همکاری کریستین بیل با ادگار آلن پو(!) چقدر دیدنی شده؟

معرفی و نقد فیلم چشم آبی روشن

چشم آبی روشن یک فیلم دلهره‌آور معمایی از نتفلیکس با بازی کریستین بیل و هری ملینگ و به کارگردانی اسکات کوپر است. فیلمی که در اوایل سال ۲۰۲۳ ما را به جهان سرد و گوتیک آمریکای قرن ۱۹ می‌برد.
کریستین بیل تقریبا در هر داستان و نقشی که تصور کنید حضور پیدا کرده است. به عنوان مثال او را در فیلم روانی آمریکایی (American Psycho) در حالیکه یک پانچوی ضد آب به تن دارد و با تبر آدم می‌کشد، یا در لباس بتمن در حال پرسه زدن در شهر گاتهام در ۳‌گانه شوالیه تاریکی و یا در حال مبارزه در رینگ‌های بوکس شهر بوستون در فیلم مشت‌زن (The Fighter)، به یاد بیاورید. اکنون در چشم آبی روشن بیل را در حال تحقیقات درباره یکسری قتل در نیویوک قرن ۱۹‌ام خواهیم دید. جایی که او با ادگار آلن پو همکاری می‌کند.

فیلم چشم آبی روشن اقتباسی از رمان سال ۲۰۰۶ لوئیس بایار به همین نام است که در آن ادگار آلن پو، نویسنده افسانه‌ای کتاب زوال خاندان آشر (The Fall of the House of Usher)، درگیر قتل وحشتاکی می‌شود که در آکادمی نظامی وست پوینت آمریکا در سال ۱۸۳۰ رخ می‌دهد (اتفاقات فیلم براساس واقعیت نیستند). البته این اولین‌بار نیست که تصویری از آلن پو را روی پرده می‌بینیم (از جمله جان کیوسک در کلاغ و نیک کرول در دیکینسون) اما اولین دفعه‌ای است که می‌توانیم این نویسنده بزرگ را مدت‌ها قبل‌تر از شهرت عالم‌گیرش ملاقات کنیم. با فیلیموشات و معرفی و نقد فیلم چشم آبی روشن همراه باشید.

خلاصه داستان چشم آبی روشن

چشم آبی روشن همان طرح داستانی رمان منبع اقتباس خود را دنبال می‌کند. در آکادمی وست پوینت در سال ۱۸۳۰، جسد یک دانشجوی جوان دانشکده افسری در خارج از محوطه رژه پیدا می‌شود در حالیکه از طنابی به دار آویخته شده است. اگرچه ظاهرا با یک خودکشی روبرو هستیم، اما اتفاق وحشتاک دیگری نیز رخ داده: قلب مقتول از بدنش جدا شده است. آکادمی برای پیدا کردن پاسخی برای معمای این قتل و در حالیکه نگران شیوع تبلیغات منفی پیرامون آنجا است، از یک کارآگاه سابق پلیس به نام آگوستوس لندور کمک می‌خواهد.

گاس که همسرش را از دست داده است و آدمی نومید و خسته از زندگی بنظر می‌رسد، تصمیم می‌گیرد بازنشستگی خود را کنار بگذارد و این پرونده را به عهده بگیرد. لندور که در آنجا بطرز عجیبی با سکوت اعضای آکادمی روبرو می‌شود برای حل معمای این پرونده از یکی از دانشجویان آنجا کمک می‌گیرد. این دانشجوی جوان و باهوش کسی نیست جز ادگار آلن پو. کسی که بعدها به نویسنده و شاعری افسانه‌ای تبدیل می‌شود.

بازیگران چشم آبی روشن

چشم آبی روشن با حضور کریستین بیل در نقش اصلی (و به عنوان تهیه‌کننده اجرایی) از یک گروه بازیگری برجسته بهره می‌برد. بیل ایفاگر نقش آگوستوس لندور است. یک کارآگاه کهنه‌کار نیویورکی که در حال تحقیق روی مرگ‌های وحشتناک در وست پوینت نیویورک است. بیل اولین‌بار زمانی که فقط ۱۳ سال داشت با بازی در فیلم امپراتوری خورشید استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۷، نام خود را به عنوان یک ستاره کودک مطرح کرد. بیل برای بازی در فیلم مشت‌زن در سال ۲۰۱۱ جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را کسب کرد و در سال‌های بعد نیز برای ۳ فیلم حقه‌بازی آمریکایی، رکود بزرگ و معاون، نامزد اسکار شد و به این ترتیب یک دهه موفق را پشت‌سر گذاشت. او پس از ۳ سال وقفه در بازیگری، از زمان فورد در برابر فراری در سال ۲۰۱۹، امسال با ۳ فیلم ثور: عشق و تندر، آمستردام و چشم آبی روشن به پرده سینما بازگشت. باید ببینیم این آیا شروعی برای موفقیت‌های تازه او در دهه جدید خواهد بود یا خیر.

هری ملینگ در نقش ادگار آلن پو

هری ملینگ در نقش ادگار آلن پو جوان پیش از اینکه به یک نویسنده مشهور تبدیل شود حضور دارد. او به آگوستوس در تحقیقاتش در وست پوینت کمک می‌کند. ملینگ بیش‌تر بخاطر بازی در نقش دادلی دورسلی در فرانچایز هری پاتر شناخته می‌شود. او پیش از این در آثار دیگری از نتفلیکس از جمله سریال گامبی وزیر (The Queen’s Gambit) و فیلم‌هایی مانند تصنیف باستر اسکراگز (The Ballad of Buster Scruggs)، شیطان تمام‌وقت (The Devil All the Time) و نگهبانی از دیرباز (The Old Guard)، ایفای نقش کرده است.

دیگر بازیگران فیلم

از دیگر ستارگان مشهور چشم آبی روشن می‌توان به جیلین اندرسون در نقش جولیا مارکیز و توبی جونز در نقش همسرش دکتر دانیل مارکیز اشاره کرد. لوسی بوینتون نیز در نقش دختر آن‌ها لی حضور دارد. تیموتی اسپال نیز یکی از کلنل‌های آکادمی را به تصویر کشیده است. رابرت دووال، شارلوت گنزبور، سایمن مک‌برنی، گیدی‌ین گلیک، فرد هچینگز، چارلی تاهان، هادلی رابینسون، جویی بروکس، برنان کیل کوک، هری لاوتی، مت هیم و استیون مایر از دیگر بازیگران فیلم هستند.

کریستین بیل در فیلم چشم آبی روشن

کارگردان چشم آبی روشن کیست؟

اسکات کوپر نویسندگی و کارگردانی چشم آبی روشن را به عهده داشته است. کوپر با ژانر دلهره‌آور و ترسناک غریبه نیست. او در سال گذشته فیلم ترسناک ماواء‌الطبیعه انتلرز (Antlers) را ساخته است. او همچنین پیش از این در فیلم دلهره‌آور خارج از کوره (Out of the Furnace) و وسترن متخاصمان (Hostiles) با کریستین بیل همکاری کرده است. فیلم درام دل دیوانه (Crazy Heart) که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای جف بریجز به ارمغان آورد و درام جنایی عشاء ربانی سیاه (Black Mass) با حضور جانی دپ ۲ فیلم دیگر کارنامه فیلمسازی او هستند.

تریلر چشم آبی روشن

نتفلیکس چند ماه پیش در ۲۷ اکتبر یک تریلر کوتاه از فیلم منتشر کرد، اما تریلر رسمی آن در اوایل دسامبر عرضه شد. تریلر یک محیط تقریبا تاریک دیکنزی را با مضامین و شخصیت‌هایی که هم گوتیک و هم بطرز شگفت‌انگیزی گروتسک بنظر می‌رسیدند، به تصویر می‌کشید. در نگاه اول، مکان دنج و پوشیده از برف وست پوینت خبر از فیلمی ایده‌آل برای تماشا در زمستان می‌دهد. اما با یک بررسی دقیق‌تر متوجه اندوه و نومیدی رخوت‌انگیزی می‌شویم که زندگی شخصیت‌های اصلی فیلم را احاطه کرده است. فیلمی که  بطرز درخشانی مملو از تعلیق، دسیسه و رمز و راز بنظر می‌رسد و در بهترین لحظات خود مانند آثار ادگار آلن پو نگاهی به ماوراءالطبیعه دارد.

چشم آبی روشن از ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ اکران محدود خود را در سینماهای متخب آغاز کرد (احتمالا برای اینکه در آخرین لحظه وارد رقابت‌های اسکار شود). این فیلم همچنین از ۶ ژانویه ۲۰۲۳ در سرویس پخش نتفلیکس برای تماشا در دسترس مخاطبان است. شما نیز می‌توانید این فیلم را همزمان با پخش جهانی‌اش از طریق فیلیمو با دوبله اختصاصی تماشا کنید.

 

کوتاه درباره ادگار آلن پو نویسنده رمان چشم آبی روشن

ادگار آلن پو، نویسنده آمریکایی افسانه‌ای ، شعر و داستان کوتاه می‌نوشت. او که به ویژه بخاطر داستان‌های ترسناک و اسرارآمیزش شناخته می‌شود در سال ۱۸۰۹ در بوستون به دنیا آمد. او در داستان فیلم چشم آبی کم رنگ ۲۱ ساله است. داستان قتل‌های خیابان مورگ (The Murders in the Rue Morgue) آلن پو در سال ۱۸۴۱، آغازگر داستان کارآگاهی مدرن بود. در حالیکه شعر کلاغ او  که در سال ۱۸۴۵ سروده شد، یکی از پرآوازه‌ترین شعرها در ادبیات آمریکا است. آلن پو در سال ۱۸۴۹ در شرایطی مرموز در حالیکه دچار هذیان شده بود در بالیتمور درگذشت.

کریستین بیل و هری مینگ در فیلم چشم آبی روشن

مروری بر نظر منتقدان درباره فیلم چشم آبی روشن

The Wrap | امتیاز:۸۰ از ۱۰۰

ویلیام بیبیانی | اسکات کوپر فیلمی با یک طرح داستانی فریبنده اما قدرت دراماتیک واقعی کارگردانی کرده است که به شکل بسیار جذابی ساخته شده و از بازی‌های خیره‌ کننده‌ای بهره می‌برد.

شیکاگو سان تایمز | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

ریچارد روپر | حتی زمانی که اقتباس کوپر از رمان تحسین‌شده لوئیس بایار با نوسانات دراماتیک چفت نشده و بسیار اغراق‌آمیز است، بیل کاملا در نقش خود فرو می‌رود. بیل عملکردی از خود ارائه می‌دهد که چه در زمانیکه با یک بازی درونگرایانه پرده از رازی دردناک از گذشته‌اش برمی‌دارد و چه زمانی که با خشمی هولناک به انفجار می‌رسد، به یک اندازه قدرتمند است.

Slash Film | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

کریس اوانجلیستا | لحظات کوتاهی در فیلم وجود دارد که به چیزی بزرگ‌تر اشاره دارند؛ به رازی عظیم‌تر، پیچش داستانی بزرگ‌تر و اوجی بهتر. اما افسوس که ما فقط می‌توانیم به این فکر کنیم که آن فیلم بهتر، چطور می‌توانست باشد.

آیریش تایمز | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

تارا بریدی | چشم آبی روشن تصاویر زیبایی دارد اما داستان آن به شکل مضحکی ترسیم شده است.

امپایر | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

دن جولین | فیلمی با یک معمای قتل جذاب و پیچش ادبی استادانه و عملکردی چشمگیر از هری ملینگ که تاریکی و غمگینی قهرمان داستانش و افشاگری‌های غیرقابل قبول، بر جهان آن سایه افکنده است.

مجله اسلنت | امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

درک اسمیت | فیلم در اغلب زمان خود شبیه اجساد آدم‌های درون داستانش بنظر می‌رسد: سرد، بی روح و بدون احساس.

کریستین بیل و هری مینگ در فیلم چشم آبی روشن

نقد فیلم چشم آبی روشن از سایت واشینگتن پست

مایکل اوسالیوان | اسکات کوپر، نویسنده و کارگردان، همانطور که می‌توان تصور کرد یک مفسر عالی برای این اقتباس نخراشیده و در عین حال بلندنظرانه نتفلیکس از رمان چشم آبی روشن است. این داستان پلیسی تحسین شده لوئیس بایار در سال ۲۰۰۶ درباره مجموعه‌ای از قتل‌های وحشتناک در سال ۱۸۳۰ است که توسط یک کارآگاه بازنشسته پلیس و دستیار جوانش ادگار آلن پو مورد بررسی قرار می‌گیرد. چشم آبی روشن شبیه یک دنباله ایده‌آل برای فیلم ترسناک فولک سال ۲۰۲۱ کوپر – انتلرز که اقتباسی از داستان کوتاهی از نیک آنتوسکا درباره هیولاهای واقعی و خیالی است – بنظر می‌رسد: روایتی هوشمندانه و سبک‌پردازی شده از چیزهای ترسناکی که در درون (قلب) وجود دارد.

حالا که صحبت از قلب شد باید بگوییم که فیلم مستقیما با کشف یک جسد در محوطه آکادمی نظامی ایالات متحده، منهای این عضو حیاتی (بدون قلبی که از بدن جدا شده)، شروع می‌شود. این مکانی است که احتمالا برخی به یاد بیاورند که پو واقعی در سالی که داستان فیلم در آن می‌گذرد در آنجا یک دانشجوی افسری بوده است. هنگامی که یک افسر ارشد آکادمی یک کارآگاه محلی افسانه‌ای را استخدام می‌کند تا به این جنایت رسیدگی کند. آگوستوس گاس لندور پلیس سابق آسیب‌دیده و پریشان به این ماموریت گمارده می‌شود. گاس بلافاصله ادگار را به کمک می‌طلبد. ادگار یک دانشجوی وست پوینت است که همان تمایل گاس مسن‌تر به مالیخولیا و شیفتگی به رواشناسی جنایی را دارد. کریستین بیل و هری ملینگ که به ترتیب نقش این ۲ کارآگاه (گاس و ادگار) را بازی می‌کنند – نوعی شرلوک هولمز و جان همش واتسن – خیلی زود درگیر این پرونده می‌شوند. زیرا قربانیان دیگر شامل حیوانات و انسان‌ها با قلب‌های بریده شده پدیدار می‌شوند.

لیست بهترین فیلم های اقتباسی

تماشای هر ۲ بازیگر به دلایل بسیار متفاوت فوق‌العاده سرگرم‌کننده است. بیل که قبلا با کوپر در خارج از کوره و متخاصمان کار کرده است، شور و هیجان روشمندی را به شخصیت گاس می‌بخشد. شخصیتی که همانطور که در مورد اغلب کارآگاهان سینما صدق می‌کند با شیاطین درگیر است. از سوی دیگر ادگار شاعری ناخوش احوال است، اگرچه ملینگ به او حال و هوایی نامانوس و شریرانه بخشیده است. تجسم ملودراماتیک ملینگ از شاعر نوظهور – و در اینجا یک کارآگاه آماتور – یکی از لذت‌های اصلی فیلم است. ملینگ با کمک کلاه‌گیس و گریم، شباهت فیزیکی عجیبی به نویسنده دارد، اگرچه بازنمایی او از کلیشه‌ها اجتناب ناپذیر است.

در میان نقش‌های فرعی، توبی جونز، تیموتی اسپال، جیلین اندرسون، شارلوت گنزبور و رابرت دووال تقریبا غیرقابل تشخیص که در نقش یک متخصص امور غیبی و اسرارآمیز بازی می‌کند، همگی به شکل جذابی سرگرم‌کننده هستند. اما گاهی اوقات این حس در فیلم وجود دارد که در حال تماشای یک فیلم رده بی (B-Movie) با لباس‌های بیش از حد فاخر هستیم، به ویژه وقتی که پیرنگ داستانی با شدت بیش‌تری به سمت قلمرو ماوراء‌الطبیعه منحرف می‌شود. چشم آبی روشن رد و نشانی از داستان‌های پو دارد. جهانی ناشناخته و اسراسرآمیز که البته از دریچه نگاه معاصر بایار می‌گذرد، اما با این وجود به شکل قابل تحسینی چیزی از حال و هوای قرن نوزدهمی را حفظ می‌کند.

اما جایی که چشم آبی روشن در بهترین حالت خود  قرار می‌گیرد زمانی است که نشان می‌دهد که چگونه ادگار – که هنوز به نویسنده آثار تاریک، مرگ‌آلود و بیمارگونه دلپذیری که او را با آن‌ها می‌شناسیم تبدیل نشده است – به برخی از ایده‌های جاودان خود درباره همزیستی زیبایی و تباهی می‌رسد. فیلم فقط در جاهایی از مسیر خود دور می‌شود که خودش را تسلیم استعاره‌ها و جامپ اسکرهای بی‌ارزش تریلرهای معاصر می‌کند.

امتیازهای فیلم چشم آبی روشن (تا زمان انتشار مطلب)

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۷ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶.۶ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۶۶ درصد بر اساس ۱۱۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۷۸ درصد
منتقدان متاکریتیک ۵۶ درصد براساس ۳۸ نقد

 

مصاحبه با کارگردان و بازیگران درباره چشم آبی روشن

اسکات کوپر: پدرم رمان بایار را برایم فرستاد تا بخوانم

  • من سال‌های نوجوانی و بلوغ خود را دقیقا مانند ادگار آلن پو در ویرجینیا گذراندم. پدرم زبان انگلیسی و ادبیات تدریس می‌کرد و در آن سال‌ها داستان‌های پو زیاد در خانه ما بود. بعد از اینکه اولین فیلمم دل دیوانه را ساختم پدرم رمان بایار را برایم فرستاد تا بخوانم، زیرا او فکر می‌کرد این خیلی هوشمندانه بود که بایار ادگار آلن پو جوان را در مرکز یک داستان پلیسی قرار داده است. ژانری که از خود پو به ما به ارث رسیده است.
  • بنابراین من آن را صرفا برای لذت خواندم و با خود فکر کردم اگر بتوانم چندتا کار را انجام بدهم واقعا یک فیلم جالب خواهد شد. در واقع ۳ کار مدنظرم بود؛ آن را به یک داستان کارآگاهی تبدیل کنم. واقعا داستان این عشق پدر و پسری را توسعه بدهم؛ اینکه ۲ آدمی که تنها و به نوعی در حاشیه جامعه هستند چگونه در کنار هم قرار می‌گیرند و یک پیوند عاطفی واقعا قوی ایجاد می‌کنند. سپس این فیلم را به یک داستان اورجینال ادگار آلن پو تبدیل کنم. فکر می‌کردم اگر بتوانم همه این کارها را انجام بدهم که البته خواسته بزرگی بود فیلم جالبی می‌شود.

کریستین بیل و هری مینگ در فیلم چشم آبی روشن

هری ملینگ: تاجایی که می‌توانستم درباره زندگی ادگار آلن پو خواندم

  • خوشبختانه قبل از شروع پروژه کمی وقت داشتم زیرا همیشه این مزیت نصیب شما نمی‌شود. سعی کردم تا جایی که می‌توانم بخوانم. از جمله رمان لوئیس بایار و چیزهایی که خود پو نوشته است. همچنین تاجایی که می‌توانستم درباره زندگی او خواندم. من در این دوره ۲ ماهه فشرده فقط به مطالعه پرداختم و بعد از آن به فیلمنامه بازگشتم.
  • خیلی زود متوجه شدم که مانند رویکرد بایار در تلفیق واقعیت تاریخی و داستان، من هم باید به همین روش و با ادغام این ۲ چیز سراغ پو بروم. من مجبور بودم فضای کافی برای بازی کردن، سرگرم شدن و وقت گذراندن با پو در اختیار خود بگذارم و همچنین از هر اطلاعاتی که می‌توانم استفاده کنم تا بتوانم توضیح بدهم که چرا این مرد جوان به شاعری که می‌شناسیم تبدیل شد.

کریستین بیل: هری یک استعداد خارق‌العاده است

  • فکر می‌کنم ما خیلی خوش شانس بودیم که هری را در کنار خود داشتیم. او یک استعداد خارق‌العاده و یک پسر واقعا خوب است. این را از همان اولین فیلمی که اسکات از هری برایم فرستاد متوجه شدم. داشت من را هیپنوتیزم می‌کرد. این نقشی بسیار دشوار بود اما هنگامی که دوباره کتاب و فیلمنامه را خواندم دیگر در ذهنم ملینگ به عنوان پو ثابت شده بود. او واقعا درخشان است.

تماشای فیلم چشم آبی روشن در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil