نقد فیلم فینچ Finch تازه‌ترین فیلم تام هنکس

پینوکیو؛ نسخه آخرالزمانی

اکران فیلم فینچ از پنجم نوامبر شروع شده و همزمان با اکران جهانی آن می‌توانید نسخه باکیفیت فیلم را در فیلیمو تماشا کنید

از آنجایی که استقبال از فیلم توسط کاربران فیلیمو و امتیاز آن به فیلم فراتر از حد انتظار بود، تصمیم گرفتیم یادداشتی پیرامون فیلم را که در سایت معتبر «راجر ایبرت» منتشر شده ترجمه کنیم تا ببینید نظر منتقدان خارجی در مورد آخرین فیلم تام هنکس چه بوده است.

یک سرزمین بایر در دوران پساآخرالزمان و مردی به اسم فینچ واینبرگ که در این شرایط سخت، آهنگ شیرینی آمریکایی را زمزمه می‌کند. فینچ یک سگ شایان ستایش و یک ربات دوست‌داشتنی هم دارد و آخرالزمان را با این دو همدم عزیزش سپری می‌کند. همین عناصر باعث شده تا فینچ یک فیلم پساآخرالزمانی آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی باشد که بیشتر شبیه به نسخه به‌روزشده پینوکیوست تا کاوشی سخت برای زنده ماندن با بدترین شرایط ممکن!

فیلم فینچ بیشتر یک افسانه است، افسانه‌ای در مورد مردی که تعاملات و تجربیاتش با رباتی خلق کرده، ممکن است ربات را به نسخه‌ای مکانیکی با هوش مصنوعی از یک پسر واقعی تبدیل کند.

تام هنکس در فیلم فینچ

هنکس همان‌طور که در فیلم دورافتاده (Cast Away) هم نشان داد، می‌تواند مکالمه با اشیای بی‌جان را به مکالمه‌ای زنده، جذاب و حتی احساسی تبدیل کند. اما برخلاف ویلسون توپ والیبال آن فیلم، اینجا با موجودی طرفیم که نه تنها صحبت می‌کند، که می‌تواند یاد بگیرد و رشد کند.

اشعه‌های خورشید لایه اوزون و بیشتر حیات انسانی، حیوانی و گیاهی روی زمین را با تشعشعات ویرانگرش از بین برده است. اکنون حتی چند ثانیه ماندن زیر نور خورشید باعث می‌شود پوست هر جنبنده‌ای بسوزد. فینچ که زمانی مهندس و خوره کامپیوتر بوده، حالا انسانی است که توسط طبیعت تنها شده. او با توسعه دادن برنامه‌های کامپیوتری و اختراع یک کت‌شلوار ضدآفتاب با تکنولوژی بالا توانسته ظرف ۱۵ سال بعد از نابودی زمین، سر خودش را گرم کند و از مرگ در امان بماند.

۱۷ حقیقت کوتاه و جالب درباره تام هنکس

سگش به نام گودیر و یک ربات کوچولوی بامزه به نام دیویی تنها همراهان او هستند. اما با شروع فیلم، فینچ باید تغییراتی ایجاد کند. یکی از آن‌ها مربوط به طوفانی است که به سرعت نزدیک می‌شود و آ‌ن‌قدر ویرانگر است که این سه دیگر نمی‌توانند در خانه/آزمایشگاه فینچ در سنت لوئیس بمانند. آن‌ها در کنار هم باید سفری را آغاز کنند. فینچ دلش می‌خواهد به سان‌فرانسیسکو برود و پل گلدن گیت را ببیند که به عمرش ندیده و همیشه کارت‌پستالش را به همراه داشته است. پیدا کردن غذا و منابعی که توسط بازماندگان دیگر زمین غارت نشده باشد هم از دیگر اولویت‌های فینچ و دو همراهش در پی این سفر پرماجراست.

هنکس مثل همیشه به شکل شگفت‌انگیزی جذاب و تماشایی است و بدون هیچ زحمتی پرده سینما را تنها با کوتاه‌ترین حضور سایر بازیگران انسانی فیلم، سرپا و دیدنی نگه می‌دارد. فیلمبرداری جو ویلمز خیره‌کننده و مرثیه آمیز است، او از مناظر ویرانی زیبایی خلق می‌کند و عملکرد دوربینش طوری است که باعث می‌شود یک استراحت کوتاه همسفران در فیلم هم مانند یک معجزه به نظر برسد!

تام هنکس در فیلم فینچ

متاسفانه فیلم‌نامه به سطح فیلم‌برداری نمی‌رسد و در اکثر اوقات پیش‌بینی پذیر، متناقض و سنگین است و تلاش‌های ستودنی تام هنکس برای درآوردن درونیات، دغدغه‌ها و تعارض‌های فینچ هم نتوانسته ضعف‌های سناریو را پوشش دهد. با وجود ضعف‌های سناریو، فضای فیلم گرم، کارگردانی آن خوب و بازی هنکس آن‌قدر عالی است که باعث می‌شود فینچ حتما ارزش تماشا داشته باشد.

دست‌به‌کار شوید و زودتر از بسیاری از سینمادوستان جدید شاهد جدیدترین نقش‌آفرینی تام هنکس در فیلم فینچ باشید.

بنر فیلم فینچ

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil