منوچهر هادی از ساخت سریال کمدی می‌گوید

نیسان آبی را فقط برای مردم ساختیم

همیشه سایه حاشیه بر سرش بوده و غالب آثارش جنجال‌برانگیز بوده‌‌اند. چه زمانی که با «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰» گیشه سینماها را به لرزه انداخت و چه زمانی که با «عاشقانه» فصلی متفاوت را در تولید مجموعه‌های نمایش در شبکه نمایش خانگی رقم زد. منوچهر هادی کارگردانی همواره خبرساز بوده که آثارش موافقان و مخالفانی سفت و سخت هم داشته است. به بهانه پخش آخرین قسمت سریال پرسروصدای نیسان آبی از فیلیمو گفت‌وگویی با او داشتیم که می‌خوانید.

| گزیده‌ای تصویری مصاحبه با منوچهر هادی را در انتهای همین مطلب مشاهده کنید |

  • آقای هادی بازخوردهای سریال «نیسان آبی» چگونه بوده است؟

بازخوردهای «نیسان آبی» به لطف خدا خیلی خوب بود. مردم سریال را دوست داشتند البته خوشبختانه فیلیمو و نماوا جایی را برای ارایه نظرات افراد در سایت تعبیه کرده‌اند. بر اساس آن فکر می‌کنم میزان رضایت از این سریال ۹۰ درصد بود. من هم انتظار داشتم که این همه از «نیسان آبی» استقبال شود چون این سریال کمی فضای کمدی دارد و مردم در حال حاضر به این فضای شاد و مفرح نیاز دارند. ضمن اینکه زحمت زیادی برای «نیسان آبی» کشیده، خیلی فکر کرده و روی فیلمنامه کار کرده بودیم، همه بچه‌ها هم خیلی دلی و با عشق کار کردند. از همه مهم‌تر اینکه این سریال را برای مردم ساختیم، صرفاً برای اینکه سرگرمی، فضایی شاد و مفرحی داشته باشند.

همه چیز درباره سریال نیسان آبی

  • در بین سریال‌هایی که ساختید «نیسان آبی» را در کارنامه خودتان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به جز «خوب، بد، زشت» که از شبکه دو پخش شد، دیگر آثار من کمدی نبوده‌اند اگر بخواهم «نیسان آبی» را با «خود بد زشت» مقایسه کنم باید بگویم در «نیسان آبی» خودم تجربیات بیشتری داشتم ضمن اینکه فضای قصه و کار خیلی حرفه‌ای‌تر بود و نتیجه بهتر از «خوب بد زشت» شد. فضای بقیه سریال‌های من با «نیسان آبی» خیلی متفاوت‌تر بودند از این جهت نمی‌توانم «نیسان آبی» را با آنها مقایسه کنم.

  • خودتان اگر بخواهید از زاویه‌ای دیگر آثار منوچهر هادی را ارزیابی کنید فکر می‌کنید این کارگردان ملودرام‌ساز بهتری است یا کمدی‌ساز؟

فکر می‌کنم مقداری به صورت غریزی کمدی در من وجود دارد. این طنازی و ساخت فیلم انگار در وجود من است ولی دغدغه اصلی من ملودرام و کارهای اجتماعی است البته نه برای ادا. بلکه از این جهت که ساخت کار اجتماعی متفاوت‌تر است و من چند فیلم در این حوزه دارم. خودم هم نمی‌دانم این غریزه کمدی از کجا می‌آید. هر کار کمدی می‌سازم ظاهراً توفیق بیشتری پیدا می‌کند، مردم هم استقبال می‌کنند و ارتباط بیشتری می‌گیرند.

  • اتفاقا در کارهای کمدی شما هم آن دغدغه اجتماعی وجود دارد.

صد درصد.

  • یعنی صرفاً کمدی نیست. انگار کمدی را انتخاب می‌کنید که حرف اصلی‌تان را بهتر بزنید.

به نظرم جدی‌ترین حرف‌ها و معضلات اجتماعی را می‌شود در یک کار کمدی با زبان طنز و شوخی بیان کرد، فکر می‌کنم تاثیر بیشتری هم داشته باشد اگر یک فیلم کمدی کارش فقط و فقط خنداندن باشد این مقدار توفیق نصیبش نمی‌شود. وقتی دغدغه‌ها، مشکلات و معضلات مردم را در آن به زبان طنز مطرح کنید کارتان هم شیرین‌تر می‌شود هم اینکه احساس می‌کنید تاثیر بیشتری دارد. کارهای کمدی من واقعاً اینچنین بوده‌اند یعنی هم مردم دوست داشته‌اند و هم به نکاتی که در کار به آنها اشاره شده خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

منوچهر هادی در نیسان آبی

  • سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی؛ کدام را انتخاب می‌کنید؟

انتخاب هر فیلمسازی سینماست ولی هر کدام از این مدیاها رنگ و حال و هوای خودش را دارد. سینما اساساً نگاه جدی‌تری دارد مثلاً ۶۰ جلسه فیلمبرداری می‌کنید برای ۹۰ دقیقه. در شبکه نمایش خانگی اما شما باید در دو هفته یا ۱۰ روز ۹۰ دقیقه تحویل بدهید. سرعت کار بیشتر است چون به لحاظ اقتصادی تعریفی جز این ندارد. در سریال‌سازی باید خیلی با سرعت بیشتر کار و قصه را روان‌تر تعریف کنید ولی در سینما می‌شود با ظرافت بیشتری کار کرد و با فیلمنامه ور رفت. فرصتی وجود دارد تا با دقت و وسواس بیشتری کار کنیم اما اگر با آن وسواس به سریال‌سازی ورود کنید کارها به درستی پیش نمی‌رود.

  • موتور «نیسان آبی» چه زمانی روشن شد؟

فیلمنامه «نیسان آبی» توسط کمیل روحانی نوشته شده بود، وقتی ایشان فیلمنامه را در اختیار من گذاشتند همان شب خواندم، صبحش با او قرار گذاشتم و صبح فیلمنامه را از او خریدم سپس با احسان ظلی‌پور به سراغ نسخه سینمایی آن رفتیم حتی پروانه ساخت هم گرفتیم اما به کرونا و تعطیلی سینماها خوردیم به همین ترتیب یک روز به آقای ظلی‌پور گفتم با فیلیمو گفت‌وگویی داشته باشد و فیلمنامه «نیسان آبی» را به آنها بدهد تا اگر دوست داشته باشند نسخه سریالی آن را بنویسیم. مدیر فیلیمو هم ظرف چند روز فیلمنامه را خواندند و به ما گفتند نسخه سریالی «نیسان آبی» را بنویسید. ما را هم خیلی حمایت کردند.

منوچهر هادی در نیسان آبی

  • بازیگران انتخاب اولتان بودند یا انتخاب‌های دیگری هم داشتید؟

برای هر نقشی گزینه‌های مختلفی به فکر فیلمساز می‌رسد یک سری از دوستان بر سر مسایل مالی با ما توافق نکردند و یک سری از دوستان هم کمی کم لطفی کردند، آمدند قرارداد را بستند اما کار بهتری با پول بیشتر و موقعیت بهتری به سراغشان آمد و پشت ما را خالی کردند. در نهایت من و احسان پشت سریال محکم ایستادیم از سوی دیگر اعتقادی که فیلیمو در زمینه کار طنز به ما داشت به ما دلگرمی داد، ما با گروهی «نیسان آبی» را ساختیم که شاید در ابتدا تعجب منتقدان و اهالی سینما را برانگیخت مثلاً ممکن بود بگویند مگر می‌شود با حسین یاری، بهناز جعفری و… فیلم طنز ساخت؟ حتی آقای خمسه و یوسف صیادی در سریال ما یک نقش کاملاً جدی دارند. با این حال با توجه به قصه قوی که داشتیم فیلمنامه بر اساس طرح آقای روحانی توسط آقای دولتخانی و سعید هوشیار نوشته شد بنابراین، اطمینان داشتم که از کار استقبال می‌شود.

  • خانم یکتا ناصر قرار است تا چه زمانی در آثار آقای هادی حضور پیدا کند؟

خانم ناصر به من لطف دارد و در آثار من بازی می‌کند. خیلی وقت‌ها پیشنهادات بهتری داشته اما بنابه دلایلی نپذیرفته مثلاً ممکن است گروه آن فیلم را دوست نداشته باشد و ترجیحش این باشد که با آن گروه بازی نکند ولی اگر بازیگری با کارگردانی زبان مشترک داشته باشد و یکدیگر را خوب بشناسند به نظرم نتیجه کار خوب می‌شود. یکتا در کارهای من هم سیمرغ گرفت هم جوایز دیگر. در سه فیلم کمدی من بازی کرد که آن فیلم‌ها خیلی مورد توجه قرار گرفت و فروش خوبی داشتند. انصافاً در کارهای من از خودم بهتر بوده است. اگر کارگردانی و بازیگری را مقایسه کنیم یکتا جلوتر بوده است. هر فیلمی که بخواهم بسازم یکتا از همان ابتدا در جریان کار قرار می‌گیرد و اساساً حضورش در فیلم‌هایم، باعث برکت کارم و دلگرمی من است. ما درباره کارها هر لحظه با یکدیگر بحث می‌کنیم و حرف می زنیم. نتیجه خوبی هم گرفته‌ایم. قطعاً عده‌ای از این همکاری ناراضی هستند، مشکل دارند و فکر می‌کنند پارتی‌بازی کرده‌ایم. اما خانم ناصر قبل از اینکه با من ازدواج کند، بازیگر بود. همسر منوچهر هادی نبود که در آثارش بازی کند. قبلاً بازیگر بود و هست.

  • دخترتان سوفیا را هم سر صحنه می‌برید؟

خیر. خسته می‌شود.

منوچهر هادی در نیسان آبی

  •  اگر بخواهید «نیسان آبی» را برای ما توصیف کنید یا شعاری برایش طراحی کنید چه خواهد بود؟

«نیسان آبی» روایتگر قصه زندگی قشر متوسط رو به پایین است که درصد بالایی از جمعیت کشور ما را در برمی گیرند. آنها بسیار محترم هستند و با غیرت و به سختی زندگی می‌کنند، پرداختن به قصه و زندگی آنها شاید تلنگری باشد برای کسانی که می‌توانند کاری برای این طبقه اجتماعی انجام بدهند. امیدوارم این اتفاق رخ دهد ولی وقتی تلخی‌های زندگی این طبقه را به زبان طنز بیان و به دل این طبقه نفوذ می‌کنید فکر می‌کنم مخاطب ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. این گرما و صمیمیتی که در بین این افراد است همیشه جذاب و دیدنی است. هدف ما از «نیسان آبی» همین بود که بهانه‌ای باشد تا به واسطه نیسان سری به این خانواده‌ها بزنیم و قصه زندگی آنها را تعریف کنیم.

  • یک جمله پشت وانتی درباره این سریال بگویید.

در تیتراژ این سریال می‌بینیم که پشت نیسان نوشته بود «ما مثل بعضی‌ها نیستیم که پشت ماشین یک چیزهایی بنویسیم»، این جمله خیلی خوب بود کلاً فکر می‌کنم مردم ایران خیلی طناز و با نمک هستند. از مردم می‌خواهم این سریال را -اگر تا حالا ندیده‌اند- قانونی تماشا کنند؛ مردمی که همیشه حامی ما بودند و اگر آنها نباشند اساساً فیلم ساختن برای ما هیچ معنا و مفهومی ندارد. دو پلتفرم در ایران وجود دارد که خیلی فعالانه کار می‌کنند؛ نماوا و فیلیمو. هر دو در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و سرمایه هنگفتی را وارد هنر این مملکت می‌کنند. خواهشی که دارم این است که مردم حتماً اشتراک تهیه کنند و به صورت قانونی آثار را تماشا کنند تا سرمایه برگردد و این کمپانی برای تولیداتی بیشتر سر پا بماند.

تماشای آنلاین سریال نیسان آبی

این‌ها را هم بخوانید

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. کیهان می‌نویسد

    دمت گرم منوچهر هادی گل. بعد از اون دو فاجعه ی گیسو و دل، بلاخره یه سریال خوب ساختی، ما ک خیلی کیف کردیم💖🥳💙🌺😍

  2. عاشق حسین یاری می‌نویسد

    همیشه حسین یاری رو تو سریالات داشته باش