یادداشت محمدرضا لطفی برای زخم کاری | مگسک در وسط سیبل

«زخم کاری یک سریال تروتمیز، خوش روایت و پرمخاطب است… با عیوبی مانند تمام آثار ساخته شده…» نقد زخم کاری به قلم محمدرضا لطفی را در فیلیمو شات بخوانید.

محمدرضا لطفی (منتقد و کارگردان سینما)
۱) اگرچه فیلم‌سازی و سریال‌سازی تا حد زیادی از ابزارهای مشترکی مثل نور، تصویر، بازیگری، ادبیات و… استفاده می‌کنند، اما دو مدیوم کاملا متفاوت هستند…اولین وظیفه یک سریال، برخلاف فیلم و سینما، توانایی جذب مخاطب انبوه است… در این زمینه سریال زخم کاری موفق عمل کرده است.

۲) بارها نوشته‌ام و گفته‌ام… یک فیلم‌ساز موفق الزاما سریال‌ساز موفقی هم نیست و برعکس… بر این عقیده‌ام که محمد حسین مهدویان (کسی که این حجم از خلاقیت را در فیلم ایستاده در غبار از خود نشان می‌دهد…به بقیه آثارش کاری ندارم، شیشلیک را هم اصلا ندیده‌ام) فیلم‌ساز موفق‌تری است تا یک سریال‌ساز… هرچند که در زخم کاری نشان می‌دهد این مدیوم را هم می‌شناسد و در آن از استانداردها کم نمی‌آورد، اما مدیوم او سینماست.

نگاهی به فیلم های کارنامه سینمایی محمدحسین

همه چیز درباره سریال زخم کاری + نقد و بررسی

جواد عزتی در نمایی از سریال زخم کاری - نقد زخم کاری لطفی

۳) این شوخی واژگان «حیرت‌آور» و «بی‌نظیر» و «کم‌نظیر» را کنار بگذارید… این واژگان نه برای این سریال، که برای هیچ فیلمی در یک نقد یا یادداشت جدی جایی ندارند… سریال زخم کاری، یک سریال استاندارد خوب است، بازی‌های سریال در کل تمیز هستند… جواد عزتی بسیار خوب است و بازی‌اش از ستون‌های سریال… دو کاراکترهای نوجوان سریال ضعیف هستند و نمی‌فهمم چرا مرتضی امینی‌تبار در نقش میثم این‌قدر اصرار به امیر جدیدی بودن دارد.

۴) سریال زخم کاری تا قسمت پنجم یک سریال معمولی است، از قسمت ششم به بعد موتورش روشن می‌شود و فضای دیوانه‌ای را خلق می‌کند که به شدت مخاطب را درگیر می‌کند… سریال هدف‌گیری بسیار هوشمندانه‌ای دارد… جای مگسک را درست وسط سیبل نشانه رفته است… دست گذاشتن روی موضوعی به شدت جهان‌شمول… درون هیولاوار انسان‌ها… جنون طمع… حرص بیشترخواهی… بیماری افزون‌خواهی.

مرور کارنامه بازیگری جواد عزتی

درباره رعنا آزادی ور و نقش‌آفرینی‌اش در زخم کاری

رعنا آزادی‌ور و جواد عزتی در نمایی از سریال زخم کاری - نقد زخم کاری لطفی

۵) در کمتر یادداشتی به عناصر فنی پرداخته می‌شود… از هنر سجاد پهلوان‌زاده به‌عنوان تدوینگر و تاثیرش در بالا رفتن سطح کیفی سریال نمی‌توان به سادگی گذشت… هرچقدر موسیقی حبیب خزایی‌فر در سه قسمت ابتدایی سریال، عنصر منفی و بازدارنده سریال بود، اما از قسمت چهارم به بعد قدم‌به‌قدم در حال تبدیل‌شدن به یکی از بهترین و موثرترین عناصر سریال است… نور و قاب و تصویرها می‌توانست در راستای روند داستان سریال تبدیل به کاراکتر و شخصیت شوند، این اتفاق رخ نمی‌دهد… این یک انتخاب و سلیقه است و نه نمره‌ایی منفی؛ چرا که تمیز و قابل‌قبول هستند، اما می‌توانست وارد بافت جنون‌آمیز سریال شود، که نمی‌شود.

۶) سریال زخم کاری یک سریال تروتمیز، خوش روایت و پرمخاطب، مخصوصا از قسمت ششم به بعد است… با عیوبی مانند تمام آثار ساخته شده… نه شاهکار است و نه بی‌نظیر در تاریخ… که به نظرم رسیدن به همین عناصر نام‌برده شده کاری بسیار دشوار و به معنای موفقیت است… تمام شکست‌ها از جایی می‌آید که تصمیم می‌گیریم شاهکار خلق کنیم و دنیا را عوض کنیم… به نظرم مهدویان این موضوع را به خوبی درک کرده و به آن عمل نموده است.


مصاحبه با سیاوش طهمورث

مصاحبه با الهه حصاری بازیگر سریال زخم کاری

تماشای سریال زخم کاری - نقد زخم کاری لطفی

شاید برایتان جالب باشد
1 نظر
  1. مالک ریر ابادی می گوید

    امینی تبار بازیش خیلی هم خوبه منتها چون چهرش یه کم شبیه امیر جدیدیه شما این حرفو می زنید.

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.