نقد فیلم بزرگداشت یا Respect | از گروه کر کلیسا تا جایگاه مفاخر موسیقی دنیا

فیلم بزرگداشت همه آنچه را که می‌توان از یک فیلم با موضوع بیوگرافی انتظار داشت در خود دارد؛ بهتر از همه آنکه کسی در نقش اصلی بازی می‌کند که می‌تواند ترانه‌های فیلم را اجرا نماید.

فیلم بزرگداشت (Respect) زندگینامه‌ای کامل و قابل‌استناد است که با اجراهای خوب و باکیفیت بازیگران تا حدودی در توصیف نبوغ آرتا فرانکلین به‌عنوان موسیقی‌دان و فوق ستاره موفق عمل کرده است. اما باید پذیرفت که هرگز نمی‌تواند به‌اندازه درخشش فرانکلین بدرخشد. برای نقد و بررسی فیلم بزرگداشت با فیلیمو شات همراه باشید.


خلاصه داستان فیلم بزرگداشت

فیلم بزرگداشت یا Respect به داستان زندگی آرتا فرانکلین می‌پردازد که از آواز خواندن در گروه کر، در کلیسای پدرش، راه خود را به دنیای موسیقی گشود و به ابرستاره‌ای مشهور تبدیل شد. این فیلم روایتی واقعی از مسیری است که این ستاره یگانه دنیای موسیقی پیمود تا صدای خود را به گوش جهانیان برساند.

نظر منتقدان درباره فیلم بزرگداشت

مایک لاسال از سان فرانسیسکو کرونیکل

فیلم بزرگداشت همه آنچه را که می‌توان از یک فیلم بیوگرافی انتظار داشت در خود دارد؛ داستان فیلم و ترانه‌های آن مناسب و عالی هستند و بهتر از همه آنکه کسی در نقش اصلی بازی می‌کند که می‌تواند ترانه‌های فیلم را اجرا نماید.

کیسی دا کوستا از وایتنی فر

در فیلم بزرگداشت، کارگردان لیزل تامی و نویسنده فیلمنامه ترسی اسکات اجازه نمی‌دهند تا احترامی که برای اسطوره دنیای موسیقی قائل هستند، آن‌ها را محدود و معذب کند. آن‌ها زندگی آرتا فرانکلین را از هشت تا بیست‌ونه سالگی دنبال می‌کنند و در روند رشد او، نه تنها به شیوایی شکوفایی یک ستاره موسیقی را به تصویر می‌کشند، بلکه زنی را با شخصیتی مرموز و در مواجهه با مسائل حیاتی زندگی‌اش توصیف می‌نمایند. حاصل کار از لحاظ بصری و موسیقایی تحسین‌برانگیز و نوآورانه است.

اودی هندرسون از سایت راجر ایبرت

فرقی نمی‌کرد که آرتا فرانکلین در کنسرت‌هایش چه لباسی بر تن می‌کند؛ او همواره چه در لباس‌های فاخر شاهانه و چه در لباس‌های ساده شب، ظاهری بسیار آراسته و زیبا داشت. هادسن در نقش ری، همان جذابیت خستگی‌ناپذیری را به نمایش می‌گذارد که فرانکلین در تمام دوران کاری‌اش به آن شهرت یافته بود. بازی هادسن قطعاً تحسین‌برانگیز است و فیلم بزرگداشت را باید فیلمی سرگرم‌کننده دانست.

مارک فینی از بوستن بلوب

فراز و نشیب‌های زندگی در کنار استعدادی مافوق طبیعی، معجونی می‌سازند که مقاومت در برابر آن غیرممکن است. برقرار کردن تعادل در این شرایط کار آسانی نیست، اما فیلم بزرگداشت در نهایت موفق شده تا عادلانه و متوازن به شخصیت هنرمند داستان خود از یک‌سو و زنی در زندگی واقعی روزمره از سوی دیگر بپردازد.

ای. آستین کالینز از رولینگ استونز

نقطه قوت فیلم بزرگداشت را باید موسیقی و ترانه‌های فرانکلین دانست که فیلم را به سطحی بالا کشیده است. در بهترین تعبیر باید گفت که فیلم خودش را در اختیار این ترانه‌ها گذاشته تا ارتقا یابد.

نقد فیلم بزرگداشت

آرتا فرانکلین با بازی جنیفر هادسن، دختر یک واعظ محبوب به نام کلارنس فرانکلین است که نقش او توسط فارست ویتاکر ایفا می‌گردد. آرتا استعدادی مافوق طبیعی در زمینه موسیقی دارد؛ اما او تحت تاثیر پدرش و نیز همسرش با بازی مارلون ویانز که گاه رفتاری سلطه گرانه دارد، سخت تلاش می‌کند تا صدایش را کنترل کند و برای آن هویتی خاص تعریف نماید و همین بزرگ‌ترین مانع پیشرفت او است.

آرتا فرانکلین عمری طولانی داشت. اما هرگز داستان کلیشه‌ای هنرمندان هم‌دوران خود را تکرار نکرد؛ هنرمندان در آن روزگار معمولاً از فقر به ثروت می‌رسیدند، آلوده مواد مخدر می‌شدند و سپس دوباره به زندگی برمی‌گشتند و تولدی دوباره می‌یافتند. اما آرتا در خانواده‌ای با رفاه نسبی متولد شد. او به‌جای تجربه کردن فقر و تنگدستی ناامیدکننده، با امید و آرزوهای دور و دراز و در خانواده‌ای مستحکم بزرگ شد و رشد کرد. کارگردان تئاتر، لیزل تامی، با دنبال کردن شرایط پیچیده‌ای که آرتا در آن زندگی می‌کرد فیلم بزرگداشت یا Respect را بر روی پرده نقره‌ای فرستاده است. این فیلم اگرچه بسیار ساده است اما روایتی عمیق و تاثیرگذار نیز هست که بر تلاش‌های آرتا فرانکلین تمرکز دارد و این موضوع را دنبال می‌کند او چگونه صدای خاص خود را یافت و در برابر مشکلاتی که هرلحظه می‌توانستند او را به نابودی بکشانند ایستاد و بر آن‌ها فائق شد.

در صحنه‌هایی که مربوط به دوران کودکی آرتاست، اسکای داکوتا ترنر نقش ری دوست‌داشتنی و بااستعداد را بازی می‌کند. سپس جنیفر هادسون برای مدت یک‌و‌نیم دهه در نقش آرتا ظاهر می‌گردد تا سیر تحول او را از تک‌خوان گروه کر کلیسا بودن تا سوپراستاری جهانی شدن به تصویر بکشد. ری، خواننده جوان گروه کر در کلیسای پدرش با بازی فارست ویتاکر، استعداد خود را به همه نشان داده بود و در سفرهای گروه در سرتاسر کشور توانایی‌های خود را به رخ همه کشیده بود. اما دوران حرفه‌ای زندگی او تا قبل از آنکه همکاری خود را با تهیه‌کننده‌ای به نام جری وکسلر با بازی مارک مارون آغاز کند پر از سختی و مشقت بود؛ چرا که همسرش تد، با رفتارهای آزاردهنده و حسادت‌هایش زندگی را برای او تلخ و دشوار کرده بود.

خانواده فرانکلین در تمام مسائل مربوط به او نقشی مستقیم ایفا می‌کردند و همین موضوع شاید بخشی از آشفتگی‌های سرسام‌آور زندگی او را توضیح دهد.

در پس تمام فعالیت‌های جدی و حرفه‌ای فرانکلین، رازهای شخصی و البته ناراحت‌کننده‌ای وجود دارد؛ او در دوازده سالگی برای اولین بار باردار شد و هر از گاهی با دوره‌های متوالی افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. فیلم به ارتباط او با مارتین لوتر کینگ جونیور با بازی گیلبرت گلند براون و فعالیت‌های قابل‌توجه او در زمینه حقوق شهروندی و کمپین‌های مربوط به آن نیز می‌پردازد. اما چندان به پیش‌رو بودن و خطرپذیری او به‌عنوان یک کنش‌گر مدنی عمیق نمی‌شود. در عوض، آنچه بیش از هر چیز موردتوجه سازندگان فیلم بوده، فروتنی او نسبت به دیگران و استعداد و لیاقت او به‌عنوان دختر یک کشیش است و به‌این‌ترتیب گاه فراموش می‌شود که اراده‌ای آهنین در پس از تمام این ماجرا وجود داشته است. درواقع خانم فرانکلین در میان‌سالی به زنی توانمند تبدیل‌شده بود؛ او خواننده‌ای بود که در سال ۲۰۰۸ وقتی‌که بیانسه در مراسم گرمی برای معرفی تینا ترنر او را ملکه روح معرفی کرد، معترض شد؛ اگرچه می‌توانست موضع رادیکال‌تری در این باره اتخاذ نماید. اما متاسفانه فیلم بزرگداشت چندان به این موضوعات نزدیک نمی‌شود و به آن‌ها علاقه نشان نمی‌دهد.

خانواده فرانکلین در تمام مسائل مربوط به او نقشی مستقیم ایفا می‌کردند و همین موضوع شاید بخشی از آشفتگی‌های سرسام‌آور زندگی او را توضیح دهد. با این‌همه بسیار سخت است که بتوان دریافت که روابط او با پدرش سرشار ازخودگذشتگی و تعلق‌خاطر بوده است و یا نسبت به او احساس ناامیدی و خستگی داشته است؛ چرا که به‌عنوان نمونه، در دو مورد بارداری‌اش که در سنین کم اتفاق افتاد، مشخص نیست که خانواده او چه عکس‌العملی داشته‌اند و چگونه با او تعامل شده است.

هادسن در ایفای نقش فرانکلین جزئیات فراوانی را به نمایش می‌گذارد؛ وقتی‌که همسر سلطه‌جوی او خودنمایی می‌کند واکنش‌هایی که در اعضای صورت هادسن نمایان می‌شود، فوق‌العاده هستند. اما نکته اینجاست که به‌طور کلی، در فیلمنامه‌هایی که درباره رویدادهایی نوشته‌شده‌اند که جهان را متحول کرده و آوازه آن‌ها همه‌جا پیچیده است، چندان نمی‌توان شخصیت‌پردازی کرد. این موضوع درباره نیمی از مسائل مربوط به فرانکلین نیز صادق است و کارگردان فیلم، با وجود آنکه داستان را با جذابیت به پیش می‌برد، به اندازه سوژه خود خلاقانه عمل نکرده است. در واقع تامی به نماهایی با طراحی صحنه زیبا و بسنده کرده که پویا نیستند و داستان نیز سیری خطی را دنبال می‌کند. تنها بخش جالب‌توجه را می‌توان رابطه صمیمانه، عمیق و تحکم‌آمیز فرانکلین با خواهرش و نیز روابط عاشقانه شکست‌خورده او دانست.

نکته اساسی در فیلم بزرگداشت که شاید چندان موردتوجه قرار نگرفته باشد آن است که جنیفر هادسن بازیگری حرفه‌ای و بااستعداد است، اما نه او و نه هیچ‌کس دیگر، آرتا فرانکلین نیست! هادسن می‌تواند قطعات موسیقی بلندی را اجرا کند، اما حقیقت آن است که فرانکلین از چنان صدای قوی غیرعادی برخوردار بود که هیچ‌کس را نمی‌توان با او قیاس کرد. در یک سریال تلویزیونی که به زندگینامه افراد مشهور می‌پرداخت سینتیا اریوو خواننده بریتانیایی نیز نهایت تلاش خود را به‌کار گرفت، اما او نیز نتوانست نمایشی در حد و اندازه آرتا ارائه دهد. این مشکل در تمام جنبه‌های دیگر فیلم نیز مشهود است؛ فیلم تلاش می‌کند که در حد امکان به زندگی آرتا فرانکلین نزدیک و شبیه باشد؛ مشکلاتی که فرانکلین با خانواده‌اش داشته است، اعتیاد به الکل، تبعیض سازمان‌یافته نژادی و جنسیتی و ابداعات جدید و پیشروانه در دنیای موسیقی همگی به تصویر کشیده شده‌اند؛ اما با این وجود، فیلم در نمایش عظمت موفقیت فوق‌العاده‌ای که فرانکلین کسب کرد ناتوان است. او یگانه ملکه روح است و ما بخت آن را داشته‌ایم که شنونده صدای بی‌همتایش باشیم.

عوامل و بازیگران

  • جنیفر هادسن، فارست ویتاکر، مارلون ویانز، آودرا مک دونالد، مارک مارون، تیتوس برگس، هایلی کیلگور، تیت دونووان، مری جی. بلیژ، هدر هدلی، لودریک دی کالینز.
  • کارگردان: لیزل تامی
  • نویسندگان: کالی خوری و تریسی اسکات ویلسون
  • تولیدکننده: مترو گلدن مایر (MGM)
  • ژانر: بیوگرافی، درام، موسیقی
  • مدت زمان: ۱۴۵ دقیقه
  • کشورهای سازنده: آمریکا و کانادا
  • زبان: انگلیسی

بهترین سریال جاسوسی و امنیتی تاریخ تلویزیون


منبع: EmpireOnline
منبع: Metacritic

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil