با یک اثر جسورانه مواجه می‌شوید

فیلم کمپ تئاتر چقدر می‌خنداند؟

فیلم کمدی کمپ تئاتر اولین فیلم بلند مالی گوردِن و نیک لیبِرمَن است که آن را بر اساس فیلم کوتاهی به همین نام محصول ۲۰۲۰ از خودشان ساخته‌اند. اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره ساندنس ۲۰۲۳ رقم خورد و حالا هم که بیش از شش ماه از آن زمان می‌گذرد و کمپانی «سرچ‌لایت پیکچرز» فیلم را در سینماهای ایالات متحده اکران کرده است، عموم نقدهای «کمپ تئاتر» مثبت هستند.
مالی گوردن پیش از این به عنوان بازیگر و با نقش‌هایش در سریال «قلمرو حیوانات» (Animal Kingdom) محصول ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و فیلم‌های کمدی‌ای مثل «سرزنده و مفرح» (Life of the Party) و «خوره کتاب» یا «کتابخوان» (Booksmart) به‌ترتیب محصول سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شناخته می‌شد. نیک لیبرمن هم تدوینگر و کارگردان موزیک‌ویدیوها بود.

فهرست بهترین فیلم های کمدی خارجی

خلاصه داستان فیلم کمپ تئاتر Theater Camp

در خلاصه داستان رسمی فیلم کمدی کمپ تئاتر Theater Camp اینطور آمده است؛ تابستان دوباره از راه می‌رسد و بچه‌های علاقه‌مند به بازیگری از همه جا می‌آیند تا در کمپ تئاتری در شمال ایالت نیویورک دور هم جمع بشوند و رقابت کنند. تروی پسر بنیان‌گذار سرسخت کمپ به نام جون است که به کما رفته و حالا وظیفه تروی است که این بهشت بازیگری را سرپا نگه دارد و بچرخاند. او باید با همکاری ایمس، ربکا-داین، گروه مربیان عجیب‌وغریب‌شان و همین‌طور دانش‌آموزان به راه‌حلی برای رفع مشکل مالی کمپ برسند تا شب افتتاحیه رقم بخورد و امسال هم برنامه کمپ تئاتر برپا شود.

 

عوامل و بازیگران فیلم کمپ تئاتر

کارگردانان: مالی گوردن و نیک لیبرمن، فیلمنامه‌نویسان: نوا گَلوین، بن پلَت، مالی گوردن و نیک لیبرمن، مدیر فیلمبرداری: نِیت هِرت‌سِلِرز، تدوینگر: جان فیلپات، آهنگسازان: جیمز مک‌آلیستر و مارک سانِن‌بلیک، بازیگران: مالی گوردن (ربکا-داین)، بن پلت (اِیمِس کلوبوچار)، نوا گلوین (گلِن وینتراپ)، جیمی تَترو (تروی رابینسکی)، پتی هریسن (کِرولاین کراوس) و…

فیلم کمپ تئاتر

آیا می‌دانید؟

  • «کمپ تئاتر» فقط در نوزده روز فیلمبرداری شد و تقریبا هفتاد ساعت راش به دست آمد.
  • فیلمبرداری در کمپ یوآرجِی کاتس واقع در وارویک نیویورک انجام شد که حالا تعطیل شده است.
  • ایمس (با بازی بن پلت) از یکی از بچه‌های «جون، هنوز» می‌پرسد که آیا جولین مور واقعا دچار فراموشی و زوال عقل شد؟ این سوال ارجاعی است به نقش مور در فیلمی با عنوان مشابه «هنوز آلیس» (۲۰۱۴). علاوه بر این، مور نقش مادر پلت را هم در فیلم «اِوِن هَنسِن عزیز» (Dear Evan Hansen) محصول ۲۰۲۱ بازی کرده است.
  • ویل فرل بازیگر، کمدین، نویسنده و تهیه‌کننده، یکی از تهیه‌کننده اجرایی فیلم و در واقع مشهورترین آن‌ها است.
  • «کمپ تئاتر» در گیشه اکران محدود ایالات متحده به فروش افتتاحیه‌ای ۳۰۱ هزار دلاری (بیش از پنجاه هزار دلار در هر یک از شش سالنی که در اختیار داشت) دست پیدا کرد تا پرفروش‌ترین افتتاحیه یک فیلم را برای کمپانی «سرچ‌لایت پیکچرز» پس از «جوجو ربیت» (Jojo Rabbit) در سال ۲۰۱۹ رقم بزند (که با اکران در پنج سالن به فروشی ۳۴۹ هزار دلاری در هفته اول اکران محدودش دست پیدا کرده بود).

 

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم کمپ تئاتر

لس آنجلس تایمز | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

کیتی والش | این مستندنما (ماکیومنتری) جسورانه عالی از کار درآمده است چون گوردن، لیبرمن، پلت و گلوین به این موضوع اهمیت داده‌اند که رویدادگاه داستان‌شان را با حس‌وحالی واقعی از فرهنگ اشباع کنند و این مکان را با شخصیت‌های عجیب‌وغریب شگفت‌انگیزی پر کرده‌اند.

نیویورک تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

اِیمی نیکلسن | بازیگران به‌وضوح با گوشت و پوست و استخوان خود شخصیت‌های‌شان را لمس کرده‌اند.

شیکاگو سان‌تایمز | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

ریچارد روپر | «کمپ تئاتر» که حاصل همکاری چندساله بن پلت، مالی گوردن، نوا گلوین و نیک لیبرمن است (که شامل ساخت فیلم کوتاهی محض اطمینان از جواب دادن ایده‌شان هم می‌شود) – و فیلمنامه حاصل کار هر چهار نفر آن‌ها و کارگردانی توسط دو نفرشان انجام شده – کمدی هجوآمیز گرم و فریبنده‌ای است که گاهی وقت‌ها کیفیت تلخ و شیرین هم پیدا می‌کند. «کمپ تئاتر» را گروه مستعد چهارنفره‌ای خلق کرده است که آشکارا این قلمرو را به‌خوبی می‌شناسد.

نیویورک پست | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

جانی اولِکسینسکی | این کمدی توامان با لحظه‌های کوچک و شوخی‌های بزرگ (عالی) خود اوج می‌گیرد.

فیلم کمپ تئاتر

اسکرین دِیلی | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

تیم گریئرسِن | «کمپ تئاتر» در کل بیش از حد غیریکدست و غیرمتمرکز است که بشود در پایان نمایش ایستاد و برایش دست زد اما درست مانند پروتاگونیست‌های مستعدش با آنچه دارد بهترین کار ممکن را انجام می‌دهد.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

دیوید رونی | این اولین فیلم بلند گوردن و لیبرمن است و شواهد کمی وجود دارد که گویای ذوقی بصری باشد… از سوی دیگر، احتمالا به دلیل بداهه‌پردازی است که زمان‌بندی کمدی غیریکدست است و موقعیت‌های فیلم بیش‌تر بامزه هستند تا این‌که خنده‌دار باشند.

ورایتی | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | تماشاگران در بیش‌تر زمان فیلم، گیر موقعیت‌های می‌افتند که هر کسی تلاش می‌کند بامزه باشد؛ و در این راستا، شوخی‌های یک‌خطی، خواندن‌های ناموزون و هر اقدام ملتمسانه‌ای برای خنده‌گرفتن (بخوانید گدایی خنده) آزموده می‌شود.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای فیلم کمپ تئاتر

این نظرات تا بیستم مرداد ۱۴۰۲ جمع شده است

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۷.۵ از ۱۰ ۱۸۰۰ کاربر
متاکریتیک منتقدان برتر ۶۸ از ۱۰۰ بر اساس ۳۳ نقد
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۷.۲ از ۱۰ بر اساس ۱۲۵ نقد

حرف‌های کارگردانان فیلم: مالی گوردن و نیک لیبرمن

دیگر کسی به کمدی باور ندارد

  • مالی گوردن: بن (پلت) و من یک مربی تئاتر داشتیم به نام جَنِت اَدِرلی که شخصیت آیو (اِدِبیری) از روی او نام‌گذاری شد. او از همان سه سالگی با من مثل یک بزرگسال رفتار می‌کرد و مثلا می‌گفت: «از ترومای خودت بهره ببر.» یا «کار را جدی بگیر.» و… به نظرم این‌جور هل دادن من در آن سن‌وسال، کار زیبا و فوق‌العاده‌ای بود که می‌شد با یک بچه انجام داد؛ و برای همین احساس کردم که می‌خواهم از چنین روحیه افسارگسیخته و دیوانه‌واری در این فیلم استفاده کنم.
  • گوردن: ساخت این فیلم واقعا سخت بود. ما تلاش می‌کردیم به عنوان فیلم‌اولی، فیلمی با بداهه‌پردازی بسازیم، آن هم در بازاری که کمدی دیگر ژانری نیست که کسی به آن باور داشته باشد؛ اما من به‌خصوص در مورد این پروژه نمی‌توانستم تسلیم شوم… در نهایت کمپانی «پیکچرستارت» و اریک (فیگ) بود که پیش از این با فیلم‌های مستقل تحسین‌شده «ناپلئون دینامیت» (Napoleon Dynamite) و «یک بار» (Once) شناخته می‌شد: «فیلم‌هایی هستند که عجیب‌اند اما احساسات‌شان کاملا عیان است و دیگر ساخته نمی‌شوند. من باید بخشی از تولید این فیلم باشم. می‌خواهم به این بازنده‌های جوان کمک کنم تا اولین فیلم‌شان را بسازند.» و مهم‌تر برای این موضوع از اریک سپاسگزاریم که نیک و من توانستیم فیلم را آن‌طور که می‌خواهیم و با آزادی کامل بسازیم.
  • نیک لیبرمن: خیلی از دیالوگ‌ها بداهه شکل گرفتند ولی ساختاری برای فیلمنامه در نظر گرفتیم و سپس فصل به فصل چنین سوال‌هایی را از خودمان پرسیدیم: این فصل چه پیش‌نوشته‌ای نیاز دارد؟ چندتا شوخی را باید نوشته باشیم؟ چقدر باید ساختارمند باشد؟ علاوه بر این، انبوهی مستند دیدیم و کلی فیلم را دوباره تماشا کردیم و حتی کلیپ‌های تصادفی کمپ‌های مشابه را در یوتیوب دیدیم تا به مجموعه ایده‌های خودمان برسیم.
  • گوردن: ما ۳۶۰ درجه فیلمبرداری می‌کردیم و هر چه را که می‌دیدیم ثبت می‌کردیم. برای همین خیلی از ایده‌های‌مان را نتوانستیم اجرایی کنیم اما بد نشد چون برای آینده باقی ماندند. به نظرم تجربه فوق‌العاده‌ای بود که با چنین آمادگی فوق‌العاده و حتی بیش از حدی کار را شروع کردیم و سر صحنه، قید خیلی از چیزها را زدیم تا از آنچه پیش روی ما بود استفاده کنیم و در واقع به فیلم خودمان برسیم.

 

پوستر فیلم کمپ تئاتر

پوستر فیلم کمدی کمپ تئاتر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole