معرفی کامل و نقدهای انیمیشن محبوب رامبل Rumble

باشگاه هیولاهای کشتی‌گیر

انیمیشن رامبل یکی از انیمیشن‌های جذاب سال است که نظرات متناقضی را از سوی منتقدان و مخاطبان دریافت کرده است. در این گزارش مروری کردیم نقدها و حواشی این انیمیشن را و همچنین گفت‌وگو با عوامل و کارگردان رامبل را ترجمه کرده‌ایم.

خلاصه داستان رامبل Rumble

انیمیشن رامبل دنیایی است که هیولاها، ورزشکاران فوق‌ستاره‌ای هستند و در ورزش محبوب جهانی –کشتی کج حرفه‌ای– به نام کشتی هیولاها رقابت می‌کنند. دختری به نام وینی که دنباله رو راهش پدرش است مربی هیولایی دوست داشتنی و البته بی‌تجربه به نام استیو می‌شود. وینی قصد دارد استیو را به یک قهرمان جدید تبدیل کند تا بتواند با قهرمان کشتی، یعنی تنت باشکوه -در دوبله فارسی: شاختاکوبز- مبارزه کند.

بعد از قهرمانی تنت باشکوه، او به مردم شهر می‌گوید که می‌خواهد آنجا را ترک کند و دیگر برای آنها مبارزه نمی‌کند و اگر او در مبارزه شرکت نکند ورزشگاه و تمام پولی که مردم شهر به‌دست آورده‌اند، از دست می‌دهند. وینی تصمیم می‌گیرد که یک هیولای مبارز جدید پیدا کند و برای ‌اینکار به مسابقات زیرزمینی می‌رود. همه مبارزان پیشنهاد او را رد می‌کنند تا متوجه می‌شود که پسرِ هیولایِ پدرش ریبرن با نام مستعار استیو، یک مبارز است…

 

عوامل انیمیشن رامبل

رامبل انیمیشن کمدی آمریکایی است به کارگردانی همیش گریو Hamish Grieve اقتباسی از کتاب مصور هیولا در تپه Monster on the Hill اثر راب هارل Rob Harrell است. این انیمیشن محصول شرکت پارامونت است و در استودیو ریل اف‌ایکس ساخته شده است. انیمیشن «رامبل»  ۳۱ ژوئن ۲۰۲۰ قرار بود پخش شود اما پخش‌ این انیمیشن به علت شیوع کرونا بارها به تعویق افتاد که در نهایت در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ اکران و پس از ۱۵ روز انحصارا توسط شبکه پارامونت پخش شد. صداپیشگان‌ اصلی این انیمیشن جرالدین‌ویسواناتان، ویل‌آرنت و تری‌کروس هستند.

دوبله فارسی انیمیشن رامبل در فیلیمو

کار دوبله با کیفیت و بانمک رامبل در فیلیمو بر عهده موسسه فرهنگی هنری سورن بوده است؛

  • مدیر دوبلاژ: علیرضا وارسته
  • مترجم: سعیدرضا منصوری
  • صداپرداز: رضا سلطانی
  • با هنرمندی: ثمین مظفری، علیرضا وارسته، مینا مومنی، علی ضمیری، کیوان صادقی یگانه، فریبا ثابتی، علی ضمیری، مسعود تقی‌پور، عباس چاردهی، عرفان هنربخش، علیرضا طاهری، راضیه فهیمی، سامان مظلومی، فرهاد اتقیایی، محمدرضا صولتی، رژینا ظهوری، ادریس صفردخت، مصطفی جلالی و آیلار‌ احمدی

 

امتیازهای منتقدان به انیمیشن رامبل

  • میانگین امتیاز کاربران در IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۹ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در rotten tomatoes راتن تومیتوز: ۳۳ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در rotten tomatoes راتن تومیتوز: ۵۳درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در metacritic متاکریتیک: ۴۸ درصد

انیمیشن رامبل

نظر منتقدان درباره رامبل

سینمالوگ Cinemalogue

تاد جورجنسون | فیلمنامه‌ای متوسط و قابل پیش‌بینی در یک انیمیشن کمدی احمقانه!

پلی‌گان  Polygon

پترانا رادولوویچ |  این انیمیشن بینندگان جوان را به طرفداران فیلم‌های ورزشی تبدیل می‌کند. ‌این فیلمنامه به یاد ماندنی خواهد شد.

پیست‌مگزین Paste Magazine

آئورا آمیدون | انیمیشنی در باره هیولاهای جهش‌یافته و غول پیکر که در مسابقات ورزشی پرمخاطب شرکت می‌کنند. تماشای آن خالی از لطف نیست.

بلو-ری Blu-ray.com

برایان اوراندرف | انیمیشن رامبل ایرادات زیادی دارد اما لحظات خوشی را با تعدادی هیولای ورزشکار و لحظات هیجان‌انگیز و پرشور برای بیننده می‌سازد.

مووی‌نیشن Movie Nation

راجرمور | انیمیشن رامبل هیجان‌انگیز و زیبا برای تمام سنین و کودکانی که می‌خواهند کشتی حرفه‌ای در قالب انیمیشن ببینند.

مجله پیست

آئورا امیدون | مقدمه «رامبل» و تبلیغات آن کم و بیش موفقیت آن را تضمین می‌کند. ‌این فیلم داستان مشکلات و مصیبت‌های یک مربیِ هیولای تازه کار و هیولایی دست و پا چلفتی است. اگر از صد‌ها فیلمی که دیدم چیزی نصیب من نشده باشد یک مساله را خوب متوجه شده‌ام که هالیوود بیشتر از فیلم‌های غم انگیز، عاشق فیلم‌های انیمیشنی راجع‌به هیولاهاست. البته «رامبل» تا حد زیادی کم انرژی و بدون پیامی جدی است.‌ داستان این فیلم بر اساس کتابی به اسم هیولا در تپه اثر راب‌هارل درسال ۲۰۱۳ در استوکر اتفاق می‌افتد و راجع‌به شهری است که زمانی به خاطر مربی و هیولای نمادینش شناخته می‌شد. وقتی‌این جفت در دریا گم می‌شوند همه چیز تغییر می‌کند اما خوشبختانه هیولایی که نیمی کوسه است نیمی اختاپوس و نیم دیگر نمی‌دانم دقیقا چیست ‌- واقعا این تنتکیولار چیه؟! – به هرحال‌اینجاست تا شهر استوکر را به روزهای طلاییش باز گرداند. جالبه! پس از پیروزی در یک مسابقه، تنتکیولار نقشه شیطانی خود را برای نابود کردن استادیوم ورزشی و تبدیلش به پارکینگ اعلام می‌کند‌! منظورش ‌این بودکه هیولایی را به جای او پیدا کنند تا جایگزین او شود و آن زمین را از او بخرند تا او آن را به پارکینک تبدیل نکند!

من اولین کسی هستم که ‌این اعتراف را می‌کنم: کل داستان انیمیشن رامبل بر اساس یک فرمول همیشگی است! البته درباره فیلم‌های کودکان چیز بدی نیست. ما یک شخصیت منفی و شرور داریم با خنده های شیطانی و یک شخصیت ضعیف دوست داشتنی. ما در ‌اینجا کاملا واضح است که یک درگیری همیشگی بین ‌این دو شخصیت داریم و کلی انگیزه و انرژی برای شخصیت مثبت داستان!

نقد و معرفی کامل انیمیشن رامبلصادقانه بگویم هیچ کدام از‌اینها مساله و ماجرایی جدید و خیره کننده‌ای نیستند. در نمونه‌های مشابه‌ این می‌تواند به عنوان یک مانع باشد و یک فرمول تکراری. البته‌این فرمول باعث نمی‌شود از خوبی یک فیلم کم شود. نه‌! در مورد «رامبل» پاشنه آشیل او در فقدان سرزندگی، بنیه و استقامت اوست. از اولین سکانس فیلم که صحنه‌ای پر از شور و هیجان، با نورهای فراوران و هیولاهایی با ظاهر‌های عجیب و غریب و ترسناک را نشان می‌دهد،‌ واضح است که فیلم قرار است یک نمایش مبارزه پر انرژی شبیه « شگفت انگیزان» یا شبیه «پاندای کونگ‌فو» کار باشد. موسیقی بلند است. کارکتر ها فعال و در تکاپو هستند. اما همه وقایع از زمین ورزش فراتر نمی‌رود. اکشنی قابل پیش‌بینی و انیمیشنی به دور از هیچ چالش و زحمتی که نمی‌تواند یک درگیری واقعی را نشان دهد.

درباره انیمیشن‌ها

انیمیشن رامبل تبدیل به فیلم بهتری می‌شد اگر به شخصیت‌ها بیشتر پرداخته می‌شد. وینی شخصیت دختری بیش از حد متعصب، پر تلاش و با انگیزه است که همه فیلم‌ها تلاش می‌کنند ‌این شخصیت‌ها را دوست داشتنی جلوه دهند و البته شما هم دوست دارید آنها را ریشه یابی کنید. اما نمی‌توان امیدوار بود که بلند پروازی‌ها و آرزوهایش از پدرش متفاوت باشد. تنت هرگز قرار نیست آن شهر را ترک کند و شخصیتش در نهایت تغییر نمی‌کند و هرگز ما روی شخصیت او عمیق نمی‌شویم و از خودمان نمی‌پرسیم که او چیزی فراتر از یک خنده شیطانی و چند نقشه خرابکارانه است یا نه؟. جالترین شخصیت انیمیشن رامبل استیو است که انصافا شخصیتش خوب ساخته و پرداخته شده است. استیو پسر ریبرن، هیولای محترمی است که با پدر وینی در دریا گم شدند. وینی او را در مسابقات زیر زمینی پیدا می‌کند. استیو آنجا بابت باخت به کشتی گیران دیگر پول دریافت می‌کند. (البته داستانی عامه پسند است که خب من به آن نمی‌پردازم!). وینی و استیو برای همکاری باهم توافق می‌کنند چون هردو به پول نیاز دارند. استو مشکلاتی مثل عزت نفس دارد و البته او یک رقصنده سالسای خوب هم هست.

رامبل در نهایت به عنوان انیمیشن فیلم خوبی است. در فیلم‌هایی که درباره انسان و هیولاست ‌این خوب است که آن‌ها نظر اندازه ‌این تفاوت را برجسته کنند. خوبی انیمیشن همین است. وقتی در مبارزه یک هیولا به زمین می افتد می‌بینید که بدنش میلرزد و سنگینی و چگالی بدنش را با ظرافت های صدا پردازی به خوبی احساس می‌کنید. شخصیت‌ها بیش از حد رسا و شفاف هستند که به شخصیت‌های غیر انسانی در داستان نیز شخصیت انسانی می‌دهند.

البته منصافه نیست که فکر کنیم هر فیلمی که در گیشه شکست بخورد از مسیر اصلیش منحرف شده است. خیلی از فیلم‌ها اگر از مسیر خارج نشوند وضعیت بهتری خواهند داشت. ساخت فیلم‌هایی هیولایی دارای ریسک بالاست و البته پر مخاطره و در عین حال پر طرفدار هم هستند. چیزی که باعث دیده شدن ‌این فیلم‌ها می‌شود در ابتدا وجه سرگرمی آن‌هاست.

انیمیشن رامبل

گفت‌وگو با سازندگان انیمیشن رامبل

گرالداین ویسونافن صداپیشه شخصیت وینی درباره نقشش می‌گوید: «برای انیمشین رامبل در قرنطینه شروع به دیدن ویدیوی کلیپ‌های کشتی در یوتیوب کردم هم سرگرم‌کننده بود و هم من با کشتی آشنا شدم و می‌توان گفت به خاطر ‌این پروژه و پروژه‌های بعدی من بیشتر درگیر کشتی شدم. ‌این نقش شباهت‌هایی با نقشم در فیلم بازدارندگان داشت. در آنجا دختر جان سینا بودم و‌ اینجا قرار بود جا پای پدرم که یک مربی کشتی بود بگذارم. فکر می‌کنم شخصیت من در آن فیلم و‌ این انیمشین بسیار بهم شبیه بود.»

ویل آرنت صداپیشه نقش استیو درباره نقشش می‌گوید: «بسیار خوشحالم که بخشی از‌این انیمیشن واقعا سرگرم کننده بودم. داستانی عالی و مثبت در زمانی که ما احتیاح به داستان های مثبت بیشتری داریم.»

تری کروز درباره احساسش بابت صداپیشگی نقش تنت باشکوه می‌گوید: «تبدیل شدن به یک شخصیت اصلی در انیمیشنی بزرگ، شبیه رویاست. من همان پسر بچه اهل میشیگان هستم که رویای بودن به جای شخصیت‌های انیمیشنی که می‌بینیم را دارم. حالا خودم یکی از ‌این شخصیت‌ها هستم. بسیار تجربه خوب و فوق‌العاده‌ای بود. هنگام صداگذاری، خودم غرق در دنیای ‌این انیمیشن می‌شدم.»

همیش گریو کارگردان انیمیشن رامبل می‌گوید: «شما می‌دانید که ساخت انیمشین چه سختی‌هایی دارد. ‌این یک پروسه بسیار طولانی است. پیچ‌وخم‌های بسیاری دارد.‌ این ‌انیمیشن بر اساس کتاب مصور بود و طرفداران خودش را داشت و در نهایت به یک انیمیشنی هیولایی ختم شد. نمی‌توانم بگویم پشت تمام ‌این‌ها من بودم. تلاش یک تیم بزرگ بود. حدود ۶ سال ساخت ‌این انیمیشن طول کشید. وقتی نوبت من رسید آخرای کار بود. بسیار شبیه انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم بود که البته ‌این انیمیشن یک منبع عالی و الهام‌بخش برای من است.»

تماشای آنلاین انیمیشن رامبل

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil