نقد انیمیشن سگ های نگهبان

گشت پنجولی آماده عملیات!

هدف انیمیشن سگ های نگهبان یادآوری اهمیت و ارزشمند بودن توانایی کودکان در محافظت از خودشان و دیگران است.

انیمیشن سگ های نگهبان (PAW Patrol: The Movie) یک اثر سرگرم‌کننده و محصول سال ۲۰۲۱ است؛ این فیلم انیمیشن ماجرای سگ‌های کوچولوی دوست‌داشتنی است که راه‌حل‌های به‌خصوص خود را برای روبرو شدن با شهردار هومدیگر دارند و خالق ماجرایی تماشایی برای کودکان‌اند. برای نقد و بررسی انیمیشن سگ های نگهبان با فیلیمو شات همراه باشید.


خلاصه داستان انیمیشن سگ های نگهبان

سگ های نگهبان آماده ماموریت هستند! هومدیگر، بزرگ‌ترین مخالف سگ های نگهبان به‌عنوان شهردار در شهر همسایه یعنی شهر پرماجرا مشغول به کار شده و قصد گرفتن انتقامی ویران‌کننده دارد. به‌این‌ترتیب، رایدر و سگ های قهرمان دوست‌داشتنی وارد نبردی برای مقابله با او می‌شوند. اما یکی از سگ‌ها باید با مسائلی مربوط به گذشته خود در شهر پرماجرا روبرو شود و در عرض یک سگ پاکوتاه که بسیار زیرک و داناست به کمک آن‌ها می‌آید. آن‌ها به کمک این سگ که لیبرتی نام دارد با ماشین‌ها و ابزارآلات هیجان‌انگیز جدیدشان برای نجات اهالی شهر پرماجرا دست‌به‌کار می‌شوند.

نظر منتقدان درباره PAW Patrol: The Movie

یولاندا ماچادو از رپ

انیمیشن سگ های نگهبان هم سرگرم‌کننده و هم آموزنده است؛ آموزنده بودن همواره یکی از اهداف فیلم‌های خانوادگی است.

کورتنی هاوارد از ورایتی

در انیمیشن سگ های نگهبان هر نوع مصرف‌گرایی کورکورانه تحت‌تاثیر حال و هوای قابل‌فهم و احساساتی پرمعنی قرارگرفته که عمیقا در تاروپود داستان بافته شده است.

نل مینو از سایت راجر ایبرت

پدر و مادرها از شیوه‌ای که سگ‌ها برای حل مشکلات پیش می‌گیرند لذت می‌برند. آن‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا از توانایی‌های هر یک از اعضای گروه به بهترین شکل ممکن بهره بگیرند و وقتی‌که راه حل‌های اولیه‌ای که به‌کار می‌برند بی‌نتیجه می‌ماند، از راهکارهای جایگزین استفاده می‌کنند. آن‌ها اشتباهات اعضای گروه را درک می‌کنند و می‌بخشند.

فرانک شک از هالیوود ریپورتر

یک نکته درباره انیمیشن سگ های نگهبان: اگر شما به سنی رسیده‌اید که بتوانید این نقد را بخوانید، احتمالاً برای درک لذت بچه‌ها از تماشای فیلم سگ های نگهبان خیلی پیر شده‌اید!

گلن کنی از نیویورک تایمز

طراحی‌ها و رنگ‌آمیزی های کامپیوتری بسیار درخشان هستند و توسط کارگردان کالبر نگر بازنگری شده‌اند. چشمان سگ‌ها سرشار از روح زندگی است و درباره قصه باید گفت که … خب! قصه است دیگر!

نقد انیمیشن سگ های نگهبان

وقتی صحبت از مجموعه انیمیشن شبکه نیکلودئون با عنوان سگ ‌های نگهبان (Paw Patrol: The Movie) به میان می‌آید معمولا بزرگ‌سالان به دو گروه تقسیم می‌شوند: دسته اول که در خانه بچه‌های کوچک دارند، با این مجموعه انیمیشن کانادایی آشنا هستند و ارتباط نزدیکی با شخصیت‌های آن دارند؛ آن‌ها سگ‌های کوچولوی گروه نجات را می‌شناسند و درباره تمام اقلام بی‌شمار قابل خرید در بازار که مرتبط با این شخصیت‌ها هستند اطلاعات دارند. این لوازم، اسباب‌بازی‌های شبیه وسایل نقلیه و ابزارآلات آن‌ها، لباس‌ها و لوازم خواب با طرح و تصاویر این سگ‌های دوست‌داشتنی، تزیینات جشن تولد با تم سگ های نگهبان، کیف‌های مدرسه و حتی کتاب‌های آموزش سگ‌های خانگی را شامل می‌شوند. این پدر و مادرها همان بزرگ‌سالانی هستند که وقتی روی کنت در آخرین قسمت مجموعه تد لسو (Ted Lasso) به سگ های نگهبان اشاره کرد متوجه شوخی او شدند و لبخند زدند.

برای بقیه بزرگ‌سالان، مجموعه انیمیشن‌های سگ های نگهبان می‌تواند نقطه اتصال صنعت رسانه با دنیای عظیم تجارت باشد؛ چرا که آن‌ها در رسانه‌های مجازی همچون توییتر هر روز با شکایت‌های والدینی مواجه می‌شوند که در قرنطینه خانگی مجبورند با مدارسی که کلاس‌های درس را در فضای مجازی برگزار می‌کنند تعامل داشته باشند و بعد هم قسمت‌های تکراری سریال سگ های نگهبان را از شبکه نیکلودئون تماشا کنند.

اما برای آن‌ها که اطلاعات چندانی درباره این مجموعه انیمیشن ندارند توضیحات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

سریال سگ های نگهبان یک مجموعه انیمیشن است که برای بچه‌ها حکم مجموعه لیگ عدالت (Justice League) یا انتقام جویان (Avengers) برای بزرگ‌سالان را دارد. پسری به نام رایدر (با صداپیشگی ویل بریزبین) رئیس گروه سگ‌های کوچولوی دوست‌داشتنی است. رایدر را می‌توان معادل نیک فیوری قهرمان تخیلی کتاب‌های کمیک مارول در مجموعه سگ های نگهبان دانست. هر یک از سگ‌ها در زمینه خاصی استعداد ویژه دارند و نیز هر کدام وسیله نقلیه مخصوص به خود را استفاده می‌کنند. علاوه بر آن هر یک از سگ‌ها تکیه‌کلامی ‌خاص دارند که آن را با لحنی موزون در هر ماموریت به‌کار می‌برند. در هر قسمت اتفاقی روی می‌دهد و سگ های نگهبان باید با جسارت و کار گروهی، عملیات جسورانه نجات را به انجام برسانند.

نقد و بررسی فیلم لیگ عدالت

کودکان عاشق این سگ‌های کوچک هستند؛ چرا که این سگ‌ها زیبا، شجاع و توانا هستند. از سوی دیگر، در این گروه نیز مانند هر گروه دوستانه واقعی دیگری، تنوع شخصیتی و توانایی‌های متفاوت اعضا چنان است که هر کودکی می‌تواند با یکی از آن‌ها همذات‌پنداری کند و او را قهرمان موردعلاقه خود بداند. در این مجموعه نیز مانند مجموعه‌های مشابه تا زمانی که داستانی برای ارائه وجود داشته باشد کودکان آن را دنبال خواهند کرد؛ چرا که در آن در زمانی که بزرگ‌سالان ناتوان شده‌اند و یا حتی برخورد خصومت‌آمیز دارند، شخصیت‌های کم‌سن و کوچک موفق می‌شوند به کارها سروسامان ببخشند و برنده میدان باشند.

در این مجموعه به‌جای غول‌ها و جادوگران، شخصیت منفی داستان شهردار هومدیگر (با صداپیشگی ران پاردو) است که ظاهری مشابه تصویر مرد روی جعبه بازی مونوپولی دارد. اخلاق او کودکانه و خودمحور است و با انتخاباتی ناعادلانه که نتایج آن را به نفع خودش تغییر داده، رئیس شهر بزرگ شده است. او دوست دارد که ساختمان او بلندترین باشد اما حاضر نیست حرف متخصصان و افراد باتجربه را گوش بدهد. اینکه سازندگان مجموعه سگ‌های نگهبان چگونه به این ایده دست پیدا کرده‌اند و موفق شدند آن را به مخاطبان بفروشند، بسیار جالب‌توجه و قابل‌تحسین است.

در فیلم سینمایی سگ های نگهبان، برای جالب‌تر شدن در نمایش روی پرده سینما و نیز لذت‌بخش کردن فیلم برای والدین، در اجرای صداپیشگان تغییراتی لحاظ شده است؛ برجسته‌ترین این تغییرات، حضور ستاره مجموعه تلویزیونی Black-ish یعنی مارسایی مارتین است. مارتین صداپیشگی سگی شهری به نام لیبرتی را بر عهده دارد که از طرفداران پروپاقرص سگ های نگهبان است. وقتی‌که شهردار هومدیگر با بی‌توجهی تمام لوازم آتش‌بازی مراسم جشن ریاست خود را در یک مکان قرار می‌دهد، لیبرتی سگ های نگهبان را خبر می‌کند.

لیبرتی آرزو دارد که به گروه سگ‌های نگهبان ملحق شود و این مسئله، کمی از مشکل عدم توازن جنسیتی در گروه سگ‌ها را کم می‌کند، چرا که تا پیش از این تنها یک سگ مونث در گروه رایدر حضور داشته است.

در میان صداپیشگان فیلم نام چند شخصیت مشهور به چشم می‌خورد که فرزندان خردسالشان از طرفداران سگ های نگهبان به شمار می‌آیند. جیمی کیمل در نقش مارتی ماکرکر گوینده اخبار است. هم‌بازی دیگر مارتین در مجموعه Black-ish یعنی یارا شهیدی نیز به جای کارشناس هواشناسی صحبت می‌کند. دکس شپارد و رندل پارک نیز صداپیشگی محافظان شهردار هومدیگر را بر عهده دارند و تایلر پری به‌جای راننده کامیونی که به دردسر افتاده و نیاز به کمک دارد به ایفای نقش می‌پردازد. خواننده ترانه فیلم، آدام لوین است و کیم کارداشیان وست نیز به‌جای سگی پشمالو و نازپرورده حرف می‌زند.

برای بچه‌ها، تماشای صحنه‌های پرهیجان نجات و قسمت‌های ساده خنده‌دار و حتی احمقانه انیمیشن بسیار لذت‌بخش است. اما در مورد بزرگ‌سالان احتمالاً شخصیت محبوب چیس می‌تواند جذاب باشد. در فیلم سینمایی، صداپیشگی چیس بر عهده ایان آرمیتیج است که در مجموعه تلویزیونی شلدون جوان (Young Sheldon) نیز به ایفای نقش پرداخته است. چیس در بازگشت به شهر بزرگ به خاطر می‌آورد که پیش از آنکه رایدر او را در آن شهر پیدا کند و به گروه سگ‌ های نگهبان بپیوندد چقدر ترسیده و هراسان بوده و از این یادآوری خجالت‌زده است. رایدر می‌تواند حافظه چیس را به نحوی بازسازی کند که چیس با یادآوری آن خاطرات احساس کند که حتی در آن زمان با وجود ترس بسیار قوی نیز بوده است. چیس یاد می‌گیرد که حتی قهرمانان هم همواره شجاع و نترس نیستند. والدین از تماشای فیلم راضی خواهند بود چرا که به بچه‌ها نشان می‌دهد که چگونه سگ‌ها با داشتن راه‌حل با مشکلات مواجه می‌شوند و برای بهره بردن حداکثری از توانایی‌ها و استعداد‌های یکدیگر به کارگروهی می‌پردازند و وقتی‌که برنامه‌ریزی های اولیه راهگشا نیست همه راهکارهای ممکن را مد نظر قرار می‌دهند. علاوه بر آن، سگ‌ها اشتباهاتی را که توسط سایر اعضای گروه رخ می‌دهد درک می‌کنند و می‌بخشند.

برای پدر و مادرها شاید شوخی‌های فیلم چندان بامزه نباشند؛ به‌عنوان نمونه، درباره مقر فرماندهی قلعه مانند سگ های نگهبان و تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته آنکه بسیار هم گران‌قیمت است گفته می‌شود که هزینه آن از طریق فروش کالا در باشگاه هواداران تهیه شده است. همچنین تصویری از بزرگ‌سالان داستان ارائه می‌شود که یا ناتوان یا بدجنس هستند و البته گاهی هر دو گزینه درباره آن‌ها صدق می‌کند! اما در این فیلم انتقال پیام‌های سیاسی مدنظر نیست؛ چرا که هدف آن همچون بسیاری دیگر از داستان‌های کودکانه همچون هنسل و گرتل، پی‌پی جوراب‌بلند یا هری پاتر یادآوری اهمیت و ارزشمند بودن توانایی کودکان در محافظت از خودشان و دیگران است.

پس از تماشای انیمشن شاید بهتر باشد که با کودکان به صحبت پرداخت و پرسید که آیا باید همیشه یک نفر شروع‌کننده کارها و نفر اول باشد؟ آیا این کار صحیح است که وقتی شخصی در حضور دیگران خجالت‌زده می‌شود به او بخندیم؟ همچنین می‌توان پرسید که کدام‌یک از سگ‌ها شخصیت محبوب آن‌هاست و دلشان می‌خواهد ماموریت بعدی سگ های نگهبان چه باشد؟

فیلم سینمایی انیمیشن سگ های نگهبان هم‌اکنون در فیلیمو در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

بازیگران و عوامل

  • عنوان اصلی: Paw Patrol: The Movie
  • کارگردان: کالان براکر
  • نویسندگان: بیلی فرولیک و باب بارلن
  • تولید کننده: Paramount Picture
  • ژانر: کمدی، ماجرایی، انیمیشن،خانوادگی،
  • رده‌بندی: G

بهترین انیمیشن های جهان تا سال ۲۰۲۱


منبع: Metacritic
منبع: RogerEbert

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil