بزرگ‌ترین حادثه تروریستی تاریخ آمریکا 21 ساله شد

بهترین فیلم ها که با موضوع ۱۱ سپتامبر

لیست فیلم های سینمایی و مستند برتری که درباره این روز مهم تاریخ ساخته شده است

باور این‌که از آن روز عجیب ۲۱ سال گذشته، سخت است. بعد از ظهر یک روز معتدل در میانه‌های شهریورماه سال ۱۳۸۰ بود که تصاویری عجیب از اخبار پخش شد: آمریکا مورد حمله تروریست‌های عرب قرار گرفته است. احتمالا بسیاری از ما ایرانی‌ها هم مثل خود آمریکایی‌ها از این‌که سد حفاظتی مهم‌ترین شهر آمریکا مثل آب خوردن شکسته بود و ده‌ها تروریست موفق به ربودن چند هواپیما و کوباندن آن‌ها به مراکز مهم تجاری و نظامی این کشور شده بودند، پای صفحه تلویزیون مات و مبهوت بودیم.
همین بهت و حیرت، ابعاد دراماتیک حادثه و تعداد کشته‌ها و البته تئوری‌های توطئه بی‌شماری که پس از این حادثه در رسانه‌ها منتشر شد (و هنوز هم منتشر می‌شود) باعث شده تا حملات ۱۱ سپتامبر موضوعی بسیار پر ظرفیت برای ساختن فیلم‌های سینمایی و مستند باشد.
به مناسبت ۲۱ ساله شدن این حملات می‌خواهیم ۹ فیلم مستند یا سینمایی برتری که با موضوع یازده سپتامبر ساخته شده را به شما معرفی کنیم.

۹/۱۱: داخل اتاق جنگ رئیس‌جمهور | ۲۰۲۱ | ۹/۱۱: Inside the President’s War Room

این مستند دلخراش که با صدای «جف دنیلز» روایت می‌شود، روی ۱۲ ساعت پس از حادثه و بر چالش‌های پیش‌روی جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کاخ سفید تمرکز دارد. این روایت بینش‌های منحصربه‌فردی در مورد بحث‌ها و تصمیم‌های کاخ سفید به بیننده ارائه می‌کند. در فیلم روایت‌های نفس‌گیری از آدم‌های درگیر ماجرا که باید برای نجات جان دیگران با زمان مسابقه می‌دادند، می‌شنویم.

مستند اتاق جنگ رئیس جمهور

نقطه عطف: ۹/۱۱ و جنگ علیه ترور | ۲۰۲۱ | Turning Point: 9/11 and the War on Terror

این مستند پنج قسمتی، جهان پس از یازده سپتامبر را به ما نشان می‌دهد و به بررسی دلایل و پیامدهای این حملات می‌پردازد. فیلم کاستی‌های پروتکل‌های امنیتی را که نتوانسته مانع از بروز چنین فاجعه‌ای شود زیر سوال برده و مصاحبه‌های بکری با بسیاری از مقامات آمریکایی، بازماندگان حادثه، کهنه‌سربازان آمریکایی و حتی فرماندهان طالبان و بنیادگرایان افغانی که جلوی دوربین ظاهر نشده بودند انجام داده است.

فیلم جنگ علیه ترور

ارزش | ۲۰۲۰ | Worth

یک وکیل نامی پس از حوادث یازده سپتامبر با چالش بزرگی روبرو می‌شود: مذاکره جهت گرفتن غرامت برای خانوادگان بازماندگان حادثه. این وکیل در ابتدا دیدی کاملا اقتصادی به ماجرا را دارد و می‌خواهد با فرمولی ریاضی غرامت بگیرد، اما وقتی با انتقادات شدید روبرو می‌شود و حرف‌های کسانی که زندگی‌شان تحت‌ تاثیر این فاجعه ویران را می‌شنود، تصمیم می‌گیرد به ابعاد انسانی این خسارت توجه کند. فیلم بر اساس ماجرایی واقعی ساخته شده و «مایکل کیتون» و «استنلی توچی» و «ایمی رایان» در آن جلوی دوربین رفته‌اند.

فیلم ارزش

گزارش | ۲۰۱۹ | The Report

در این تریلر سیاسی، «آدام درایور» در نقش «دنیل جی.جونز» یک مامور کمیته امنیتی سنا ظاهر شده که وظیفه تحقیقات و بازجویی از ماموران سازمان CIA را که پس از این حادثه ظن اهمال در موردشان رفته است بر عهده دارد. تعقیب مصرانه او برای رسیدن به حقیقت، او را به سیاه‌چاله‌ای از فساد، فریب و شواهد نابود شده می‌اندازد. او در جریان این تحقیقات با شکنجه گسترده‌ای که ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا علیه منظونان احتمالی یازده سپتامبر به‌کار گرفته‌اند روبرو می‌شود. فیلم با الهام از یک داستان واقعی و گزارشی ۶۷۰۰ صفحه‌ای که دنیل جونز در جریان تحقیقاتش منتشر کرده بود ساخته شده است.

فیلم گزارش

سی دقیقه بعد از نیمه‌شب | ۲۰۱۲ | Zero DARK Thirty

«عملیات نیزه نپتون» عملیات بسیار پیچیده و پرهزینه‌ای بود که از سوی CIA و ارتش آمریکا برای پیدا کردن و کشتن «اسامه بن‌لادن» انجام شد. «کاترین بیگلو» در سی دقیقه بعد از نیمه‌شب این ماجرا را با تعلیق و هیجان بسیار زیادی روایت کرده است. فیلم از دیدگاه «مایا هریس» (جسیکا چستین) که یک تحلیل‌گر CIAست و پس از حوادث یازده سپتامبر در سفارت آمریکا در پاکستان مشغول کار شده روایت می‌شود.  تلاش‌های او در طول سال‌ها سرانجام به مقامات کمک کرد تا مکان بن لادن را در ابوت آباد پاکستان مشخص و یک حمله نظامی برای دستگیری مرده یا زنده او آغاز کنند.

فیلم سی دقیقه بعد از نیمه شب

من خان هستم | ۲۰۱۰ | My Name Is Khan

پس از وقایع تروریستی یازده سپتامبر، برخی از مسلمانان با تبعیض‌ها و اتهاماتی روبرو شدند و «من خان هستم» داستان یکی از همین افراد است که به تازگی با همسرش ازدواج کرده، اما به اتهام شرکت در این حملات دستگیر می‌شود و حالا باید بی‌گناهی‌اش را اثبات کند و برگردد پیش عشق زندگی‌اش. خان برای اثبات بی‌گناهی خود مترصد دیدار با «جرج بوش» رئیس‌جمهور آمریکاست. ایده ساخت این فیلم زمانی که شاهرخ خان در سفرش به آمریکا مورد بی‌حرمتی ماموران فرودگاه قرار گرفت توسط خود او مطرح شد.

فیلم من خان هستم

یونایتد ۹۳ | ۲۰۰۶ | United 93

داستان فیلم بر پایه وقایع باورنکردنی و تلخی که در پرواز شماره ۹۳ شرکت هواپیمایی «یونایتد ایرلانز» اتفاق افتاده بود نوشته شده است. این پرواز یکی از پروازهایی بود که توسط ماموران القاعده ربوده شد، اما به دلیل تاخیر پرواز، مسافرانی که داخل هواپیما بودند از حوادث تروریستی اطلاع پیدا کرده و با هواپیمارباها درگیر شدند و در جریان این درگیری‌ها هواپیما از ارتفاع کم به زمین سقوط کرد. این هواپیما تنها هواپیمایی بود که به دلیل اقدام هوشمندانه مسافرانش به هدف برخورد نکرد، اما تمام مسافرانش و البته تروریست‌ها در آن کشته شدند.

فیلم یونایتد 93

 

مجتمع تجارت جهانی | ۲۰۰۶ | World Trade Center

این فیلم فاجعه‌ای درباره دو مامور پلیس با بازی‌های «نیکلاس کیج» و «مایکل پنیا»ست که در جریان حوادث نیویورک و پس از برخورد هواپیما به مرکز تجارت جهانی، زیر آوار گیر کرده‌اند. این دو مامور خودشان را به چاه یکی از آسانسورهای مرکز می‌رسانند و منتظرند تا با فروکش کردن تنش‌های ناشی از فاجعه، کسی به دادشان برسد. مقامات و نیروهای امدادی می‌فهمند این دو زنده‌اند، اما نجات دادن‌شان کار ساده‌ای نیست.

فیلم مجتمع تجارت جهانی

۹/۱۱: دقیقه به دقیقه | ۲۰۲۱ | ۹/۱۱: Minute by Minute

یکی از واپسین مستندهایی که درباره حوادث سال ۲۰۰۱ ساخته شده، دقیق‌ترین و شاید کامل‌ترین آن‌ها درباره سیر وقایع است. این مستند تلویزیونی چندقسمتی تمام حوادث پرشمار این روز را با ترتیب زمانی و به معنی واقعی کلمه دقیقه به دقیقه از دریچه دوربین‌های شخصی، فیلم‌های خبری، فیلم‌های آرشیوی، ضبطیات اداره هوانوردی فدرال و ارتش و توضیحات دست‌ اول برای مخاطب روایت می‌کند.

فیلم یازده سپتامبر دقیقه به دقیقه

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. علیرضا می‌نویسد

    واقعا جزو عجیب ترین وقایع دنیا بود

  2. عباس می‌نویسد

    عالی بود. عالی

  3. عباس می‌نویسد

    عالی بود

fosil