رنجور و دوست‌داشتنی و سختی چشیده؛ این است تعریف ما از مردم کشور همسایه

بهترین نقش افغانستانی در سینمای ایران

به بهانه پخش قسمت‌های ۱۸ و ۱۹ سریال آکتور بخوانید

تصویر شهروندان افغان در سینمای ایران نمایانگر نزدیکی دو ملت در طول تاریخ است. افغانستان که تا سده گذشته جزوی از خاک ایران بوده قرابت‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری را میان هر دو ملت پدید آورده است. سینما و هنر تصویر به عنوان ابزاری برای نشان دادن نزدیکی میان ملت‌ها و از میان برداشتن معادلات و حساب و کتاب‌های سیاسی سعی کرده است وجه کمتر پرداخته شده در کنش و رفتار انسان‌ها را به تصویر بکشد. ایران و افغانستان فارغ از تمامی مشترکات فرهنگی و تاریخی به دلیل همزبانی و اشتراک در حوزه زبان پتانسیل بیشتری دارند تا در تولید فیلم و سریال توجه بیشتری به شهروندان کشور همسایه داشته باشند. سینمای ایران نیز در طول دوران پس از پیروزی انقلاب همواره آثاری تولید کرده است که یکی از کاراکترهایش از شهروندان افغانستان است و قصه حول محور آن شخصیت باز تعریف می‌شود.

سریال آکتور ساخته نیما جاویدی یکی از سریال‌هایی است که سعی کرده در قسمت‌های پایانی شخصیت‌های اصلی خود را با داستانی درباره افغانستان به مخاطب معرفی کند و بازیگران نقش افغانستانی را بازی کنند؛ به بهانه پخش این قسمت‌ها نگاهی انداختیم به برخی از بهترین بازیگران سینمای سینمای ایران که روزگاری در یکی از فیلم‌ها نقش یک افغانستانی را بازی کرده‌اند. لیست بهترین بازیگران افغانستانی سینمای ما چندان بلندبالا نیست و سوژه این نوشته هم نیست.

رضا کیانیان | روبان قرمز | ابراهیم حاتمی‌کیا

رضا کیانیان در یکی از شخصی‌ترین فیلم‌های حاتمی‌کیا در نقش یک مهاجر افغانستانی بازی می‌کند که در یک قبرستان متروک زندگی کرده و با حضور دو شخصیت زندگی او دستخوش تغییر می‌شود. لحن و رفتار و گریم کیانیان در این فیلم بدون شک یکی از بهترین بازی‌ها با کاراکتر یک فرد افغان است.

تماشای آنلاین فیلم روبان قرمز

مهرداد صدیقیان | حیران | شالیزه عارف‌پور

صدیقیان در تنها ساخته شالیزه عارف‌پور دستیار کارگردان مطرح سینما که با کارگردانان مطرحی چون رخشان بنی‌اعتماد همکاری کرده است؛ نقش یک مهاجر افغانستانی را بازی می‌کند که عاشق یکی از دختران روستا شده و این عشق باعث می‌شود مشکلات عجیبی بر سر راه آن‌ها به وجود بیاید.

تماشای آنلاین فیلم حیران در فیلیمو

همایون ارشادی | بادبادک باز | مارک فورستر

همایون ارشادی که به واسطه حضور در فیلم طعم گیلاس و موفقیت آن در فستیوال‌های جهانی و جشنواره کن به عنوان بهترین فیلم، نظر کارگردانان بزرگ سینمای جهان را به خود جلب کرد در سال ۲۰۰۷ در فیلم بادبادک باز ساخته مارک فورستر بازی کرد. بادبادک باز از رمانی به همین نام نوشته خالد حسینی ساخته شده است و همایون ارشادی به خوبی در نقش پدر خانواده داستان ظاهر شد و توانست در جشنواره‌های بین‌المللی نظر سینماگران را جلب کند.

همایون ارشادی در فیلم بادبادک باز

محسن تنابنده | شکستن همزمان بیست استخوان | برادران محمودی

محسن تنابنده با نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی شکستن همزمان بیست استخوان با نام بین‌المللی رونا، مادر عظیم ساخته برادران محمودی، توانست بار دیگر با ایفای نقشی متفاوت مورد توجه و تحسین قرار بگیرد. حضور محسن تنابنده در فیلم شکستن همزمان بیست استخوان یکی از برگ‌ برنده‌های این فیلم به کارگردانی برادران محمودی محسوب می‌شود.

این فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است و روایتگر یک مهاجر افغانستانی است که قصد دارد قاچاقی به آلمان بروند. اما در لحظه آخر متوجه می‌شود مادرش نیازمند عمل پیوند است. عظیم باید بین جان خودش و مادرش انتخاب کند. تنابنده با ایفای نقش عظیم توانست جوایز بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم «دیوراما» هندوستان و بهترین بازیگر مرد از هشتمین جشنواره فیلم استرالیا را از آن خود کند.

تماشای آنلاین فیلم شکستن همزمان بیست استخوان در فیلیمو

محرم زینال‌زاده | بایسیکل‌ران | محسن مخملباف

محسن مخملباف در سال‌های پایانی دهه ۶۰ به سراغ یک داستان مینی‌مال با شخصیت اصلی یک افغان رفت و با استفاده از ظرفیت بازیگری محرم‌ زینال‌زاده بایسیکل‌ران را تولید کرد. داستان فیلم درباره مردی افغان به نام نسیم است که برای تأمین هزینه بیمارستان همسرش کاری پیدا نمی‌کند و سرانجام سوژه یک شرط‌بندی درباره توانایی او برای رکاب زدن دوچرخه می‌شود.

فیلم بایسیکل ران

قربان نجفی | آخرین ملکه زمین | محمدرضا عرب

قربان نجفی در فیلم آخرین ملکه زمین محصول سال ۱۳۸۵ به کارگردانی محمدرضا عرب کاراکتر مرد افغانستانی را بازی کرد که می‌خواست پس از سال ها به کشورش بازگردد. تسلط قربان نجفی به گویش افغانستانی باعث شد او بازی در این نقش را بپذیرد و یکی از بازی‌های خوب افغان را در سینمای ایران ثبت کند.

تماشای آنلاین فیلم آخرین ملکه در فیلیمو

لادن مستوفی | گل چهره | وحید موساییان

لادن مستوفی در سال ۱۳۸۹ در فیلم گل چهره به کارگردانی وحید موسائیان در نقش یک زن افغانستانی ظاهر شد. گلچهره داستان فردی به نام اشرف خان صاحب سینمای کابل است که پس از سقوط دولت کمونیستی نجیب الله و تسلط مجاهدین بر کابل، می‌خواهد سینمایش را بازسازی کند. اما یکپارچگی دولت دیری نمی پاید و جنگ‌های داخلی بار دیگر از خرابه‌های کابل سر برمی‌آورد و این جنگ به فیلمخانه ملی افغانستان نیز آسیب می‌رساند. فیلمخانه ملی یکی از نقاط مهم فرهنگ افغانستان است. جایی که تاریخ تصویری یک ملت در آن نهفته است.

لادن مستوفی با ایفای نقش در این فیلم توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر ایران شود.

تماشای آنلاین فیلم گلچهره در فیلیمو

مهتاب کرامتی | مزار شریف | عبدالحسین برزیده

مزار شریف ساخته عبدالحسین برزیده یکی از فیلم‌هایی است که سال ۹۳ با تکیه بر یک روایت واقعی ساخته شد. این فیلم ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف و کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی است.  فیلم مزار شریف در جشنواره فجر حضور موفقی داشت و بازی مهتاب کرامتی یکی از بهترین بازی‌های او در کارنامه بازیگری‌اش به حساب می‌آید.

تماشای آنلاین فیلم مزار شریف در فیلیمو

نادر فلاح | چند متر مکعب عشق | برادران محمودی

چند متر مکعب عشق فیلمی به کارگردانی و نویسندگی جمشید محمودی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم به سبک عاشقانه (رمانتیک)، در فضایی تلخ و به زبان‌های فارسی و فارسی دری محصول مشترک ایران و افغانستان است.

نادر فلاح در این فیلم در نقش یک مهاجر افغان با نام عبدالسلام حاضر شد که به همراه دخترش مرونا با بازی حسیبا ابراهیمی در یک کارگاه مشغول کار و زندگی است تا اینکه عشق صابر به مرونا باعث شد زندگی آن‌ها دستخوش تغییر شود و تصمیم به ترک ایران بگیرند. فیلم یکی از بهترین آثار در حوزه اجتماعی و درباره مردم افغان است و بازی نادر فلاح به طرز چشمگیری مورد توجه اهالی فن قرار گرفت.

تماشای آنلاین فیلم چند متر مکعب عشق در فیلیمو

زهرا بهرامی | باران | مجید مجیدی

باران ساخته مجید مجیدی درباره دختری به همین نام با بازی زهرا بهرامی است که در سال ۷۹ ساخته و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

داستان فیلم درباره یک گروه کارگر افغان است که در یک برج در حال ساخت مشغول کار هستند. لطیف کارگر روستایی که مسئول خدمات و تغذیه کارگران نیز هست، باخبر می‌شود که بعد از مجروح شدن یک کارگر افغانستانی، اینک پسر او رحمت، جایش مشغول کار است. به دلیل جثه ضعیف رحمت وظیفه خدمات دادن به کارگران را به او می‌سپارند و لطیف کار راحت خود را از دست می‌دهد. این کار لطیف را عصبانی می‌کند و او در پی آزار رحمت بر می‌آید. یک روز متوجه می‌شود که رحمت در واقع دختری است به نام باران که از سر ناچاری در میان مردان به جای پدر کار می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که لطیف به کمک باران بیاید و در این بین به او دل می‌بندد، ولی با منع کار برای افغانستانی‌ها، لطیف به دنبال باران می‌گردد و وقتی وضعیت زندگی آن‌ها را می‌بیند، همه پس‌انداز خود را به خانواده او می‌دهد، ولی بعد متوجه می‌شود که باران و خانواده‌اش قصد دارند برای همیشه ایران را ترک کنند.

فیلم باران مجید مجیدی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. s می‌نویسد

    سلام ادمین
    اکتور چند قسمته ؟؟/

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      در صفحه اصلی سریال ‌آکتور نوشتیم: همه چیز درباره سریال آکتور

fosil