معرفی کامل و نقد سریال ایستگاه یازده

یک داستان آخرالزمانی امیدوارکننده

سریالی درباره یک ویروس کشنده و تاثیرات زندگی در دوران پاندمی

ایستگاه یازده یک مینی سریال علمی تخیلی ۱۰ قسمتی است که توسط پاتریک سامرویل، بر اساس رمانی به همین نام نوشته شده در سال ۲۰۱۴، اثر امیلی سنت جان ماندل، ساخته شده است. این مینی سریال در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ در پلتفرم HBO Max به نمایش درآمد. در این نوشتار سعی کردیم درباره این سریال و نقدهای آن مطالب متنوعی را برای مطالعه تهیه کنیم که در ادامه می خوانید.

برای بازی در سریال ایستگاه یازده  ابتدا،  مکنزی دیویس، هیمش پاتل و دیوید ویلموت، انتخاب شدند. در مراحل بعدی، متیلدا لاولر، گائل گارسیا برنال، دنیل ددوایلر، ناباهان رضوان، فیلیپین ولژ، دانیل زواتو، لوری پتی، اندی مک کوئین، دیوید کراس، انریکو کولانتونی، جولیان اوبرادورز و دبورا کاکس دیگر بازیگران این سریال هستند.

 

خلاصه داستان سریال ایستگاه یازده

در ایستگاه یازده، بیست سال پس از شیوع جهانی یک ویروس آنفولانزا که منجر به فروپاشی تمدن انسان‌ها شده است، گروهی از بازماندگان که با دوره گردی امرار معاش می کنند و در قالب یک گروه نمایش با سفر به نقاط مختلف برای انسان‌های بازمانده بر روی زمین نمایش اجرا می‌کنند، با یک فرقه عجیب و خشن روبرو می‌شوند  که توسط مردی رهبری می‌شود که گذشته‌اش ناخودآگاه با یکی از اعضای گروه دوره گرد ما مرتبط است.

داستان ایستگاه یازده در شیکاگو آغاز می‌شود، جایی که در آستانه همه‌گیری یک ویروس کشنده قرار دارد. در یک شب برفی، یک بازیگر مشهور هالیوود (آرتور لیاندل با بازی گائل گارسیا برنال) در حین اجرای نمایش شاه لیر روی صحنه دچار حمله قلبی می‌شود و علی رغم تلاش برای نجاتش، می‌میرد. به فاصله چند ساعت، همه چیز در جهان به هم می‌ریزد و جهان رو به فروپاشی می‌رود.  ایستگاه یازده با فلش‌بک زدن به  گذشته و به نمایش کشیدن تصاویری از آینده، از روزهای اولیه شروع به کار این بازیگر به عنوان یک ستاره سینما تا پانزده سال آینده را به شکل هنرمندانه‌ای به تصویر می‌کشد. سرنوشتی که پنج نفر را به هم متصل می‌کند: بازیگر مشهور، مردی که سعی می‌کند او را نجات دهد، همسر اول بازیگر، قدیمی‌ترین دوست او و یک بازیگر جوان دوره‌گرد (کرستن با بازی مکنزی دیویس) که سردسته گروه بازیگران دوره گرد است.

روایت داستانی ایستگاه یازده در قالب یک سریال فوق‌العاده قوی است. فیلم با به نمایش کشیدن صحنه‌هایی از صد روز اول بعد از همه‌گیری و ۲۰ سال بعد از آن اثرات انجام یک عمل را در ارتباط با سرنوشت دیگران بررسی می‌کند و برای کامل کردن جزئیات داستان و شکل دادن به کاراکترها از خط‌های مختلف زمانی استفاده می‌کند.

سریال ایستگاه یازده

ایستگاه یازده به مفهوم خانه بسیار توجه می‌کند و در تلاش است در شرایطی که ساختارهای اساسی جامعه از هم پاشیده است، به این سوال پاسخ دهد که خانه چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ آیا مکانی است که در آن زندگی می‌کنیم؟ یا افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم؟ علاوه بر این، تئاتر و نمایش در پیش بردن داستان ایستگاه یازده نقش مهمی دارند. چون سریال، داستان بازیگران تئاتری را نقل می‌کند که معتقدند بشر بدون هنر نمی‌تواند به زندگی ادامه دهد و به آن نیاز دارد، حتی اگر تمدن انسان‌ها نابود شده باشد. داستان همچنین به خوبی‌ها و نکات مثبتی می‌پردازد که می‌توانند از دل یک فاجعه زاده شوند.

ایستگاه یازده به جای پیروی از داستان‌هایی  مانند The 100  یا Y: The Last Man، برخلاف این تصور عمومی که فروپاشی جامعه بدترین اتفاقات بشری را به همراه خواهد داشت، پیش می‌رود و نشان می‌دهد چگونه فاجعه‌ای عظیم، فرصتی برای مقاومت و مهربانی برای انسان‌ها فراهم می‌آورد.

 

اقتباس از یک رمان تکان‌دهنده و ملتهب

رمان ایستگاه یازده که چهارمین رمان امیلی جان مندل است اتفاقات پیش و پس از شیوع یک ویروس کشنده را در یک منطقه با دریاچه‌های بزرگ روایت می‌کند. این ویروس که آنفولانزای جورجیا نام دارد باعث یک بحران آخرالزمانی را ایجاد کرده و باعث مرگ بیشتر جمعیت جهان می‌شود. این کتاب برنده جایزه آرتور سی کلارک شده و با استقبال خیلی خوب منتقدان همراه شد و در پایان سال ۲۰۱۴ در چندین فهرست به عنوان بهترین رمان سال انتخاب شد.

با توجه به موضوع سریال که در مورد پاندمی یک ویروس کشنده است، ممکن است برخی از بینندگان HBO خیلی مشتاق تماشای سریال نباشند. رمان تحسین شده‌ای که این سریال بر اساس آن ساخته شده، در سال ۲۰۱۴ نوشته شده است؛ اما با این وجود همچنان ایستگاه یازده چیزهای زیادی برای گفتن دارد که در سال ۲۰۲۱ منحصر به فرد است. باید این نکته را پذیرفت که اگر این مجموعه قبل از دوران همه گیری ویروس کرونا ساخته و پخش میشد می‌توانست با واکنش‌های متفاوت‌تری روبرو شود. اما باتوجه به اینکه داستان بسیار قوی است و مضامین آن محدود به زمان خاصی نیستند، قطعا هر زمان که منتشر می‌شد می‌توانست فوق‌العاده موفق و قدرتمند باشد.

 

تولید سریال ایستگاه یازده

در ماه ژوئن ۲۰۱۹، سریال توسط سرویس پخش HBO Max سفارش داده شد که پاتریک سامرویل و هیرو مورای تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را به عهده داشتند. فیلمبرداری در ژانویه سال ۲۰۲۰ در شهر شیکاگو آغاز شد اما به دلیل شرایط پاندمیک و شیوع زیاد ویروس کرونا در این شهر، فیلم‌برداری در ماه فوریه به شهر میسیساگا منتقل شده و در جولای ۲۰۲۱ به پایان رسید.

سریال ایستگاه یازده

مروری بر نظر منتقدان درباره سریال ایستگاه ۱۱

وبسایت راتن تومیتوز بر اساس ۳۱  بررسی نوشته شده توسط منتقدان، تایید ۹۷%  را با میانگین امتیاز ۸.۳۰/۱۰ برای ایستگاه یازده در نظر گرفته است؛ نقدهای منشر شده در این سایت همگی بر این نکته تاکید دارند که : «ایستگاه یازده به بینندگان صبور و روشن فکر و خوش فکر خود  یادآوری می‌کند که زندگی ادامه دارد، حتی در شرایط وحشتناک پسا آخرالزمانی. » در وبسایت متاکریتیک، این سریال بر اساس ۲۴ بررسی، میانگین  امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را دارد که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» است.

 Roger Ebert | امتیاز ۴ از ۴

برایان تالریکو | ایستگاه یازده بسیار مرا تحت تاثیر قرار داد و به نظرم یکی از بهترین درام‌های تمام دوران‌هاست. این مجموعه مرا به یاد بازماندگان می‌اندازد (لازم به ذکر است که سامرویل نویسنده «بازمانده‌ها» بود، بنابراین تأثیر آن تصادفی نیست.) بسیاری از صحنه‌ها به طرز شگفت انگیزی غیرقابل پیش بینی است.  این فیلم به زیبایی نشان می‌دهد که چگونه تصمیم‌هایی که ما می‌گیریم می‌تواند زندگی بسیاری از مردم را تغییر دهد و در سرنوشت افراد زیادی تاثیر گذار باشد. ممکن است تماشای این سریال برای برخی سخت و سنگین باشد. (به خصوص کسانی که یکی از عزیزانشان را در طول سال‌های پاندمیک از دست داده‌اند.) اما یک جریان امیدبخش در پس زمینه سریال حضور دارد. ایستگاه یازده این نکته را یادآوری می‌کند که مرگ و فقدان انسان‌ها ممکن است زندگی را روی زمین تغییر دهد اما مانع از ایستادن آن نمی‌شود و زندگی همچنان بدون ما یا با ما ادامه دارد.

 Salon | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

ملانی مک فارلند | تماشای این سریال در شرایطی که همه  ما تجربه زندگی در دوران پاندمیک را داریم احساس عجیبی را در انسان ایجاد می‌کند.  سامرویل و تیمش از حس تخیلی بودن داستان  استفاده می‌کنند و تا می‌توانند با استفاده از حرکت در زمان و با به تصویر کشیدن زمان‌های مختلف، گذشته و آینده را به زیبایی به هم مرتبط می‌کنند. کارگردانی و تدوین سریال استادانه است.  ایستگاه یازده این نکته را یادآوری می‌کند که بقا، نمی‌تواند برای انسان کافی باشد و بشریت نیاز دارد معنا و روح زندگی را پیدا کند.

سریال ایستگاه یازده

Consequence | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

کارلی لین | ایستگاه یازده سریالی است که از یک کتاب اقتباس شده. این سریال  نه تنها به بهترین شکل زیبایی‌های داستان کتاب را روایت می‌کند، بلکه  حتی در بسیاری از مواقع، در روایت داستان، از کتاب پیشی می‌گیرد. شاید تنها نکته منفی درباره این مجموعه زمان انتشار آن باشد. ( با توجه به اینکه کتاب در سال ۲۰۱۴ نوشته شده و سریال در زمان پاندمیک پخش می‌شود) اما محصول نهایی آنقدر استادانه، تکان دهنده و در نهایت امیدبخش است که به یک پیروزی فراموش نشدنی برای HBO Max تبدیل می شود. داستانی که قطعا یکی از بهترین مینی سریال‌ها در پایان سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

Decider | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

مگان اوکیف | ایستگاه یازده یک مجموعه درخشان است. یکی از عمیق‌ترین داستان‌هایی است که در مورد عشق، از دست دادن، غم و اندوه و جامعه دیده‌ام. با توجه به اینکه ایستگاه یازده در زمان پاندمیک پخش می‌شود ممکن است داستان آن برای برخی تکراری به نظر برسد و بنابراین ممکن است از این نظر متضرر شود. اما همین دلایل، در عین حال، می‌توانند دلیل خوب بودن زمان پخش آن باشند. ما در طول دو سال گذشته شرایط سختی را داشته‌ایم و بسیاری از ما فقدان و ضربه روحی را تجربه کرده‌ایم، در این شرایط ایستگاه یازده با نگاه خوشبینانه‌اش به اتمام دنیا می‌توانند باعث التیام دردهای ما شود.

 TV Guide | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

کیث فیپس | ایستگاه یازده این نکته را یادآوری می‌کند که پایه‌های تمدن انسانی تا چه حد می‌تواند سست و آسیب پذیر باشد و پاسخی که در برابر از بین رفتن تمدن ارائه می‌کند بیش از اینکه نگران کننده باشد و بر رفتارهای بی‌رحمانه انسان تاکید کند، یک پاسخ انسانی و خوشبینانه است که باعث می‌شود احساس آرامش کنید.

Vanity Fair –  امتیاز ۸۰ از ۸۰

ریچارد لاوسون  | برای اینکه بتوانید با این مجموعه ارتباط برقرار کنید باید صبر و توجه زیاد و همچنین اشتیاق فراوانی از خود نشان دهید. اگر چه اجزای داستان به خوبی شکل گرفته‌اند و بازیگران عالی نقش‌آفرینی می‌کنند اما همچنان نیاز است که با داستان هم‌ذات پنداری کنید که البته با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم کار سختی نیست.

تماشای آنلاین سریال ایستگاه یازده

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil