همه چیز درباره سریال خدمتکار Maid

پرتره‌ای از اراده یک مادر مجرد

وقتی در ماه اکتبر سریال خدمتکار برای بار اول منتشر شد در خیلی از کشورها جزو ۵ سریال برتر قرار گرفت. بر اساس آمار شبکه نتفلیکس این سریال به تماشای نزدیک به ۶۷ میلیون مشترک در همان چهارهفته اول رسید. یعنی چیزی فراتر از رکوردی که سال گذشته توسط سریال The Queen’s Gambit با تماشای ۶۲ میلیون مشترک به ثبت رسیده بود. اگر هنوز سریال خدمتکار را ندیده‌اید، محبوبیت آن تحت الشعاع موفقیت فوق‌العاده squid game با تعداد شگفت‌انگیز ۱۴۲ میلیون حساب کاربری قرار گرفته است. از خلاصه داستان سریال چنین برمی‌آید که تماشاگر با ۱۰ ساعت سخت روبه رو باشد اما پس چرا اینقدر این سریال محبوب شده است؟ ما در این گزارش همه آنچه درباره سریال خدمتکار باید بدانید را نوشته‌ایم.

خلاصه داستان سریال خدمتکار Maid

سریال خدمتکار Maid داستان الکس را روایت می‌کند که به دلیل افزایش خطر ماندن با شریک زندگی و پدر فرزندش، شان، از خانه خود فرار می‌کند و به پناهگاه زنان آزاردیده در خشونت خانگی پناه می برد. خدمتکار جزئیات زندگی الکس راسل با بازی مارگارت کوالی، زنی ۲۵ ساله با دختری دو، سه ساله را شرح می‌دهد. او با دخترش از دست شان بوید با بازی نیک رابینسون فرار کرده است. الکس برای اینکه به تنهایی زنده بماند، شروع به کار به عنوان نظافتچی خانه‌ها می‌کند و شب‌ها در ماشین یا ایستگاه کشتی می‌خوابد. کارش طاقت‌فرساست، اما او باید راهی پیدا کند تا زندگی بهتری برای دخترش مدی فراهم کند و در این بین نه تنها حامی و پشتیبانی ندارد بلکه باید به مشکلات زندگی مادرش هم رسیدگی کند و مراقب او هم باشد.

 

 یک زندگی، یک کتاب، یک فیلم

سریال خدمتکار Maid بر اساس کتاب خاطرات پرفروش نیویورک تایمز (خدمتکار: کار سخت، دستمزد کم و اراده مادر برای زنده ماندن) نوشته شده توسط استفانی لند نویسنده آمریکایی ساخته شده است. استفانی بعد از ۶ سال کار کردن به عنوان خدمتکار در خانه‌ها، به مونتانا رفت و از وام‌ها و کمک‌های دانشجویی برای شزوع درس خواندن استفاده کرد و تازه آن موقع بود که شروع کرد به نوشتن.

امیدوارم این کتاب انگ‌هایی که پیرامون مادران مجرد وجود دارد، به ویژه آنهایی که در فقر زندگی می‌کنند، تغییر دهد. انگ‌هایی که می‌گویند ما به دلیل تصمیمات وحشتناکی که برای رسیدن به آنجا گرفتیم مستحق سختی هستیم

بعد از اینکه نوشته‌هایش چندجا منتشر شد و دید حرفی برای گفتن دارد تجربیات خودش را در قالب کتاب نوشت و مورد تشویق قرار گرفت. این کتاب در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و در فهرست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفت. هرچند  نام سریال نسبت به نام کتاب تغییر کرده است، اما داستان تقریبا یکسان است . استفانی مانند الکس پس از فرار از یک رابطه پر فراز و نشیب شروع به کار به عنوان خدمتکار کرد تا هم خود و هم فرزندش را تامین کند. استفانی و دخترش ۹۰ روز را در یک پناهگاه بی‌خانمان‌ها گذراندند و در تلاش برای یافتن کار و دریافت کمک هزینه مراقبت از کودک به دلیل بیکاری بود.

استفانی در وب سایت خود دلایل خود را برای نوشتن خاطراتش و امیدهایش برای تغییری که به همراه خواهد داشت این گونه توضیح می‌دهد: «امیدوارم این کتاب انگ‌هایی که پیرامون مادران مجرد وجود دارد، به ویژه آنهایی که در فقر زندگی می‌کنند، تغییر دهد. انگ‌هایی که می‌گویند ما به دلیل تصمیمات وحشتناکی که برای رسیدن به آنجا گرفتیم مستحق سختی هستیم. امیدوارم مردم ببینند که ما چقدر سخت کار می‌کنیم تا گذران زندگی خود را تامین کنیم و چقدر سخت به بچه‌های‌مان عشق می‌ورزیم. چقدر برای کافی بودن تلاش می‌کنیم، در حالی که دولت ما را سرزنش می‌کند و به ما می‌گوید که به چیزهایی وابسته می‌شویم که آنها به آن کمک مالی می‌گویند، اما ما آن را وسیله ای برای زنده ماندن می‌نامیم. من همچنین امیدوارم که شما متوجه میلیون‌ها کارگری شوید که به طور نامرئی  برای حداقل دستمزد کار می‌کنند.»

نقد سریال خدمتکار Maid

مادر و دختر در نقش مادر و دختر

پائولا و الکس که در سریال نقش مادر و دختر را بازی می‌کنند در واقعیت هم مادر و دختر هستند. در سریال خدمتکار Maid اندی مک داول، ستاره فیلم ۴ عروسی و یک تشییع جنازه، با دخترش، مارگارت کوالی، همکاری کرده است. اندی نقش پائولا مادر الکس را بازی کرده که دچار اختلال دوقطبی است و نقش اصلی سریال را مارگارت (که در آخرین فیلم کوئنتین تارانتینو، روزی روزگاری در هالیوود، در کنار لئوناردو دی کاپریو، برد پیت و مارگو رابی نیز ظاهر شد) بازی کرده‌ که مادری ۲۵ ساله است که مورد خشونت خانگی قرار گرفته است.

اندی مک داول در مورد نحوه رسیدنش به این نقش گفته: «این خود مارگارت بود که معتقد بود برای این نقش عالی هستم. او می‌دانست که من تجربیات شخصی در مورد بیماری روانی داشته‌ام، زیرا مادرم بلافاصله پس از تولد من به اسکیزوفرنی مبتلا شد. آنها در آن زمان سیستم پشتیبانی نداشتند. داشتن هر نوع بیماری روانی مایه شرمساری بود. بنابراین، من در این محیط واقعا دیوانه بزرگ شدم و مارگارت این را می‌دانست. او می‌گفت: اوه، خدای من، من می‌دانم چه کسی برای این کار عالی است. او (اندی) می‌تواند این کار را انجام دهد.»

سریال خدمتکار Maid

صاحب اصلی داستان سریال خدمتکار الان کجاست؟

در سال ۲۰۱۴ استفانی مدرک لیسانس زبان انگلیسی را از دانشگاه مونتانا دریافت کرد. پس از گذراندن نزدیک به یک دهه کار به عنوان نظافت منزل، او به عنوان یک فریلنسر شروع به کار کرد و دومین فرزند خود را به دنیا آورد. در سال ۲۰۱۵ ، استفانی مقاله‌ای را در Vox منتشر کرد که در آن زمان کار خود را به عنوان خدمتکار شرح می‌داد. جای تعجب نیست که این مقاله خیلی سریع به طور گسترده خوانده شد.

به او اجازه داده شده تا یک مدیر برنامه برای کتابش استخدام کند و یک سال بعد با انتشارات هاچت قرارداد کتاب بست. او خاطرات خود را منتشر کرد و تا سال ۲۰۲۱ به یک سریال بسیار موفق در نتفلیکس تبدیل شد. استفانی اکنون با مردی به نام تیم فاوست ازدواج کرده است و این زوج ۴ فرزند در خانواده مشترک خود دارند. او در حال حاضر روی رمان جدیدی با عنوان کلاس کار می‌کند که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ منتشر شود.

 

آیا فصل ۲ سریال خدمتکار Maid ساخته می‌شود؟

در حالی که داستان زندگی واقعی لند ادامه دارد، الکس راسل در پایان فصل ۱۰ قسمتی خدمتکار به نتیجه رضایت‌بخشی رسید و برای تحصیلات دانشگاهی خود به مونتانا رفت. با فرض اینکه آینده الکس مشابه گذشته لند باشد، مدرک تحصیلی، فرزندان بیشتر، ازدواج شاد (و ازدواج ناموفق ناخوشایند) و یک معامله کتاب را پیش رو خواهد داشت. مولی اسمیت متزلر، نویسنده و مجری طرح این مجموعه تلویزیونی، می‌گوید که الکس را دوست دارد و می‌تواند تا آخر عمر او را  بنویسد اما  فکر می‌کند که داستان او به عنوان یک سریال نتفلیکس کامل شده است.

با این حال، با توجه به عملکرد سریال خدمتکار Maid در نتفلیکس، متزلر ساخت فصل دوم را رد نمی‌کند. او فقط فکر نمی‌کند که الکس واضح‌ترین انتخاب برای شخصیت اصلی باشد: «من فکر می‌کنم تعداد زیادی خدمتکار در آنجا وجود دارند، بسیاری از کارگران خانگی هستند که داستان‌هایی را تجربه می‌کنند که به همان بدی، اگر نگوییم بدتر، داستان استفانی لند هستند. فکر می‌کنم دیدن داستان یک خدمتکار متفاوت در فصلی دیگر بسیار هیجان‌انگیز و رویایی خواهد بود. فردی از یک جغرافیای کاملا متفاوت با تجربه زندگی کاملا متفاوت که احتمالا هم یک مادر است. در آن صورت، شاید خدمتکار بیشتر یک سریال گلچینی باشد تا سریال سنتی، با هر فصلی که شخصیت اصلی جدیدی را در منطقه‌ای متفاوت دنبال می‌کند، اما موضوعات مشابهی از فقر، کار خانگی و والدین را بررسی می‌کند.»

مارگارت کوالی در سریال خدمتکار

چند نکته جالب درباره مارگارت کوالی بازیگر نقش اصلی سریال خدمتکار Maid

  • او همچنان که بازیگر است یک مدل است. مدلینگ چیزی بود که او بیشتر از آن به عنوان یک موقعیت گذرا استفاده می‌کرد تا بفهمد واقعا چه کاری می‌خواهد انجام دهد. مادرش بزرگ‌ترین مدافع او برای مدلینگ بود، اما مارگارت می‌خواست مکان و جایی که می‌خواست باشد را پیدا کند.
  • او یک زمانی بسیار روی باله سرمایه گذاری کرد. باله برای او زندگی در یک نقطه و زمان بود و این چیزی بود که او واقعا به آن علاقه داشت. اما او سرانجام متوجه شد که زندگی چیزی فراتر از رقص باله است و این زمانی بود که او شروع به گسترش افق‌های خود کرد و علایق خود را در مسیری متفاوت قرار داد.
  • مادر او نماد سینمای دهه ۸۰ تا ۹۰ است. این دختر ۲۶ ساله با استعداد، دختر مدل سابق پل کوالی و نماد فیلم دهه ۸۰ تا ۹۰، اندی مک داول است. اگرچه مک داول در سال‌های اخیر بیشتر به خاطر بازی در فیلم موفق نتفلیکس و یکی از سفیران برند لورآل پاریس شناخته می‌شود، اما او چند دهه پیش بسیار محبوب بود. پس از مدتی که به عنوان مدل فعالیت می‌کرد، او اولین بار در نقش جین در Greystoke: The Legend of Tarzan ظاهر شد و سپس لیست بلندبالایی از کمدی های رمانتیک را در کارنامه خود جمع‌آوری کرد.
  • او سفیر برند شنل است. اگرچه حرفه مدلینگ او کوتاه بود، اما مد همچنان بخش مهمی از زندگی مارگارت است. این دختر که حال ۲۶ ساله است با برند شنل مرتبط است و چندین بار در استیج آن راه رفته است. آخرین بار به عنوان یک عروس برای کلکسیون اوت کوتر پاییز/زمستان ۲۰۲۱ بوده است. مارگارت همچنین در کمپین‌های تبلیغاتی خانه‌های مد دیگر مانند سلین، رودارته و کنزو برای فرش قرمز خود ظاهر شده است.

درباره سریال خدمتکار

عوامل و بازیگران سریال خدمتکار Maid

  • نویسنده و مجری طرح: مالی اسمیت متزلر
  • کارگردان: جان ولز، نزینگا استوارت، لیلا نویگبائر، هلن شیور و کوین کیوتران
  • براساس: کتاب خاطرات استفانی لند
  • مارگارت کوالی در نقش الکس، مادر جوان
  • نیک رابینسون در نقش شان پدر دختر الکس
  • آنیکا نونی رز در نقش رجینا مشتری پولدار الکس
  • تریسی ویلار در نقش یولاندا رئیس الکس در شرکت خدماتی
  • بیلی بروک در نقش هانک پدر  الکس
  • اندی مک داول در نقش پائولا مادر الکس
  • لوکیشن: ویکتوریا مرکز استان بریتیش کلمبیا در کانادا
  • شبکه: نتفلیکس
  • تاریخ انتشار: اکتبر ۲۰۲۱
  • ژانر: درام
  • زبان: انگلیسی

 

امتیازهای سریال خدمتکار Maid

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB ۸.۵ از ۱۰
  • میانگین امتیاز کاربران در سایت راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

تماشای آنلاین سریال خدمتکار Maid

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil