گرامیداشت طولانی‌ترین سریال انیمیشنی تاریخ

انیمیشن سیمپسون ها؛ یک خانواده خیلی آمریکایی

۱۵ فوریه تولد مت گرینیگ، کارتونیست و خالق سریال سیمپسون‌هاست

در حالی‌که در نقاط مختلف بین خوره‌ها و طرفدارهای سیت‌کام‌های فرندز و ساینفلد بر سر این‌که کدام‌یک بامزه‌ترند دعواست، در سوی دنج‌تری از روزگار که خوش‌سلیقگی در آن موج می‌زند، عاشقان خانواده سیمپسون می‌دانند که این مجموعه فوق‌العاده نه در حوزه طنازی رقیبی دارد و نه با کشیده شدن به بحث‌های لوس اینترنتی، به ورطه ابتذال درافتاده است. این بستنِ شمشیر از رو، از این جهت بود که همین اول اعلام کنم اگر سریال «سیمپسون‌ها» را که امروز سالگرد تولد تهیه‌کننده و خالق آن است تابه‌حال ندیده‌اید، عمرتان به بیهودگی و بطالت گذشته است… تمام!

۱۷ دسامبر سال ۱۹۸۹ بود که مت گرونینگ نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان و انیمیشن‌ساز خوش‌فکر و طناز آمریکایی، اولین اپیزود انیمیشن سیمپسون ها با داستان‌های مربوط به یک خانواده کاملا آمریکایی را روانه شبکه تلویزیونی فاکس کرد. احتمالا خود گرونینگ هم تصور نمی‌کرد این شروع آرام، مقدمه ساخت ۳۳ فصل و ۷۱۴ اپیزود باشد و تبدیل شود به طولانی‌ترین انیمیشن و در عین حال سیت‌کام تاریخ تلویزیون در آمریکا.

بهترین انیمیشن‌های سریالی جهان

از آن‌جایی که سازندگان این سریال کمی تا قسمتی چپ‌گرا هستند، محصول‌شان با تمرکز روی یک خانواده تیپیکال آمریکایی و نقد گزنده فرهنگ مصرفگرای آمریکایی استوار شده. گزندگی این انتقاد نه فقط متوجه مردم معمولی آمریکا، که حتی شامل خود سیمپسون‌ها هم شده است، آن هم به شکل یک خودزنی عجیب و البته بسیار طنازانه.

در سال ۲۰۱۰ خالقان سریال تصمیم گرفتند خرق عادت کنند و به جای پخش مقدمه مشهور سریال، ساخت آن را به بنکسی هنرمند گرافیتی‌کار معترض، چپ‌گرا و ناشناس انگلیسی بسپارند. او هم تیغ بُرنده‌اش را برداشت و کلیپی کوتاه با این مضمون ساخت که «ژست ضدسرمایه‌داری سریال را باور نکنید، این‌ها خودشان این‌کاره‌اند!»

اگر هوس دیدن این کلیپ درجه‌یک به سرتان زد و خواستید ببینید خالقان سریال چطور خودشان را در معرض گزنده‌ترین و طنازانه‌ترین انتقاد ممکن قرار داده‌اند، کافیست عبارت Simpsons Banksy را گوگل کنید.

انیمیشن سیمپسون ها

اما به مناسبت ۳۲سالگی آغاز پخش سریال انیمیشن سیمپسون ها یک راهنمای جمع‌وجور برای شناخت کاراکترهای آن تدارک دیده‌ایم تا اگر هوس هوشمندانه شروع تماشای آن به سرتان زد، کمی پیش‌زمینه داشته باشید. یادتان باشد که در این سریال گذر زمان بی‌معناست و فرزند نوزاد خانواده بعد از گذشت ۷۱۴ قسمت همچنان نوزاد است و بزرگ نمی‌شود.

  • هومر سیمپسون: پدر و بزرگ خاندان طبقه‌متوسطی سیمپسون‌ها! یک پدرسالار ابله، غرغرو و پرخاشگر. نماد یک مرد آمریکایی کم‌هوش و شکم‌گنده که فقط به خوردن و خوابیدن فکر می‌کند و در فرصت‌طلبی‌های رقت‌انگیز رقیب ندارد! او کارمند یک کارمند سطح پایین نیروگاه هسته‌ای شهر خیالی اسپرینگ‌فیلد است.
  • مارج سیمپسون: خودش را وقف خانواده کرده. او هم از هوش بهره‌ چندانی نبرده، اما در اخلاقیات نسبت به شوهرش سرتر است. قبلا هنرمند بوده و مشاغل زیادی را در شهر تجربه کرده، اما حالا بابت خانه‌دار بودنش خوشحال است.
  • بارت سیمپسون: شروع‌کننده هر اپیزود سریال است. فرزند ارشد خانواده پسری است به لحاظ فرهنگی نافرمان و کمی کله‌شق که هوشش از پدرش بیشتر و از خواهرش کمتر است. بارت با این‌که همواره تیروکمانی چوبی در دست دارد، در نهایت فرزند قابل اعتمادی است.
  • لیزا سیمپسون: فرزند دوم و دختر ارشد خانواده، عاشق‌پیشه و دانش‌پیشه است و سعی می‌کند روشنفکر باشد. احتمالا هر والدینی آرزوی داشتن چنین فرزندی را دارند. او دستی بر آتش نوازندگی دارد و عیبش این است که زیادی به موعظه کردن دیگران علاقه دارد.
  • مگی سیمپسون: ته‌تغاری خانواده. همیشه پستانک به دهان دارد و طی ۷۱۴ اپیزود سریال نه بزرگ می‌شود و نه حرف می‌زند. شاید باورتان نشود، ولی او مغز متفکر خانواده و احتمالا باهوش‌ترین سیمپسون حاضر در سریال است و بارها اعضای خانواده را از تبعات حماقت‌های‌شان نجات می‌دهد. بازی بدون «مگی» حرف ندارد.
  • اسپرینگ‌فیلد: اسپرینگ‌فیلدز نه یکی از اعضای خانواده، که نام شهر محل زندگی آن‌هاست. شهری با اندازه متوسط ​​در یک ایالت نامشخص از ایالات متحده. جغرافیا، محیط و معماری اسپرینگ‌فیلد انعطاف‌پذیر است، و اغلب برای تطبیق با طرح هر قسمت خاص تغییر می‌کند!

انیمیشن سیمپسون ها

مت گرونینگ خالق سیمپسون‌ها درباره انتخاب نام اسپرینگ‌فیلد در مصاحبه‌‌ای می‌گوید: «به دلیل این‌که اسپرینگ‌‌فیلد یکی از پرکاربرد ترین اسم‌ها در بین شهرهای آمریکا بود، برای ایجاد نزدیکی بیشتر میان مردم و این کارتون این اسم را انتخاب کردم.»

آلودگی بیش از اندازه طبیعت اسپرینگ‌فیلد مردم را مجبور کرده تا شهری جدید در فاصله ۵ کیلومتر دورتر از شهر قدیمی بسازند. مواد پرتوزای حاصل از فعالیت‌های هسته‌ای باعث جهش ژنتیکی در ماهی‌های دریاچه شهر شده و جو بالای شهر به قدری اسیدی و آلوده ‌است که قطر یک ستاره دنباله‌دار پس عبور از آن، به کوچکی یک سیب می‌شود!

یک راهنمای جمع‌وجور در مورد سریال و شخصیت‌هایش خواندید و حالا نوبت شروع ماراتن تماشای انیمیشن سیمپسون ها است! اگر هنوز سریال را شروع نکرده‌اید و می‌خواهید شناخت مختصر و در عین حال پررنگی نسبت به شخصیت‌ها پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم نسخه سینمایی سریال را که نامش فیلم سیمپسون‌هاست را از فیلیمو تماشا کنید تا انگیزه‌تان برای شروع سریال بیشتر شود.

تماشای آنلاین سیمپسون ها

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    اسم هومر منو یاد ادیسه می اندازه هر چن دلم براش می سوزه ولی به نظرم نباید توی oh منفی و اسمه زیاده روی کنه موندم این پارتی ، چیزی داشته تو نیروگاه هی اخراج میشه هی برمیگرده شایدم سابقه ی کار کمکش میکنه !🙄

  2. ناشناس می‌نویسد

    تو کالج ما زیاد روش کراشن به نظرم عشق خانواده ها کشته و مرده اشن

fosil