انیمیشن «روح»؛ ماجراجویی متافیزیکی پیکسار

انیمیشن «روح»، جدیدترین ساخته پیکسار است که ما را با گوشه جدیدی از دیدگاه‌های متافیزیکی این استودیو آشنا می‌کند.

کمپانی پیکسار، با ساخت انیمیشن «کوکو»، تصورش از دنیای پس از مرگ را به نمایش گذاشت؛ به‌طور مشخص از طریق نشان دادن مفهوم «روز مردگان» در فرهنگ مکزیکی، استفاده از رنگ‌های درخشان، اسکلت‌های شاد و سرحال و سایر شخصیت‌های جذابی که زاده ذهن متیو آلدریخ بودند.
انیمیشن روح با عنوان اصلی «Soul»، جدیدترین ساخته پیکسار است که ما را با گوشه جدیدی از دیدگاه‌های متافیزیکی این استودیو آشنا می‌کند؛ این‌بار، مساله «زندگی پس از مرگ» مطرح نیست، بلکه با موضوعی مواجه هستیم که به «زندگی پیش از تولد» اشاره دارد.


نقد و بررسی انیمیشن روح | پاسخ پیکسار به سوال‌های بنیادی


جو گاردنر (با صداپیشگی جیمی فاکس)، یک معلم موسیقی است که تجربه‌ای عجیب را پشت سر می‌گذارد؛ او به‌صورت غیرمنتظره‌ای با لحظه جدا شدن روح از بدنش مواجه می‌شود!

در فیلیمو تماشا کنید: کارتون های جدید روز دنیا

کارگردانی انیمیشن «روح» از ساخته‌های استودیو پیکسار بر عهده پیت داکتر است؛ کارگردانی که او را با آثار ماندگاری همچون «کمپانی هیولاها»، «بالا» و «درون و بیرون» می‌شناسیم. داکتر در گفتگویی با امپایر آنلاین گفت: «مفهوم «زندگی پیش از تولد» در مدل ذهنی پیکسار، توضیحی برای این موضوع است که برای تبدیل شدن به چیزی که امروز هستیم از کجا شروع کرده‌ایم؛ به‌عبارت دیگر، شخصیت و ویژگی‌هایمان را از کجا آورده‌ایم.»

داکتر در ادامه گفتگو توضیح داد: «وقتی فرزندانم به دنیا آمدند، کاملا حس می‌کردم که از بدو تولد نوعی شخصیت خاص و منحصربه‌فرد دارند. انیمیشن «روح» پیکسار ، تعمقی درباره ریشه‌های این موضوع خواهد بود.»

موضوع «زندگی پیش از تولد»، یک مفهوم کاملا ذهنی به‌نظر می‌رسد که توضیح آن دشوار است؛ اما به یاد داشته باشید که اگر بخواهیم برای پیکسار یک تخصص در نظر بگیریم، آن تخصص چیزی نیست جز به‌تصویر کشیدن دنیاهای پیچیده‌ای که ماهیتی کاملا درونی و غریزی دارند.


بهترین فیلم های ماجراجویی


داکتر گفته است که اگر بخواهد داستان این انیمیشن را با کلمات بیان کند، برای مخاطب بسیار گیج‌کننده و نه‌چندان جذاب خواهد بود؛ اما او با نمایشی کاملا بصری، ایده اولیه را به‌گونه‌ای توضیح می‌دهد که حتی برای کودکان پنج‌ساله هم جذاب و قابل‌فهم باشد.

انیمیشن «روح» در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ بر پرده سینماهای بریتانیا اکران می‌شود؛ شواهد حاکی از آن هستند که با یکی از جذاب‌ترین و جنجالی‌ترین آثار استودیو پیکسار مواجه هستیم.


منبع: Empire Online

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil