گفت‌وگو با کارگردان فیلم بازیوو که در اکران آنلاین فیلیمو می‌بینید

امیرحسین قهرایی: در بازیوو با تخیلات کودکانه بازی کردیم

امیرحسین قهرایی که فیلم بازیوو را برای کودکان امروز ساخته و روی پرده برده است، تجربه سریال‌سازی برای کودکان دهه ۶۰ و ۷۰ را در کارنامه هنری خود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سریال‌های چاق و لاغر و علی کوچولو اشاره کرد که هنوز هم در یاد و خاطره همه کودکان چند دهه پیش نقش بسته است.
قهرایی معتقد است که دنیای فانتزی و حس کنجکاوی در میان کودکان هر دوره‌ای وجود دارد و تغییر نمی‌کند و اگر فیلمساز بتواند با دنیای فانتزی کودکان ارتباط برقرار کند و بر اساس علایق آن‌ها فیلم بسازد، فیلمساز موفقی در سینمای کودک خواهد بود. او اگر چه از بداقبالی فیلم بازیوو به دلیل اکران در دوران کرونا و نبود حمایت تبلیغاتی از سوی تلویزیون گله‌مند است اما با این حال بر این نکته تأکید دارد که این فیلم بر اساس سلیقه کودکان امروز ساخته شده و همه مخاطبان کودک و بزرگسالی که این فیلم را دیده‌اند، آن را دوست داشته و با آن به خوبی ارتباط برقرار کرده‌اند و بنابراین اگر در شرایط عادی و همراه با تبلیغات تلویزیونی اکران می‌شد، می‌توانست فروش فوق العاده‌ای داشته باشد.

  • قصه فیلم بازیوو چطور انتخاب شد و چگونه پیش رفت؟

امیرحسین قهرایی: قصه فیلم بازیوو را آقای سلمان خورشیدی نوشته بودند و همراه با آقای میثم معراجی مدیر تولید و جانشین تهیه‌کننده این فیلم، موضوع آن را با من در میان گذاشتند چون می‌دانستند که من سابقه ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان را دارم که در نهایت دخل و تصرف‌هایی در قصه انجام دادیم و بعد وارد مرحله تولید شدیم.

  • با وجود فیلم‌ها و انیمیشن‌های جذاب خارجی آیا فیلم‌های سینمایی ایرانی می‌توانند در کودکان و بزرگترهایشان رغبتی برای سینما رفتن ایجاد کنند؟

فیلم‌های کودک و نوجوان خارجی که با جلوه‌های ویژه چشمگیر ساخته می‌شود، با اختصاص بودجه‌های بسیار کلان ساخته می‌شود و ما در ایران با بودجه‌های اندک سعی داریم همان کار غول‌های فیلمسازی جهان را انجام دهیم و اگر چنین بودجه‌هایی در اختیار کارگردان‌ها و فیلمسازان ایرانی باشد این توانمندی را دارند که بتوانند با همراهی بهترین فیلمبرداران و حرفه‌ای‌ترین انیماتورها و با استفاده از جلوه‌های ویژه در حد استانداردهای بین‌المللی فیلم‌های جذاب بسازند. فیلم انیمیشن پسر دلفینی یکی از همین نمونه‌های فیلم‌های قوی ایرانی است که هم بودجه و هم زمان کافی برای ساخت انیمیشن را در اختیار داشت و تبلیغات خوبی هم برای این فیلم انیمیشن انجام شد.

۱۳ فیلم های آموزشی برای نوجوانان

  •  برای ساخت این فیلم چقدر به سلیقه و علاقه‌مندی‌های کودکان امروزی توجه داشتید؟

جانشین تهیه‌کننده این فیلم آقای معراجی پسربچه‌ای ۶ -۷ ساله داشت و به همین دلیل با سلیقه بچه‌های امروزی کاملا آشنایی داشت. معیار ما این بچه بود و می‌دانستیم که کودکان امروز چه بازی‌هایی را دوست دارند. همه گیم‌های این فیلم هم بر اساس سلیقه بچه‌های امروزی است.

  • شما تجربه فیلمسازی برای کودکان سال‌های بعد از انقلاب و کودکان امروز را دارید فیلمسازی برای کودکان دهه‌های پیش با امروز چه تفاوتی پیدا کرده است؟

دنیای فانتزی و کنجکاوی در میان کودکان هر دوره‌ای وجود دارد و هیچ وقت عوض نمی‌شود اگر فیلمساز بتواند این حس فانتزی دنیای بچه‌ها را خوب درک کند می‌تواند کار موفقی بسازد. زمانی که ما «چاق و لاغر» را می‌ساختیم، هیچ امکاناتی نداشتیم ولی امروز هزاران امکانات برای فیلمسازی وجود دارد.

 لیندا کیانی و رضا شفیعی جم و ایلیا نصرالهی و آرین دهقان نژاد و هلیا صمدزاده در فیلم بازیوو

  •  استقبال از فیلم بازیوو در زمان اکران چگونه بود، آیا فروش راضی کننده‌ای داشت؟

فیلم کودک به طور کلی کم فروش‌تر از فیلم‌های دیگر است و به همین دلیل کمتر سرمایه‌گذاران به این سمت گرایش دارند. فیلم «بازیوو» با وجود جوایزی که در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان کسب کرد اما به خاطر کرونا نتوانست بازگشت سرمایه داشته باشد و آن طور که انتظار داشتیم مورد استقبال قرار نگرفت چرا که اغلب مردم سینما نمی‌رفتند و البته تبلیغات لازم هم برای این فیلم صورت نگرفت که بتواند توجه مخاطبانش را به خود جلب کند.

امیرحسین قهرایی، کارگردان بازیوو: دنیای فانتزی و کنجکاوی در میان کودکان هر دوره‌ای وجود دارد و هیچ وقت عوض نمی‌شود اگر فیلمساز بتواند این حس فانتزی دنیای بچه‌ها را خوب درک کند می‌تواند کار موفقی بسازد. زمانی که ما «چاق و لاغر» را می‌ساختیم، هیچ امکاناتی نداشتیم ولی امروز هزاران امکانات برای فیلمسازی وجود دارد

  • فکر می‌کنید برای آن که بتوان به دوران رونق سینمای کودک بازگردیم چگونه باید از ساخت این فیلم‌ها حمایت شود؟

با توجه به این که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می‌شود، سینمای کودک نیز باید علاوه بر ارگان‌هایی از جمله فارابی از سوی استانداری اصفهان نیز مورد حمایت قرار بگیرد و با سرمایه‌گذاری در این عرصه به رونق فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان کمک کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز می‌تواند یکی از حامیان سینمای کودک باشد و زمینه لازم را برای سینما رفتن و استفاده دانش‌آموزان از فیلم‌های کودک و نوجوان فراهم کند.

  • تلویزیون به طور کلی چقدر از سینمای کودک حمایت می‌کند و فیلم بازیوو چه سهمی از تبلیغات تلویزیونی داشت؟

در بازیوو ما با تخیلات کودکان سروکار داشتیم و با این تخیلات کودکانه بازی کردیم و به همین دلیل این فیلم برای بسیاری از مخاطبان خود جذاب بود و بسیاری از کودکان دوست داشتند که این فیلم را برای بار دوم هم ببینند. تلویزیون باید با تبلیغات از فیلم ما حمایت می‌کرد که نکرد این در حالی است که فیلم انیمیشن پسر دلفینی را خیلی خوب تبلیغ کرد که در فروش این فیلم هم بسیار تأثیرگذار بود. نمی‌دانم چرا تلویزیون از فیلم بازیوو حمایت نکرد و هیچ تبلیغی برای این فیلم صورت نگرفت ولی اگر تبلیغات تلویزیونی داشت قطعاً بسیار در فروش این فیلم تأثیرگذار بود.

  • چه بازخوردهایی از مخاطبان این فیلم در میان کودکان و بزرگسالان دریافت کردید؟

بازخوردها خیلی خوب بود و مخاطبان کودک و بزرگسال آن را دوست داشتند. بازیوو یک فیلم خانواده است که هم کودکان و هم بزرگسالان از دیدن آن لذت می‌برند و تعجب ما هم از این بود که چرا آن طور که باید و شاید نمی‌فروشد. فکر می‌کنم اگر دوران کرونا نبود و کودکان برای سینما رفتن تشویق می‌شدند قطعا بازیوو فروش بسیار خوبی در گیشه داشت.

  • ساخت این فیلم چه تجربیاتی برای شما به همراه داشت و آیا باز هم در کارهای بعدی سراغ ساخت فیلم کودک می‌روید؟

من دنیای فانتزی بچه‌ها را خیلی خوب می‌شناسم و دوست دارم برای بچه‌ها فیلم بسازم. قصه خوب هم برای فیلم کودک دارم و اگر سرمایه‌گذار داشته باشم باز هم دوست دارم برای کودکان و نوجوانان فیلم بسازم.

دانلود فیلم بازیوو در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil