لیست فیلم‌های واقع‌گرایانه و غیر تخیلی در مورد فضا

بهترین فیلم ها درباره فضانوردی

اساسا هالیوود در مورد دقت علمی شهرت زیادی ندارد و این موضوع ایرادی هم محسوب نمی‌شود. کارکرد اصلی یک فیلم باید سرگرم کردن با گفتن یک داستان جذاب باشد، نه مطرح کردن دروس علمی روی یک پرده بزرگ! البته گاهی علم به حدی نادیده گرفته می‌شود که فیلمی به طرز خنده‌داری غیرقابل باور می‌شود، آن‌وقت است که می‌توان به فیلم ایراد گرفت.
فهرست کردن چنین فیلم‌هایی احتمالا کل سایت فیلیموشات را پر می‌کند، زیرا سفینه‌های فضایی تخیلی فیلم‌های عامه‌پسند در یک روز از یک کهکشان به کهکشان سفر و با سلاح‌های لیزری به موجودات بیگانه شلیک می‌کنند! این هم ایرادی ندارد، طنازی و فانتزی هم یکی دیگر از کارکردهای سینماست. اما در بین انبوه فیلم‌های جدی و غیرجدی ساخته شده در تاریخ سینما، هستند فیلم‌هایی که به لحاظ علمی هم آن‌قدر دقیق ساخته شده‌اند که از طرف مجامع علمی مهر تایید گرفته‌اند.

سایت مشهور Space که بعد از سایت «ناسا» معتبرترین مرجع علمی در مورد فضاست، ۵ فیلم برتر واقع‌گرایانه در مورد فضا و فضانوردی را که با حقایق علمی مطابقت دارند معرفی کرده است. اگر اهل علم هستید و خیلی با تخیل میانه‌ای ندارید، این شما و این بهترین فیلم های واقع‌گرایانه علمی و فضانوردی تاریخ سینما.

فهرست بهترین فیلم های علمی تخیلی سینما

فیلم تاثیر عمیق | ۱۹۹۸

  • کارگردان: میمی لدر
  • بازیگران: رابرت دووال، تئا لئونی، الیجا وود

خلاصه داستان: یک ستاره‌شناس آماتور نوجوان (الیجا وود) یک ستاره دنباله‌دار را در مسیر برخورد با زمین شناسایی می‌کند و به‌زودی رئیس‌جمهور ایالات متحده (یک مورگان فریمن با‌شکوه) با کارشناسان خود وارد شور می‌شود تا ببیند چه کاری می‌توان برای نجات زمین انجام داد.

فیلم‌های فاجعه‌ای به‌ندرت سعی دارند تا با حقایق علمی سازگار باشند. تماشاگر این فیلم‌ها عموما انتظار دارد تا با ویروسی مواجه شود که جهان آخرالزمانی را پر از زامبی کرده و عده‌ای قلیل سعی در نجات جان خود دارند. همین انتظار باعث می‌شود که سطح جزئیات معتبر موجود در فیلم «تاثیر عمیق» بیشتر به چشم بیاید. فیلم تصویری دقیق و حقیقی از حادثه‌ای که ممکن است به انقراض بشر منجر شود به ما نشان می‌دهد.

فیلم تاثیر عمیق

فیلم میان‌ستاره‌ای | ۲۰۱۴

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، ان هاتاوی، جیسکا چستین

خلاصه داستان: «جو کوپر» فضانورد سابق که حالا کشاورز شده، مامور می‌شود یک ماموریت فضایی آزمایشی عمیق برای یافتن سیارات قابل سکونت جدید از طریق یک کرم‌چاله پیدا کند.

جست‌وجوی خانه‌ای جایگزین برای بشریت اساس بسیاری از داستان‌های علمی تخیلی بوده، اما تعداد کمی از آن‌ها به اندازه ملودرام کوانتومی «کریستوفر نولان»، هیجان‌انگیز – و براساس فیزیک نظری پایه‌گذاری شده‌اند. اگرچه بسیاری از آن‌چه در به تصویر کشیده شده صرفا تئوری است، مانند پایانی که حول محور تاثیرات زمان‌دار کرم‌چاله‌ها ساخته شده، اما نولان تمام تلاش خود را کرده تا مطمئن شود که ماجرای فیلم حداقل بر پایه نظریات علمی کار کند.

بهترین‌ فیلم های بیوگرافی تاریخ سینما

فیلم تماس | ۱۹۹۷

  • کارگردان: رابرت زمه‌کیس
  • بازیگران: جودی فاستر، تام اسکریت، متیو مک‌کانهی

خلاصه داستان: «الی آرووی» اخترشناسی است که نمی‌تواند بپذیرد انسان در جهان تنهاست. بنابراین در تلاش است تا با کسب حمایت مالی، پروژه علمی سنگینی را برای ارسال سیگنال به کهکشان‌های دیگر جهت کشف حیات راه‌اندازی کند.

مانند «میان‌ستاره‌ای»، «تماس» هم از یک بستر علمی محکم برای روایت داستان علمی-معنوی‌اش استفاده می‌کند. سورپرایز اصلی فیلم این است که فیلمنامه‌اش را «کارل سیگن» نوشته. اخترشناس و ژورنالیست علمی بسیار مشهوری که نقش زیادی در آشنا کردن عامه مردم با فضا داشت. «سیگن» ۳۰ سال قبل از تولید این فیلم درگیر پروژه حقیقی مشابهی با حمایت ناسا بود و از ۲۰ سال قبل نگارش فیلمنامه، خیال نوشتن چنین قصه‌ای را در سر داشت تا یکی از بهترین فیلم فضانوردی متولد شود.

فیلم تماس

فیلم آپولو ۱۳ | ۱۹۹۵

  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: تام هنکس، بیل پکستون، کوین بیکن

خلاصه داستان: داستان فیلم در مورد پروژه آپولو ۱۳ است. در این پروژه برای بار سوم قرار بود که انسان روی ماه فرود آید، ولی با منفجر شدن کپسول‌های انرژی سفینه، فضانوردان این سفینه از ادامه سفر منع و در شرایطی خطرناک مجبور به بازگشت به زمین شدند.

در حالی‌که فیلم‌های «میان‌ستاره‌ای» و «تماس» از فیزیک نظری اعماق فضا سرچشمه گرفته‌اند، «ران هاوارد» برای ساختن فیلم موفقش‌اش احتیاج به چنین جهشی نداشت. این فیلم فشرده و کلاستروفوبیک، تمرکز علمی خود را به ریزترین و دقیق‌ترین شکل ممکن می‌رساند و سرچشمه‌اش برای به‌نمایش گذاشتن پیچیدگی‌های فنی یک سفینه فضایی، حادثه غم‌انگیزی است که واقعا برای آپولو ۱۳ و سرنشینانش اتفاق افتاد. نکته تکان‌دهنده در مورد فیلم این است که به‌خوبی متوجه می‌شویم میزان ایمنی سفرهای فضایی در آن دوران علی‌رغم تمام تلاش‌های ناسا، چقدر ابتدایی و ترسناک بوده است.

نمایی از فیلم آپولو ۱۳

فیلم مریخی | ۲۰۱۵

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: مت دیمون، جسیکا چستین، کریستن ویگ

خلاصه داستان: گروهی شش‌نفره از فضانوردان برای ماموریتی فضایی راهی سیاره مریخ شده‌اند و قرار است ماموریت آن‌ها ۳۱ روزه باشد، اما با راه افتادن طوفانی سهمگین گروه فضایی مجبور به لغو عملیات شده و باید در روز هجدهم باز گردد.

مریخی واقعی‌ترین فیلم فضایی ساخته شده تاریخ است و یکی بهترین فیلم های فضانوردی تاریخ. فیلم اساسا مجموعه‌ای از آزمایش‌های نمایشی است که رشته‌های اصلی فیزیک، زیست‌شناسی و شیمی را در بر می‌گیرد، در حالی‌که پای مرگ‌وزندگی یک مرد نیز در میان است. گروه دانشمندان فیلم گروهی متنوع و صمیمی هستند که زیرکانه از کلیشه‌های سینمایی مربوط به فضانوردان فرار و تصویری جدید از شخصیت «فضانورد» به مخاطب سینما هدیه می‌کنند.

تماشای آنلاین فیلم مریخی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil