نقد و بررسی فیلم اسب رویایی ۲۰۲۰ | روایتی ملموس از زنده شدن اشتیاق

فیلم اسب رویایی روایتی از زندگی زنی است که زیر فشار یک کار کسل‌کننده دچار فرسودگی شده و لذت و خوشی را در اسب‌سواری پیدا می‌کند.

فیلم اسب رویایی (Dream Horse)، یک فیلم ورزشی تا حدودی قابل‌پیش‌بینی و کلیشه‌ای است که به لطف عملکرد برجسته تونی کولت، قدرت می‌گیرد. فیلمی که صداقت و تعهد زیادی نسبت به موضوعش نشان می‌دهد. به کمک این دو مورد، فیلم در انتها موفق می‌شود به سلامت از خط پایان عبور کند. برای نقد و بررسی فیلم اسب رویایی با فیلیمو شات همراه باشید.


در یک دهکده معدنی سابق، یک زن خانه‌دار سرخورده و ناامید به نام یان (تونی کولت)، همسرش برایان (اوون تیال) و مشاور مالیاتی هاوارد (دیمین لوئیس)، جامعه محلی آنجا را برای سرمایه‌گذاری روی یک اسب مسابقه متقاعد می‌کنند. آن‌ها این اسب را، که یان او را پرورش داده است،  Dream Alliance می‌نامند. آیا این گروه می‌توانند در مسابقات گرند نشنال ولز برنده بشوند و مقاوم اول آن را به خود اختصاص بدهند؟

اوون تیال و تونی کولت در نمایی از فیلم اسب رویایی

اسب رویایی به‌راحتی در نوع خاصی از سینمای مدرن بریتانیا قرار می‌گیرد؛ فیلم‌هایی درباره گروهی از آدم‌های با شهامت و بدون امید که با رقصیدن (مانند فیلم فول مانتی)، نوازندگی در یک گروه موسیقی سازهای بادی برنجی (مانند فیلم ناامیدی)، تشکیل دادن یک تیم شنای نمایشی (مانند فیلم شنا با مردان) و ایجاد یک گروه نیمه خوانی (مانند فیلم دوستان ماهیگیر) در یک مسابقه به پیروزی می‌رسند. فیلم یوروس لین از فرمولی مشابه این فیلم‌ها پیروی می‌کند. البته در اینجا داستان بر یک سندیکا متمرکز است. سندیکایی که یک اسب اصیل را برای قهرمانی مسابقات آموزش می‌دهد. اگرچه این فیلم ممکن است بر اساس یک داستان واقعی باشد و این داستان پیش‌ازاین در یک فیلم مستند به نام اسب سیاه روایت‌شده، اما آنچه که در اینجا مشاهده می‌کنیم یک قصه‌ افسانه‌ای است که به شکل کامل و دوست‌داشتنی‌ای به تصویر کشیده می‌شود.

داستان فیلم در یک شهر کوچک معدنی دلگیر در ولز به اسم کِوِن فارست روایت می‌شود. فیلم بر شخصیتی به نام یان ووکز متمرکز است. زنی که برای تامین مخارج زندگی خود به‌عنوان کارگر در یک تعاونی و همچنین یک‌ بار فعالیت می‌کند. همسر او برایان به علت ابتلا به آرتروز ازکارافتاده شده است. فرزندان آن‌ها در حال ترک خانه‌‌شان هستند. یان به پرورش اسب مسابقه علاقه‌مند می‌شود. اقدامی که می‌تواند ازلحاظ اقتصادی سودمند باشد و همچنین شاید روزنه امیدی در زندگی او ایجاد کند. یان و برایان یک مادیان‌بچه می‌خرند و با کمک یک مشاور مالیاتی‌ به اسم هاوارد، یک سندیکا راه می‌اندازند. این سندیکا به نیل مک‌کی، فیلم‌نامه‌نویس اسب رویایی، این فرصت عالی را می‌دهد که با ایجاد یک گروه خنده‌دار (پیرمرد سرمست کارل جانسون و سیان فیلیپس بیوه)، لحن جدی و دلگیر فیلم را تلطیف کند. هنگامی‌که یک کره اسب به دنیا می‌آید، اهالی روستا با خوش‌بینی کره‌ اسبی که تازه به دنیا آمده را Dream Alliance می‌نامند و یک مربی اسب (با بازی نیکلاس فارل) را برای پرورش او به خدمت می‌گیرند. درنتیجه، ناگهان این شهر ملال‌‌انگیز، بارقه‌ای از امید را در خود می‌بیند.

آنچه در ادامه فیلم می‌آید مجموعه‌ای از پیروزی‌های قابل پیش‌بینی، شکست‌های جزئی، برخوردهای فرهنگی (آدم‌های خوب و صادق و مهمان‌نوازی‌ لوکس)، تنش‌های داخلی (مشاجره‌های مالی هاوارد با همسرش آنجلا با بازی جوانا پیج) و آهنگ‌های پاپ را شامل می‌شود. صحنه‌های مسابقه پرداخت خوبی دارند و سطح بالایی از تعلیق و خطر در مسابقه‌های پرش با اسب دیده می‌شود. داستان فیلم اغلب در دیالوگ ارائه می‌شود و در تمام مدت‌زمان آن هیچ سورپرایزی وجود ندارد. لوئیس و تیال جزئیاتی جذاب به نقش‌های بالقوه‌ کلیشه‌ای و ساده خود اضافه می‌کنند. لوئیس مردی را به تصویر می‌کشد که زیر فشار یک کار کسل‌کننده دچار فرسودگی شده و لذت و خوشی را در اسب‌سواری پیدا می‌کند. تیال نیز در نقش مردی حضور دارد که از طریق شور و اشتیاق همسرش، به زندگی‌ خود نیرویی تازه می‌بخشد. اما فیلم در نهایت به کولت تعلق دارد. بازیگری که به یان (و فیلم) طراوت و قدرت می‌بخشد. او قلب احساسی اسب رویایی است و آن را ارتقا می‌دهد. کولت در اینجا الگوهای کلیشه‌ای و ثابت فیلم‌های ورزشی را به چیزی واقعا لذت‌بخش‌ و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.

تماشای فیلم اسب رویایی

منبع: EmpireOnline

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole