آیا والدین باید به راهنمای رده‌بندی سنی فیلم‌ها اعتماد کنند؟

رده بندی محدودیت سنی فیلم‌ها چگونه است؟

بچه ها چه فیلم ها و انیمیشن هایی را می‌توانند ببینند؟

برای اطمینان از رشد سالم فرزندان خود، به عنوان والدین، باید بدانید که رتبه‌بندی فیلم برای کودکان به چه معناست و آیا باید به این سیستم رتبه‌بندی فیلم اعتقاد داشته باشید یا نه. حقیقت این است که حتی فیلم‌هایی با رتبه‌بندی یکسانی که در یک سال اکران شده‌اند، می‌توانند در کمیت و محتوای بالقوه نامناسب، برای کودک شما تفاوت داشته باشند. رتبه‌بندی‌ها برای نشان دادن مناسب یا نامناسب بودن فیلم‌ها طراحی نشده‌اند، آنها صرفا راهی هستند برای بیان اینکه چه نوع محتوایی در فیلم گنجانده شده است تا به والدین فرصتی بدهند تا تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد آنچه که به فرزندانشان اجازه تماشای آن را می‌دهند داشته باشند. اگر برنامه‌ریزی برای یک شب فیلم خانوادگی دارید اما مطمئن نیستید که آیا فیلم برای همه مناسب است، این گزارش را بخوانید تا بدانید که رتبه‌بندی فیلم‌ها چگونه تعیین می‌شود، چرا از آنها استفاده می‌شود و طبقه بندی‌ها چقدر مرتبط هستند و در نهایت تصمیم آگاهانه‌ای در مورد انتخاب فیلم بعدی با بچه‌ها بگیرید.

معمولا کشورهای مختلف قوانین و ملاحظات خودشان را برای رده بندی سنی فیلم ها دارند. برای مثال در کشور ما مدتی این رتبه‌بندی توسط شورای درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی تعیین می‌شد که سال گذشته به خاطر اختلاف نظرات این شورا منحل شد. در چنین شرایطی هر رسانه بر اساس تشخیص خودش محدودیت‌های سنی را تعیین و پیشنهادش را به مخاطب اعلام می‌کند. در انگلستان هم این محدودیت‌ها بیشتر بر اساس بازه‌های سنی و کمی سختگیرانه‌تر است اما در آمریکا این رتبه بندی بیشتر ترکیبی از محدودیت سنی پیش یا بعد از ۱۳ سال و بزرگسال با تاکید بر میزان جزئیات بحث برانگیز (گفتار نامناسب، خشونت، استفاده از مواد مخدر، برهنگی و محتوای بزرگسالانه) مطرح می‌شود.

 

رده بندی فیلم های تولید آمریکا

وقتی به رده بندی سنی فیلم های تولیدات سینمایی آمریکا نگاه می‌کنید، به ۳ بخش موجود در رتبه‌بندی باید توجه کنید:

  1. حروف رتبه بندی: (G، PG، PG-13، R یا NC-17) این نشان دهنده سطح محتوا است.
  2. تعریف رتبه بندی: در کادر پایین خود رتبه بندی گنجانده شده است و توضیح دقیق‌تری از معنای آن رتبه بندی ارائه می‌دهد. شامل چنین عباراتی می‌شود: «برخی از موارد ممکن است برای کودکان زیر۱۳ سال نامناسب باشد» یا «برخی موارد ممکن است برای کودکان مناسب نباشد».
  3. توصیفگرهای رتبه‌بندی: معمولا در سمت راست حرف رتبه‌بندی قرار می‌گیرند. این همیشه برای هر فیلم منحصر به فرد است، اما جزئیات بیشتری در مورد اینکه چرا فیلم امتیاز خاصی دریافت کرده است. برخی از عبارات ممکن است شامل «سکانس‌های گسترده خشونت اکشن فانتزی شدید و تصاویر ترسناک» یا « توالی‌ خشونت شدید، زبان در سراسر فیلم و مقداری جنسیت/برهنگی» یا «زبان ملایم و مقداری طنز خام» باشد.

رتبه G (مخاطبان عمومی): مناسب برای تمام سنین

با توجه به انجمن تصاویر متحرک آمریکا (MPAA)، فیلم‌های دارای رتبه G می‌توانند به طور گسترده منتشر شوند و برای هر فردی در هر سنی مناسب باشند. فیلم‌های دارای رتبه G نباید محتوای مرتبط با برهنگی، جنسی، خشونت، مصرف مواد داشته باشند.

برخی از قسمت‌های زبانی در فیلم‌ها ممکن است فراتر از مکالمه مودبانه باشند، اما قابل قبول هستند زیرا عبارات رایج روزمره هستند و دیگر هیچ کلمه قدرتمند و تأثیرگذاری در فیلم های درجه G ظاهر نشده است.

فیلم‌هایی برای تمام سنین

رتبه  PG (پیشنهاد راهنمایی والدین): ممکن است برای کودکان مناسب نباشد

یک فیلم با درجه PG هنگام مشاهده به راهنمایی و نظر والدین نیاز دارد زیرا برخی از تصاویر و زبان ممکن است برای کودکان مناسب نباشد مانند زبان مبتذل، صحنه های خشونت آمیز اما در فرکانس پایین، اما مطلقا هیچ صحنه‌ای از استفاده یا سوء استفاده از موادی مانند مواد مخدر وجود ندارد. با این حال، برای MPAA، PG فیلمی است که نیاز به راهنمایی والدین دارد، اما همچنان می‌توانید ببینید که این محتوا نامناسب برای فرزند شما است و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید فرزندتان آن را تماشا کند یا خیر.

 ۱۳- PG (هشدار قاطع به والدین): برای کودکان زیر۱۳ سال توصیه نمی‌شود

رده بندی سنی فیلم های ۱۳-PG  یک سیستم رتبه بندی سختگیرانه است که به والدین هشدار می‌دهد تا تعیین کنند که آیا فرزندان زیر ۱۳ سال آنها می‌توانند فیلم را تماشا کنند یا نه، زیرا ممکن است برخی از فیلم ها برای آنها مناسب نباشد. به یاد داشته باشید که این سن ورود به بلوغ با تغییرات خاصی در بدن است، کودکان به راحتی تحت تأثیر محتوای نامناسب فیلم‌ها قرار می‌گیرند.

در مقایسه با رتبه‌بندی PG، فیلم‌های ۱۳- PG دارای موضوعات، گفتار و تصاویر بسیاری مرتبط با خشونت، برهنگی، جنسیت، فعالیت بزرگسالان یا عوامل دیگر هستند، اما به اندازه‌ای جدی نیستند که بتوان آنها را R درجه‌بندی کرد.

درباره فیلم دیدن با بچه‌ها

رتبه R (محدود): افراد زیر ۱۷ سال باید با والدین یا بزرگسال همراه باشند

کودکان زیر ۱۷ سال مجاز به تماشای کارتون های با درجه R بدون والدین یا قیم نیستند. به نظر هیئت رتبه بندی، یک فیلم با درجه R حاوی تصاویر خاص، فیلم بزرگسالان، زبان مبتذل، خشونت شدید یا مداوم، برهنگی جنسی، سوء مصرف مواد یا عوامل دیگر است، بنابراین به والدین توصیه می شود این رتبه بندی را بسیار جدی بگیرند.

رتبه ۱۷-NC:  هیچ فرد زیر ۱۷ سال برای دیدن فیلم پذیرفته نمی شود

زمانی که فیلم‌ها دارای صحنه‌های بزرگسالانه و سطوح جدی بالاتر از R باشند، رتبه‌بندی ۱۷-NC را دریافت می‌کنند. این فیلم برای افراد زیر ۱۸ سال در نظر گرفته نشده است. به سادگی ۱۷-NC نشان می‌دهد که محتوا فقط برای یک مخاطب بزرگسال مرتبط است. این می ‌واند بر اساس خشونت، جنسیت، رفتار غیرعادی، سوء مصرف مواد مخدر یا هر عامل دیگری باشد که اکثر والدین آن را نامناسب می‌دانند.

فیلم های زیر 17 سال

رده بندی فیلم های تولید انگلستان

هنگام انتخاب فیلم‌های تولید بریتانیا برای تشخیص رده بندی سنی فیلم ها باید به نکاتی توجه کنید. محدودیت سنی توصیه‌هایی برای والدین و مراقبان است تا به آنها کمک کند بسته به مرحله رشد کودک خود تصمیم بگیرند چه چیزی برای فرزندشان مناسب است. از نظر قانونی، سینماهای بریتانیا باید از این موارد پیروی کنند و هیچ کس زیر ۱۲، ۱۵ یا ۱۸  سال نمی‌تواند فیلمی با این رتبه‌ها خریداری کند. با این حال، اینکه چه چیزی را برای تماشای در خانه با فرزندان خود انتخاب می‌کنید، به شما بستگی دارد. با توجه به اینکه ارزش‌های هر خانواده متفاوت است و همه افراد به طور متفاوتی تحت تأثیر محتوا قرار می‌گیرند، این رتبه بندی‌ها قرار نیست به کسی بگوید چه چیزی را می‌توانند ببینند و چه چیزی را نمی‌توانند ببینند، اما در عوض راهنمایی‌های واضحی به والدین و فرزندان ارائه می‌کند تا بتوانند محتوا را به خوبی انتخاب کنند. هیئت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا BBFC مرجع این رتبه بندی است.

رتبه U:  مخفف universal به معنی جهانی است و برای فیلم‌های مناسب برای اکثر سنین اعمال می‌شود. این فیلم‌ها باید لحن مثبت داشته باشند و باید بین درست و غلط تفاوت‌های واضحی ایجاد کنند. هیچ رفتار خطرناکی نباید وجود داشته باشد که کودکان بتوانند از آن کپی کنند و حداکثر ممکن است گاهی اوقات بدگویی خفیف وجود داشته باشد. این فیلم‌ها برای گروه سنی بالای۴ سال است.

رتبه PG: مخفف راهنمایی والدین است و این فیلم‌ها می‌توانند کمی پیچیده‌تر یا شدیدتر از یک فیلم درجه‌بندی U باشند. فیلم‌های PG ممکن است شامل موضوعات سنگین‌تری مانند نژادپرستی یا قلدری باشند، اما نه به گونه‌ای که چنین رفتاری را تایید کند. هر زبان بدی ملایم است و ممکن است کنایه ها و اشاره های ملایمی به رابطه جنسی وجود داشته باشد. این فیلم‌ها برای گروه سنی بالای ۸ سال است.

رتبه ۱۲ : امتیاز ۱۲ برای دی‌وی‌دی‌ها و ویدیوهای درخواستی استفاده می‌شود و نمی‌توان آن را به افراد زیر۱۲سال فروخت یا اجاره داد. ممکن است سلاح‌ها و رفتار بد در این فیلم‌ها گنجانده شود، اما نباید به عنوان موضوعی جذاب نشان داده شود و نباید جذاب باشد. ممکن است از زبان بد متوسط و گاهی اوقات زبان به شدت بد بسته استفاده شود. صحنه‌های روابط بزرگسالانه باید کوتاه و محتاطانه باشد.

همچنین امتیاز  A۱۲  فقط برای فیلم هایی که در سینماها نمایش داده می‌شوند اعمال می‌شود. این بدان معناست که یک کودک زیر ۱۲ سال باید با یک فرد بالغ همراه باشد.

رتبه ۱۵: این رتبه‌بندی نشان ‌دهنده این واقعیت است که اگرچه نوجوانان اغلب از بسیاری از موضوعات مربوط به بزرگسالان آگاه هستند، اما همچنان محتوایی وجود دارد که بیش از حد بالغ است و ممکن است نامناسب باشد. رفتارهایی مانند خودکشی و آسیب رساندن به خود ممکن است شامل شود اما با جزئیات زیاد نیست. استفاده از داروهای غیرقانونی ممکن است نشان داده شود، اما نباید ترویج شود، و گفتار بد شدید مجاز است. ممکن است صحنه‌های روابط جنسی را هم شامل شود اما نه بیش از حد یا صریح. خشونت شدید مجاز است، اما نمی‌تواند روی ایجاد درد یا جراحت تمرکز کند. این فلیم‌ها برای افراد بالای ۱۵ سال است.

رتبه ۱۸:‌ این رتبه بندی نشان می‌دهد که محتوای یک فیلم ممکن است بسیار گرافیکی( ترسیمی و واضح) باشد و نباید توسط افراد زیر ۱۸ سال تماشا شود. این فیلم ممکن است شامل گفتار بسیار قوی، صحنه‌های جنسی صریح و خشونت شدید باشد.

رتبه بندی فیلم در انگلستان

محتوای در نظر گرفته شده برای رده بندی سنی و محدودیت فیلم ها

رفتار خطرناک

  • اجازه دادن به بروز رفتارهایی مانند قلدری
  • نشان دادن رفتار خطرناکی که کودکان خردسال ممکن است تقلید کنند.
  • سلاح‌های پر زرق و برق
  • تروج رفتارهای غیر قانونی

تبعیض

  • صحنه‌هایی که شامل رفتارهای تبعیض‌آمیز مانند نژادپرستی، تبعیض جنسی، همجنس‌گرا هراسی و ترویج یا به چالش کشیدن این موضوع است.

مواد مخدر

  • زرق و برق یا نشان دادن سوء استفاده از مواد مخدر
  • صحنه‌های دقیق مصرف مواد مخدر

زبان

  • استفاده از زبان توهین آمیز و زمینه استفاده از آن

برهنگی و روابط جنسی

  • صحنه‌هایی با ماهیت جنسی شامل برهنگی
  • عادی سازی رفتار جنسی
  • کنایه‌ها و اشارات به رابطه جنسی

خشونت جنسی و تهدید جنسی

  • نشان دادن خشونت جنسی
  • نشان دادن تهدید و آزار جنسی
  • صحنه‌های خشونت جنسی که نشان دهنده ناتوانی، ترس یا ناراحتی است.

تهدید و وحشت

  • تصاویر و صحنه‌های ترسناک و مدت زمان ادامه آنها
  • جلوه‌هایی مانند موسیقی، رئالیسم یا عناصر ماوراء طبیعی که می‌تواند بینندگان را ناراحت کند.

خشونت

  • استفاده از خشونت واقع بینانه
  • عادی سازی خشونت یا جذاب و فریبنده نشان دادن آن

زمینه یا متن

  • آیا زمینه تأثیر محتوا ( مناسب یا نامناسب) را کاهش می‌دهد یا عمیق‌تر می‌کند؟ به عنوان مثال زمینه تاریخی، عناصر فانتزی، تصاویر واقع گرایانه.

موضوع

  • آیا موضوع با حساسیت مدیریت می‌شود؟ آیا آرامش بخش و مثبت است یا ترس و اضطراب را تقویت می‌کند؟

لحن و تاثیر

  • حتی اگر محتوا به خودی خود به اندازه کافی مناسب باشد، لحن می‌تواند در صورت تاریک یا ناراحت کننده بودن رتبه بندی را تغییر دهد.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

6 نظر
  1. رضا کارگر می‌نویسد

    باسلام :
    احتزما دربعضی فیلم های انگلیسی بالا صفح نوشته میشود +۱ ویاگاهی +۲ منظور چه میباشد . باتشکر رضا کارگر

  2. محمد صادق می‌نویسد

    باسلام و عرض ادب و احترام. ببخشید می خواستم بدانم، چه سازمان یا نهادی باید اراده و تلاش کند؛ تا نظام و سیستم رده بندی سنی فیلم ها و سریال ها، همان گونه که در کشور هایی همچون انگلستان و آمریکا شکل گرفته است؛ در کشور ما نیز شکل گیرد؟ با سپاس بیکران.

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      در همه دنیا، این کار توسط نهادهای غیردولتی و مردمی انجام میشه.

  3. ویس می‌نویسد

    من بسیار هرسند شدم که راهنمایی شما در حصه رده بندی فلم ها را خواندم و ازش بسیار خوب مستفید شدم
    خیلی از شما و عرضه خدمات شما متشکرم

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ممنون که همراه ما هستید

  4. مهدی می‌نویسد

    عالی

fosil