علی نصیریان از کفش‌های میرزا نوروز تا نوروز باستانی

درباره فیلم نوروز چه می‌دانیم؟

فیلم تازه علی نصیریان در اکران نوروز 1403 پخش شد

فیلم نوروز ساخته سهیل موفق یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲ بود. علی نصیریان از بازیگران پیشکسوت و قدیمی ایران نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند.

خلاصه داستان فیلم نوروز

در خلاصه داستان فیلم نوروز آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جست‌وجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود…» عکس‌های این فیلم را در انتهای مطلب حتما ببینید تا فضای فانتزی اثر بیشتر دستتان بیاید. داستانی از رخدادهای امروز به افسانه‌های بسیار گفته شده.

بازیگران و عوامل فیلم نوروز

سهیل موفق کارگردانفیلم نوروز جدیدترین ساخته سهیل موفق در مقام کارگردان است که سابقه ساخت آثار کودک و نوجوان را در کارنامه دارد و حضور او و فیلمش در جشنواره فیلم فجر نشان‌دهنده تنوع موضوعات در این دوره از جشنواره است.

علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان بازیگران این فیلم هستند.

از عوامل اصلی هم می‌توان به مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علی جناب، منشی صحنه: سعیده دلیریان، مدیر تولید: مهدی چراغی، طراح لباس: آزاده قوام، طراح صحنه: سیامک کاری‌نژاد، طراح گریم: محسن دارسنج، صدابردار: منصور شهبازی، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه‌ میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های بصری: امیر ولیخانی، تدوین: کاوه ایمانی، موسیقی: بهمن دهقانیار و عکاس: سمیرا بخشی نام برد.

 

نقد و بررسی فوری فیلم نوروز

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بارِ اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند! در ضمن، انتشار آن‌ها -لزوما- به معنای تایید فیلیموشات نیست.

سید مهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویهمان ابتدا، فیلم نوروز تقدیم می‌شود به علی نصیریان، بازیگر فیلم. همین قضیه و احترامی که تک تک ما برای آخرین بازمانده نسل طلایی بازیگران ایران قائلیم، باعث می‌شود اظهارنظر درباره فیلم سخت شود. فیلم همانی است که در خلاصه داستان خواندید، رقابت اهریمن با نماینده عمونوروز در راه رسیدن بهار. فیلم خوشرنگ و لعاب است و با تشکر از گروه رستاک، موسیقی و ترانه خوبی هم دارد ولی با یک تدوین دوباره و بی‌رحمانه، ریتم کند و گاه خسته‌کننده آن، نجات پیدا می‌کند. هرچند همین فیلم هم برای بچه‌های علاقه‌مند خوب است و البته مناسب پخش در شب نوروز از تلویزیون یا سینما است.

این درست که ما نیاز داریم تا به این الگوهای اسطوره‌ای بپردازیم ولی خب شاید با خلاقیت بیشتر، نتیجه بهتری حاصل می‌شد و فیلم، پیچیده‌تر و جذاب‌تر از چیزی می‌شد که همه‌مان می‌توانیم حدس بزنیم. به هر روی، میزان توقع‌تان را تنظیم کنید و بعد به تماشای فیلم بنشینید. چون این تجربه سهیل موفق اگرچه اما و اگر زیادی دارد ولی قابل تحسین است.

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: عمو نوروز

سطح فیلم: برگزیده در جشنواره کودک و نوجوان نه فجر

۳ نکته از فیلم:

  • جلوه‌های ویژه قابل قبول
  • بازی علی نصیریان (حتی اگر روی تخت بیمارستان بستری باشد!)
  • کاش برای این کار، ترانه جذاب جدید داشته باشیم نه بازپخش تکراری‌ها

 

چند نکته درباره فیلم

  • استاد علی نصیریان یکی از آخرین بازماندگان دوره طلایی بازیگری ایران همانند سال گذشته امسال نیز در جشنواره فیلم فجر با فیلم و نقش‌آفرینی دیگری حضور دارد تا حضور این استاد ارجمند بازیگری باعث رونق جشنواره شود.
  • توجه به آیین‌های ملی از جمله عیدنوروز از ویژگی‌های این فیلم است که نشان می‌دهد سینمای ایران تا حدودی از فضای آپارتمانی فاصله گرفته است.
  • داستان اساطیری در کنار ترکیب بازیگران فیلم هم از نکات کنجکاوی‌برانگیز است.

اطلاعات و حاشیه‌های جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

محمدرضا نادری | تهیه‌کننده: نوروز ارثیه ارزشمندی است که سالیان سال طول کشیده، به ما برسد، ما هم باید از این ارزش نگهداری داریم. همچنین همین ابتدا می‌خو‌اهم از فرشته طائرپور یادی کنم. نوروز مسئله مهمی در کشور ماست و ما به آن توجهی نداریم. متاسفانه میکی‌ موس در اینستاگرام، نوروز را تبریک می‌گوید و خودمان نسبت به این موضوع و این آیین بی‌اهمیت هستیم.

سهیل موفق | کارگردان: همواره سعی می‌کنم در تمامی کارهایم، خانواده را در نظر بگیرم و فیلمی را بسازم که کودکان بتوانند در کنار خانواده‌هایشان آن را تماشا کنند‌. زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می‌ساختم، توجه دخترم به بابانوئل و کریسمس جلب شده بود و من را به مغازه‌هایی می‌برد که وسایل این جشن به فروش می‌رسد. از آن زمان له بعد این مساله برایم دغدغه‌ای شد و تصمیم گرفتیم تا فیلم بعدی‌‌ام، درباره نوروز باشد. حدود ۵ سال به دنبال سرمایه‌گذار بودیم. چندین کشور نوروز را جشن می‌گیرند و اکنون محدود به مرز جغرافیایی ما نیست. برای ما درد بود که نمی‌توانستیم سرمایه‌گذار پیدا کنیم. خیلی سخت توانستیم با استاد علی نصیریان ارتباط بگیریم و زمانی که فیلمنامه را به او دادیم، در خانه خودشان نقش را اتود زدند و ما از این اتفاق حیرت‌زده شدیم که استادِ به این بزرگی چقدر عاشق آیین‌های باستانی است. برخی از ترانه‌های فیلم را خود استاد نصیریان و برخی دیگر را علی بحرینی نوشتند.

حمزه صالحی | نویسنده: در این چند سال، در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند. متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود. اگر این فیلم بفروشد یا نفروشد، صادقانه به لحاظ مالی برای من اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌خواهم این را بگویم که پس از این همه سال، اثری درباره نوروز و آیین ساخته شده، حتما این فیلم را در سالن سینما تماشا کنید‌. در این چند سال، در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند.  متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود. دغدغه من در فیلم «نوروز»، فروش نیست؛ بلکه بحث ما دیده شدن این فیلم است. امروز دیدن «نوروز» برای هر ایرانی یک وظیفه ملی است.

خرید آنلاین بلیت فیلم در سینما تیکت

سیاوش چراغی‌پور | بازیگر: من به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم جایزه و سیمرغ است. سال‌های سال است که دارم کار می‌کنم و در جشنواره‌‌ فیلم فجر دیده نشده است. وی افزود: البته همین که شما عزیزان اثر را ببینید برای من کافی است. مهم‌ترین دغدغه‌ام تجربه کردن نقش‌های متفاوت است. نقش‌های زیادی در رویاهایم است و در ذهن دارم و امیدوارم کارگردانان برای آن‌ها به سراغم بیایند و بتوانم در نقش‌های رویایی‌ام بدرخشم.

بهرام دهقانیار | آهنگساز: در روند تولید فیلم، آقای نصیریان در شرایطی نبودند که بتوانند در استودیو حضور داشته باشند و صدای ایشان را در یک بخش ضبط کردیم و خودم هم آن را تنظیم کردم. زمانی که فیلمنامه را خواندم، عاشقش شدم و احساس کردم که ظرفیت زیادی برای ساخت موسیقی دارد. این فیلم ۹۰ دقیقه است و ۸۹ دقیقه آن، موسیقی دارد. «نوروز» پرحجم‌ترین اثری بود که در آن موسیقی وجود داشت و کارگردان هم سکانس به سکانس، ضرب به ضرب در کنار ما برای تولید بود. در این اثر، موسیقی الکترونیک سینمای روز جهان، به کار گرفته شده است. هر آن چه در این فیلم به کار بردیم، چیزی کمتر از آثار خارجی نداشت و باید بگویم که موسیقی «نوروز» به‌روز ساخته شده است. موسیقی رپ این فیلم، انتخابی بوده و اکیداً تصمیم من نبوده و باید از کارگردان بپرسید.

 

پوستر و عکس های فیلم نوروز

پوستر فیلم نوروزپوستر فیلم نوروز

علی نصیریان در فیلم نوروزافشین هاشمی در فیلم نوروزمهدی هاشمی در فیلم نوروزشبنم مقدمی در فیلم نوروزفیلم نوروزمفتاب ثروتی در فیلم نوروزعلی نصیریان در فیلم نوروزفیلم نوروزفیلم نوروزفیلم نوروز

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

16 نظر
  1. س.رفیعی می‌نویسد

    این فیلم به هیچ عنوان مناسب کودکان نبود .دختر من طوری ترسیده بود ‌که مجبور شدیم وسط فیلم سالن رو ترک کنیم .

  2. س.رفیعی می‌نویسد

    این فیلم به هیچ عنوان مناسب کودکان نبود .دختر من طوری ترسیده بود ‌ه مجبور شدیم وسط فیلم سالن رو ترک کنیم .

  3. سمانه می‌نویسد

    خوب شد نظرات رو خوندم میخواستم دخترم رو برای اولین بار ببرم سینما و از نوروز و عمو نوروز خیلی خوشش میاد خداروشکر نظرات رو خوندم و برای فیلم نمیبرمش

  4. رایبد می‌نویسد

    بسیار فیلم بی مفهوم و ترسناک خصوصا برای بچه ها بود حیف پول و زمانی که صرف شد

  5. زری می‌نویسد

    این سایت بارها نظراتم را فیلتر کرده. این سایت ها برای اینکه از فیلم ها ویو بگیرند، از فیلم ها دفاع می کنند حتی اگر مزخرف و تهی باشند. فقط به فکر گرفتن پول هستند نه ارائه یک تجربه خوب و صادقانه برای مخاطب!

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ما شما رو فیلتر کردیم؟!!! مطمئنید؟ 🙂

  6. رستا می‌نویسد

    فیلم شاد و کمدی نبود. با آن صحنه‌های وحشتناک و آن هیولای موسوم به اهریمن و سویی دای بلند افکت‌های ترسناک بسیار خسته کننده اعصاب خرد کن و غیر مناسب چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان بود

  7. حمید رضا اشرفی می‌نویسد

    انتظار فیلم شاد تری بود محصوصا که مخاطب بیشتر کودک و فضا نوروزی بود..حداقل پایان فیلم میتوانست با موزیک و رقص کودکان یا حاجی فیروز باشه به جای یک تیتراژ کسل کننده باشد..

  8. حسین می‌نویسد

    این فیلم حقیقتی بود درباره اینده بسیار بسیار نزدیک
    بهار ۱۴۰۶ هرگز نخواهد آمد و جهان یخ خواهد زد
    هفت میلیارد انسان خواهند مرد
    خدا انتقام میگیرد.

  9. مهدی می‌نویسد

    فیلم افتضاح بود.اصلا به درد کودکان نمیخوره و برای بزرگ تر ها کسل کننده و بی محتوا.

  10. مریم می‌نویسد

    چرا نمذارین فیلم علی نصیریان رو دانلود کنیم ابراب خودم سمبلی بلیکوم

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      وقتی فیلم هنوز روی اکرانه، خب باید توی سینما دید…

  11. ثمرحق نظری می‌نویسد

    متاسفم برای سینمای ایران.که ازترکیه بازیگرمیاریم وبازیگرای قدرتمندخودمونو فراری میدیم.چطوربازیگرای زن ترکیه ای که افتضاح بازی میکنن وبااون پوشش هاتوشبکه های ماحلالن ولی اگربازیگرای خودمون یه ذره موشون پیداباشه ممنوع الکارمیشن.واقعا انقدرفقرفرهنگی پیداکردیم که ازعثمانیهاداریم کمک میگیریم.

  12. ارین محمودی می‌نویسد

    سلام فیلیموعزیزنسخه مینی سریال این فیلم ازپلتفرم شماپخش میشود؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      هنوز برای تصمیم‌گیری در این باره زوده. خیلی زود.

  13. آقا محمد می‌نویسد

    آقای کارگردان ب نظر شما چ پیوند فرهنگی و اساطیری پارس زبانان با ترک های عثمانی دارد .ک شما نجات فرهنگ پارسی را از ترک ها گدایی میکنید .این توهین بدی بود .چرا آقای نصیریان این نکات مهم را ندیده و در این فیلم بازی کرده.من ناراحتم از آقا سهیل .