نقد و بررسی انیمیشن جنگ ستارگان: دسته بد | ادامه‌‌ای قدرتمند برای مجموعه جنگ ستارگان

مجموعه جنگ ستارگان: دسته بد نمایشی جاه‌طلبانه را به‌تصویر می‌کشد که در آن تیمی نخبه متشکل از پنج تکاور کلون دستکاری‌شدۀ ژنتیکی وجود دارند که مرکز ماجرا هستند.

مجموعۀ جنگ ستارگان: دسته بد (Star Wars: The Bad Batch) تا اینجا طرفداران جنگ‌های کلون را خوشحال کرده است. اما در ادامه، خود را برای نمایشی جاه‌طلبانه‌تر آماده کنید. برای نقد و بررسی سریال جنگ ستارگان: دسته بد با فیلیمو شات همراه باشید.


بهترین انیمیشن های جهان تا سال ۲۰۲۱


در کهکشانی بسیار دور، تیمی نخبه متشکل از پنج تکاور کلون دستکاری‌شدۀ ژنتیکی وجود دارند که به نام دسته بد (بد بَچ) شناخته می‌شوند. آن‌ها شاهد اجرای فرمان ۶۶ هستند که جدای‌ها را از بین می‌برد و به جنگ‌های کلون خاتمه می‌دهد. روحیۀ سرکش و شورشی این تیم آن‌ها را در مقابل کلون‌های دیگر و امپراتوری کهکشانی تازه‌تأسیس قرار می‌دهد.
مجموعۀ انیمیشن جنگ‌های ستارگان: جنگ‌های کلون (Star Wars: The Clone Wars) شکاف‌ میان حملۀ کلون‌ها و انتقام سیت را پر می‌کرد، اما سریالی کامل و عالی نبود. بعد از ۱۳۳ قسمت، شما فقط تعدادی جسم بی‌ظرافت را میان موجودات درخشان پیدا می‌کنید! اما سریال دیو فیلونی از جذاب‌ترین داستان‌سرایی‌ها و جهان‌های خیالی موجود در افسانۀ بزرگ جنگ ستارگان بهره‌ برده است؛ از آن جمله می‌توان به شخصیت‌هایی با جزئیات فراوان، روایت‌هایی باشکوه در طول سالیان و به‌تصویرکشیدن داستان‌های انسانی (یا بیگانۀ شبیه انسان) در میان نبردهای نمایشی و پرزرق‌و‌برق شمشیر نوری اشاره کرد. در نتیجه، این سریال در نقطۀ اوج خود در مقایسه با پیش‌درآمدهای لایو‌اکشنی که از آن‌ها الهام گرفته بود، احساس کارتونی کمتری داشت.

نمایی از انیمیشن جنگ ستارگان: دسته بد


در تیتراژ آغازین، عنوان ابتدایی محو می‌شود؛ لوگوی جنگ‌های کلون می‌سوزد و لوگوی بد بچ ظاهر می‌شود. سپس صدایی به سبک فیلم‌های خبری، قسمت را اعلام می‌کند؛ حتی بنا بر همین دو مورد نیز آشکار است که سریال جدید، نوید وقایع بیشتری را می‌دهد. این اسپین‌آف بر گروهی از سربازان ویژه به نام نیروی کلون ۹۹ (دسته بد) متمرکز است که پیش‌تر آن‌ها را در فصل هفتم جنگ‌های کلون دیده‌ایم؛ گروهی که یادآور هفت دلاور (The Magnificent Seven) و دوازده مرد خبیث (The Dirty Dozen) نیز هستند.
جنگ ستارگان: بد بچ، قطعاً شبیه مجموعۀ قبلی خود به نظر می‌رسد. این انیمیشن همان سبک جنگ‌های کلون را حفظ کرده است. در حقیقت، این مجموعه دارای کاریکاتور‌هایی با گرافیک رایانه‌ای (CG) به سبک نمایش عروسکی‌ است که برای کیفیت تلویزیونی ساخته شده‌اند، اما از نظر مقیاس و جاه‌طلبی کاملاً سینمایی‌اند. همین امر نیز کیفیتی فوق‌العاده به مجموعه داده است. به نظر می‌رسد که این مجموعه همچنان به مخاطبان جوان‌تر اختصاص دارد. این موضوع را به‌ویژه در برخی گفت‌وگوهای دوستانه و صداهای سرگرم‌کنندۀ آن می‌بینیم (هرچند از اعتبار دی بردلی بیکر و توانایی او برای خلق صداهای گوناگون بهره می‌برد). علاوه‌بر این، داستان سریال از عمق و جذابیت کافی برخوردار است تا بتواند مخاطبان بزرگسال را نیز پای خود نگه دارد.


تا بدین جا همه چیز آشناست. پس از این، شاهد تغییر فوکوس از جدای‌‌های جالب‌توجه به کلون‌های بی‌مایه هستیم که بسیار دلچسب است. جنگ‌های کلون چندین قوس داستانی چشمگیر را به کلون‌هایی همچون کات لوکوئین اختصاص داده است که از برنامۀ نظامی خود خلاص شده‌اند. در عین حال، موقعیت جدید نیز به همان اندازه جذاب‌ است و به پایان جنگ‌های کلون و سال‌های آشفتۀ ابتدایی امپراتوری می‌رسد.
اولین قسمت سریال که مدت‌زمانی طولانی دارد، با صف‌آرایی برای اجرای فرمان ۶۶ نسل‌کشی شروع می‌شود. همانند تمام قصه‌های خوب جنگ ستارگان این سریال نیز جانب بیگانگان را می‌گیرد.
به‌طور طبیعی، بد بچ داستانی از جنگ ستارگان با ریشه‌هایی عمیق در گوشه‌وکنار دنیایی است که این داستان در آن ساخته شده است (این مفهوم از خود جرج لوکاس سرچشمه می‌گیرد). کلون‌ها در مرکز روایت بد بچ قرار دارند. با وجود این، حضور شخصیت‌هایی مانند تارکین، پالپاتین و… باعث شده روند سریال اصلی همچنان حفظ شود. بدون شک طرفداران جنگ‌های ستارگان از دسته بد استقبال خواهند کرد، اما امیدواریم که سریال برای خلق جهان ویژۀ خود اعتماد‌به‌نفس کافی داشته باشد. بهترین بخش‌های جنگ ستارگان: دسته بد شاید هنوز در راه باشد؛ درست مانند جنگ‌های کلون که با مجموعه‌ای متنوع و پراکنده از شخصیت‌ها در قالب داستانی طولانی شروع شد و تازه در فصل‌های بعدی توانست جای خود را پیدا کند.

تماشای جنگ ستارگان دسته بد

منبع: EmpireOnline

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil