حرف‌های کارگردان و بازیگران اصلی فیلم ثور: عشق و تندر

بازی کردن با جدایی‌ها سرگرم‌کننده است

ثور: عشق و تندر عنوان جدیدترین ساخته تایکا وایتیتی است که در استودیو مارول تولید شده و در اکران سینماها به فروشی بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است. در این مطلب چکیده‌ای از صحبت‌های کارگردان و ۲ بازیگر اصلی فیلم را در ادامه با هم می‌خوانیم.

حرف‌های تایکا وایتیتی کارگردان ثور: عشق و تندر

تایکا دیوید کوهن یا همان تایکا وایتیتی ۴۶ ساله، نویسنده، کارگردان، بازیگر و کمدین نیوزیلندی است که تا امروز به خاطر آثارش جوایز مهمی چون اسکار، بفتا و گرمی را برنده شده است. «کاری که در تاریکی می‌کنیم» (۲۰۱۴)، «به دنبال آدم‌های سرگردان» (۲۰۱۶) و «جوجو ربیت» (۲۰۱۹) از آثار شاخص او هستند. مجله «تایم» امسال نام او را در فهرست سالانه صد شخصیت قدرتمند جهان قرار داده است و حالا کارگردانی ثور: عشق و تندر را بر عهده دارد؛

  • درست همان‌طور که زمان ساخت قسمت سوم این فیلم‌ها با نام «ثور: رگناروک» گفته بودم، این بار هم احساس می‌کردم فیلمساز مستقلی هستم که می‌خواهد در حین ساختن یک فیلم استودیویی زنده بماند و کار خودش را بکند. این دفعه هم احساسم این بود که برای بقا مبارزه می‌کنم. البته از برخی جهات این بار سخت‌تر بود چون همه توانم را خرج قسمت سوم کرده بودم؛ با این فکر که مارول فقط سه فیلم برای هر ابرقهرمانی خواهد ساخت و قسمت دیگری در کار نخواهد بود. سپس بلافاصله از ما خواستند تا فیلم دیگری بسازیم. این‌طور شد که تلاش کردم به کلی ایده جدید برسم و فیلمی به همان خوبی و نه بهتر بسازم. سخت‌تر بود چون مثل نوشتن رمان دوم بود؛ این‌که راهی پیدا کنیم که این شخصیت دوباره تازه به نظر برسد و طرفداران را راضی کند و البته که برای کریس (همزورث) هم جالب باشد. خیلی سریع به این ایده رسیدیم که باید او را در بحران میانسالی قرار دهیم و این‌که با بقیه زندگی‌اش می‌خواهد چه کند.
  • با کوین فایگی درباره چند ایده صحبت کرده بودیم اما هرگز نمی‌توان مطمئن بود؛ چون وقتی خیال‌تان راحت می‌شود آن‌ها کل بخشی را که از فیلم خیلی دوست دارید برمی‌دارند و کنار می‌گذارند؛ و شما مجبور می‌شوید در مسیر متفاوتی به حرکت ادامه دهید. این بهترین بخش همکاری با مارول است. آن‌ها همیشه این‌طوری شما را به چالش می‌کشند.

همه آنچه می‌خواهید درباره ثور: عشق و تندر بدانید

  • ناتالی پورتمن پس از «ثور: دنیای تاریک» این فرنچایز را ترک کرد چون از نتیجه راضی نبود؛ اما جلب رضایت او آسان بود. فقط رفتم به خانه‌اش و گفتم: «باید برگردی چون همیشه می‌خواستم با تو کار کنم. خیلی خوش می‌گذرد و بهتر از دفعه آخر خواهد بود که نقش فرعی معشوقه تور را داشتی و دانشمندی بودی در صحرا. این بار می‌توانی کارهای زیادی انجام بدهی از جمله این‌که ابرقهرمان باشی و پتک تور را برداری. تجدید دیدار این شخصیت‌ها پس از هشت سال جالب و سرگرم‌کننده خواهد بود.» در ضمن، ایده شکستن چیزها به عنوان یک والده نیز همیشه خیلی باحال است. در «ثور: رگناروک» هم چنین اتفاقی در مورد کیت بلانشت و شخصیت او افتاد. او هم خیلی علاقه‌مند به انجام کاری بود که بچه‌هایش را خرسند کند. با این دلیل من هم هر کاری خواهم کرد.
  • بازی کردن با جدایی‌ها، در سینما جالب و سرگرم‌کننده است و متفاوت از زندگی واقعی. تور و جین مثل دو نوجوان رفتار می‌کنند و می‌خواهند ببینند که دیگری با کسی هست یا نه. در داستان هر وقت که ممکن شده، به این بخش از شخصیت‌های آن‌ها پرداخته‌ام و تلاش کرده‌ام که دوباره رابطه‌شان را احیا کنم.
  • خیلی به فصل طولانی فیلم روی کره ماه فکر کردیم؛ فصلی که در نهایت، آن را تقریباً به صورت سیاه‌وسفید فیلمبرداری کردیم. ما با مکان تاریک و گرفته و غم‌افزایی طرف بودیم عاری از رنگ. دائم چنین سوال‌هایی می‌پرسیدیم که آیا استفاده از قالب سیاه‌وسفید برای تماشاگران چنین فیلم‌هایی زیاده‌روی نیست؟ آیا مثل طرحی هنری می‌شود که مردم را مقابل تلویزیون‌های خود عصبانی می‌کند؟ در نهایت بهره‌گیری از اندکی رنگ در تصاویر به ما کمک کرد. روی‌هم‌رفته نیز همچنان مثل یک کتاب مصور بود و با طراحی گرافیکی پرمایه و تضاد بالا، همچنان با هنر تصویرگری در کتاب‌های مصور همسو است.

تایکا وایتیتی

کریس همزورث: سینما رفتن خوش می‌گذرد

این بازیگر استرالیایی ۳۹ ساله با سریال «خانه و دوری» (Home and Away) در کانون توجه قرار گرفت و در نهایت سر از هالیوود درآورد. او بجز نقش تور در جهان سینمایی مارول، در فیلم‌هایی چون «سفر ستاره‌ای» (۲۰۰۹)، «سفید برفی و شکارچی» (۲۰۱۲)، «کلبه‌ای در جنگل» (۲۰۱۲)، «شتاب» (۲۰۱۳)، «بلک‌هَت» (۲۰۱۵)، «مردان سیاه‌پوش: بین‌الملل» (۲۰۱۹) و «عملیات خروج» (۲۰۲۰) هم بازی کرده است.

  • هر بار که در قالب این شخصیت بازی می‌کنم، دوستش دارم و از آن لذت می‌برم. خیلی هم خوش‌شانس هستم که هر بار کار متفاوتی برای انجام دادن دارم. تایکا وایتیتی فیلمنامه زیبا و باحال دیگری نوشته بود که دوباره شور و احساس فوق‌العاده‌ای در هسته آن وجود داشت. این تجربه شگفت‌انگیز را دوست داشتم.
  • همکاری دوباره با ناتالی پورتمن خارق‌العاده بود. ما این سفر را با هم شروع کردیم و پس از آن دوستان نزدیکی شدیم.
  • به نظرم طرفداران حسابی از ثور لذت ببرند. این یکی از جنون‌آمیزترین فیلم‌های کارنامه تایکا و همین‌طور خود من است. فکر می‌کنم فیلم، گزینه‌های زیادی را شامل می‌شود و مثلا می‌توان آن را یک فیلم اکشنِ کمدی و رمانتیک توصیف کرد؛ فیلمی که می‌توانستم با بچه‌هایم آن را در سینما تماشا کنم و همه از آن لذت ببریم.
  • سینما رفتن تجربه‌ای است که با همراهی خانواده یا دوستان شما محقق می‌شود و حضور در سینما تجربه‌ای است که شما نمی‌توانید با حضور در هیچ خانه‌ای تکرارش کنید. سینما رفتن خیلی خوش می‌گذرد.

کریس همسورث در فیلم تور عشق و تندر

ناتالی پورتمن: از بازگشت وحشت داشتم!

این بازیگر آمریکایی ۴۱ ساله فعالیت‌های خود را از نوجوانی شروع کرد و حضورش در فیلم‌های بلاک‌باستر استودیویی و همز‌مان آثار مستقل سینمایی، باعث کسب محبوبیت و موفقیت‌های پرشماری شد از جمله کسب جوایزی از اسکار، آکادمی فیلم انگلیس و اتحادیه بازیگران سینما. او بجز درخشش در اولین نقش سینمایی‌اش در «لئون: حرفه‌ای» (لوک بسون، ۱۹۹۴) با فیلمسازان بزرگی مثل مایکل مان، وودی آلن، تیم برتن، جرج لوکاس، بن استیلر، آنتونی مینگلا، مایک نیکولز، میلوش فورمن، وونگ کار-وای، وس اندرسن، دارن آرونوفسکی، کنت برانا و ترنس مالیک همکاری کرده است. او اولین فیلمش در مقام کارگردان را با عنوان «قصه‌ای از عشق و ظلمت» (A Tale of Love and Darkness) در سال ۲۰۱۵ ساخت.

  • از بازگشت به این دنیا وحشت کرده بودم. منظورم این است که خیلی افسار گسیخته و بزرگ و پیچیده شده است. حالا وقتی به پشت صحنه جهان سینمایی مارول قدم می‌گذارید انگار پشت صحنه اسکار است؛ چون بااستعدادترین فیلمسازان جهان و همین‌طور، بهترین بازیگران جهان را می‌بینید. پس امتیازی بود که در میان چنین آدم‌هایی قرار می‌گرفتم.
  • مارول احترام زیادی به همکاران هنرمندش می‌گذارد و آن‌ها را از نظر خلاقه ترغیب و پرورش می‌دهد، بله، «پرورش» می‌دهد. به همین خاطر هنرمندان می‌توانند بهترین‌شان باشند. تایکا کل قوه تخیل و خودش را وقف ساخت این فیلم‌ها کرد که کاملاً در آن‌ها پیدا است. فکر می‌کنم مارول واقعاً متوجه است که آدم‌های خلاق چقدر برای این جهان مهم و سودمندند.
  • وقتی ساخت اولین قسمت از «ثور» شروع شد، به نظرم یکی از اولین فیلم‌های جهان سینمایی مارول بود و «آیرن‌من» تازه به نمایش درآمده بود. امروز این جهان سینمایی واقعاً بزرگ و عظیم شده است به‌قدری که آن زمان نمی‌شد تصورش کرد.
  • کریس همزورث آن زمان هم شناخته‌شده بود و با اعتمادبه‌نفس و مستعد کارش را شروع کرد. حالا هم که ده سال گذشته است، او موفقیت‌های زیادی کسب کرده و محبوبیت زیادی دارد؛ و همچنان مهربان، شگفت‌انگیز، سختکوش و آشکارا بااستعداد است. از این بابت هم تجربه کاری بسیار خوب و زیبایی بود.

ناتالی پورتمن در فیلم تور عشق و تندر

کریستین بیل: بتمن برای من تمام شده

این بازیگر انگلیسی ۴۸ ساله، در وهله اول با تطبیق‌پذیری و دگرگونی‌های فیزیکی‌اش در نقش اصلی فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف شناخته می‌شود. او که جوایز مهمی از جمله یک اسکار و دو گلدن گلوب را برنده شده، در سال ۲۰۱۴ یکی از گران‌ترین بازیگران جهان بود. او هم مثل ناتالی پورتمن، از نوجوانی و با بازی در فیلم جنگی استیون اسپیلبرگ با نام «امپراتوری خورشید» (۱۹۸۷) در سیزده‌سالگی بازیگری را شروع کرد؛ اما بازی‌های متفاوت او در دو فیلم «روانی آمریکایی» (۲۰۰۰) و «ماشین‌چی» (۲۰۰۴) بود که بیل را کاملا در کانون توجه قرار داد. سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان، احتمالا مشهورترین و محبوب‌ترین آثار کارنامه او است که تا امروز در فیلم‌های استودیویی و مستقل مهمی بازی کرده است.

  • تایکا (وایتیتی) باعث شد این نقش را قبول کنم. «ثور: رگناروک» را هم من دوست داشتم و هم خانواده‌ام. به‌علاوه، همگی «جوجو ربیت» را هم دوست داریم. در ضمن، با ناتالی کار کرده بودم و می‌خواستم با تسا و کریس هم کار کنم. همه چیز خوب بود. فیلمنامه را دوست داشتم و توصیف تایکا از آدم‌بد داستان هم خیلی خوب بود. البته در مرحله‌ای با تداخل برنامه روبه‌رو شدم که به خانواده‌ام گفتم: «فکر نمی‌کنم به بازی در این فیلم برسم.» و آن‌ها گفتند: «نه، کاری می‌کنی که برسی. بابا تو باید این نقش را بازی کنی.» بچه‌ها به من دستور دادند و من وظیفه‌شناسانه اطاعت کردم.
  • گور یک هیولای واقعی است. او سلاخ خدایان است اما تماشاگر در بخشی از فیلم تا حدی گیج می‌شود و ممکن است با او همدردی کند؛ و قطعاً می‌فهمد که او از کجا آمده است و محصول چه شرایطی است. اصلاً برای همین، شخصیت خیلی جذابی است.
  • ما صحنه‌های زیادی از این شخصیت را گرفتیم که حالا در فیلم نیستند، از جمله بریدن خالکوبی‌اش که کمی بیش از حد تکان‌دهنده و افراطی به نظر می‌رسید.
  • بتمن برای من با کریستوفر نولان تمام شد. قرارمان همین بود که اگر خوش‌شانس بودیم سه فیلم بسازیم و تمام. حالا هم اگر او بخواهد برگردد و از من دعوت کند، دوباره بتمن برایم معنی پیدا می‌کند.

کریستین بیل در فیلم تور عشق و تندر

برگرفته از منابع مختلف: ایندی‌وایر، کامپلکس، اسکرین‌رَنت و…

تماشای آنلاین فیلم تور عشق و تندر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil