراکتر خود را پایان دهد.

نکته تمایز سریال «تاریک» فضاسازی، قصه‌پردازی و توجه به جزئیات ظریف است. داستان آن‌قدر پیچیده است که شاید فکر کنید درک ماجرا عملاً غیرممکن است اما مسائل باورنکردنی سریال، ازجمله زنی که مادر خود را به دنیا آورده است، مفهوم غیرممکن را به بازی گرفته است. موضوع خطوط زمانی متعدد بارها و بارها در آثار دیگر به تصویر کشیده شده بود اما «تاریک» را می‌توان بهترین سریالی دانست که در طول تاریخ از این موضوع برای روایت داستان خود استفاده کرده است.

اولین سریال اوریجینال نتفلیکس به زبان آلمانی لبریز از نمایش تناقض است؛ موضوعی چالش‌برانگیز که شاید هر کسی جرئت ساخت فیلم یا سریال بر اساس آن را نداشته باشد. فصل سوم سریال «تاریک» توانسته روند تکامل دو فصل قبلی را ادامه دهد و با یک پایان خوب، نه‌تنها نظر مخاطبان را جلب کند، بلکه تحسین منتقدان را نیز برانگیزد. جاه‌طلبانه‌ترین و شاید اعجاب‌انگیزترین پازلی که تلویزیون تابه‌حال به خود دیده، مسلماً یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ است.

۱۰- «هارلی کوئین: مجموعه انیمیشنی»

سریال انیمیشنی «هارلی کوئین» مجموعه‌ای ابرقهرمانی است که بر اساس کاراکتری به همین نام ساخته شده است. پال دینی و بروس تیم در سال ۱۹۹۲ تصمیم گرفتند این ابرشرور زن را وارد داستان‌های بتمن کنند تا مکملی برای کاراکتر جوکر خلق کرده باشند. این کاراکتر تا مدت‌ها زیر سایه جوکر فعالیت می‌کرد اما به‌مرورزمان شخصیت‌پردازی بیشتری روی او انجام شد تا مجموعه داستانی منحصر به خود را داشته باشد.

سریال «هارلی کوئین: مجموعه انیمیشنی» با عنوان اصلی «Harley Quinn: The Animated Series» ترکیبی بی‌نقص از گیرایی و طنز خشن و ناهنجار است. فصل دوم این سریال از ۳ آوریل ۲۰۲۰ در سرویس استریمینگ DC Universe منتشر شده و توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. در فصل دوم شاهد یکی از جذاب‌ترین اقتباس‌های ابرقهرمانی تلویزیون هستیم؛ از صداپیشگی هنرمندانه برای کاراکترها گرفته تا طراحی بصری آنها، همه‌چیز لذت‌بخش است. کیلی کوئوکو (در نقش هارلی کوئینوین نایت (در نقش پنگوئندایدریچ بیدر (در نقش بتمن) و جانکارلو اسپوزیتو (در نقش لکس لوتر) از صداپیشگان برجسته این مجموعه هستند.

روایت داستان اغلب با طعنه‌های طنزآلود به مسائل جنسی به شکلی صمیمانه پیش می‌رود و سازندگان ترسی از شوخی با کاراکترها ندارند. درک زیبایی صوتی و بصری سریال کار ساده‌ای است؛ کافیست چند قسمت از آن را تماشا کنید و قطعاً متوجه این زیبایی‌ها خواهید شد. مجموعه انیمیشنی «هارلی کوئین» از جهات بسیاری نسبت به دیگر اقتباس‌های ابرقهرمانی متفاوت است اما آنچه این مجموعه را منحصربه‌فرد می‌کند روش زیرکانه آن برای توضیح مسائل عمیق در مورد تروما، شفابخشی و ماهیت و معنای یک انسان خوب در دنیایی پر هرج‌ومرج است.

۱۱- «های فیدِلیتی»

سریال «های فیدلیتی» با عنوان اصلی «High Fidelity» یک مجموعه رمانتیک کمدی است که بر اساس رمانی به همین نام، نوشته نیک هورن‌بای ساخته شده است. «های فیدلیتی» اصطلاحی در صنعت موسیقی به معنای بازتولید الکترونیکی صدا با کیفیت بسیار بالا، درست مشابه با نسخه اصلی است. ورونیکا وست و سارا کوکسرکا در مقام توسعه‌دهنده، علاوه بر ترکیب متن رمان و فیلمی به نام «وفادارانه» که در سال ۲۰۰۰ بر اساس آن ساخته شده بود، روح تازه‌ای به قصه بخشیده‌اند. آنها با تیم بازیگری خود شامل زوئی کراویتز، جیک لیسی و دیوید هولمز داستان زنی به نام راب (با بازی کراویتز) را روایت می‌کنند که علاقه زیادی به موسیقی پاپ دارد. او صاحب یک مغازه آهنگ‌فروشی است و بیشتر زمان خود را صرف کار روی لیست‌های موسیقی‌های برتر می‌کند. ماجراهای سریال «های فیدلیتی» در مورد زندگی روزمره و روابط شکست‌خورده راب هستند.

یکی از تعاریف ویژه‌ای که می‌توان در مورد این سریال داشت این است که «های فیدلیتی» درواقع تمام ویژگی‌های یک مجموعه کمدی درام رمانتیک را در بردارد اما آن‌ها را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد عرضه می‌کند. راب به‌شدت از تعهد داشتن نسبت به افراد دیگر می‌ترسد و ما در عوض تماشای این صفت در قالب یک مرد، شاهد زنی هستیم که چنین شخصیتی دارد. نویسندگان سریال بخش‌هایی از ساختار، طرح قصه و حتی برخی از دیالوگ‌ها را از رمان اصلی نیک هورن‌بای قرض گرفته‌اند. سرویس هولو هنوز خبری مبنی بر تمدید سریال برای فصل دوم منتشر نکرده اما «های فیدلیتی» به‌شدت جذاب است و داستان درام رمانتیک رمان را با ظاهری بسیار جهانی‌تر و مدرن‌تر روایت می‌کند؛ تمام این خصوصیات نشان از تمدید شدن سریال دارد.

۱۲- «در جستجوی حقیقت در اعماق تاریکی»

سریال «در جستجوی حقیقت در اعماق تاریکی» با عنوان اصلی «I’ll Be Gone in the Dark» داستانی زنی به نام میشل مک‌نامارا (با بازی لارن اورلاندو) را روایت می‌کند؛ کسی که زندگی آرامی دارد اما وقتی خانواده‌اش به خواب می‌روند، تمام شب را صرف تحقیق و نوشتن کتابی در مورد یک قاتل سریالی به نام جوزف جیمز دی‌آنجلو (معروف به قاتل گلدن استیت) می‌کند. این کار باعث می‌شود میشل وارد دنیای مجازی، چت‌روم‌های آنلاین و بلاگ‌های جنایی شود.

سریال «در جستجوی حقیقت در اعماق تاریکی» بر اساس رمان جنایی میشل مک‌نامارا ساخته شده و داستانی واقعی را روایت می‌کند. همانند رمان، سازندگان سریال هم قصد دارند با احترام و حساسیت قابل‌توجه نگاهی به زوایای چندبعدی شخصیت قاتل بیندازند. پس از درگذشت مک‌نامارا به علت استفاده بیش‌ازحد داروهای افسردگی، شبکه اچ‌بی‌او تصمیم گرفت مینی سریالی در مورد تحقیقات او راجع به قتل‌ها، تجاوز‌ها و دزدی‌های یک افسر سابق پلیس بسازد. قاتل گلدن استیت طی سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۶ حداقل ۱۳ قتل، بیش از ۵۰ تجاوز و بیش از ۱۲۰ سرقت انجام داده بود اما دهه‌ها تحقیق و بررسی نتیجه‌ای برای دستگیری او نداشت. او دو سال پس از مرگ مک‌نامارا دستگیر شد و شاید باید میشل را نیز جزو قربانیان او در نظر بگیریم.

مینی سریال «در جستجوی حقیقت در اعماق تاریکی» داستان عقده‌های روحی میشل مک‌نامارا روی این پرونده جنایی را با روایت ایمی رایان، کارگردانی لیز گاربوس و موسیقی فیلیپ شپارد به تصویر می‌کشد. لحظه‌هایی در این سریال وجود دارند که لرزه بر اندامتان خواهند انداخت؛ درست همانند ترسی که آثار دیوید لینچ به مخاطب منتقل می‌کنند.

۱۳- «ممکنه نابودت کنم»

سریال «ممکنه نابودت کنم» با عنوان اصلی «I May Destroy You» یک مجموعه بریتانیایی در ژانر کمدی درام است. این سریال از ۸ ژوئن در شبکه BBC و HBO منتشر شده و داستان دختری به نام آرابلا (با بازی میکلا کوئل) را روایت می‌کند؛ کسی که در شبکه اجتماعی توییتر یک ستاره بوده و پس از تصمیم برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده، با اولین رمان خود به نام «وقایع‌نگاری یک قرن بیست و یکمی رنجیده‌خاطر» شهرت زیادی کسب کرده است. حالا او باید ظرف مدتی محدود، کتاب دوم خود را به اتمام برساند اما گذراندن شبی با دوستانش، ماجراهای جدید و تلخی برای او رقم می‌زند.

میکلا کوئل نه‌تنها بازیگر اصلی سریال است، بلکه خالق، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان آن نیز محسوب می‌شود. «ممکنه نابودت کنم» اثری برجسته، جسورانه و جاه‌طلبانه است که طی ۱۲ قسمت شما را مجذوب خود خواهد کرد. میکلا کوئل با نبوغ خود طی داستانی ساده شما را به مکاشفه دعوت می‌کند. او در هر قسمت ساختارها و محدودیت‌های فرم را به چالش می‌کشد. داستان «ممکنه نابودت کنم» به‌قدری سنگین است که شاید بهتر باشد چیز زیادی از آن توضیح ندهیم و خودتان را به تماشای سریال دعوت کنیم.

۱۴- «آخرین رقص»

سریال «آخرین رقص» با عنوان اصلی «The Last Dance» یک مجموعه مستند تلویزیونی در مورد تلاش‌های مایکل جردن و دیگر بازیکنان تیم شیکاگو بولز برای ششمین قهرمانی در ان‌بی‌ای است. این سریال توسط شبکه ای‌اس‌پی‌ان و نتفلیکس در ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای ساخته شده است. «آخرین رقص» شامل تصاویر و ویدئوهایی دیده‌نشده از فصل ۱۹۹۷-۹۸ مسابقات بسکتبال NBA است و حدود ۹۰ نفر از شاغلان این حرفه طی مصاحبه‌هایی در آن حضور دارند.

«آخرین رقص» ممکن است سرشار از مفاهیم فلسفی نباشد اما به‌شدت سرگرم‌کننده است. نکته مثبت این مجموعه جایی برجسته می‌شود که حتی کسانی که چیزی از بازی بسکتبال نمی‌دانند نیز از تماشایش لذت خواهند برد. مایکل جردن علاوه بر شخصیت اصلی، به‌واسطه شرکت «جامپ ۲۳» به‌عنوان تهیه‌کننده نیز در سریال حضور دارد. روح مبارزه‌طلبی او در بازی به خوبی در طول سریال به تصویر کشیده شده است و همین مسئله برای مخاطب جذاب است.

۱۵- «لنوکس هیل»

سریال مستند «لنوکس هیل» (با عنوان اصلی «Lenox Hill») روایتگر زندگی چهار پزشک متخصص در حوزه‌های جراحی مغز و اعصاب، طب اورژانس و جراحی زنان و زایمان در بیمارستان لنوکس هیل است. روثی شاتز و ادی براش نگاه عادی و آشنای دیگر سریال‌های درام پزشکی را به چیزی بسیار متقاعدکننده‌تر تبدیل کرده‌اند. این مجموعه در همان لحظات اولیه به طرز غیرقابل‌انکاری شما را مجذوب می‌کند.

«لنوکس هیل» یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ است که در قالب مجموعه‌ای مستند، شما را وارد دنیایی می‌کند که معمولاً قادر به دیدنش نیستید. این مجموعه مستند فراز و نشیب چند پرونده واقعی نفس‌گیر و دلهره‌آور را از نمایی نزدیک به تصویر می‌کشد. علاوه بر این‌ها، خالقان این سریال توجه شما را به سمت یک دکتر زنان و زایمان جلب می‌کنند که خودش باردار است و با صراحت تمام به‌عنوان نماینده‌ای از جامعه سیاه‌پوستان در مورد بی‌عدالتی وحشیانه نرخ مرگ‌ومیر مادران سیاه‌پوست و نقش او در سیستم پزشکی صحبت می‌کند. با دیدن اولین قسمت از سریال، خواهید خندید، گریه خواهید کرد، تعهداتتان را نادیده خواهید گرفت و به‌سرعت، تمام ۹ قسمت منتشرشده از شبکه نتفلیکس را تماشا خواهید کرد.

۱۶- «آمریکای کوچک»

سریال آنتولوژی «آمریکای کوچک» با عنوان اصلی «Little America» زندگی رمانتیک، بامزه، صمیمی، الهام‌بخش و غیرمنتظره مهاجرانی را روایت می‌کند که به آمریکا کوچ کرده‌اند و داستانشان شباهت زیادی به یکدیگر پیدا کرده است. اپل تی‌وی پلاس فصل اول این مجموعه را ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر کرد و چندی پیش نیز خبر تمدید آن برای فصل دوم اعلام شد.

مانند هر سریال آنتولوژی دیگری، برخی از داستان‌های سریال «آمریکای کوچک» نسبت به دیگری قوی‌تر هستند. اما درمجموع می‌توان گفت تمام داستان‌ها دوست‌داشتنی و ظریف هستند. نمایش بیش‌ازحد احساسات یا کند بودن روایت، آفت سریال‌های این‌چنینی است، به‌ویژه زمانی که مضمون داستان در برخی لحظات وارد سیاست شود. سریال «آمریکای کوچک» با موفقیت از این مسئله عبور کرده و در اکثر قسمت‌ها حاضر نمی‌شود برای روایت آسان‌تر داستان، خود را ساده کند. در عوض، داستان‌های این مجموعه اغلب با طعنه و کنایه‌های تندوتیز نمایشی تلخ و شیرین ارائه می‌دهد. این مجموعه مخاطبانش را به امید دعوت می‎کند اما درعین‌حال اجازه می‌دهد تروما و امید در کنار هم همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

۱۷- «مک‌میلیون»

هرکسی که حتی برای یک بار بازی مونوپولی را انجام دهد عاشق آن خواهد شد، اما عاشقان واقعی این بازی کلاهبردارانی هستند که با تقلب در آن میلیون‌ها دلار به جیب زدند. در آغاز قرن بیست و یکم، یک کلاهبرداری پیچیده باعث شد افراد زیادی با دوز و کلک میلیون‌ها دلار از بازی مونوپولی مک‌دونالد برنده شوند. اما این موضوع چه طور رخ داد و تحقیقات اف‌بی‌آی چگونه به دستگیری مجرمان ختم شد؟

سریال «مک‌میلیون» (با عنوان اصلی «McMillions») مجموعه‌ای مستند محصول شبکه اچ‌بی‌او است که با جزئیات باورنکردنی در مورد پرونده این مجرمین، شما را مجذوب خود می‌کند. اما این مینی سریال عمیق‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید؛ مارک والبرگ، استیون لوینسن و آرشی گیپس در مقام تهیه‌کنندگان اجرایی، درد و گناه طولانی‌مدت افراد گرفتارشده در این پرونده‌ها و خانواده‌هایشان را به تصویر کشیده‌اند. چیزی که در ابتدا یک کار بی‌ضرر به نظر می‌رسید، حالا زندگی بسیاری را نابود کرده است.

۱۸- «خانم آمریکا»

مینی سریال «خانم آمریکا» (با عنوان اصلی «Mrs. America») داستان واقعی ظهور فمینیسم را از نگاه زنی به نام فیلیس شلفلی (با بازی کیت بلانشت) روایت می‌کند. او در دهه ۱۹۷۰ با به راه انداختن چندین کمپین سعی داشت مخالفتش با جنبش برابری حقوق زنان و قانونی شدن سقط‌جنین را اعلام کند. از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به رز بیرن، اوزو ادوبا، الیزابت بنکس، مارگو مارتیندال، تریسی آلمن و آری گرینر اشاره کرد. تیم بازیگران این فیلم عملکرد موفقی داشته‌اند و هرچند در ابتدای فرایند تولید مدیریت این تیم دشوار به نظر می‌رسید اما سازندگان مجموعه به خوبی توانسته‌اند شخصیت زنان ترقی‌خواه چند دهه قبل را به تصویر بکشند.

سریال «خانم آمریکا» در طول یک فصل ۹ قسمتی از طریق مجموعه اف‌ایکس در سرویس هولو منتشر شده است. اگرچه نقطه قوت این مجموعه بازی فوق‌العاده بازیگرانش، به‌خصوص کیت بلانشت است اما نکات مثبت دیگری نیز وجود دارد. «خانم آمریکا» فیلیس شلفلی را در شبکه‌ای گسترده از دشمنان و متحدانش قرار می‌دهد و با تمرکز روی زنان دیگر سعی دارد به شکلی دقیق نشان دهد که چگونه سیاست‌های او آسیب‌زا و عاری از احساسات بودند. شلفلی شخصیت شرور داستان است و سریال بهانه‌ای برای نمایش این موضوع نمی‌آورد. هرچند در ظاهر به نظر می‌رسد سریال در حال ترسیم پرتره‌ای از این زن است، اما نویسندگان درواقع نمایشی ماهرانه از قدرت و محدودیت‌های موج دوم فمینیسم ارائه می‌دهند.

۱۹- «تجسس افسانه‌ای: ضیافت کلاغ سیاه»

سریال «تجسس افسانه‌ای: ضیافت کلاغ سیاه» (با عنوان اصلی «Mythic Quest: Raven’s Banquet») یکی از بهترین سریال های ۲۰۲۰ است که از اپل تی‌وی پلاس منتشر شده است. اگر بخواهیم این سریال را در یک عبارت خلاصه کنیم باید بگوییم: «ساده اما فوق‌العاده». زمانی که اپل تی‌وی پلاس این سریال را در فوریه ۲۰۲۰ پخش کرد، به نظر می‌رسید با مجموعه‌ای غنی روبرو هستیم که احتمالاً برای فصل دوم نیز تمدید خواهد شد. تصور ما درست بود و باید منتظر فصل دوم «تجسس افسانه‌ای: ضیافت کلاغ سیاه» باشیم.

داستان در یک استودیو بازی‌سازی روایت می‌شود و ما به شکلی بامزه و نوآورانه شاهد پیچیدگی‌های زندگی کاراکترها هستیم. در طول این سال‌ها، مجموعه‌های کمدی زیادی سعی داشتند همین شیوه را پیاده‌سازی کنند و به یک سیتکام موفق راجع به تنش‌های پیش‌آمده در محیط کار تبدیل شوند، اما «تجسس افسانه‌ای: ضیافت کلاغ سیاه» یکی از بهترین نمونه‌های آن است. چارلی دی، مگان گانز و راب مک‌الهنی در مقام خالقان و تهیه‌کنندگان اجرایی، نمایشی جذاب در قالب زمانی آینده نزدیک ارائه داده‌اند؛ آینده‌ای نزدیک که بعدها با انتشار قسمت ویژه قرنطینه معلوم می‌شود تنها چند ماه از زمان حال فاصله دارد. این قسمت ویژه به‌جرئت بهترین اپیزود یک سریال تلویزیونی در مدت شیوع ویروس کرونا بوده است. دلیل اصلی این موضوع شیوه گرم و متفکرانه‌ای است که سریال در توضیح شرایط این روزها در پیش می‌گیرد.

۲۰- «هرگز تا به حال نداشته‌ام»

میندی کالینگ و لانگ فیشر مجموعه‌ای کمدی درام با مضمون زندگی نوجوانان ساخته‌اند که داستان دختری ۱۵ ساله را روایت می‌کند. دوی ویشواکومار (با بازی میتری راماکریشنان) سعی دارد سروسامانی به زندگی و وضعیت اجتماعی خود بدهد. او پس از مرگ پدرش تا سه ماه نای راه رفتن نداشت و حالا با گذشت یک سال از این حادثه تلخ، دوی می‌خواهد زندگی جدیدی آغاز کند.

میتری راماکریشنان با حضور در سریال «هرگز تا به حال نداشته‌ام» (با عنوان اصلی «Never Have I Ever») برای اولین بار تجربه بازیگری پیدا کرده است اما بااین‌حال عملکرد موفقی ارائه داده است. این مجموعه شاید یکی از شادترین، بانشاط‌ترین، رضایت‌بخش‌ترین و بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ باشد؛ سریالی که به‌راحتی می‌توان جا پای مجموعه‌های موفق و مشهور تلویزیون بگذارد.

چارچوب سریال «هرگز تا به حال نداشته‌ام» برای همه ما آشناست: یک شخصیت اصلی نوجوان که با اندوه و غم دست‌وپنجه نرم می‌کند، یک دوراهی عشقی که او را به شخصیت دیگری تبدیل خواهد کرد و البته والدینی که ظاهراً او را درک نمی‌کنند. اما این مجموعه چیزهای بیشتری برای گفتن دارد. نویسندگان حس واقعی سبک و محتوای منحصربه‌فرد را به مخاطب انتقال می‌دهند. شاید زمانی که طرح یک سریال هندی-آمریکایی مطرح شد مدیران نتفلیکس از نتیجه کار نگران بودند اما باید گفت حالا آنها سریالی محبوب برای عرضه دارند. ترکیب رئالیسم عاطفی و تحقق آرزوهای لذت‌بخش باعث شده تا مخاطبان از سریال راضی باشند و نتفلیکس آن را برای فصل دوم تمدید کند.

۲۱- «مردم عادی»

سریال «مردم عادی» (با عنوان اصلی «Normal People») درامی عاشقانه است که از شبکه بی‌بی‌سی سه و سرویس هولو پخش می‌شود. داستان این مجموعه در مورد دختر و پسری به نام ماریان و کانل (با بازی دیزی ادگار-جونز و پاول مسکال) است که رابطه پیچیده‌ای با یکدیگر دارند؛ داستانی که نمایانگر حساسیت‌ها و عواطف کاراکترهاست.

درام ایرلندی «مردم عادی» با اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته سالی رونی ساخته شده است. سازندگان سریال ما را با دنیایی صادقانه آشنا می‌کنند؛ آنها پنجره‌ای رو به پیوندی که حین ورود به دوره بلوغ بین ماریان و کانل شکل می‌گیرد خلق کرده‌اند تا ما شاهد آسیب‌های روحی و روانی ناشی از اولین تجربه عشق برای کاراکترها باشیم.

۲۲- «توطئه علیه آمریکا»

مجموعه تلویزیونی «توطئه علیه آمریکا» (با عنوان اصلی «The Plot Against America») مینی سریالی در مورد تاریخچه‌ای خیالی از آمریکاست که از دریچه چشمان خانواده‌ای یهودی از طبقه کارگر در نیوجرسی روایت می‌شود. این خانواده شاهد ورود چارلز لیندبرگ، قهرمان هوانوردی و یک پوپولیست بیگانه‌هراس، به دنیای سیاست و ریاست جمهوری و متعاقب آن، هدایت ملت به سمت فاشیسم هستند. البته تمام سریال خیالی نیست و بخش‌هایی از آن بر اساس واقعیت ساخته شده است.

دیوید سیمون و اد برنز با اقتباس از رمان فیلیپ روث مجموعه‌ای برای شبکه اچ‌بی‌او ساخته‌اند که مخاطب را مجذوب خود می‌کند. آنها کاری می‌کنند که شما در اعماق فضای خلق‌شده، جایی که آمریکا به‌طور کامل درگیر جنگ جهانی دوم شده است، غوطه‌ور شوید. «توطئه علیه آمریکا» با تیم بازیگران فوق‌العاده و مطرح کردن سؤالاتی پیرامون مفهوم بخشش، هنگامی‌که مسائل سیاسی به بازی مرگ و زندگی تبدیل شده‌اند، یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ است.

۲۳- «طعم ملت‌ها با پادما لاکشمی»

پادما لاکشمی، هنرپیشه و مجری آمریکایی ما را به یک ماجراجویی خوشمزه دعوت کرده است. سریال «طعم ملت‌ها با پادما لاکشمی» (Taste the Nation with Padma Lakshmi) در سرتاسر آمریکا سفر می‌کند و ما را با فرهنگ غذایی غنی و متنوع گروه‌های مهاجر به آمریکا آشنا می‌کند؛ خوراکی‌هایی که امروزه به بخشی از فرهنگ غذایی ایالات متحده آمریکا تبدیل شده‌اند.

پادما لاکشمی که خود یک مهاجر است، در مجموعه‌ای مستند سراغ به تصویر کشیدن طعم غذاهای گوناگونی رفته که توسط مهاجران به آمریکا وارد شده‌اند. اگر نگاهی سطحی داشته باشیم، تصور خواهیم کرد که مجموعه جدید سرویس هولو مسیری مشابه با سریال مشهور «آنتونی بوردین: هیچ رزروی در کار نیست» (با عنوان اصلی «Anthony Bourdain: No Reservations») و دیگر مستندهای مربوط به تقاطع غذا و جغرافیا را دنبال کرده است. اما پادما لاکشمی چیزی فراتر از آن را به تصویر کشیده است؛ نامه‌ای عاشقانه که نشان می‌دهد چگونه فرهنگ امروزی آمریکا به فرهنگ مهاجران وابسته است. رویکرد او تفسیری صریح از فرایند همگون‌سازی فرهنگی ارائه می‌دهد که البته گاهی هم با داستان‌های دلگرم‌کننده و مصاحبه‌های جذاب لاکشمی ادغام شده است. نکته‌ای که بیننده را به تماشا وادار می‌کند شور و اشتیاق لاکشمی برای غذا پختن و دانش بالای او در این زمینه است.

۲۴- «ناراست‌کیش»

سریال «ناراست‌کیش» (با عنوان اصلی «Unorthodox») که با نام‌های دیگری همچون سریال «غیر ارتدکس» و «غیر مومن» نیز شناخته می‌شود، با اقتباس از کتاب اتوبیوگرافی دبورا فلدمن ساخته شده است. این مینی سریال درام از ۲۶ مارس ۲۰۲۰ در نتفلیکس منتشر شده و طی ۴ قسمت طرفداران زیادی را به خوب جلب کرده است. داستان در مورد زن یهودی جوانی است که به اجبار ازدواج کرده و حالا با ناراحتی در جامعه حریدی‌ها (بنیادگرایان شاخه یهودیت ارتدکس) زندگی می‌کند. ماجرا زمانی آغاز می‌شود که او از آمریکا به برلین فرار می‌کند تا یک زندگی سکولار را، دور از جامعه قبلی و عقایدشان، تجربه کند.

سریال «غیر ارتدکس» به ما نشان می‌دهد که تولد دوباره، در زمانی که آمریکایی‌ها مشتاق جوان‌سازی فرهنگ‌ها هستند، چگونه خواهد بود. این سریال چهارقسمتی زیبا به‌مرور و از طریق فلاش‌بک‌ها و داستان‌پردازی‌های جذاب امروزی، تمام فاکتورهایی که کاراکتر اصلی داستان (با بازی خارق‌العاده شیرا هاس) از آنها فرار می‌کنند را به ادراک بیننده می‌رساند.

۲۵- «آنچه در سایه انجام می‌دهیم»

سریال «آنچه در سایه انجام می‌دهیم» (با عنوان اصلی «What We Do in the Shadows») مجموعه‌ای در ژانر کمدی ترسناک به تهیه‌کنندگی جامین کلمنت و تایکا وایتیتی است. آنها بر اساس فیلم مستندنمایی که به همین نام در سال ۲۰۱۴ ساخته بودند، یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ را برای شبکه اف‌ایکس خلق کردند.

داستان سریال «آنچه در سایه انجام می‌دهیم» در مورد چند هم‌اتاقی خون‌آشام است که در شهر نیویورک زندگی می‌کنند. نادور، لازلو و ناجا سه خون‌آشام سنتی هستند و کولین رابینسون نیز موجودی است که در عوض خون، انرژی و روحیه شما برای زندگی را می‌مکد. در کنار این موجود فراطبیعی به نام گی‌یرمو نیز زندگی می‌کند که قدرت‌های عجیب‌وغریبی دارد.

داستان این کاراکترها به خوبی شما را می‌خنداند و همین موضوع باعث شده بعد از دو فصل موفق، شبکه اف‌ایکس خبر از تمدید این مجموعه برای فصل سوم بدهد. کیوان نواک، هنرپیشه و کمدین ایرانی‌تبار، در کنار مت بری، ناتاشا دیمیترو، هاروی گیلن و مارک پروکش بازیگران اصلی سریال هستند.

سریال‌های انگشت‌شماری توانسته‌اند در سال ۲۰۲۰ شادی و نشاط بیشتری نسبت به «آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم» ارائه دهند. این مجموعه در فصل اول به‌قدری قدرتمند ظاهر شد که خیلی زود می‌شد حدس زد برای فصل‌های بعدی تمدید خواهد شد. کلمنت و وایتیتی داستانی در مورد چند خون‌آشام مسخره و بی‌عرضه را روایت می‌کنند که در خانه‌ای در استتن آیلند زندگی می‌کنند. طرح کلی داستان بسیار ناب و خنده‌دار است اما چیزی که باعث شده این سریال وارد فهرست بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ شود نمایش تراژدی و خصوصیات گی‌یرمو است؛ کسی که ماجراهایش در فصل دوم، سریال را به اوج می‌رساند.

ما با هم بهترین سریال های سال ۲۰۲۰ که تابه‌حال منتشر شده بودند را مرور کردیم اما شاید در ادامه سال شاهد انتشار سریال‌هایی باشیم که شایسته حضور در این فهرست باشند. در ادامه، نگاه کوتاهی داریم به ۸ سریال برتر سال ۲۰۲۰ که در فصل تابستان منتشر شده‌اند و هواداران زیادی دارند:

  • «لورل کنیون»

سریال «لورل کنیون» (با عنوان اصلی «Laurel Canyon») مجموعه‌ای مستند محصول شبکه اپیکس است. خالقان این مستند سعی دارند با نگاهی نزدیک به زندگی آهنگسازان، پرده از دنیای اسرارآمیزی که آنها در آن زندگی می‌کنند بردارند. داستان سریال «لورل کنیون» در لس آنجلس دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در منطقه‌ای کوهستانی به نام لورل کنیون روایت می‎شود؛ جایی که در آن سال‌ها یکی از قطب‌های فرهنگی و خانه بسیاری از آهنگسازان راک لس آنجلس بوده است.

  • «جان کثیف»

سریال «جان کثیف» (با عنوان اصلی «Dirty John: The Betty Broderick Story») بر اساس پادکست محبوبی به همین نام، اثر کریستوفر گفارد ساخته شده است. فصل دوم این سریال، در ژانر جنایت واقعی، داستان زنی خانه‌دار به نام بتی برودریک (با بازی آماندا پیت) را روایت می‌کند که ازقضا یک قاتل حرفه‌ای است. به لطف فیلمنامه خوب الکساندرا کانینگهام و بازی زیبای آماندا پیت، این سریال توانسته مخاطبان زیادی را پای شبکه یو‌اس‌ای بکشاند.

  • «با عشق، ویکتور»

پس از موفقیت فیلم «با عشق، سیمون» (Love, Simon)، ایزاک اپتاکر و الیزابت برگر تصمیم گرفتند مجموعه‌ای تلویزیونی بر اساس رمان «سایمون در برابر مرام‌نامه هوموساپین‌ها» بسازند. سریال «با عشق، ویکتور» داستان پسری به نام ویکتور را روایت می‌کند که به‌تازگی به دبیرستان جدیدی رفته و حالا ما شاهد چالش‌های او در مسیر خودشناسی هستیم. مایکل سیمینو در نقش ویکتور بازی خوبی ارائه داده است و باید دید سرویس هولو تمایلی به تمدید این سریال برای فصل دوم خواهد داشت یا نه. 

  • «پری میسون»

مینی سریال تلویزیونی «پری میسون» (با عنوان اصلی «Perry Mason») بر اساس کاراکتری به همین نام (خلق‌شده توسط ارل استنلی گاردنر) ساخته است. رولین جونز و ران فیتزجرالد نویسندگان و دنیز گامزه ارگوون و تیم وان پاتن کارگردانان آن هستند. داستان این سریال در مورد وکیل مدافعی به نام پری میسون است که در دهه ۱۹۳۰ در لس آنجلس زندگی می‌کند؛ شهری که در حال رشد و شکوفایی است، اما باقی کشور، همچون پری میسون، درگیر آسیب روحی پس از رکود بزرگ به سر می‌برند. دراین‌بین، او برای پرونده احساسی یک کودک‌ربایی استخدام شده است و ما شاهد تحقیقات او هستیم. متیو ریس، جولیت رایلنس، کریس چاک، شیا ویگهام و تاتیانا مازلانی از بازیگران اصلی سریال «پری میسون» هستند.

  • «منطقه نیمه‌روشن»

سریال «منطقه نیمه‌روشن» (با عنوان اصلی «The Twilight Zone») مجموعه‌ای آنتولوژی است که با مضامین درام، فانتزی، ترسناک، علمی تخیلی و تریلر توسط جوردن پیل و سیمون کینبرگ ساخته شده است. هر قسمت از این سریال داستانی در مورد موضوعاتی مانند رویدادهای ماوراءالطبیعه، نژادپرستی، شایعه و هجوم بیگانگان را روایت می‌کند و هرکدام از آنها پیچ‌وتابی در دل ماجرا دارد. فصل دوم این سریال توسط شبکه سی‌بی‌‎اس در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ پخش شد و توانست نظر هواداران را جلب کند.

  • «دووم پاترول»

سریال «دووم پاترول» (با عنوان اصلی «Doom Patrol») مجموعه‌ای ابرقهرمانی در ژانر درام است که با الهام از گروهی خیالی به همین نام اثر دی‌سی کامیکس ساخته شده است. این مجموعه درواقع اسپین‌آف سریال «تایتان‌ها» (Titans) است. قهرمانان داستان همگی قدرت‌هایشان را از شرایط تراژیک زندگیشان به‌دست آورده‌اند. فصل دوم سریال «دووم پاترول» تابستان امسال از سرویس اچ‌بی‌او مکس منتشر شده و ما شاهد ماجراجویی‌های این گروه برای نجات دنیا هستیم.

  • «همیلتون»

فیلم تلویزیونی «همیلتون» (با عنوان اصلی «Hamilton») به زندگی واقعی یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا یعنی آلکساندر همیلتون می‌پردازد. توماس کیل در مقام کارگردان و تهیه‌کننده با همکاری لین منوئل میرندا که نویسندگی، بازیگری و آهنگسازی این فیلم تلویزیونی موزیکال را بر عهده داشته است، اثری خارق‌العاده خلق کرده‌اند. فیلمبرداری این فیلم در سالن تئاتر ریچارد راجرز در برادوی انجام شده و با استفاده از تکنیک لایو کپچر به یک اقتباس تلویزیونی تبدیل شده است.

  • «هانا»

سریال اکشن درام «هانا» (با عنوان اصلی «Hanna») داستان یک دختر نوجوان منحصربه‌فرد را روایت می‌کند. هانا به همراه پدرش اریک، تنها مردی که تابه‌حال دیده، در منطقه‌ای دورافتاده در جنگل‌های لهستان زندگی می‌کند. اریک ۱۵ سال قبل زنی باردار را برای یکی از پروژه‌های CIA جهت خلق ابرسرباز استخدام کرده بود اما زمانی که عشقی میان آنها شکل می‌گیرد، او به همراه بچه، که همان هانا است، فرار می‌کنند. CIA این پروژه را لغو می‌کند و دستور می‌دهد تمام بچه‌های تولیدشده کشته شوند و این شروع ماجرای هیجان‌انگیز سریال است.

منبع: Vulture

بهترین سریال های خارجی جهان

بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil