محمدامین کریم‌پور کارگردان فیلم حکم تجدیدنظر:

اگر فضای مجازی نبود، هیچ‌وقت فیلمساز نمی‌شدم

«همه بازیگران فیلم، بازیگران بسیار پردل و جرأتی هستند که با وجود آن که من را نمی‌شناختند اما پذیرفتند که در این فیلم بازی کنند»

کارگردان فیلم «حکم تجدیدنظر» نخستین فیلم بلند خود را در میان حواشی و هجمه‌های سنگینی که علیه او شکل گرفته بود، ساخت. بسیاری از کاربران فضای مجازی محمد امین کریم‌پور را به خاطر ساخت ویدیوکلیپ‌های کمدی به خوبی می‌شناسند و چیزی حدود ۵ میلیون نفر در اینستاگرام، صفحه او را دنبال می‌کنند. اما او در طول یکی دو سال گذشته از فضای اینستاگرام و ساخت ویدیوهای کمدی برای مخاطبانش فاصله گرفت و آینده حرفه‌ای خود را در جای دیگری دنبال کرد.
صدور پروانه کارگردانی او از سوی وزارت ارشاد، واکنش‌های منفی بسیاری را علیه او و تصمیم وزارت ارشاد در پی داشت. بسیاری با این استدلال که او فاقد سابقه و تجربه کار سینمایی است و فقط به عنوان واینر (سازنده ویدیوهای کوتاه کمدی) در فضای مجازی شناخته شده است، به او تاختند اما وزارت ارشاد اقدام خود را کاملا قانونی و بر اساس مستندات ذکر کرد و به این ترتیب محمدامین کریم‌پور توانست نخستین فیلم بلند خود را با عنوان «حکم تجدیدنظر» با حضور بازیگران حرفه‌ای و شناخته‌شده‌ای از جمله ژاله صامتی جلوی دوربین ببرد. اکنون این فیلم با وجود همه حواشی و هجمه‌هایی که علیه کارگردان جوان آن به وجود آمده بود، به انتشار عمومی درآمده و اکران آنلاین آن در فیلیمو آغاز شده است. با این فیلمساز جوان درباره این فیلم، حضورش در دنیای سینما و حواشی ساخت اولین فیلمش گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

  • چه شد که به فکر ساخت فیلم سینمایی افتادید؟

من چند سالی بود که دنبال ساخت فیلم سینمایی بودم و حدود ۳ سال بود که طرح و فیلمنامه‌ای هم به همین منظور داشتم و تصمیم گرفتم که این فیلمنامه را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی خودم بسازم.

  • پیش از این که اولین فیلم بلند خودتان را بسازید تجربه‌ای در ساخت فیلم داشتید؟

فیلم‌های کوتاه زیاد ساخته‌ام ولی ۳ فیلم کوتاه به شکل حرفه‌ای ساختم که این فیلم‌ها ۲۲ دقیقه‌ای، ۱۱ دقیقه‌ای و ۸ دقیقه‌ای است.

  • این فیلم‌های کوتاه در رویدادهای سینمایی هم به نمایش درآمده بود؟

بله. یکی از این فیلم‌های کوتاه من در جشنواره فیلم ۸ میلیمتری آقای سیدی به نمایش درآمد بود و یکی دیگر با عنوان «زن تهرونی» هم هنوز پخش نشده است و قرار است از یوتیوب پخش شود. چون پخش‌کننده آن خارجی است و گمان می‌کنم قرار است در جشنواره‌های خارجی شرکت کند و برای همین هم اجازه ندادند ما جایی آن را پخش کنیم. این فیلم کوتاه را برای گرفتن پروانه کارگردانی ساخته بودم.

محمدامین کریم‌پوردر ۶-۷ سالی که در اینستاگرام فعالیت داشتم بسیار با سایت‌های شرط‌بندی و قمار ارتباط داشتم و می‌دانستم کارشان به چه صورت است. قصه این فیلمنامه طرحی یک خطی داشت و احساس کردم می‌توانم طرح قصه حسین سلیمانی برای این فیلم را با طرح قصه خودم درباره سایت‌های شرط‌بندی و قمار ترکیب کنم و قصه دیگری بسازم

  • سوژه و داستان فیلم «حکم تجدیدنظر» را چطور انتخاب کردید و فیلمنامه چطور شکل گرفت؟

در ۶-۷ سالی که در اینستاگرام فعالیت داشتم بسیار با سایت‌های شرط‌بندی و قمار ارتباط داشتم و می‌دانستم کارشان به چه صورت است. قصه این فیلمنامه طرحی یک خطی داشت و احساس کردم می‌توانم طرح قصه حسین سلیمانی برای این فیلم را با طرح قصه خودم درباره سایت‌های شرط‌بندی و قمار ترکیب کنم و قصه دیگری بسازم. بنابراین قصه مربوط به بخش قمار و سایت‌های شرط‌بندی بر اساس واقعیت‌هایی است که در صحبت با پلیس فتا و اینترپل و همچنین تجربیات خودم به آن رسیدم و بخش عاطفی این فیلم درباره اعدام و… نیز قصه‌ای است که بر اساس طرحی از حسین سلیمانی، فیلمنامه آن را کریمی نوشت.

  • شما در فضای مجازی با ویدیوهای طنز و کمدی شناخته شده‌اید و مخاطبان چند میلیونی در اینستاگرام دارید. چرا برای نخستین کار بلند سینمایی‌تان به سراغ یک فیلمنامه جدی و تلخ رفتید؟

دو تا دلیل داشت اول این که خودم آدمی جدی هستم و سلیقه من فیلم‌های جدی است تا کمدی اما مهم‌ترین دلیلش این بود که من می‌دانستم اگر بهترین فیلم کمدی را هم می‌ساختم باز هم ممکن بود به عنوان یک فیلم کم ارزش و سخیف به آن نگاه کنند و به همین دلیل تصمیم گرفتم که اولین فیلم بلندم را با یک فیلمنامه جدی بسازم و بعد از آن به سراغ فیلمنامه‌های کمدی بروم. همچنین طرحی که حسین سلیمانی برای این فیلم داشت یک قصه دو خطی جدی بود.

  • حضور شما در سینما جنجال‌هایی را به همراه داشت و برخی موافق حضور شما در سینما نبودند. آیا پیش از ساخت اولین فیلم‌تان تجربه ساخت فیلم کوتاه یا تجربه حضور و کار در سینما را داشتید؟ یا این اولین تجربه بود؟

من تا اندازه‌ای به برخی از منتقدانی که ندانسته درباره من قضاوت کردند، حق می‌دهم چون نمی‌دانستند که من به صورت کاملاً قانونی پروانه کارگردانی گرفته‌ام و از رزومه فعالیت‌های سینمایی من آگاهی نداشتند. افراد شورایی که پروانه کارگردانی صادر می‌کنند، من را نمی‌شناختند و بر اساس رزومه کاری من این پروانه را صادر کردند. هر فرد دیگری هم که بخواهد فیلم بسازد باید همین مسیری که من طی کرده ام، پشت سر بگذارد اما بعد از صدور پروانه کارگردانی من بود که این حواشی به وجود آمد. بنابراین به کسانی که من را نمی‌شناختند و از رزومه فعالیت‌های سینمایی من اطلاع نداشتند و دست به قضاوت زدند، حق می‌دهم اما اکنون که فیلم پخش شده است، حالا باید فیلم را منصفانه نقد کنند که اگر نقد منصفانه‌ای باشد من دوست دارم آن را بشنوم و آن را می‌پذیرم. به هر حال برخی از این آدم‌ها که از فعالیت‌های من بی‌خبر بودند بر این باور بودند که چطور یک فرد فعال در فضای مجازی که ویدیوهای کوتاه کمدی می‌ساخته است، حالا می‌خواهد فیلم سینمایی بسازد پس حتما پارتی بازی کرده و یا پول داده است در حالی که هیچ کدام از این تصورات درست نیست. من کاری را که فکر می‌کنم درست است انجام می‌دهم هنوز هم ممکن است برخی نسبت به من گارد منفی داشته باشند اما من برای آن که بتوانم فیلم بسازم خیلی زحمت کشیده‌ام و فکر می‌کنم زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.

  • به نظر خودتان در فضای فیلمسازی موفق ترید یا در فضای اینستاگرام به عنوان واینر یا اینفلوئنسر؟

فیلم «حکم تجدیدنظر» به نظر خودم فیلم آبرومندی است. فیلم من عالی و فوق العاده نیست اما در حد یک فیلم آبرومند است که با بودجه‌ای که داشتم ساخته شده است و اصلا فکر نمی‌کنم فیلم بدی باشد و حتما در حد و اندازه کارهای اول یک فیلمساز است.

  • فکر می‌کنید موفقیت شما در فضای یک شبکه اجتماعی و بازخوردهای خوبی که از کار در اینستاگرام می‌گیرید می‌تواند در فضای فیلمسازی هم به کمک شما بیاید؟

درباره فضای مجازی هم باید بگویم که به هر حال فضای مجازی در موفقیت من تاثیرگذار بود و اگر این فضای مجازی نبود شاید من هم هیچ وقت نمی‌توانستم وارد فضای فیلمسازی شوم مثل همه کسانی که سالهاست در سینما فعالیت دارند و دوست دارند فیلم بسازند ولی به دلایل گوناگون از جمله هزینه‌های فیلمسازی، عدم حمایت و… تاکنون نتوانسته‌اند حتی فیلم کوتاه بسازند.

  • فیلم حکم تجدیدنظر با یک داستان محوری و چند خرده داستان پیش می‌رود این خرده روایت‌ها چقدر ضرورت داشتند؟

این سلیقه من و آقای کریمی فیلمنامه‌نویس این فیلم بود که به همه این قصه‌ها در کنار هم بپردازیم. طرح اصلی ما خیلی کوتاه بود و فکر کردیم که این داستانک‌ها می‌تواند به جذابیت بیشتر قصه و بزرگتر کردن آن کمک کند. ضمن این که من خودم فیلم‌هایی که چندین قصه کوتاه را کنار قصه اصلی پیش می‌برند، بیشتر دوست دارم. البته الان معتقدم جاهایی ریتم فیلم افتاده و می‌توانست ریتم تندتری داشته باشد و برخی قسمت‌ها هم می‌توانستیم بیشتر وارد جزییات بشویم.

  • بازیگران این فیلم را چطور انتخاب کردید و فکر می‌کنید بازیگران شما نهایت تلاش خود را برای ارایه یک بازی خوب ارائه کرده اند؟

پیش از ساخت فیلم، هجمه‌ای علیه من ایجاد شده بود و به همین دلیل برای انتخاب بازیگران متوجه شدیم که برخی از آن‌ها به دلیل همین حواشی، علاقه‌ای ندارند که در این فیلم بازی کنند. با برخی از آن‌ها صحبت کردیم که برخی فیلمنامه را دوست نداشتند، برخی ابتدا می‌پذیرفتند و بعد منصرف می‌شدند و بنابراین تصمیم گرفتیم. به لیستی از بازیگران برسیم که هم حرفه‌ای باشند و هم امکان بازی در این فیلم را داشته باشند و بعد از آن بود که همه بازیگران این لیست نهایی برای حضور در این فیلم پاسخ مثبت دادند و البته برخی از آن‌ها از جمله خانم ژاله صامتی از جمله بازیگرانی بودند که در لیست اول ما حضور داشتند. من معتقدم که همه بازیگران فیلم «حکم تجدیدنظر» بازیگران بسیار پردل و جرأتی هستند که با وجود آن که من را نمی‌شناختند اما پذیرفتند که در این فیلم بازی کنند.

  • بازخوردهایی که از اکران این فیلم از سوی مخاطبان و منتقدان دریافت کردید چطور بود؟

از سوی منتقدان هیچ بازخوردی را ندیدم و هیچ کدام از افراد سینمایی درباره این فیلم صحبت مثبت یا منفی نکردند و تنها چند نفر که من را می‌شناختند به من پیام دادند اما از سوی مردم بازخوردهای خوبی را دریافت کردم و به طور کلی می‌توان گفت ۸۰ درصد از مخاطبان این فیلم آن را دوست داشتند و ۲۰ درصد هم آن را دوست نداشتند که نظراتشان را از طریق فضای مجازی و صفحه شخصی خودم دریافت کردم. درست مثل رأی‌هایی که مردم در فیلیمو دارند.

  • مشکلات و دشواری‌هایی که در ساخت اولین فیلم بلندتان داشتید چه بود؟

زمانی که پروانه فیلم را گرفتیم، اتفاقات خوبی نیفتاد برخی حواشی به وجود آمد و فکر می‌کردیم با این حواشی، شاید اجازه ندهند فیلم بسازیم اما وزارت ارشاد پای حرف خودش ایستاد و با وجودی که من را نمی‌شناختند، گفتند همه چیز قانونی است اما به هر حال این استرس وجود داشت که مسئولان تحت تاثیر این حواشی قرار نگیرند. اما در مجموع همه عوامل و بازیگران این فیلم در یک فضای بسیار خوب و دوستانه با هم همکاری کردند و هیچ مشکلی از این بابت در پروسه ساخت فیلم نداشتیم. پس از تولید هم مشکل خاصی نداشتیم ولی موضوع کرونا به هر حال روی فروش فیلم تأثیرگذار بود.

پوستر فیلم حکم تجدیدنظر

  • تجربه‌های خوب و بدی که در ساخت اولین فیلم بلندتان داشتید چه بود که در فیلم بعدی از آن‌ها استفاده خواهید کرد؟

کار سختی بود و من واقعا پیر شدم تا این فیلم تمام شد و به اکران رسید. اما تجارب زیادی کسب کردم. فهمیدم که آدم‌ها خیلی بی‌معرفتند و حتی روی دوستان نزدیک خودت هم نباید حساب کنی و نباید از آن‌ها انتظاری داشته باشی چرا که همه به فکر منافع خودشان هستند. دوم این که مردم حوصله غم و غصه ندارند و دوست دارند فیلم کمدی ببینند. اینها تجارب مهمی بود که من به دست آوردم.

  • برای فیلم بعدی خودتان چه تصمیمی دارید؟ به سراغ کمدی می‌روید؟

بله. دو تا فیلمنامه برای ساخت سریال و فیلم سینمایی دارم و منتظرم ببینم برای کدام یک شرایط کار کردن به وجود می‌آید. بحث مهم، تأمین سرمایه است و دنبال سرمایه گذار هستم.

  • فیلمنامه‌های این دو کار آماده است؟

بله. فیلمنامه سینمایی را به همراه دو نفر از دوستانم که تئاتری هستند و در فیلم «حکم تجدیدنظر» هم بازی کرده اند، نوشته‌ام که یک فیلمنامه کمدی اکشن است و سبک آن با کمدی اکشن‌هایی که در سینمای ایران دیده ایم، متفاوت است.

  • حضورتان در فضای مجازی را همچنان مثل گذشته ادامه می‌دهید و ویدیوهای کمدی می‌سازید؟

الان دو سال است که ویدیوی کمدی نساخته‌ام و به همین دلیل هم تعداد بازدیدهای صفحه مجازی من هم بسیار کاهش داشته است. به هر حال مردم زمانی که چیز سرگرم کننده‌ای در اینستاگرام نبینند آن را دنبال نمی‌کنند. اما در حال حاضر که وارد فضای فیلمسازی شده ام، از این صفحه برای اطلاع‌رسانی درباره کارهایم استفاده می‌کنم و فعالیت خاصی ندارم. تصمیم گرفته‌ام که در سینما فعالیتم را ادامه دهم و فکر نمی‌کنم جالب باشد که هم ویدیوی کمدی بسازم و هم فیلم سینمایی بسازم.

  • باز هم فیلم کوتاه می‌سازید یا فقط به ساختن فیلم بلند فکر می‌کنید؟

مرحله ساخت فیلم کوتاه را دیگر پشت سر گذاشته‌ام و حالا تصمیم دارم فقط فیلم بلند سینمایی بسازم.

تماشای آنلاین حکم تجدید نظر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. بنبامین می‌نویسد

    فیلم‌ تا لحظه اعتراف لیدا سردرگم و‌مأیوس کننده بود تنها بازی خوب بازیگران باعث میشد که. ببینه بخواد انتهای قصه رو ببینه و خنده داره که محمدامین کریم پور که با لودگی و رقاصی فالوور جمع میکرد الان شده کارگردان،ضعف نبود امثال بهرام بیضایی میشه این

    فقط پول و پول و پول که از راه اینستا وارد این سینما شده باعث میشه یه کارگردان در این سطح ظهور کنه

fosil