ویژگی سریال جریزه چیست؟

ریسکی که جواب داد

شکل گرفتن یک فیلمنامه حول محور خانواده ای با فعالیت های اقتصادی گسترده، ایده ای امتحان پس داده و همچنان جذاب برای تولید یک سریال است که علی طالب آبادی هم از آن سود جسته و فیلمنامه (جزیره) به کارگردانی سیروس مقدم را خلق کرده است.

همه چیز درباره سریال جزیره

مقدم که سابقه ای طولانی در ساخت سریال دارد، در جزیره سراغ مسیری رفته که پیش از این و در دهه هشتاد با سریال عروج، آن را تجربه کرده است. در سریال یاد شده و نیز جزیره، شخصیت اصلی را خبرنگارهایی تشکیل می دهند که پی به فعالیت های اقتصادی مشکوک برده و حال خود در معرض خطرات مختلف قرار دارند. علاقه مقدم به این قشر سبب شده تا قهرمان جزیره صحرا صرافی باشد که با داشتن پرونده ای باز بابت سرک کشیدنش به پرونده های مشکوک اقتصادی برای تهیه گزارش از مسابقات بین المللی والیبال ساحلی وارد جزیره کیش می شود. طالب آبادی و مقدم با بردن کل داستان به کیش، تمامی شخصیت های اصلی و مکمل خود را در جغرافیای مشخص و محدودی گردهم آورده و در عین حال بخش مهمی از جاذبه های توریستی این جزیره را لا به لای قصه خود گنجانده اند. حضور خانواده شاهنگ در این منطقه که سودایی جز ساخت جزیره رویایی شان در هندورابی ندارند، زیربنای فیلمنامه این سریال را تشکیل داده و سایر اجزا به عنوان داستان های فرعی به آن می چسبند. برای مثال هم می توان به خرید مجتمع های نیمه ساخته جزیره با قیمت اندک و مشارکت با صاحبان آنها برای به اتمام رساندنشان اشاره کرد که جلسه نهایی برای این کار به مهمترین نقطه عطف جزیره (گم شدن صحرا و شاهد شاهنگ در دریا)، ختم می شود.

محمدرضا فروتن در سریال جزیره

سرک کشیدن های صحرا برای پی بردن به ماهیت کاری خانواده شاهنگ، موتور اصلی قصه به حساب می آید که به خوبی آن را به جلو هدایت می کند. در این بین، گره خوردن ارشد به صحرا و علاقه به وجود آمده میان آنها، از دل کلیشه های پیش پا افتاده و تکراری بیرون آمده و چندان خوشایند به نظر نمی رسد. به ویژه اینکه مقدم روی آن مانور زیادی داده و بخشی از دقایق قسمت های اخیر را صرف آن کرده است. تعدد شخصیت در سریال، اتفاق تازه ای نبوده و جزیره نیز از این فرمول برای بسط و گسترش قصه خود بهره گرفته است. شخصیت ها ترکیبی از تیپ و تیپ-شخصیت بوده و به شکل تلگرافی به تماشاگران خود معرفی می شوند. در این بین چند شخصیت به عنوان ستون های فیلمنامه از لایه های بیشتری برخوردار هستند که از میانشان می توان به شاهد و ماهنگ شاهنگ اشاره کرد که گذشته نسبتا خوبی هم برایشان تدارک دیده شده است. همینطور ارشد و صحرا که هر چه داستان جلوتر می رود نقش کلیدی تری پیدا می کنند.

جزیره با توجه به تعدد شخصیت ها نیاز به بازیگرانی داشته که علاوه بر تناسب با نقش ها برای مخاطب نیز جذابیت داشته باشند و از این حیث به نظر می رسد که مقدم در جزیره موفق عمل کرده است. حضور خوانندگان پاپ در سریال‌ها که این روزها بحث های زیادی را به وجود آورده، جزیره را هم بی نصیب نگذاشته است. انتخاب (امیر مقاره) برای ایفای نقش شاهد شاهنگ که کلیدی ترین شخصیت کار به حساب می آید، انتخاب پرریسکی بوده که به نتیجه نسبتا خوبی رسیده و بازی او با وجود برخی خامی ها آزاردهنده و اغراق آمیز به نظر نمی رسد.

تماشای آنلاین سریال جزیره

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil