بهترین فیلم مستند درباره دیه‌گو مارادونا کدام است؟

اوله اوله… دیه‌گو

به بهانه فرا رسیدن سالروز تولد بهترین فوتبالیست تاریخ در فیلیمو تماشا کنید

۳۰ اکتبر سالروز تولد بازیکنی است که به عقیده بسیاری بهترین فوتبالیست تاریخ محسوب می‌شود. دیه‌گو مارادونا سال پیش کمتر از یک ماه از ۶۰ سالگی‌اش را پشت سر گذاشته بود که به شکلی ناگهانی در پی عوارض ناشی از یک عمل جراحی درگذشت و جهان فوتبال را در شوک فرو برد. زندگی مارادونا آن‌قدر فراز و فرود داشت و دراماتیک بود که می‌توان او را سینمایی‌ترین فوتبالیست تاریخ هم قلمداد کرد. عملکرد او در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک به‌تنهایی یک فیلم سینمایی محشر از کار درآمد. کاریزمای این مرد پرحاشیه، جادویش در زمین فوتبال و حواشی بی‌انتهای زندگی‌اش در خارج از مستطیل سبز آن‌قدر جذاب بود که زندگی او بارها دستمایه ساخت مستندهای سینمایی قرار گرفت. به مناسبت شصت و یکمین سالروز توسط دیه‌گوی دوست‌داشتنی می‌خواهیم ۳ مستند برتری که در مورد زندگی او ساخته شده را به شما معرفی کنیم.

دیه‌گو مارادونا | ۲۰۱۹

  • کارگردان: آصف کاپادیا
  • تاریخ ساخت: ۲۰۱۹
  • زمان فیلم: ۲ ساعت ۴ دقیقه

به اعتقاد نگارنده بهترین مستند در مورد زندگی ماردونا و ظهور و درخشش و سقوط غمبار اوست. کاپادیا که در ساختن مستندهای بیوگرافیک استاد است و قبلا درباره آیرتون سنا راننده افسانه‌ای فرمول یک و ایمی واین‌هاوس خواننده مستند و جوانمرگ بریتانیایی هم مستند ساخته بود و برای دومی اسکار هم گرفت، روایتش را متوجه پرتلاطم‌ترین و کلیدی‌ترین برهه زندگی مارادونا کرده. خروج پرحاشیه او از بارسلونا و ورودش به شهری که هم تئاتر رویاهای دیه‌گو بود و هم قتلگاهش: ناپل.

این فیلم بینش شگفت‌انگیزی از فشارهای وحشتناکی که در آن سال‌ها روی دیه‌گو بود به بیننده می‌دهد و بعد از تماشای فیلم می‌توان درک کرد که چرا مستعدترین بازیکن تاریخ فوتبال این‌چنین دست به انتحار زد و زندگی حرفه‌ای خودش را نابود کرد.

فیلم دیگو مارادونامارادونا به روایت کوستاریتسا | ۲۰۰۸

  • کارگردان: اِمیر کوستاریتسا
  • تاریخ ساخت: ۲۰۰۸
  • زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه

امیر کوستاریتسا خودش در دیوانگی دستکمی از مارادونا ندارد و نوعی جنون شیرین در بهترین آثارش (به‌خصوص زیرزمین) موج می‌زند. حالا تصور کنید یکی از کله‌شق‌ترین کارگردانان سینما برود سراغ روایت کردن برش‌هایی از زندگی کله‌شق‌ترین فوتبالیست جهان. مستند به لحاظ هنری چیز دندان‌گیری نیست، اما به خاطر اعتماد مارادونا به کارگردانش، دوربین به نزدیک‌ترین فاصله از دیه‌گو رسیده تا مثل پروانه دور مارادونای میانسالی که در دوره حضیض زندگی‌اش است بچرخد.

کل فیلم یک طرف، سکانس آوازخوانی مارادونا در آن میهمانی یک طرف دیگر. دیه‌گوی غمگین را تماشا کنید که چطور از ته دل و با صدایی نسبتا فالش سرودی حماسی درباره خودش می‌خواند و به تاسی از هوادارانش در دوران اوج بازی کردن در زمین فوتبال، فریاد می‌زند: اوله اوله اوله، دیه‌گو دیه‌گو.

بنر فیلم مارادونا به روایت کوستاریتسامارادونا در مکزیک | ۲۰۱۹

  • کارگردان: انگس مک‌کوئین
  • تاریخ ساخت: ۲۰۱۹
  • زمان فیلم: ۲۷ دقیقه

مستندی ۷ قسمتی که محصول نتفلیکس است. فیلم نگاهی به روزهای حضور دیه‌گو در مکزیک و مربیگری او در باشگاه کوچک و دسته‌دومی دورادوس دسینالوئا دارد. باشگاهی که احتمالا خوابش را هم نمی‌دید روزی ابرستاره فوتبال جهان روی نیمکتش بنشیند. و هواداران فوتبال هم خوابش را نمی‌دیدند که این حضور، آخرین حضور حرفه‌ای مارادونا در عرصه فوتبال است.

این سریال اوج و فرودهای یک سال از زندگی مارادونا در مکزیک را به تصویر کشیده، سالی که دیه‌گو در اوج مغناطیس و شیدایی با نمایشی چشمنواز است.

فیلم مارادونا در مکزیکو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil