اسپین‌آف علمی-تخیلی فرانچایز محبوب داستان اسباب بازی

همه‌چیز درباره انیمیشن باز لایتیر

هرچند پیکسار اعلام کرده بود که بعد از داستان اسباب‌بازی ۴ برای مدتی از دنباله‌ها فاصله می‌گیرد، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها داستان‌های دیگری را بر اساس آن نخواهند ساخت. در همین راستا، در سال ۲۰۲۰، مدیران دیزنی اعلام کردند که با پیکسار همکاری می‌کنند تا اسپین‌آفی برای دنیای داستان اسباب بازی، ارائه بدهند.
دیزنی تا قبل از انتشار تریلر لایتیر در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱، اطلاعات بسیار کمی درباره این انیمیشن آینده خود در اختیار مخاطبان قرار داده بود. تریلر به ما می‌گفت که داستان باز لایتیر در دنیای آینده و در فضا اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، آهنگ کلاسیک استارمن دیوید بویی، اتمسفر تریلر را ایجاد می‌کند. پس از آن تریلر دوم در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ و همچین یک تبلیغ تلویزیونی در ۲۸ مارس منتشر شد و آخرین تریلر نیز در آوریل برای تماشا در دسترس قرار گرفت.

بهترین انیمیشن های جهان تا ۲۰۲۲

خلاصه داستان لایتیر

هرچند این انیمیشن یک داستان برای باز لایتیر است، اما این بدین معنی نیست که پیش‌درآمدی برای داستان اسباب‌بازی باشد. از آنجایی که باز لایتیر در فیلم‌های داستان اسباب‌بازی یک اکشن فیگور است، این فیلم بر روی شخصیت باز لایتیر که فیگور اکشن بر اساس آن ساخته شده، تمرکز خواهد کرد: «لایتیر داستان یک تکاور فضایی افسانه‌ای را پس از اینکه در سیاره‌ای متخاصم در فاصله ۴.۲ میلیون سال نوری از زمین رها می‌شود، دنبال می‌کند. هنگامی که باز سعی می‌کند از طریق فضا و زمان راهی برای بازگشت به خانه پیدا کند، گروهی از نیروهای جاه‌طلب و گربه رباتیک جذابیش سوکس، به او می‌پیوندند. ورود زورگ همراه با ارتشی از روبات‌های بی‌رحم برای انجام دادن یک فرمان سری، ماموریت باز و همراهانانش مورد تهدید قرار می‌دهد و همچنین باعث پیچیده‌تر شدن مسائل برای آن‌ها می‌شود.»

باز لایتر در داستان اسباب بازی ها

زمان پخش رسمی لایتیر

۱۷ ژوئن، روز بزرگ هوادران است. روزی که فیلم تازه دیزنی به پرده سینماها می‌آید. Average Socialite پیش از این اشاره کرده بود که اولین نمایش فیلم در لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد. همچنین انیمیشن لایتیر فقط در سینماها نمایش داده می‌شود. فیلم‌های اخیر دیزنی مانند قرمز شدن (Turning Red) و افسون (Encanto)، در دیزنی‌پلاس که گزینه‌های متعددی را برای تماشا کردن برای طرفداران در سراسر جهان فراهم می‌کند، منتشر شده‌اند. در حالی‌که وب‌سایت مری سو (The Mary Sue) پیش از این گفته بود:«انتظار نمی‌رود که انیمیشن لایتیر مانند سایر فیلم‌های اخیر، به صورت همزمان در سینماها و دیزنی پلاس اکران شود». موفقیت باکس آفیس شانگ‌چی و افسانه ده حلقه، دیزنی را متقاعد کرده که بسیاری از فیلم‌های خود را از آن پس فقط در سینماها اکران کند. پس انتظار نداشته باشید که بتوانید آن را در ۱۷ ‌ژوئن در خانه تماشا کنید. لایتیر در سینماهای آی‌مکس (IMAX) و RealD 3D اکران شد.

 

دوبله‌های لایتیر را چه کسانی انجام می‌دهند؟

هنگامی که اعلام شد کریس ایوانز قرار است صداپیشگی باز لایتیر را به عهده بگیرد، طرفداران داستان اسباب‌بازی با بدبینی و تردید به آن واکنش دادند. چرا که برای سال‌ها، دنبال کنندگان این فرانچایز، باز لایتیر را با صداپیشه اصلی آن یعنی تیم آلن می‌شناختند. مخاطبان فکر می‌کردند که ایوانز قرار است در قالب نسخه‌ جوان‌تر اسباب‌بازی باز لایت‌یر که آلن صداپیشگی آن را انجام داده بود حضور پیدا کند.  بدون آلن، مخاطبان داستان اسباب بازی به این مسئله فکر می‌کردند که آیا ایوانز انتخاب درستی است یا خیر.

با اینحال، هنگامی که بینندگان متوجه شدند که لایتیر بر اساس انسان تخیلی باز لایت‌یر ساخته شده است – مردی که عروسک‌ها بر اساس آن خلق شده‌اند – نفس راحتی کشیدند. در واقع، کریس و تیم شخصیت‌های متفاوتی را بازی می‌کنند و اکنون زمان درخشش کریس است. ایوانز مجبور شد در پیامی برای مخاطبان این موضوع را توضیح بدهد:«صرفا جهت روشن شدن موضوع، این فیگور اکشن باز لایت‌یر نیست، این داستانی از خاستگاه شخصیت انسانی باز لایت‌یر است که اسباب‌بازی براساس آن ساخته شده». این اولین صداپیشگی ایوانز در قالب یک نقش اصلی محسوب می‌شود.

او همچنین در مصاحبه‌ای می‌گوید: «کار کردن با پیکسار رویایی است که به حقیقت پیوسته. من از همان ابتدا یکی از طرفداران سرسخت فیلم‌های آن‌ها بوده‌ام. تیم من به سختی توانست هیجان خود را مهار کند وقتی به من گفتند پیکسار نقشی برای من در نظر گرفته است. تنها چیزی که آن‌ها گفتند باز لایت‌یر بود. من نمی‌دانستم این چه معنایی دارد. زیرا تیم آلن باز لایت‌یر است و هیچ‌کس نمی‌تواند به اجرای او نزدیک شود. من نیاز داشتم بدانم که این شخصیت چقدر متفاوت است و این داستان چرا ارزش نقل شدن دارد. وقتی می‌گویم آن‌ها واقعا می‌دانند آنجا چه می‌کنند، به من اعتماد کنید».

باز لایت یر 2022

 چه ستاره‌های دیگری در فیلم صداپیشگی می‌کنند؟

طرفداران امیدوارند که از طریق این فیلم جدید حقایق بیش‌تری درباره باز لایت‌یر بیاموزند. در داستان اصلی باز، قطعا به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که حول ویژگی‌های شخصیتی او قرار می‌گیرند. با اینحال، باز تنها نخواهد بود. در تریلر انیمیشن لایتیر، بنظر می‌رسد که او تیمی از هواداران دارد.

کیکه پالمر صداپیشگی شخصیتی به نام ایزی هاثورن را به عهده دارد. ایزی یک لباس فضایی دقیقا شبیه لباس باز می‌پوشد، بنابراین او نیز یک تکاور فضایی خواهد بود. شخصیت دیگری که به باز و ایزی در فضا می‌پیوندد، مو موریسون با صداپیشگی تایکا وایتیتی است. همچنین پیتر سون (سوکس)، اوزو آدوبا (آلیشیا) و جیمز برولین (در نقش امپراتور زورگ) در کنار آن‌ها حضور دارند. دیل سولز، مری مک‌دونالد-لوئیس، افرن رامیرز و ایسایا ویتلک جونیور، از دیگر صداپیشگان فیلم هستند.

 

آیا تماشای باز لایتیر برای کودکان مناسب است؟

حتما خبرهای مربوط به اعتراض به نمایش این فیلم و خراب کردن دنیای کودکان به گوشتان خورده است. تماشای انیمیشن باز لایتیر برای کودکان با توجه به پیشینه ذهنی آنها نسبت به کاراکتر باز و خصوصیات او می‌تواند جالب توجه باشد اما…

در سال‌های اخیر کمپانی‌های فیلمسازی دنیا توجه ویژه‌ای به اقلیت‌های جنسی کرده و نگاه آن‌ها به مقوله دگرجنسگرایی و همجنسگراها بسیار بیش از اندازه است. گاه این افراط در نشان دادن برخی خصوصیات آنقدر آش را شور می‌کند که این ویژگی‌ها به درون کاراکترهای دنیای انیمیشن که اساسا فارغ از نگاه جنسی و برای کودکان هستند، پا می‌گذارد. باز لایتیر از این منظر دارای نگاهی است که برای کودکان مناسب نیست. ولی اگر برخی دیالوگ‌ها و تصاویر که روی این مورد تاکید دارند حذف شود، می‌تواند برای کودکان سرگرم‌کننده باشد. در غیراینصورت، نبینید بهتر است!

 

ایده ساخت انیمیشن باز لایتیر از کجا آمد؟

باز لایتیر از همان ابتدا یک شخصیت کلیدی در دنیای پیکسار بوده است. این تکاور فضایی یکی از خاطره‌انگیزترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های داستانی پیکسار محسوب می‌شود. پیت داکتر همیشه تمایل داشته است که یک ماجراجویی فضایی به این شخصیت اختصاص بدهد. داکتر در جریان معرفی انیمیشن لایتیر ادعا کرد که شرکت از همان ابتدا مشتاق بوده است که داستان خاستگاه این شخصیت را به تصویر بکشد:«در نگاه اول، شاید فکر کنید این یک فیلم داستان اسباب‌بازی است. زمانی که اولین داستان اسباب‌بازی را ایجاد کردیم، باز لایت‌یر را با این ایده مطرح کردیم که او یک فیگور اکشن بر اساس یک شخصیت واقعا جذاب از یک فیلم بلاک‌باستری حماسی است. پس از گذشت همه این سال‌ها تصمیم گرفتیم که اکنون زمان ساخت این فیلم است».

بزرگ‌ترین پروژه گالین سوزمن تا به امروز

گالین سوزمن، از همان روزهای اولیه پیکسار نقشی کلیدی در موفقیت روزافزون این شرکت داشته است. او که کار خود را به عنوان سرپرست نورپردازی و طراح مدل با داستان اسباب‌بازی ۱۹۹۵ شروع کرد، پیش از ارتقای شغلی به عنوان دستیار تهیه‌کننده در راتاتویی، در پروژه‌هایی مانند داستان اسباب‌بازی ۲، شرکت هیولاها، زندگی یک حشره (A Bug’s Life) و در جستجوی نمو، یکی از ارکان اصلی بوده است. پس از آن، سوزمن در چندین فیلم کوتاه و برنامه‌های ویژه تلویزیونی از جمله داستان اسباب‌بازی در وحشت مشارکت خلاقانه داشت تا اینکه در داستان اسباب‌بازی ۴ به عنوان تهیه‌کننده حضور پیدا کرد. اکنون، گالین سوزمن با لایت‌یر بزرگ‌ترین پروژه خود تاکنون را انجام داده است.

باز لایتیر

مایکل جاکینو موسیقی متن فیلم را ساخته است

مایکل جاکینو که مسئولیت ساخت موسیقی فیلم‌هایی مانند بتمن و مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه را به عهده داشته، موسیقی متن لایت‌یر را ساخته است. این آهنگساز برنده اسکار، گلدن گلوب و گرمی، سابقه همکاری‌ای طولانی مدت با پیکسار دارد. چراکه او پیش از این در فیلم‌هایی مانند بالا، شگفت‌انگیزان، ماشین‌ها ۲ و راتاتویی با پیکسار همکاری داشته است.

تریلرهای هیچکاک منبع الهام سازندگان انیمیشن لایتیر

مک‌لین و گروهش برای پیدا کردن لحن مناسب، چند فیلم ماجراجویانه علمی-تخیلی کلاسیک را تماشا کردند، اما عمدتا تریلرهای نمونه‌ای، از جمله آثار اولیه هیچکاک مانند ۳۹ پله، خانم ناپدید می‌شود و شمال از شمال غربی را مورد مطالعه قرار دادند. مک‌لین تایید می‌کند که تریلر ژانری نیست که پیکسار لزوما به آن شهرت داشته باشد. اما آن‌ها می‌خواستند بطور کامل از آن بهره ببرند و خطرات را برای باز افزایش بدهند. او در همین رابطه توضیح می‌دهد:«یکی از چیزهایی که از کار بار برَد بِرد در فیلم شگفت‌انگیزان یاد گرفتم این بود که چقدر مهم است قهرمانان داستان را به گونه‌ای به تصویر بکشم که نگران امنیت خود باشند. او بطور خاص به تعدادی از فیلم‌ها و اجراهای قدیمی‌تر اشاره می‌کرد، جایی که بنظر می‌رسید شخصیت‌های اصلی می‌میرند و بنابراین تماشاگران نگران امنیت‌ آن‌ها بودند. این چیزی بود که ما واقعا سعی می‌کردیم در فیلم آن را القا کنیم. خلق دنیایی که در آن نگران شخصیت‌ها باشید».

آیا انیمیشن لایتیر پرفروش‌ترین فرانچایز انیمیشن تاریخ می‌شود؟

موفقیت پیش‌بینی شده انیمیشن لایتیر در سینماها به شکلی ضمنی نشان می‌دهد که داستان اسباب‌بازی رکورد بزرگی را برای فرانچایزهای سینمایی انیمیشن در گیشه ثبت خواهد کرد. داستان اسباب‌بازی نه تنها یکی از قدیمی‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فرانچایزهای انیمیشنی است، بلکه یکی از مجموعه‌هایی است که همچنان به درآمد باورنکردنی خود در گیشه ادامه می‌دهند. داستان اسباب‌بازی سال ۱۹۹۵ در کنار بسیاری از دستاوردهای دیگرش، اولین همکاری پیکسار و دیزنی و اولین فیلم بلندی بود که کاملا با فناوری پویانمایی رایانه‌ای ساخته شد. در حالی‌که خط داستانی اصلی داستان اسباب‌بازی با فیلم موفق چهارم دنباله در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، این فرانچایز همچنان با فیلم‌های مستقلی مانند لایت‌یر در حال توسعه است. اگرچه، لایت‌یر از گروه اسباب‌بازی‌های اندی به عنوان زیربنایی آشنا بهره نمی‌برد، اما اولین فیلم بلند داستانی از فرانچایز داستان اسباب‌بازی است که یک قصه منشاء را روایت می‌کند. فیلمی که شخصیت آیکونیک باز لایت‌یر را در داستان علمی-تخیلی شکوهمند خود مورد کاوش قرار می‌دهد.

داستان اسباب‌بازی اکنون در میان پرفروش‌ترین مجموعه فیلم‌های انیمیشن تمام دوران پس از عصر یخبندان، شرک و من نفرت‌انگیز، در جایگاه چهارم قرار دارد. با افزایش تعداد مخاطبانی که مایل به بازگشت به سینماها هستند، چشم‌انداز موفقیت مالی لایت‌یر در اوج باکس آفیس تابستان امسال، به شکل چشمگیری بهبود می‌یابد. در حالی‌که انیمیشن‌های اخیر مانند افسون، آواز ۲ و بچه‌های بد، موفقیت‌های باکس‌آفیس فیلم‌های پیش از همه‌گیری مانند شگفت‌انگیزان ۲ و یخ‌زده ۲ را تکرار نکرده‌اند، بنظر می‌رسد که دیزنی به قدرت لایت‌یر اطمینان دارد. به ویژه اینکه لایت‌یر یکی از فیلم‌های انیمیشن جدید این استودیو است که در دیزنی پلاس عرضه نشده‌اند. انتظار می‌رود که لایت‌یر، حتی بدون حضور وودی تام هنکس و باز تیم آلن، به موفقیت بزرگی در باکس آفیس ۲۰۲۲ دست باید. فیلمی که می‌تواند به معرفی داستان اسباب‌بازی به عنوان بزرگ‌ترین فرانچایز انیمیشن تاریخ کمک کند.

باز لایت یر 2022

ویژگی‌های فنی انیمیشن لایتیر

تمرکز بر شخصیتی که فیگور اکشن بر اساس آن ساخته شده

در اولین فیلم داستان اسباب‌بازی، وودی و دوستانش هنگامی که صاحبشان اندی یک اسباب‌بازی جدید هدیه گرفت – یک تکاور فضایی به نام لایت‌یر – شگفت‌زده شدند. باز از یک اتحاد بین کهکشانی می‌آمد و کاپیتان آن بود. او (اسباب‌بازی) بخاطر پیشینه‌اش، فکر می‌کرد یک فضانورد واقعی است که برای امنیت آن‌ها می‌جنگد. لایت‌یر، علت رفتار باز هنگامی که اولین‌بار وارد اتاق اندی شد را مفصل توضیح خواهد داد. از آنجایی که باز لایت‌یر یک انسان واقعی در دنیای داستان اسباب‌بازی است، وسواس فکری اندی نسبت به او و ماجراجویی‌هایش دلیلی بود که او عروسک خود را بسیار دوست داشت.

هیچ‌ شخصیتی از دنیای داستان اسباب‌بازی در انیمیشن لایتیر حضور ندارد

یکی از مهم‌ترین سوالاتی طرفداران درباره فیلم تازه دیزنی این بود که آیا از شخصیت‌ها یا صداهای آشنای داستان اسباب‌بازی، شخصیتی در اینجا حضور خواهد داشت یا خیر. در پاسخ باید گفت هیچ بازیگر یا شخصیتی از فرانچایز داستان اسباب‌بازی در لایت‌یر حضور ندارد. اما تماشای اینکه اندی چگونه با لایت‌یر متحد شده است، شگفت‌انگیز خواهد بود.

رویارویی با دشمن لایت‌یر: امپراتور زورگ

امپراتور زورگ در فیلم‌های داستان اسباب‌بازی، دشمن باز بود. اندی در حین بازی با باز، چندین‌بار از زورگ نام می‌برد. او اولین‌بار در داستان اسباب‌بازی ۲ ظاهر شد و اندرو استنتون انیماتور قدیمی پیکسار صداپیشگی او را به عهده داشت. همچنین او در بازی‌های ویدئویی مختلفی که اسباب‌بازی‌ها در آن‌ها حضور دارند، نشان داده شده است. شخصیتی که می‌توان او را به نوعی تقلیدی از کاراکتر شرور کلاسیک جنگ ستارگان، دارث ویدر، در نظر گرفت. گذشته زورگ و باز، سوالی است که طرفداران امیدوارند لایت‌یر بتواند به آن پاسخ بدهد. مک‌لین در مصاحبه با انترتینمنت ویکلی بدون آنکه اشاره چندانی به زورگ کند، گفته است:«اگر قرار باشد مولفه‌های اصلی باز به درستی پرداخت شوند، باید مطئن شوید که او لیزر داشته، احتمالا می‌خواهید مطمئن شوید که او پاهای موشکی داشته و احتمالا می‌خواهید مطمئن باشید که او در مقطعی یک دشمن شناخته شده داشته است».

همدست گربه‌سان باز

عجیب است که یک اسپین‌‌آف داستان اسباب‌بازی داشته باشیم و هیچ اسباب‌بازی‌ای در آن نباشد. اگرچه در اینجا بجای اسباب‌بازی‌ها، یک گربه رباتیک، دستیار و گربه خانگی باز خواهد بود. در تریلر، باز یک کیف را باز می‌کند که گربه رباتیک داخل آن است. او خیلی زود جان می‌گیرد و می‌گوید:« سلام باز، من سوکس ربات همراه شخصی شما هستم». او مانند یک گربه معمولی رفتار می‌کند و به سرعت در ماموریت‌هایی همراه با باز دیده می‌شود. در حالی‌که، باز لایت‌یر نقل قول‌های بامزه‌ای در فرانچایز داستان اسباب‌بازی داشت، بنظر می‌رسد که سوکس در این اسپین‌آف می‌تواند توجه‌ها را به خود معطوف کند.

انیمیشن لایت یر

کارگردان انیمیشن لایتیر دنیای پیکسار را می‌شناسد

کارگردانی لایت‌یر را آنگوس مک‌لین به عهده داشته که بنظر می‌رسد بخاطر آشنایی‌اش با دیزنی و پیکسار، بهترین انتخاب بوده است. او دو فیلم کوتاه داستان اسباب‌بازی، داستان اسباب‌بازی: ریزه ‌میزه و داستان اسباب‌بازی در وحشت را کارگردانی کرده است و همچنین کارگردان اصلی دنباله در جستجوی نمو، در جستجوی دوری، بود. او با لایت‌یر مسیر مشهور شدن خود را ادامه می‌دهد.

یک تجربه علمی-تخیلی ماجراجویانه

در حالی‌که داستان اسباب‌بازی بیش‌تر یک کمدی خانوادگی است، لایت‌یر جنبه‌ای علمی-تخیلی به فرانچایز اضافه می‌کند. به این ترتیب، لایت‌یر با داستانی که در فضا اتفاق می‌افتد برای بینندگان یک تجربه ماجراجویانه و علمی-تخیلی به ارمغان می‌آورد. باز لایت‌یر یکی از بهترین شخصیت‌های داستان اسباب‌بازی است و ماجراجویی با او در فضا هیجان‌انگیز خواهد بود. آنگوس مک‌لین در گفت‌وگو با کلایدر گفته است:«می‌خواستم فیلمی بسازم که تحت‌تاثیر فیلم‌های علمی-تخیلی سال‌های ۷۷ تا ۹۱ باشد تا جایی‌که از  همان کیفیت سینمایی و جهان ملموس آن‌ها بهره ببرد ولی از جدیت صریح‌تری نسبت به آن‌ها برخوردار باشد». خوشبختانه تصور او تحقق پیدا کرد و لایت‌یر به وجود آمد.

این اولین اسپین‌آف باز لایت‌یر نیست

چیزی که شاید بسیار از بینندگان ندانند این است که لایت‌یر اولین اسپین‌آف باز لایت‌یر نیست. دیزنی در اوت سال ۲۰۲۰، انیمیشن ویدئویی باز لایت‌یر فرماندهی ستاره: ماجراجویی آغاز می‌شود (Buzz Lightyear of Star Command: The Adventure Begins) را که در آن آلن دوباره در نقش آشنای خود حضور دارد، منتشر کرد. داستان این فیلم در دنیای خیالی‌ای که فیگورهای اکشن باز لایت‌یر بخشی از آن هستند، اتفاق می‌افتد. فرماندهی ستاره، داستان باز لایت‌یر را دنبال می‌کند که به کمک سه تکاور فضایی همراهش، بوستر (استیون فرست)، میرا نُوا (نیکول سالیوان) و ایکس‌آر (لری میلر)، با زورگ (وین نایت) مبارزه می‌کند.

اگرچه این فیلم جزء اینمیشن‌های دو بعدی است، اما یک مقدمه به سبک پویانمایی رایانه‌ای دارد که پس از داستان اسباب‌بازی ۲ اتفاق می‌افتد. جایی که وودی (جیم هنکس)، باز (آلن)، رکس (ولاس شاون) و بقیه اعضای گروه، فیلمی که در شرف تماشای آن هستیم را نگاه می‌کنند. همچنین، ماجراجویی آغاز می‌شود به عنوان مقدمه‌ای آزمایشی برای انیمیشن دو بعدی تلویزیونی باز لایت‌یر فرماندهی ستاره (Buzz Lightyear of Star Command) عمل می‌کند. مجموعه‌ای که در دوم اکتبر سال ۲۰۰۰ از دو شبکه UPN و ABC در شصت قسمت پخش خود را آغاز کرد. پاتریک واربرتون صداپیشگی باز را در این سریال به عهده داشت و لری میلر و نیل فلین به صورت متناوب صداپیشگی ایکس‌آر را انجام دادند.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil