معرفی و نقد فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی

جری و مارچ؛ متقلب‌های دوست‌داشتنی

اگر انجمن بازنشستگان آمریکا (یا ای‌ای‌آرپی)، یک سرویس استریم راه‌اندازی می‌کرد و نسخه بازسازی شده خود را از بریکینگ بد ارائه می‌کرد، حاصل آن ممکن بود چیزی شبیه «جری و مارج در نهایت سرخوشی» باشد. فیلمی با بازی برایان کرانستون در نقش یک پیرمرد معمولی که بدون اینکه به همسرش بگوید به شکلی تصادفی وارد یک ماجراجویی شرط‌بندی می‌شود. داستان‌های مربوط به کلاهبرداران در حال حاضر در هالیوود محبوب هستند. ما این آدم‌های متقلب را بخاطر جسارتشان تحسین و از طریق آن‌ها، نادیده گرفتن هنجارهای اجتماعی را تجربه می‌کنیم. همچنین از طرفی آن‌ها را به خاطر سوء‌استفاده از دیگران مورد سرزنش قرار می‌دهیم.
اما اگر یک کلاهبرداری و یا تقلب بدون قربانی باشد چه می‌شود؟‌ چه می‌شود اگر بجای فیلمی (یا معمولا مینی‌سریالی) که مشخص نیست موضوع خود را تمجید می‌کند یا مورد انتقاد قرار می‌دهد، با فیلمی دلپذیر روبرو باشیم که داستان کلاه‌برداری واقعی خود را به عنوان یک تلنگر الهام‌بخش دلنشین به تصویر می‌کشد؟ اینجاست که فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی وارد می‌شود. با فیلیموشات و معرفی و بررسی کامل این فیلم همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی

فیلم کمدی جری و مارج در نهایت سرخوشی با الهام از یک داستان واقعی فوق‌العاده ساخته شده؛ جری سلبی بازنشسته (برایان کرانستون) در بخت‌آزمایی ماساچوست یک ایراد ریاضی کشف می‌کند و با کمک همسرش مارج (آنت بنینگ)، میلیون‌ها دلار پول برنده می‌شود و از آن برای احیای شهر کوچک خود در میشیگان استفاده می‌کند.

بهترین فیلم های کمدی قرن

ماجرای تولید جری و مارج در نهایت سرخوشی

دیوید فرانکل که فیلم‌هایی مانند شیطان پرادا می‌پوشد (The Devil Wears Prada) و مارلی و من (Marley and Me) را در کارنامه خود دارد، جری و مارج در نهایت سرخوشی را بر اساس فیلمنامه‌ای از برد کوپلند کارگردانی کرده است. فیلمنامه کوپلند بر اساس مقاله سال ۲۰۱۸ هافینگتن‌پست به همین نام نوشته جیسون فاگون است.

فیلمبرداری از اواخر جولای ۲۰۲۱ شروع شد و تا پایان اوت ادامه یافت. جری و مارج در نهایت سرخوشی در جورجیا و مناطق اطراف آن، عمدتا آتلانتا، فیلمبرداری شده است. ماریز آلبرتی، فیلمبردار کشتی‌گیر (The Wrestler) و کرید (Creed)، به عنوان مدیر فیلمبرداری و راسل بارنز طراح تولید کاپیتان خارق‌العاده (Captain Fantastic)، در این پروژه حضور داشتند.

برایان کرانستون در فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی

بازیگران فیلم کمدی جری و مارج

برایان کرانستون در نقش جرالد سلبی در فیلم حضور دارد. کرانستون حرفه بازیگری خود را در دهه ۸۰ و ۹۰ در تلویزیون و سینما آغاز کرد. او بیشتر بخاطر ایفای نقش کاراکتر والتر وایت در سریال موفق بریکینگ بد شناخته می‌شود. سریالی که جوایز زیادی از جمله ۴ جایزه بهترین بازیگر مرد مراسم امی را برای کرانستون به ارمغان آورد.

آنت بنینگ نیز مارج سلبی را به تصویر می‌کشد. او با بازی در نقش کارولین برنهام در فیلم زیبای آمریکایی (American Beauty)، تحسین منتقدان را به دست آورد و برای آن جایزه بفتا نیز دریافت کرد. علاوه بر این، او دو جایزه گلدن گلوب برای فیلم‌های جولیا بودن (Being Julia) و بچه‌ها حالشان خوب است (The Kids Are All Right)، دریافت کرده و تاکنون ۳ بار نیز نامزد جوایز اسکار شده است.

رین ویلسون که بخاطر به تصویر کشیدن شخصیت دوایت شروت در سریال اداره (The Office) مشهور است و لری ویلمور که عمدتا به عنوان فیلمنامه‌نویس شناخته می‌شود، دو چهره مطرح دیگر سریال هستند. علاوه بر این‌ها می‌توان به جک مک‌دورمن، اولی شلزینگر، مایکل مک‌کین، آنا کمپ و توری کلی اشاره کرد.

 

داستان واقعی الهام بخش جری و مارج در نهایت سرخوشی چیست؟

جری سلبی از زمانی که یک پسر جوان بود، شیفته‌ معماها و پازل‌ها بود و در آن‌ها مهارت داشت. به قول فاگون در مقاله هافینگتن پست «جری از آن دسته آدم‌هایی بود که پازل‌ها را در اطراف خود می‌دید، پازل‌هایی که دیگران متوجه پازل بودن آن‌ها نمی‌شدند». اما او باوجود این نبوغ، فقط به کارگری مشغول بود و از والدینش دنباله‌روی می‌کرد. او در سال ۲۰۰۳ و در ۶۴ سالگی، پس از فروختن فروشگاه خانوادگی خود و ورود به بازنشستگی، با چالش تازه‌ای روبرو شد. چالشی که ذهن کنجکاو او را شکوفا کرد.

فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی

او با تجزیه و تحیل آگهی یک بخت‌آزمایی الگویی را کشف کرد که بعدا برای او به ترفندی برای کسب میلیون‌ها دلار جایزه تبدیل شد. او ابتدا این کشف خود را از مارج که آشکارا با قمار مخالف بود، پنهان کرد. اما بعدتر زمانی که بررسی‌های او در دوره‌های بخت‌آزمایی مختلف سود زیادی برایش به همراه داشت، او جایزه‌ها و کشف خود را با مارج سهیم شد. البته او تنها کسی نیست که بخت‌آزمایی را هک کرده است. با این‌حال، جری یکی از معدود افرادی است که از الگویی که کشف کرد برای شرط‌بندی و برنده شدن بهره برد و در حال حاضر به‌خاطر آن شناخته می‌شود.

البته مسیر موفقیت آن‌ها به این سادگی‌ها نبود. آن دو مجبور بودن تمام روز را در فروشگاه‌های مختلف بنشینند تا صدها بلیت بخت‌آزمایی چاپ کنند. آن‌ها باید بلیت‌هایی که جمع‌آوری می‌کردند را به دقت بررسی می‌کردند. هرچند این کار طاقت‌فرسا برای آن‌ دو بیشتر در حکم یک بازی بود. جری در ژوئن ۲۰۰۳ یک شرکت پوششی برای گروه شرط‌بندی در حال رشد خودشان ایجاد کرد. جایی که مردم می‌توانستند سهام بخرند و پول شرط‌بندی شده بین سهامداران تقسیم می‌شد. حتی زمانی که این بخت‌آزمایی در میشیگان به پایان رسید و نسخه اصلاح شده آن در ماساچوست راه‌اندازی شد، جری راهی پیدا کرد تا بتواند هر هفته با ۷۰۰ مایل رانندگی به سمت ماساچوست، به فعالیت خود ادامه بدهد.

جری و مارج این کار را تا سال ۲۰۱۲ و زمانی که محدودیت‌هایی بر این بخت‌آزمایی ایجاد شد، ادامه دادند. هرچند در این مسیر آن‌ها رقبایی مانند آدم‌هایی که در فیلم به آن‌ها اشاره می‌شود نیز داشتند. جایی که یک دانشجوی امِ‌آی‌تی به نام جیمز هاروی گروه خود را ایجاد کرد و از طریق همان الگویی که جری کشف کرده بود، پول زیادی برنده شدند. جری و مارج در طول ۹ سال نزدیک به ۲۷ میلیون دلار درآمد داشتند و همه این سود میان افراد حاضر در گروه شرط‌بندی تقسیم شده بود. آن دو با وجود سود زیادی که به دست آوردند، به زندگی ساده و بی‌آلایش خود ادامه دادند.

داستان سینمایی جری و مارج، ۱۵ ژوئن امسال برای اولین‌بار در جشنواره فیلم ترابیکا به نمایش درآمد. جری و مارج در نهایت سرخوشی، بدون اکران در سینماها، از ۱۷ ژوئن در سرویس پارامونت در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

برایان کرانستون و آنت بنینگ

نظر منتقدان درباره فیلم در نهایت سرخوشی

Paste Magazine | امتیاز: ۷۹ از ۱۰۰

ایمی آماتانگلو | در صنعتی که هنوز دلمشغول جوانی است، مضمون جری و مارج در نهایت سرخوشی ارزش تجلیل دارد.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

برنت سیمون | این بازیگران کهنه‌کار (آنت بنینگ و برایان کرانستون) این دو شخصیت را دوست‌داشتنی و مهم‌تر از آن ملموس و آشنا می‌سازند. جری و مارج در نهایت سرخوشی از طریق این دو نفر روح کاملا تازه‌ای پیدا می‌کند.

ایندی‌وایر | امتیاز: ۵۸ از ۱۰۰

کریستین زیکو  | نکته بسیار طنزآمیز جری و مارج در نهایت سرخوشی این است که فیلمی که تاکید زیادی بر استفاده بهینه و حداکثری از سال‌های باقی‌مانده زندگی دارد، بدون آنکه چیزهایی متقابلا به تماشاگرانش ارائه بدهد از آن‌ها می‌خواهد که ۹۶ دقیقه از زمانشان را هدر بدهند.

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

دیوید رونی | این فیلم کاملا بچه‌گانه و گزافه‌گو پارامونت پلاس ثابت می‌کند که یک کارگردان فقط به اندازه مصالحش خوب است.

نقد فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی از سایت راجر ایبرت

برایان تالریکو | فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی به عنوان یک مطالعه شخصیت سرزنده و باطراوت، درباره زن و شوهری است که در اواخر زندگی خود درگیر اتفاقی غیرمنتظره می‌شوند. این فیلم که برداشتی آزادانه از یک اتفاق واقعی است، داستان یک زوج متاهل را روایت می‌کند که از یک نقص جالب در یک بخت‌آزمایی ملی بهره‌برداری می‌کنند. جایی که آن‌ها از جایزه‌شان برای خرید یک خانه به سبک مک مانسیون یا سفر به دور دنیا استفاده نمی‌کنند، بلکه با پولی که از سیستم به دست می‌آورند یک سرمایه‌گذاری مجدد در شهر کوچک خود در میشیگان انجام می‌دهند. داستان جالبی بنظر می‌رسد. درست است؟

داستان به طور کلی جذاب فیلم و بازیگران همیشه اصیل و معتبری که نقش شخصیت‌های اصلی آن را به عهده دارند، برای مدتی می‌توانند جذابیت فیلم را حفظ کنند. با این‌حال، برد کوپلند نویسنده و دیوید فرانکل کارگردان واقعا به جری و مارج اعتماد ندارند. آن‌ها داستان دلچسب خود را با آنتاگونیست‌های غیرضروری در قالب یک دسته از بچه پولدارهای هاروارد که همان حفره بخت آزمایی را کشف می‌کنند، در هم می‌ریزند. فیلم در نهایت با جست و خیز کردن به سمت یک پایان نسبتا بی‌خاصیت، جذابیت کم‌تری پیدا می‌کند. در حالی‌که ما فقط می‌خواستیم با جری و مارج پرده اول، دو نفری که در تلاشند بهفمند آینده زندگی‌شان چه خواهد بود، همراه شویم، پیش از آنکه فیلم از ظرافت‌های خود بخاطر یک طرح داستانی تلویزیونی دست بکشد.

برایان کرانستون و آنت بنینگ

فیلم با جری شروع می‌شود که پس از ۴۲ سال کار کردن مجبور به بازنشستگی می‌شود. همسرش مارج تلاش دارد جری را تشویق کند تا از سال‌های باقی مانده زندگی‌اش لذت ببرد. خانواده او، شامل پسرش بن (جک مک‌دورمن) و دخترش دان (آنا کمپ)، حتی یک قایق برای او می‌گیرند که او در تلاش برای ورود به آب به صورت تصادفی به آن آسیب می‌رساند. جری آدمی دقیق است و هنگامی که احتمالات یک بخت‌آزمایی به نام WinFall را بررسی می‌کند متوجه می‌شود که آن‌ها در شرایط خاصی می‌توانند به نفع خریدار باشند. به بیان ساده‌تر اینکه خرید بلیط به اندازه کافی متغیر شانس را تا حدی کاهش می‌دهد که در هر زمان به نفع خریدار است. بنابراین جری و مارج دقیقا شروع به انجام دادن همین کار می‌کنند. آن‌ها هزاران بلیط بخت‌آزمایی را در یک زمان می‌خرند و حتی دوستانی از شهرشان مانند حسابدار جری (لری ویلمور) و فردی به نام هاوارد (مایکل مک‌کین) را به عنوان سرمایه‌گذار جذب می‌کنند. آن‌ها در نهایت مجبور می‌شوند برای ادامه طرح خود به ایالت دیگری بروند و در آنجا یک متصدی پمپ بنزین (رین ویلسون) که فقط برای کمی کمدی بیش‌تر در فیلم حضور دارد، برای همکاری با خود متقاعد می‌کنند.

کرانستون و بنینگ به اولین پرده جری و مارج در نهایت سرخوشی کیفیتی باورپذیر می‌بخشند و حقیقت را در میان آدم‌هایی که مجبور به الگوهای جدید زندگی هستند، کشف می‌کنند. جری به مدت بیش از چهار دهه هر روز سر کار رفته است. اکنون با وقتش چه کاری انجام می‌دهد؟ بنینگ در حالی‌که زنی را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد ماجراجویی‌‌های جدیدی را با همسرش کشف کند، چندین لحظه دوست داشتنی در فیلم او دارد. او متوجه می‌شود که فکر می‌کند چیزی در حال شروع است در حالی‌که همسرش روی آنچه که پایان یافته است، تمرکز دارد. کرانستون نیز عمیقا دوست‌داشتنی است، حتی اگر فرانکل به دفعات به کلیشه‌های پیرمرد حواس پرت متوسل شود.

مشکلات فیلم با معرفی بچه‌های هاروارد شروع می‌شود که ایراد بخت‌آزمایی را کشف کرده‌اند. گروهی که دانشجوی چاپلوسی به نام تایلر (اولی شلزینگر) رهبری آن‌ها را به عهده دارد. آن‌ها یک گروه آنتاگونیست ملال‌آور هستند که فیلم را به چیزی بسیار سطحی‌تر از آنچه که در ابتدا وعده داده بود تبدیل می‌کنند. در اینجا با نسخه‌ای از جری و مارج در نهایت سرخوشی روبرو هستیم که بیش‌تر شبیه یکی از فیلم‌های اولیه تام مک‌کارتی است. فیلمی که بجای اینکه به سادگی به یک کمدی ژانری متوسل شود، خود را به عنوان یک فیلم شخصیت‌محور جدی می‌گیرد. حتی تا قبل از صحنه‌های پایانی همه چیز مانند نقش جری حساب‌شده بنظر می‌رسد. اما صحنه‌های پایانی باعث می‌شوند پی ببرید که این داستان واقعا برای توجیح کردن آنچه که روایت می‌کند کافی نیست. در واقع، شاید آن صحنه‌های اولیه و انسانی درباره بلاتکلیفی و سرگشتگی دوران بازنشستگی برای روایت یک داستان ویژه کافی باشد، اما فرانکل به اندازه کافی به آن فیلم علاقه‌مند نبود. حقیقت این است که او باید جزئی‌تر و مختصرتر پیش می‌رفت.

 

امتیازهای سایت‌های سینمایی | تا زمان انتشار مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۹ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۶۲ درصد بر اساس ۳۹ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۸۰ درصد
منتقدان متاکریتیک ۵۲ درصد براساس ۱۱ نقد

برایان کرانستون و آنت بنینگ

مصاحبه با بازیگران جری و مارج در نهایت سرخوشی

برایان کرانستون: من و آنت هر دو با جری و مارج ملاقات کردیم

می‌خواستم در این کار باشم، زیرا همه ما در تعطیلات کووید بودیم و محدودیت‌های آن را احساس می‌کردیم. فکر کردم فقط باید کاری را انجام بدهم که به همه انرژی و روحیه بدهد. فیلمی که قرار نیست هیچ اضطراب و تنش اضافه‌ای به زندگی شما وارد کند، بلکه به شما تسکین خواهد بخشید.

هر ماجرایی که در فیلم رخ می‌دهد واقعا اتفاق افتاده است، البته نه لزوما در همان زمانی که در فیلم نشان داده می‌شود. من اخیرا صحبت‌های آرون سورکین درباره ریکاردو بودن (Being the Ricardos) را خواندم. من این تغییرات (نسبت به واقعیت) را به فلسفه او نسبت می‌دهم که میان درستی و صداقت تفاوت قائل می‌شود. او در هنگام تالیف فیلمنامه ریکاردو بودن، بسیار مراقب بود که صادق باشد، اما نه اینکه آن را کاملا دقیق و درست انجام بدهد. بدین معنا که او باید زمان را فشرده و داستان را کوتاه می‌کرد فقط برای اینکه آن را به اثری بسیار سرگرم‌کننده (به همان اندازه هست) تبدیل کند.

من و آنت هر دو با جری و مارج ملاقات کردیم. ما به مدت یک هفته در شهر آن‌ها در میشیگان همراهشان بودیم. آنچه که درباره آن صحبت می‌کردیم و چیزی که فیلم به تصویر می‌کشید حقیقت داشت. اینکه این منطقه توسعه‌ نیافته و به شدت آسیب‌دیده بود و اینکه جری، دوستان و خانواده‌اش را با آن درگیر کرد. پس از اینکه او بازنشسته شد، او و مارج فعالیتی را در پیش گرفتند که از انجام دادن آن با هم لذت می‌بردند. بنابراین همه این‌ها درست هستند. تعداد بچه‌های آن‌ها را کم کردیم. آن‌ها ۶ فرزند دارند.

بنابراین ما آن را کاهش دادیم و در نتیجه مجبور نبودیم به هر بچه‌ای زمانی اختصاص بدهیم. اگر بگوییم ما ۶ فرزند داریم اما فقط با ۲ نفر از آن‌ها صحبت می‌کنیم، مخاطب می‌تواند تعجب کند و از خود بپرسد آیا آن‌ها ۴ بچه دیگر را دوست ندارند؟ اما ما فقط وقت برای پرداختن به آن‌ نداریم. بنابراین این یکی از تغییراتی است که ما اعمال کردیم. هنگامی که با جری و مارج صحبت کردیم،‌ آن‌ها به‌خوبی از این موضوع و دلایل آن آگاه بودند. اما روی هم رفته، فیلم وفادار است (به واقعیت).

برایان کرانستون در فیلم جدیدش

آنت بنینگ: کرانستون قلب بزرگی دارد

کرانستون یک آدم حرفه‌ای واقعی است. من کمی درباره او می‌دانستم و او شهرت و اعتبار خوبی داشت. قبلا با او ملاقات کرده بودم و می‌دانستم او حرفه‌ای است. وقتی با آدم‌ها کار می‌کنید، حرفه‌ای بودن اهمیت دارد. تولید فیلم فرایندی بسیار سرگرم‌کننده و همچنین دشوار است. کار زیادی وجود دارد و شما روزهای طولانی کار می‌کنید. بنابراین وقتی کسی را دارید که می‌توانید با او معاشرت داشته باشید و مانند ما اوقات خوبی را سپری کنید، تفاوت زیادی ایجاد می‌شود. برایان صمیمت خالصانه‌ای نسبت به نقشش دارد. ویژگی‌ای که بخش بزرگی از جری است. جری همچنین مانند برخی بازیگران بسیار حساس است و برایان نیز قلب بزرگی دارد.

تماشای آنلاین فیلم جری و مارج در نهایت سرخوشی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil