همه آنچه می‌خواهید درباره یک تریلر جاسوسی خوب بدانید

سریال عملیات ویژه: لاینس چطوری است؟

در سریال Special Ops: Lioness نیکول کیدمن، مورگان فریمن و بازیگری ایرانی به نام سام اصغری بازی می‌کنند

سریال اکشن، تریلر و جاسوسی عملیات ویژه: لاینس را تیلر شریدن برای «پارامونت پلاس» خلق کرده است. شریدن پیش از تجربه‌های موفق کارگردانی‌اش با فیلمنامه‌های تحسین‌شده‌ای چون «سیکاریو» (دنی ویلنوو، ۲۰۱۵) و «اگر سنگ از آسمان ببارد» (دیوید مکنزی، ۲۰۱۶) شناخته می‌شد که به‌ترتیب نامزد جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال اتحادیه نویسندگان آمریکا و اسکار بهترین فیلمنامه اورژینال شدند. او در سینما فیلم تحسین‌شده «رود ویند» (۲۰۱۷) را تجربه کرد و سپس سریال‌های موفق و دیدنی «یلوستون» و «۱۹۲۳» را خلق کرد. «عملیات ویژه: لاینس» به لحاظ فنی تحسین شده است اما از نظر تبلیغاتی و سفارشی‌بودن مورد نکوهش برخی منتقدان قرار گرفته است.

فهرست بهترین سریال جاسوسی و امنیتی

خلاصه داستان سریال عملیات ویژه: لاینس

خلاصه داستان سریال عملیات ویژه: لاینس Special Ops: Lioness  را باید اینطور تعریف کرد؛ جو می‌کوشد توازنی میان زندگی شخصی و حرفه‌ای خود ایجاد کند؛ زنی که در راس گروهی از ماموران سیا در جنگ علیه تروریسم قرار گرفته است. برنامه لاینس که زیر نظر کیتلین مید و دانلد وِست‌فیلد اجرا می‌شود، نیروی تازه‌ای از تفنگداران دریایی به نام کروز را به کار می‌گیرد که برای خودش قلدری است و باید به صورت مامور مخفی در کنار جو ماموریتی را پیش ببرند.

 

عوامل و بازیگران سریال عملیات ویژه: لاینس

خالق و نویسنده: تیلر شریدن، کارگردانان: جان هیلکوت، آنتونی بیرن و پل کَمِرِن، مدیران فیلمبرداری: نیکول هیرش ویتاکر و… تدوینگران: چد گالستر، جان کونیلیو و… آهنگساز: اندرو لاکینگتِن، بازیگران: زویی سالدانا (جو)، لایزا دو اولیویئرا (کروز مانوئلوس)، دِیو آنابل (نیل)، جیل وَگنِر (بابی)، لامونیکا گَرِت (تاکر)، نیکول کیدمن (کِیت‌لین مید)، مورگان فریمن (اِدوین مولینس)، مایکل کِلی (بایرن وست‌فیلد)، لیلا محمدی (نشوا) و…

 

تولید سریال عملیات ویژه: لاینس از کجا شروع شد؟

ساخت این سریال در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از تولیدهای تازه «پارامونت پلاس» اعلام شد. در فوریه ۲۰۲۲ زویی سالدانا برای ایفای نقش اصلی انتخاب شد و درست مثل نیکول کیدمن، یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال هم شد. در ادامه سایر بازیگران هم انتخاب شدند و در نهایت، ژانویه ۲۰۲۳ بود که کیدمن، مایکل کلی و مورگان فریمن هم به‌طور رسمی به ترکیب بازیگران اضافه شدند. فیلمبرداری در همین ماه در شهر جزیره‌ای مایورکای اسپانیا شروع شد و در ماه مه، اعلام شد که نام سریال از «لاینس» به عملیات ویژه: لاینس تغییر کرده است.

سریال عملیات ویژه: لاینس

نقد و بررسی منتقدان درباره سریال عملیات ویژه: لاینس

پلی‌لیست | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

رودریگو پرز | هنوز خیلی زود است که درباره مسیر و مقصد این سریال قضاوت کنیم اما شروع عملیات ویژه: لاینس نویدبخش است و می‌توان در این باره بحث کرد که به‌مراتب جذاب‌تر از تمام سریال‌های تازه‌ای است که عرضه شده‌اند.

شیکاگو سان‌تایمز | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

ریچارد روپر | عملیات ویژه: لاینس تمام مصالح لازم برای یک تریلر جاسوسی نظامی خوب پرسروصدا را دارد.

گاردین | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

لوسی مَنگِن | نشانه‌ها و اشاره‌هایی در سریال وجود دارند که می‌گویند «عملیات ویژه: لاینس» می‌تواند به سریالی بهتر از چرندیات باکلاسی بدل شود که قسمت اول تحویل ما می‌دهد.

تلگراف | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

آنیتا سینگ | سریال در کاری که انجام می‌دهد خوب است و فصل‌های نظامی خوب کارگردانی شده‌اند و خلاصه این‌که هر قسمت شما را مشتاق دیدن اتفاق‌های بعدی می‌کند. پس با یک تریلر اکشن دیدنی طرف هستیم؛ اما متاسفانه سریالی است که در سطح باقی می‌ماند و از پیچیدگی سریال مشابهی چون «میهن» (Homeland) خبری نیست و دیالوگ‌ها هم به شیوه فیلمی مانند «تاپ گان» (Top Gun) سطحی و خام‌دستانه نوشته شده‌اند.

زوئی سالدانا در سریال Special Ops: Lioness

نیویورک تایمز | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

مایک هِیل | پس از دیدن ۴۲ دقیقه ابتدایی این سریال می‌توان گفت که خیلی شبیه دیگر تریلرهای ضدتروریسم است، با اکشنی قابل قبول اما در لوکیشن‌هایی ارزان‌قیمت از خاورمیانه که انگار در محوطه استودیویی ساخته شده‌اند. سالدانا هم مثل همیشه – در نقش اصلی و سرکرده گروه عملیاتی – جذاب و دیدنی ایفای نقش کرده است.

راجرایبرت‌دات‌کام | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

کلینت وورثینگتن | پس از دیدن اولین قسمت سریال می‌توان امیدوار بود که عملیات ویژه: لاینس در ادامه پیچیده‌تر و بهتر شود و بالاخره از مورگان فریمن رونمایی کند که یکی از بزرگ‌ترین نام‌های این سریال است. بجز این «لاینس» چیز خاصی ندارد به‌خصوص برای کسانی که بیش از حد بازی ویدیویی‌ای مثل «جنگاوری نوین» (Call of Duty: Modern Warfare) را بازی کرده‌‌اند.

ورایتی | امتیاز ۳۰ از ۱۰۰

الیسن هرمن | این سریال شاید برای خالق تا پیش از این موفقش در برخی زمینه‌ها اولین تجربه به شمار آید اما در باقی موارد، بیش‌تر حکم تکرار را دارد… عملیات ویژه: لاینس مملو از کلیشه‌ها است که یک دلیلش نویسنده‌ای است که می‌کوشد تنهایی برای انبوه سریال‌های در حال پخش خود سناریو بنویسد.

نقد سیامک رحمانی بر سریال شیرزنان

امتیازهای تماشاگران و منتقدان

امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان (تا تاریخ نوزدهم مرداد ۱۴۰۲) را ببینید:

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۷.۵ از ۱۰ ۵ هزار و ۶۰۰ کاربر
متاکریتیک منتقدان برتر ۵۶ از ۱۰۰ بر اساس ۱۹ نقد
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۶.۲ از ۱۰ بر اساس ۲۷ نقد

حرف‌های زویی سالدانا درباره ایفای نقش اصلی سریال

اگر نقطه قوتی دارید قدرش را بدانید

این بازیگر ۴۵ ساله آمریکایی-دومینیکنی تا امروز در سه فرنچایز موفق بازی کرده است: «آواتار» (Avatar)، «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) و «سفر ستاره‌ای» (Star Trek). با وجود این، وقتی تیلر شریدن به سراغ او رفت تا نقش اصلی سریال جدیدش «عملیات ویژه: لاینس» را بازی کند، پاسخ او منفی بود: «من دچار اختلال‌های کمبود توجه بیش‌فعالی (ADHD) و خوانش‌پریشی (Dyslexia) هستم و به همین خاطر یادگیری انبوهی دیالوگ همیشه برایم ترسناک بوده است. پس هرگز فکرش را نمی‌کردم که روزی بتوانم در پروژه‌هایی بازی کنم که دیالوگ و سناریو مهم‌ترین عنصر داستان به شمار می‌روند… و می‌کوشیدم که از آن فرار کنم. من به‌سختی می‌توانم تمرکز کنم و برای همین ژانر اکشن همیشه برایم جذابیت داشته است.»

او می‌گوید شریدن وقتی تماس گرفت خیلی تعریف کرد و گفت که این شخصیت را با در نظر گرفتن او نوشته است؛ و با وجود چنین امری و جذابیت پروژه، آن را ابتدا رد کرد: «سناریوی قسمت اول را خواندم و آن‌قدر دوستش داشتم که وحشت کردم و ازش گریختم.»

سریال عملیات ویژه: لاینس

یک سال گذشت و برای فیلمبرداری سریال کوتاه «از صفر» (From Scratch) در ایتالیا بودم که دوباره یاد پیشنهاد شریدن افتادم و موضوع را با شوهرم مطرح کردم: «به نظرم حالش از من بد می‌شد که دائم به این سریال اشاره می‌کردم ولی دست به اقدامی نمی‌زدم. برای همین گفت: فقط باهاش تماس بگیر یا پیامک بده. از سوی دیگر، تیلر اگر سرش شلوغ باشد و موضوعی نباشد که برایش اهمیت داشته باشد ممکن است تا چند هفته با شما تماس نگیرد؛ در غیر این صورت ظرف چند ثانیه زنگ می‌زند و این کاری بود که کرد و گفت: منتظرت بودم. سناریو هنوز هست. هیچ کاری نکردیم. لطفا بله بده.»

سالدانا می‌گوید پس از بیم اولیه پذیرفتن این نقش، به‌تدریج بیش‌تر آثار و شیوه کار شریدن را تحسین کرد: «من برای کسی که واقعا واقعا به کاری که انجام می‌دهد ایمان دارد احترام خیلی زیادی قائل هستم. حالا که او را کمی بیش‌تر می‌شناسم، می‌دانم که از سناریوهایش خیلی مطمئن است. موضوعی که شاید دیگران را پس بزند اما برای من دلگرم‌کننده است و برای کسی که می‌داند کیست حرمت قائلم. اگر نقطه قوتی دارید قدرش را بدانید و از آن محافظت کنید.»

سالدانا در پایان گپ کوتاهش با «ان‌بی‌سی نیوز» می‌گوید این نقش به او کمک کرد تا قدردان نیروهای این عملیات‌های ویژه باشد که بی‌سروصدا کارشان را انجام می‌دهند: «این آدم‌ها چندان تفاوتی با دکترها ندارند. آن‌ها هر روز صبح از خواب بیدار می‌شوند و زندگی‌های خود را وقف حرفه‌شان می‌کنند تا زندگی ادامه پیدا کند. من چنین آدم‌هایی را ستایش می‌کنم چون انگار خودشان را فراموش می‌کنند و برای دیگران گام برمی‌دارند. در واقع زندگی خودشان را فدای بهبودی زندگی دیگران می‌کنند.»

 

تیزر و پوستر و عکس های عملیات ویژه: لاینس

پوستر عملیات ویژه: لاینسنیکول کیدمن در سریال Special Ops: Lioness دانلود در سریال Special Ops: Lioness زوئی سالدانا در سریال Special Ops: Lioness

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

14 نظر
  1. محمدرضا می‌نویسد

    خیلی قشنگ بود اگر حذف نمی کردید بهتر بود میشه دلیل آن را بگید

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      مجبور بودیم… درک می‌کنید دیگه! 🙂

  2. امید می‌نویسد

    با عرض سلام
    ادب و احترام
    خواهشمندم به احترام مخاطبین هم یک جمله بنویسید
    بگویید نمیدونم دستور بوده تا اینکه ( 😐 ) بگذارید
    شما با نوشتن چند جمله کوتاه به مخاطب احترام می‌گذارید

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      شما و همه مخاطبان باهوش فیلیمو می‌دونند و درک می‌کنند که چرا و به چه علت -معمولا- این اتفاقا می‌افته. گفتنش یا اعلامش به هر شکل و روشی، فقط به دردسرهای ما و مخاطبان محترم‌مون اضافه می‌کنه. خیلی خوشحالیم که مخاطبان پیگیر و دقیقی داریم و امیدواریم شرایط رو درک کنند. متاسفیم که واضح‌تر از این نمیشه توضیح داد.

  3. پرستو می‌نویسد

    دلیل حذف سریال : این ها از قدرت زنان در سریال هم می ترسند 😏

  4. سالار می‌نویسد

    سلام
    میشه دلیل حذف این سریال رو بفرمایید؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      🙁

  5. علی می‌نویسد

    فکر کنم اخرش به ایران ربط پیدا میکرد کن لم یکنش کردن

  6. محمدرضا می‌نویسد

    چرا این سریال رو حذف کردید خیلی خوب بودT_T

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      😐

  7. کیوان می‌نویسد

    چرا سریال رو‌حذف کردید؟

  8. سینا می‌نویسد

    وقتی سریال رو میذارید چرا یهو حذف میکنید اونم جوری که انگار از اول نبوده ؟!!!

  9. محبوبه می‌نویسد

    با سلام چرا سریال حذف شده خیلی خوب بود

  10. رضا می‌نویسد

    چرا سریال بعد از قسمت سوم حذف شد؟

filimo the north pole