اکشنی بسیار متفاوت از فیلم‌های قبلی گای ریچی ببینید با بازی جیک جیلنهال

معرفی و نقد فیلم میثاق

فیلم The Covenant را فیلم پیمان هم ترجمه کرده‌اند

میثاق یا پیمان یک فیلم اکشن مهیج به کارگردانی گای ریچی و با بازی جیک جیلنهال و دار سلیم است. میثاق در دسته فیلم‌های اکشن با پس‌زمینه نظامی قرار می‌گیرد. باتوجه به اینکه سال گذشته ۳ فیلم جذاب تاپ گان: ماوریک، پیمانکار The Contractor و از خود گذشتگی Devotion را در این ژانر شاهد بودیم، طبیعی است که هیجان و آدرنالین زیادی را از فیلم تازه گای ریچی انتظار داشته باشیم.

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

خلاصه داستان میثاق

فیلم میثاق یا پیمان The Covenant در زمان جنگ در افغانستان اتفاق می‌افتد گروهبان جان کینلی را دنبال می‌کند که در آخرین ماموریت کاری خود در افغانستان با مترجم محلی احمد (دار سلیم) همکاری می‌کند. احمد که در اصل بخاطر انتقام از طالبان با جان کینلی همراه شده است، پس از اینکه آن‌ها در صحرا با طالبان روبرو می‌شوند، زندگی خود را به خطر می‌اندازد تا جان زخمی شده را برای رساندن به مکانی امن کیلومترها در مسیری طاقت‌فرسا عبور بدهد. اما پس از اینکه کینلی توسط احمد نجات می‌یابد او می‌فهمد که احمد و خانواده‌اش آنطور که وعده داده شده بود نتوانستند به آمریکا راه پیدا کنند. همچنین  متوجه می‌شود که احمد اکنون از سوی طالبان تحت تعقیب قرار دارد و در جایی در افغانستان پنهان شده است. در نتیجه او به تنهایی به افغانستان بازمی‌گردد تا دوستی را که جانش را بخاطر یک غریبه به خطر انداخته بود را نجات بدهد.

اگرچه این یک خلاصه داستان از فیلم میثاق نسبتا آشنای ژانری بنظر می‌رسد، اما این دلیل نمی‌شود طرفداران گای ریچی نسبت به موفقیت آن بی‌اعتماد باشند. میثاق گای ریچی، با عنوان اولیه مترجم، بر ماجراجویی هیجان‌انگیز احمد و جان و پیوند غیرمحتمل آن‌ها که به نوعی هسته مرکزی را شکل می‌دهد، متمرکز است. از آنجایی که خوشبختانه دو بازیگر بزرگ این دو شخصیت را به تصویر می‌کشند، شاهد یک شیمی جذاب و تماشایی میان این دو شخصیت هستیم.

تماشای آنلاین فیلم پیمان در فیلیمو

بازیگران و عوامل فیلم میثاق یا پیمان

جیک جیلنهال و دار سلیم در فیلم تازه گای ریچی

بدیهی است که در فیلمی با این پیرنگ داستانی، به ویژه اگر نام گای ریچی به عنوان کارگردان در میان باشد، بازیگرانی قدرتمند نقش‌های اصلی را ایفا کنند. بنظر می‌رسد که میثاق با انتخاب جیک جیلنهال و دار سلیم برای ایفای نقش شخصیت‌های اصلی، در این زمینه عملکردی بی‌نقص داشته است. جیلنهال یکی از با استعداد‌ترین بازیگران نسل ما است. او با بازی در فیلم‌هایی نظیر دانی دارکو (Donnie Darko)، کوهستان بروکبک (Brokeback Mountain) که نامزدی اسکار را برای جیلنهال به ارمغان آورد و زودیاک (Zodiac) دیوید فینچر، به بازیگری شناخته شده تبدیل شد. زندانیان (Prisoners)، دشمن (Enemy)، شبگرد (Nightcrawler) و حیوانات شب‌زی (Nocturnal Animals)، از دیگر فیلم‌های مطرحی هستند که جیلنهال در آن‌ها حضوری چشمگیر داشته است. دار سلیم نیز یک بازیگر با استعداد اهل دانمارک با اصالتی عراقی است که بخاطر بازی در فیلم‌هایی مانند سرزمین تاریک (Darkland)، سابمارینو (Submarino) از توماس وینتربرگ و مجموعه تلویزیونی بازی تاج‌وتخت (Game of Thrones) شناخته می‌شود.

البته در چنین فیلمی می‌توان به راحتی تنها روی شخصیت‌های اصلی تمرکز کرد و اینکه یک گروه بازیگری قدرتمند چقدر حیاتی است را نادیده گرفت. اما خوشبختانه این امر درباره میثاق صدق نمی‌کند و همانطور که از فیلمی از گای ریچی انتظار می‌رود یک گروه بازیگری برجسته در کنار ۲ چهره اصلی آن قرار دارند. به این ترتیب در میثاق علاوه بر جیلنهال و سلیم شاهد هنرنمایی بازیگران با استعدادی نظیر کریستین اوچوآ لاورنیا، شان ساگار، الکساندر لودویگ، آنتونی استار، جیسون وانگ، امیلی بیچام، جانی لی میلر، فهیم فاضلی و بابی اسکوفیلد، خواهیم بود. همانطور که مشخص است، بازیگرانی از ملیت‌های مختلف گروه بازیگران تازه‌ترین فیلم گای ریچی را تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید که چندین بازیگر اصالتا ایرانی نیز در فیلم ریچی حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سینا پروانه، رضا دیاکو، هادی خانجانپور، فریبا شیخان، کوروش خداویسی و عباس فسایی، اشاره کرد.

فیلم میثاق

چه کسانی میثاق را ساخته‌اند؟

گای ریچی علاوه بر کارگردانی در نگارش فیلمنامه نیز مشارکت داشته است. ریچی که با اولین فیلم خود ضامن، قنداق و دو لوله تفنگ شلیک شده (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) در سال ۱۹۹۸ نامزد جایزه بفتا شد بیشتر بخاطر کارگردانی فیلم‌هایی نظیر قاپ‌زنی (Snatch)، شرلوک هلمز و دنباله آن شرلوک هلمز: بازی سایه‌ها (Sherlock Holmes: A Game of Shadows) و علاء‌الدین والت دیزنی شناخته می‌شود. نام گای ریچی به تنهایی کافیست برای اینکه مطمئن باشیم قرار است حداقل یک تجربه سرگرم‌کننده را پشت‌سر بگذاریم. همچنین ایوان اتکینسون که در فیلم‌های عملیات فورچون: ترفند جنگی (Operation Fortune: Ruse de guerre)، آقایان (The Gentlemen) و علاء‌الدین (Aladdin) و مارن دیویس که در شرلوک هلمز (Sherlock Holmes) و آقایان با ریچی کار کرده‌اند، در اینجا به عنوان فیلمنامه‌نویس در کنار او حضور داشته‌اند. این ۳ با یک‌دیگر کارنامه موفقی دارند و انتظار می‌رود که میثاق نیز به لیست فیلم‌های مشترک جذاب آن‌‌ها اضافه شود. همچنین کریستوفر بنستد که قبلا در فیلم‌های آقایان، خشم مردانه (Wrath of Man) و عملیات فورچون با ریچی همکاری داشته، آهنگسازی میثاق را انجام داده و اد وایلد نیز پشت دوربین آن قرار گرفته است.

نقد مازیار فکری ارشاد بر فیلم پیمان

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم میثاق گای ریچی

ورایتی | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

اوون گلیبرمن | در میثاق، گای ریچی داستانی از ۲ مرد را روایت می‌کند، اما در واقع او این جنگی که هرگز به نوعی با موفقیت خاتمه نیافت را به تصویر می‌کشد.

شیکاگو سان تایمز | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

ریچارد روپر | عنوان فیلم تقریبا مثل این می‌ماند که ریچی می‌خواهد مطمئن شود که ما می‌دانیم او این فیلم را کارگردانی کرده است (عنوان کامل فیلم «میثاق گای ریچی» است)، زیرا در ظاهر شبیه «فیلمی از گای ریچی» نیست. ما باید از این فیلمساز کهنه‌کار بخاطر ارائه داستانی هنرمندانه و جذاب درباره جهنم جنگ مدرن و ماهیت جهانشمول مفاهیمی مانند فداکاری، تعهد و قهرمانی، قدردانی کنیم.

فیلم استیج | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

دن مکا | میثاق در اغلب زمان خود درباره پیوند برادران و خوهران در جنگ و نیاز به تکیه‌کردن به یک‌دیگر است آن هم در زمانیکه سیستم‌ها تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند. صرف نظر از ضعف‌ها و کاستی‌های پرده سوم، جیلنهال و ریچی در اینجا به عنوان یک زوج بخوبی جفت و جور شده هالیوودی ظاهر می‌شوند. امیدواریم این شروعی برای همکاری‌های این ۲ در چند فیلم دیگر باشد.

آی‌جی‌ان | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

مت دوناتو | میثاق بهترین فیلم گای ریچی نیست، اما بازی‌های برجسته جیک جیلنهال و دار سلیم به عنوان دو قهرمان پیوند خورده به یک‌دیگر، این تریلر نظامی در غیر اینصورت مبالغه‌آمیز را نجات می‌دهد.

آستین کرونیکل | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

دکس وسلی پارا | بارها و بارها ریچی ثابت کرده که یک کارگردان اکشن برجسته است. اما وقتی پای فیلمنامه به میان می‌آید، کمتر کارآزموده بنظر می‌رسد و میاق نیز یک یادآوری دیگر از این دوگانگی غالب فیلم‌های او است.

مجله اسلنت | امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

گرگ نوسن | فیلم با صدای بلند به ستایش و تبلیغ استثناگرایی آمریکایی می‌پردازد (استثناگرایی این تصور یا اعتقاد است که یک گونه، کشور، جامعه، نهاد، جنبش، فرد یا دوره زمانی  استثنایی است).

فیلم میثاق با بازی جک جینهال

نگاهی به فیلم پیمان گای ریچی برگرفته شده از لس آنجلس تایمز

مایکل اوسالیوان |  اگرچه عنوان فیلم به شکل بی‌جهتی میثاق گای ریچی است، اما شبیه فیلمی از گای ریچی نیست. میثاق در مقایسه با اغلب آثار ریچی، از قاپ زنی دیوانه‌وار تا آقایان پرهیاهو، فیلمی آرام، خویشتن‌نگرانه و متفکرانه است. البته هنوز تیراندازی‌ها و خشونت زیادی وجود دارد، اما فیلمنامه‌ای که ریچی با همکاری مجدد ایوان اتکینسون و مارن دیویس به نگارش درآورده است از شوخ‌طبعی و کنایه‌های بازیگوشانه‌ آشنای فیلم‌های ریچی به مقداری بسیار کمی بهره می‌برد. آخرین کار مشترک این گروه، فیلم اکشن هیجان‌انگیز ماموریت غیرممکنی عمیلات فورچون: ترفند جنگی (Operation Fortune: Ruse de Guerre) ژانویه امسال در سینماها به نمایش درآمد.

ریچی بیش از نیمی از فیلم را صرف طراحی مقدمه داستان می‌کند: جاییکه یک تیم به رهبری گروهبان جان کینلی (جیک جیلنهال) در فاصله یک ساعته پایگاه هوایی بگرام در یک معدن متروکه یک کارخانه بمب کنار جاده‌ای را کشف می‌کند. اما آن‌ها در آنجا مورد حمله طالبان قرار می‌گیرند و در نتیجه همه مردان جان بجز مترجم افغان او به نام احمد (دار سلیم)‌ کشته می‌شوند. او و جان موفق می‌شوند از این درگیری جان سالم بدر ببرند.

احمد، جان را نجات می‌دهد و برای اینکه به او کمک کند تا با خیالی آسوده به خانه‌اش در سانتا کلاریتا برود، تلاش بسیار زیادی می‌کند و در این میان خود را در صدر فهرست افراد تحت تعقیب طالبان قرار می‌دهد. علی رغم وعده ارتش آمریکا مبنی بر اعطای ویزا و گرفتن بلیط خروج از افغانستان برای احمد و همسرش (فریبا شیخان) و نوزاد پسرشان – پیمانی که در عنوان فیلم به آن اشاره شده است – آن‌ها در موقعیتی بسیار خطرناک تنها به حال خود رها شده‌اند. در نتیجه احمد مجبور می‌شود خود را پنهان کند، در حالیکه جان برای آوردن او به آمریکا با کارکنان خدمات شهروندی و مهاجرت این کشور سروکله می‌زند و در نهایت با ناامیدی شروع به اعتراض می‌کند.

اما جان همانند خود گای ریچی مرد عمل است. در نتیجه می‌توانید خود را برای نمایشی از خشونت و درگیری که در نیمه دوم فیلم رخ می‌دهد، آماده کنید تا به این ترتیب وعده ضمنی‌ای که در عنوان فیلم داده شده است برآورده شود. همانطور که جک تپر از سی‌ان‌ان در هنگام معرفی فیلم به تماشاگران در سالن بزرگ نمایش نیروی دریایی آمریکا به درستی اشاره می‌کند این فیلمی براساس واقعیت نیست، بلکه به حقیقتی بزرگ‌تر درباره شکست آمریکا در عمل کردن به وعده‌هایش نسبت شهروندان افغان، اشاره می‌کند. کسانی که گاهی حتی جان خود را برای کمک به آن‌ها بخطر انداختند در حالیکه شاید هنوز بسیاری از آن‌ها گرفتار و در معرض خطر باشند.

فیلم میثاق

جیلنهال و سلیم هر ۲ در نقش‌های خود حضوری قدرتمند دارند. ریچی – اگرچه گاهی با جزئیات بیش از حد و طولانی‌تر از آنچه که لازم است – رنج و تلاش‌‌های احمد برای نجات جان را به تصویر می‌کشد. در نتیجه واضح است که چرا این شخصیت آمریکایی نسبت به او احساس تعهد می‌کند. اما معمای بزرگ‌تر این است که چرا احمد برای نجات سرباز آمریکایی که در ابتدا نسبت به او خشن و بی‌اعتماد است، فداکاری از خود نشان می‌دهد. شاید برای احمد که قبلا یک پسرش را توسط طالبان از دست داده، جان در حکم فرزند از دست داده‌اش است و به همین خاطر نوعی رابطه پدرانه با او دارد. شخصیتی که مانند فرزند مرده احمد، چشمان زیبای آبی رنگی دارد. میثاق شاید در لحظاتی فریبنده و متظاهر بنظر برسد (بخاطر دست گذاشتن روی چنین داستانی)، اما در نهایت اثری استادانه و سرگرم‌کننده و البته گاهی اوقات بیش از حد متکبرانه است.

 

امتیازهای فیلم میثاق گای ریچی

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۸ از ۱۰
کاربران متاکریتیک هنوز امتیازی ثبت نشده است
منتقدان راتن تومیتوز ۸۲ درصد بر اساس ۴۹ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۲ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۴ درصد براساس ۲۳ نقد

حرف کارگردان فیلم پیمان

گای ریچی: شیفته این هستم که یک داستان ساده را بیان کنم

  • سیاست مستلزم نوعی قطبی شدن و وابستگی حزبی است و من دوست دارم وابستگی‌ای نداشته باشم. اما تنها چیزی که برایم بسیار جالب بنظر می‌رسد، پیوند میان آدم‌ها و آنچه که آن‌ها حاضرند به احترام این پیوند انجام بدهند، است.
  • برای من فیلمسازی این است که چگونه می‌توان به فرمول مناسبی برای ترکیب علائق غریزی، چالش‌های فکری و الهامات عاطفی رسید؟ من می‌خواهم سرگرم شوم و خشونت یکی از آن مولفه‌هایی است که من را سرگرم می‌کند. همچنین چیزی که می‌خواهم یافتن دلیلی قانع‌کننده برای این است که چرا من این اکشن را تماشا می‌کنم. من اکشن را صرفا بخاطر اکشن بودنش نمی‌خواهم.
  • من فکر می‌کنم که جنگ بطور کلی آنقدر مملو از موضوعات احساسی است که به شکل اجتناب‌ناپذیری در مقطعی راه خود را به فرهنگ لغت داستان‌نویس پیدا می‌کند. اما این موضوع با سلیقه من سازگار است و داستان خیلی ساده‌ای دارد. من واقعا شیفته این هستم که یک داستان ساده را بیان کنم.
  • چیزی که درباره میثاق دوست داشتم این است که شما برای برقراری ارتباط با آن نیازی به فهمیدن همه پیچیدگی‌های جغرافیای سیاسی ندارید، بلکه فقط کافی است درک کنید که یک دوست انگیزه بسیار عمیقی دارد برای اینکه بدهی‌‌ای که دیگری به او بخشیده بود را بپردازد.

 

پوستر فیلم میثاق

پوستر فیلم میثاق

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil