بررسی قسمت سیزدهم سریال جیران

پنجه در پنجه نامردمان

در قسمت سیزدهم سریال عاشقانه جیران به کارگردانی حسن فتحی شاهد صحنه‌هایی از تمامی شخصیت‌های موثر در داستان بودیم که در هم‌‌آوردی جشن عروسی ملک‌زاده با پسر صدراعظم دور هم جمع شده بودند. با هم مروری داریم بر نکات خواندنی قسمت سیزدهم سریال جیران.

مرجع خبرها و اطلاعات سریال جیران

بازی برتر قسمت سیزدهم سریال جیران

در قسمت سیزدهم سریال جیران، حسن فتحی سعی کرده بود تمامی نماها و سکانس‌ها در لانگ‌شات باشد و کمتر روی بازی بازیگران تمرکز شده بود. با این حال بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه با ظرافت‌هایی در میمیک صورت و توجه به جزئیات جلال و جبروت شاهانه خیلی خوب توانست در این قسمت نقش خود را به خوبی ایفا کند.

جنگ اشاره‌ها

در قسمت سیزدهم سریال جیران بالاخره ملک‌زاده به قضا و قدر تن داد و بر خلاف میلش به عقد میرزا کاظم نوری درآمد. عقدی کاملا سیاسی که مناسبات قدرت را جابه‌جا می‌کند. در این قسمت شاهد بودیم که چشم‌ها و اشاره‌ها چه کارکردی در بازتعریف روابط آدم‌ها دارد و صف‌کشی افراد متصل به حکومت در چه جناحی و چه فضایی قرار دارند.

پیروز قسمت سیزدهم سریال جیران

شاید در این ره‌آورد سیاسی خانوادگی دربار ناصری تنها کسی که بیش از هر کسی احساس پیروزی کرد میرزاآقاخان نوری بود. او کسی بود که توانست با زیرکی فرزندش را وارد مناسبات قدرت کند و از یک سو قدرت خارجی را در اختیار داشته باشد و از سوی دیگر در داخل کاخ شاهی بیش از پیش نفوذ کند. فرزندش را تبدیل به نظام‌الملک کشور کرد و از این رو شاید بیش از افراد داخل داستان توانست نفوذ و قدرت خودش را به رخ بکشد.

قهرمان هفته

مسابقات کشتی محلی برای ناصرالدین‌شاه فارغ از جذابیت‌های تماشای یک مسابقه ورزشی در حکم مرزبندی میان افراد مختلف را دارد. هر کشتی‌گیر می‌تواند نماینده یک جناح فکری و سیاسی باشد و حتی سفرای کشورهای خارجی هم روی پهلوان اول کشور شرط بندی می‌کنند. در این میان نفوذ شازده عیاش قاجار با نوچه‌اش بهادر در میان کشتی‌گیران و رعایت نکردن اصول پهلوانی باعث شد سیاوش پس از آنکه پهلوان اسفندیار نتوانست به دلیل کهنگی مصدومیت روبه‌روی بهادر پیروز شود پنجه در پنجه بهادر بیندازد و پشت او را به خاک بمالد. این اتفاق باعث شد سیاوش در مقابل دیدگان جیران جلوه دیگری از یک عاشق مدعی را به نمایش بگذارد و از طرفی نیز در نظر شاه قاجار عزیز شمرده شود.

سکانس برگزیده قسمت سیزدهم سریال جیران

بزم شاهانه و کیف کوک مهمانان و صاحبان جشن عقد ملک‌زاده و میرزاکاظم نوری با ورود یک مهمان ناخوانده به هم ریخت. عباس میرزا برادر ناتنی شاه قاجار به همراه مادرش خدیجه چهریقی بدون اذن ناصرالدین‌شاه از قم راهی تهران شده و در مراسم عروسی ملک‌زاده شرکت کردند. حضور خدیجه چهریقی با خشم و ناراحتی شاه همراه شد و ناصرالدین‌شاه که تحمل دیدن عباس میرزا را ندارد مجلس را ترک کرد. شاید در میان تمامی واکنش‌ها به حضور خدیجه چهریقی متفاوت‌ترین واکنش را کفایت خاتون داشت. او که در قسمت‌های قبل خود را هم پیمان خدیجه چهریقی و فرزندش می‌نامید در این قسمت با ترش‌رویی با مادر عباس میرزا برخورد کرد.

به نظر می‌رسد بی‌تفاوتی عباس میرزا به دستورات برادر بزرگترش و نشستن در کنار سفرای کشورهای خارجی صاحب نفوذ از جمله روسیه و انگلستان؛ قسمت‌های آینده را آبستن رخدادهای مهمی قرار دهد. رخدادهایی که منجر به شکل‌گیری مناسبات جدید در دربار شاه‌ قاجار خواهد شد.

تماشای آنلاین سریال جیران

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. علیرضا می‌نویسد

    این سریال بی‌نظیری فقط خداکنه مثل سریال طنز قبله عالم و قهوه تلخ نیمه کار نشه و بی احترامی نکنن به مردم و تماشاگران… هم سازندگان فیلم و سریال، و هم کسایی که فیلم رو تایید میکنن….❤

  2. علیرضا می‌نویسد

    این سریال بی‌نظیری فقط خداکنه مثل سریال طنز قبله عالم و قهوه تلخ نشه و بی احترامی نکنن به مردم و تماشاگران… هم سازندگان فیلم و سریال، و هم کسایی که فیلم رو تایید میکنن….❤

fosil