معرفی انیمه یک صدای خاموش A Silent Voice

رنجی که از عواقب می‌کشیم!

انیمه صدای خاموش (۲۰۱۶) به کارگردانی نائوکو یامادا در استودیو کیوتو انیمیشن تهیه شده است. موسیقی این اثر توسط کنسوکه ایشیو آهنگسازی شده و داستان آن بر اساس مانگایی با همین نام اثر یوشیتوکی اویما به رشته تحریر درآمده است. مدت زمان انیمه یک صدای خاموش ۱۳۰ دقیقه است و در ژانر درام قرار می‌گیرد.

نائوکو یامادا کارگردان انیمه یک صدای خاموش A Silent Voice آثار برجسته دیگری نیز در کارنامه کارگردانی خود دارد که عبارت می‌شوند از: انیمه کی-اون، تاماکو مارکت و لیز و پرنده آبی. نائوکو یامادا که پیش از کارگردانی کار انیماتوری نیز انجام داده، در این زمینه ماهر و صاحب نظر است. انیمه‌های یامادا اغلب در محیط دبیرستان و در میان قصه‌های رایج میان نوجوان‌ها جریان دارد.

نائوکو یامادا از کودکی به نقاشی و خلق کاراکترهای خیالی علاقه‌مند بوده و در دوران نوجوانی مهارت بالایی در کشیدن نقاشی‌های رنگ و روغن از خود نشان می‌دهد. یامادا پس از اینکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود تصمیم می‌گیرد در زمینه فیلم و سینما دانش خود را به کار گیرد؛ اما دیدن تبلیغی از شرکت انیمه سازی کیوتو، او را مشتاق همکاری با آن‌ها می‌شود.

بهترین انیمه های ژاپنی سینما

در ابتدای شروع مسیر انیماتوری نائوکو یامادا در شرکت‌های مختلف و در آٰرزوی رسیدن به کیوتو تلاش می‌کند. در نهایت او موفق می‌شود از تاتسویا ایشیهارا، یکی از کارگردان‌های کیوتو، راهنمایی بگیرد و تحت آموزش او در مسیر کارگردانی قرار بگیرد. تاتسویا ایشیهارا بعدها درباره نائوکو یامادا می‌گوید: «تاتسویا دختری عجیب غریب به‌نظرم آمد که احساس می‌کردم ا طبقه پایین جامعه آمده و در دانشگاه هنر درس خوانده است.»

در سال ۲۰۰۸ او اولین کارگردانی خود را برای قسمتی از انیمه کلاناد انجام داد و پس از آن این مسیر برای او هموار و به سمت رشد رفت. منتقدها تاماکو مارکت را اوج کارگردانی او می‌دانند و البته انیمه یک صدای خاموش نیز از کارهای جالب توجه اوست که به مفهوم تاثیر رفتار انسان‌ها بر یکدیگر می‌پردازد.

خلاصه داستان انیمه یک صدای خاموش

نیشیما شوکو، دختری ناشنواست که برای ادامه سال تحصیلی وارد مدرسه جدیدی می‌شود. نیشیما دختری آرام با موهای صورتی است که برای برقرار کردن ارتباط با دیگران جمله‌هایش را دفترش می‌نویسد تا آن‌ها بخوانند و برایش جواب بنویسند. او در مدرسه جدیدی که واردش شده چالشی بزرگ دارد. ایشیدا شویا پسر شرور و شیطانی که هم‌کلاسی نیشیماست، مدام او را آزار می‌دهد. ایشیدا سمعک‌های نیشیما را گم و گور می‌کند و همیشه او را مورد تمسخر قرار می‌دهد.

نیشیما به واسطه قلب مهربانی که دارد، سعی می‌کند از راه محبت وارد شده و با ایشیدا دوستی کند اما او امتناع می‌کند. نیشیما پس از آزارهای فراوانی که تحمل می‌کند ناچار می‌شود با اندوهی فراوان مدرسه جدیدش را ترک کند. این اتفاق با بازخوردی جدی از سمت مدیر و ناظم مدرسه روبه‌رو می‌شود. ایشیدا بابت رفتارش مواخذه شده و ملزم به پرداخت خسارت سمعک‌هایی می‌شود که از بین برده است. خسارت روحی نیشیما اما به این سادگی‌‌ها جبران نمی‌شود. ایشیدا همچنان که بزرگتر می‌شود عذاب وجدان آزرده کردن دخترک را به دوش می‌کشد. او به جایی می‌رسد که از شدت احساس گناه دلش می‌خواهد زندگی‌اش را نابود کند اما مادرش مانع او می‌شود. پسرک برای جبران آزارهایش سعی می‌کند زبان اشاره را بیاموزد و برای دلجویی سراغ نیشیما برود و چنین می‌کند.

در همین حین است که داستان اوج می‌گیرد و اتفاق‌های غیرمنتظره پیش می‌آید. ماجرا به هیچ‌وجه قرار نیست آنطور که مخاطب انتظارش را دارد جلو برود اما در نهایت قصه طوری تمام می‌شود که انیمه یک صدای خاموش برای مدت‌ها در خانه اول حافظه مخاطب باقی بماند.

نیشیما شوکو و ایشیدا شویا در انیمه یک صدای خاموش

نقد و بررسی انیمه یک صدای خاموش

انیمه یک صدای خاموش آموزه‌ای دقیق و با کیفیت برای ترویج دوستی، عشق و محبت است. در این انیمه ایشیدا، شخصیت شروری است که شمایل ویژگی‌های بدی آدمی است. در نگاه اول این کاراکتر زیبا و دقیق با جزییات صحیح است تا اینکه به دوران جوانی می‌رسد و بابت عواقب آزارهایی که به نیشیما رسانده دچار عذاب وجدان می‌شود. در این دقایق است که احساس می‌شود همه‌چیز درباره این پسرک به ورطه اغراق کشیده شده است تا جایی که او بابت رنجی که از عواقب کارش می‌کشد تصمیم به خودکشی می‌گیرد. داستان نیشیما در اینجا خیلی بیش از حد عجیب یا حتی می‌شود نوشت کلیشه‌ای می‌شود.

مورد دیگری که درباره این انیمه می‌تواند باعث آزار مخاطب شود به درازا کشیدن قصه است. درنهایت این احساس دست می‌دهد که باشد پسرک شرور بود و حالا قرار است تاوان پس بدهد اما چرا قصه‌اش انقدر کش پیدا می‌کند؟ و اینکه چرا شرارت بین چند کاراکتر تقسیم نشد تا جذابیت وارد شدن داستان افراد متفاوت، قصه را گیراتر کند؟ چرا باید تمام تاوان‌ها با تصویر رنج کشیدن ایشیدا به نمایش گذاشته شود؟

آنچه در انیمه صدای خاموش شایسته تشویق است اما وفاداری آن به مانگایش، موسیقی زیبا و تصاویر تماشایی آن است. یک صدای خاموش با وجود نقص‌های کوچکی که دارد، از این ویژگی مطلوب برخوردار است که خودش را در دل مخاطب جا کند و برای مدت‌ها در حافظه او باقی بماند.

یشیدا شویا در انیمه یک صدای خاموش

امتیازهای سایت های معتبر سینمایی برای A Silent Voice

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۹۵ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز: ۹۳ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت متاکریتیک: ۷۵ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت متاکریتیک: ۸.۵ از ۱۰

 

 تریلر رسمی انیمه یک صدای خاموش

عکس های انیمه

نیشیما شوکو در انیمه یک صدای خاموش نیشیما شوکو در انیمه یک صدای خاموش نیشیما شوکو در انیمه یک صدای خاموش نیشیما شوکو و ایشیدا شویا در انیمه یک صدای خاموش

 

تماشای آنلاین انیمه یک صدای خاموش از فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil