خنده و وحشت در خانه جن زده دیزنی!

همه چیز درباره فیلم عمارت متروکه

فیلم کمدی ترسناک Haunted Mansion جدیدترین تلاش دیزنی برای اقتباس از جاذبه‌های پارک‌های تفریحی‌اش است

کمپانی والت دیزنی با اقتباس از جاذبه‌های دیزنی‌لند غریبه نیست. این ایده‌ای است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف آن دیده نمی‌شود. در راستای همین ایده، برت و برتی، کارگردانان سریال هاکای Hawkeye، قرار است فیلمی را براساس راه‌آهن کوه بزرگ تندر بسازند. بدون تردید، عمارت متروکه با جلوه‌های بصری آیکونیک و افسانه‌های شگفت‌انگیز و عمیق و به عنوان یکی از جاذبه‌های پارک‌های والت دیزنی، کاندیدای مناسبی برای یک فیلم سینمایی محسوب می‌شود. این جاذبه‌ای است که اولین‌بار در دیزنی‌لند، دقیقا خارج از آناهایم کالیفرنیا در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد. عمارت متروکه یکی از آخرین جاذبه‌هایی بود که والت دیزنی در ساخت آن دست داشت. جالب خواهد بود که ببینیم آیا دیزنی موفق شده است که از اقتباس قبلی فراتر برود یا خیر.

فهرست بامزه بهترین فیلم های فانتزی سینما

خلاصه داستان فیلم عمارت تسخیر شده

فیلم عمارت متروکه Haunted Mansion با الهام از جاذبه‌های کلاسیک پارک موضوعی دیزنی، داستان یک مادر مجرد به نام گابی را دنبال می‌کند که عمارتی را در لوئیزیانا می‌خرد و متوجه می‌شود که توسط ارواح تسخیر شده است. بنابراین او و فرزند دوازده ساله‌اش، گروهی از متخصصان ماورا‌ءالطبیعه شامل یک راهنمای تور، یک متخصص فرا روانشناسی، یک کشیش و یک مورخ را برای جن‌گیری از عمارتشان، استخدام می‌کنند.

 

آیا Haunted Mansion یک بازسازی است؟

دیزنی تقریبا ۲ دهه قبل در سال ۲۰۰۳ با فیلم عمارت متروکه با بازی ادی مورفی، تلاش کرد روی جاذبه محبوب خود سرمایه‌گذاری کند. با حضور کمدینی مانند مورفی در نقش اصلی، احتمالا می‌توانید تصور کنید که برداشت او از این جاذبه دیزنی، چقدر به کمدی نزدیک است. اما این اقتباس بخاطر فقدان تخیل و طنز ناامیدکننده آن با واکنش‌های منفی از جانب منتقدان روبرو شد. اگرچه که این جاذبه همیشه حسی از شوخ‌طبعی داشته، اما این اقتباس فاقد جذابیت رعب‌آور آن است و بیش از حد به شوخی‌ها تکیه می‌کند. همچنین ناگفته نماند که شخصیت‌های نمادینی مانند شبح هات باکس و عروس بیوه سیاه در هیچ کجای آن دیده نمی‌شوند. اما خبر خوب برای طرفداران اینکه عمارت متروکه جاستین سیمین، مسیر متفاوتی نسبت به نسخه قبلی طی می‌کند و همزمان یک داستان ترسناک را به تصویر می‌کشد. بنابراین

این یک بازسازی نیست، بلکه فیلم دیگری براساس یکی از جاذبه‌های دیزنی‌لند (عمارت متروکه یا تسخیر شده) است. فیلم عمارت متروکه که در سال ۲۰۰۳ با بازی ادی مورفی عرضه شد، حتی با اینکه از عناصر مشابهی وام گرفته است، داستان و شخصیت‌های کاملا متفاوتی دارد. در واقع، عمارت متروکه جاستین سیمین، یک فیلم متمایز است که کار خودش را انجام می‌دهد. از آنجایی که دیزنی به این پروژه علاقه‌مند است شاید حتی شاهد دنباله‌ای برای این فیلم باشیم. اتفاقی که البته مشخص نیست چقدر احتمال دارد رنگ واقعیت بگیرد.

تماشای فیلم عمارت تسخیر شده در فیلیمو

بازیگران و عوامل فیلم عمارت تسخیر شده

فهرست بازیگران عمارت متروکه، شامل گروهی از چهره‌های برجسته می‌شود؛ در مرکز فیلم، یک مادر مجرد به نام گابی با بازی رزاریو داوسون قرار دارد. داوسون که نزدیک به ۳۰ سال است در صنعت سینما فعالیت می‌کند در فیلم‌های مطرح متعددی مانند ساعت بیست و پنجم ۲۵th Hour، شهر گناه Sin City و ببخشید مزاحم شما شدم Sorry to Bother You، هنرنمایی کرده است. همچنین او اخیرا در مینی‌سریال دی‌ام‌زد DMZ و فیلم فروشنده‌ها ۳ Clerks III دیده شد. بازیگر کهنه‌کار جیمی لی کرتیس که سال گذشته در نقش کارمند اداره خدمات درآمد داخلی در فیلم همه‌چیز همه‌جا به یکباره Everything Everywhere All at Once، برنده جایزه اسکار شد، در کنار داوسون در عمارت متروکه حضور دارد. کرتیس در طول دهه‌ها فعالیتش در هالیوود، فیلم‌های کلاسیکی مانند اماکن تجاری Trading Places، ماهی‌ای به نام واندا A Fish Called Wanda، دروغ‌های حقیقی True Lies و فرانچایز سینمایی هالووین Halloween را در کارنامه خود دارد.

کیت استنفیلد که در سال‌های گذشته در فیلم‌های تحسین شده‌ای مانند ببخشید مزاحم شما شدم، جواهرات تراش نخورده Uncut Gems و یهودا و مسیح سیاه Judas and the Black Messiah، نقش آفرینی کرده است، در اینجا در نقش بن ماتیاس، یک محقق ماوراءالبیعه که خانم گابی از او کمک می‌گیرد، حضور دارد. اوون ویلسون که بیشتر بخاطر همکاری‌های متعددش با وس اندرسون شناخته می‌شود در نقش کشیشی به نام کنت در کنار تیفانی هدیش، دنی دویتو، جرد لتو، مریلو هنر، وینونا رایدر، دن لوی و حسن منهاج، فهرست گروه بازیگران برجسته فیلم را تکمیل می‌کنند.

عوامل سازنده عمارت متروکه

در ابتدا قرار بود اسطوره سینمای ترسناک و فیلمساز برنده اسکار، گیرمو دل تورو، روی صندلی کارگردانی عمارت متروکه بنشیند. اما مانند بسیاری از پروژه‌های این فیلمساز ستایش‌شده،  این اتفاق رخ نداد و در نهایت کارگردان بااستعداد و نوظهور، جاستین سیمین، سکان هدایت فیلم را به دست گرفت. عمارت متروکه سومین فیلم جاستین سیمین به عنوان کارگردان بعد از دو فیلم تحسین شده مردم سفید عزیز Dear White People و موی بد Bad Hair، به حساب می‌آید. همچنین در کارنامه سیمین کارگردانی اپیزودهایی از سریال مردم سفید عزیز نتفلیکس دیده می‌شود. سیمین که فیلمنامه دو فیلم قبلی خود را نوشته بود، عمارت متروکه را با فیلمنامه‌ای از کیتی دیپولد مقابل دوربین برده است. این فیلمنامه‌نویس و بازیگر آمریکایی، در فیلم‌هایی مانند جاسوس Spy، بازراه‌اندازی شکارچیان روح Ghostbusters و ربوده شده Snatched، هم به عنوان نویسنده و هم به عنوان بازیگر، حضور داشته است.

جفری والدرون فیلمبردار، فیلیپ جی بارتل تدوینگر، کریس باورز آهنگساز، طراح تولید دارن گیلفورد و طراح لباس جفری کارلند، از دیگر عوامل پشت دوربین عمارت متروکه هستند.

 

تاریخ پخش فیلم عمارت تسخیر شده Haunted Mansion

اگرچه قرار بودن عمارت متروکه در همین ماه یعنی از ۱۱ اوت ۲۰۲۳ اکران خود را شروع کند، اما کمی قبل تر از ۲۸ ژوئیه روی پرده سینماها رفت. البته فیلم قرار بود قبل از این‌ها در ۱۰ مارس ۲۰۲۳ اکران شود، اما سپس نمایش آن به اوت و در نهایت به تاریخ اکران فعلی موکول شد. انتظار می‌رود که عمارت متروکه مانند دیگر فیلم‌های دیزنی، چند هفته پس از اکران در سینماها از دیزنی پلاس برای تماشا در دسترس قرار بگیرد.

فیلم عمارت تسخیر شده

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم عمارت متروکه

گیمزریدار+ | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

مولی ادواردز | این یک فیلم سرگرم‌کننده اسرارآمیز و خانوادگی با وزن احساسی شگفت‌انگیز است و از گروه بازیگرانی بهره می‌برد که به  وضوح از حضور خود در آن لذت می‌برند.

Slash Film | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

جاش اشپیگل | این فیلم از یک گروه بازیگری شگفت‌انگیز که در راس آن‌ها کیت استنفیلد با یک اجرای برجسته و قدرتمند قرار دارد و کارگردانی چشمگیر جاستین سیمین، بهره می‌برد. اگرچه این فیلم شاید به اندازه اولین دزدان دریایی کارائیب، یک اقتباس منسجم از پارک موضوعی دیزنی نباشد، اما هر خاطره‌ای از نسخه خانوادگی‌تر دو دهه قبل خود را می‌شوید و می‌برد. این عمارت متروکه بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

پولیگان | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

پترانا رادولوویچ | عمارت متروکه اساسا چک لیستی از محبوب‌ترین بخش‌های پارک دیزنی است. اما نکته اصلی اینجاست: آیا فیلم موفق عمل می‌کند و نتیجه می‌دهد؟

سیاتل تایمز | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

مویر مک‌دونالد | عمارت متروکه در نهایت مانند شبحی از یک فیلم است. یک سایه زودگذر که پس از تماشایش به سختی آن را به یاد می‌آورید.

امپایر | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

کیم نیومن | عمارت متروکه که شبیه بازسازی‌ جشن تولد بچه‌ها از فیلم سال ۱۹۷۳ افسانه خانه جهنمی (The Legend Of Hell House) بنظر می‌رسد، از این مسئله رنج می‌برد که نه خنده‌دار و نه ترسناک است. تنها حسن فیلم گروه بازیگران آن است که از گذراندن وقت با آن‌ها لذت می‌برید.

آریزونا ریپابلیک | امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

کیلی موناهان | اگر بچه‌های کوچک دارید و می‌خواهید دو ساعت را خارج از خانه در یک سینمای خنک و مجهز به تهویه مطبوع بگذرانید، به دیدن عمارت متروکه بروید. اما اگر بتوانید تا زمان انتشار آن در دیزنی پلاس صبر کنید، بهتر است. زیرا واقعا ارزش هزینه کردن برای بلیط را ندارد.

مجله پیست | امتیاز: ۲۰ از ۱۰۰

تریس سوور | اگرچه فیلمی مانند عمارت متروکه همیشه در نهایت یک تبلیغ سینمایی برای پارک موضوعی دیزنی خواهد بود، اما آیا نمی‌توان حداقل این ایده را توسعه داد و آن را سرگرم‌کننده کرد؟

فیلم عمارت تسخیر شده

نقد فیلم عمارت متروکه برگرفته از سایت راجر ایبرت

پیتون رابینسون | عمارت متروکه دیزنی، به واسطه سه اقتباس سینمایی آن، به درستی در کانون ترس و وحشت این شرکت تثبیت شده است. این قسمت در ادامه فیلم خاطره‌انگیز سال ۲۰۰۳ ادی موری و نسخه مامپت‌ها (Muppets Haunted Mansion) در سال ۲۰۲۱، قرار می‌گیرد. جاستین سیمین بازگویی این داستان را با بازگشت به قالب یک فیلم لایو اکشن به رهبری سیاه‌پوستان، کارگردانی کرده است.

عمارت متروکه، طرح داستانی و اجرای ساده‌ای دارد. مادر مجردی به نام گابی (رزاریو داوسون) به همراه پسر نه ساله‌اش تراویس (چیس دیلون)، به خانه قدیمی رویاهای خود نقل مکان کرده است. اما مدت زیادی از ورود آن‌ها به خانه نمی‌گذرد که متوجه حضور مستاجران اشباح در آنجا می‌شوند. آن‌ها گروهی شامل یک متخصص غمگین اختر فیزیک به نام بن (کیت استنفیلد)، پدر کنت کشیش (اوون ویلسون)، احضارکننده ارواحی به نام هریت (تیفانی هدیش) و متخصص خانه‌های جن زده پروفسور بروس دیویس (دنی دویتو) را برای کمک استخدام می‌کنند. آن‌ها امیدوارند که با مشورت و هم‌اندیشی بتوانند این خانه را از شر شکنجه‌گران ماوراء‌الطبیعه آن خلاص کنند.

عمارت متروکه از گروه بازیگران مطرحی بهره می‌برد، اما در بهترین حالت یک فیلم متظاهرانه و سرهم بندی شده است. علی رغم حضور نویسنده با استعدادی مانند کتی دیپولد، خطوط فیلمنامه تحمیلی و یکنواخت هستند. هر شخصی سهم خود از شوخی‌های داستان را ارائه می‌دهد، اما ویلسون و هدیش بیش‌ترین بار فیلم را به دوش می‌کشند. در حالیکه ویلسون اغلب چیزی برای ارائه ندارد، هدیش لحن و آهنگ کلاسیک خود را به نمایش می‌گذارد و برای ارائه شوخی‌های ضعیف فیلمنامه از حداکثر توان خود بهره می‌برد. فیلمنامه از حد و مرزهای دیزنی خارج نمی‌شود و در تلاشی تقریبا همه جانبه برای جلب نظر مخاطبان بالغ‌تر، روی مفاهیم ساده و ملموس سرمایه‌گذاری می‌کند.

فیلم سیمین خاستگاه جذاب و سرگرم‌کننده خود را در چگونگی تبدیل خانه به منظره‌ای سورئالیستی نمایش می‌دهد. راهروهایی که هرگز پایان نمی‌یابند، سقف‌هایی با وسعتی غیرقابل باور، ناودان‌هایی به شکل جانورانی با چهره‌های ناخوشایند، اتاق‌های مخفی و نقش‌های تسخیر شده بسیار کلاسیک، نوستالژی گوتسیم کلاسیک را در خاطر زنده می‌کنند. عمارت متروکه به معدود تعقیب‌های بازیگوشانه و سکانس‌های ترسناک خود می‌بالد، اما آن‌ها موقتی و زودگذر هستند و به سرعت ما را به ریتم نامنسجم و پرلکنت فیلم بازمی‌گردانند. یافتن هر نوع تنش واقعی در عمارت متروکه تا زمان اوج گرفتن آن در پرده سوم، دشوار است.

فیلم عمارت تسخیر شده

شاید بزرگ‌ترین سرخوردگی فیلم سیمین، عملکرد گروه بازیگران آن باشد. این گروه مملو از بازیگران هیجان‌انگیز و برجسته است، با اینحال بنظر می‌رسد که فیلمنامه به ندرت به این مسئله توجه دارد. بازیگران یا در جای نامناسب قرار دارند و یا در مسیر اشتباهی هدایت می‌شوند. شخصیت بن با بازی استنفیلد، در سوگ از دست دادن همسرش بسر می‌برد و اندوه او سنگ بنای داستان را شکل می‌دهد. با اینحال اگرچه ما عمق احساسی استنفیلد را در نقش‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم، اما در اینجا بخاطر عملکرد بازیگر – و نه احساسات -، هر لحظه اشک‌آور فیلم مانند یک سریال آبکی بنظر می‌رسد. تمهیدهای داستانی ضعیف و آبکی‌ای در سراسر فیلم دیده می‌شود. رابطه عاشقانه تحمیلی و متزلزل میان استنفیلد و داوسون نیز نمونه‌ای از این تمهیدها است. همچنین علم رغم حضور بازیگران کمدی کارکشته‌ای مانند ویلسون، دویتو و هدیش، تعداد کمی از تلاش‌های آن‌ها برای ارائه کمدی واقعا نتیجه می‌دهند.

عمارت متروکه برای به تصویر کشیدن غم و اندوهی که در سراسر آن وجود دارد، بر  خشت‌های آشنای یک داستان گوتیک بنا شده است. سنجشی متفکرانه از اینکه چگونه غم و اندوه ما را آسیب‌پذیر می‌کند، در حالیکه می‌توانیم از قدرت عشق برای ارتباط با یک‌دیگر و قدردانی از زندگی‌هایی که داریم، استفاده کنیم. همچنین برای مخاطبان خانوادگی، حس رعب‌آور نوستالژیکی که در سطح ظاهری فیلم وجود دارد، ارزشمند است. اما تلاش‌های مکرر و ناموفق فیلم برای ارائه کمدی و گروه بازیگرانی که بطرز غم‌انگیزی حیف و میل شده‌اند باعث شده‌اند که فیلم فرصت تبدیل شدن به یک اثر کلاسیک هالووینی را از دست بدهد.

امتیازهای فیلم عمارت متروکه

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۳ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۴.۱ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۴۰ درصد بر اساس ۱۹۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۸۴ درصد
منتقدان متاکریتیک ۴۸ درصد براساس ۴۹ نقد

مصاحبه با کارگردان

عمارت متروکه یک پروژه شخصی برای من است

  • اگر بخواهم صادق باشم این پروژه به دلایل زیادی برای من شخصی است. فکر می‌کنم داستان مرکزی پیرامون شخصی گستاخ، همیشه ناخشنود و مرموز است که یاد می‌گیرد با یک بچه عجیب و غریب دوستانه رفتار کند و یک پدر باشد. واقعیتش این چیزی است که آن را برای من بسیار شخصی می‌کند. اما از سوی دیگر زمانی که بچه بودم در دیزنی‌لند کار می‌کردم.
  • شگفت‌انگیز بود. البته در ابتدا کمی ترسناک بود. زیرا در کار با گروهی بزرگ از چهره‌های مطرح، گاهی شخصیت بازیگر می‌تواند فیلم را تحت‌الشعاع قرار بدهد. اما در مورد این افراد اینطور نبود. کار کردن با این گروه گسترده از بازیگران شامل جرد لتو، جیمی لی کرتیس، دنی دویتو، رزاریو داوسون، کیت استنفیلد و البته چیس دیلون و تیفانی هدیش، فوق‌العاده بود. همه آن‌ها واقعا برای بازی کردن، کار کردن، نمایش استعدادهای خود و حمایت از یک کار گروهی، آمده بودند. این واقعا یک گروه دوست داشتنی بود که بسیار مورد حمایتشان بودم و از اینکه می‌توانستم از آن‌ها در انجام کارشان حمایت کنم، احساس افتخار می‌کردم.
  • ما واقعا به بازیگری نیاز داشتیم که بتواند مخاطب را به شخصیتی نزدیک کند که واقعا غمگین است. نکته بسیار برجسته درباره اجراهای قبلی کیت استنفیلد این است که او واقعا این توانایی را دارد که شما را از طریق چشم‌هایش به شخصیت خود وارد کند:‌ خواه با آنچه می‌گوید همراه باشید یا مخالف. حتی وقتی او در فیلمی مانند یهودا و مسیح سیاه شما را عصبانی می‌کند، نمی‌توانید به او اهمیت ندهید. شما می‌خواهید از او مراقبت کنید و این مسئله برای نقش اصلی یک فیلم حیاتی است. او همچنین واقعا فریبنده، جذاب، بامزه و همه چیزهایی است که یک هنرپیشه نقش اول مرد باید باشد.

 

پوستر فیلم عمارت تسخیر شده

پوستر فیلم عمارت تسخیر شده

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole