زمانی برای بازگشت ملکه

نقد سریال تاریخی ملکه سئوندوک

سریال ملکه سئوندوک یک مجموعه تاریخی و محصول کره است؛سریالی که در زمان پخش رکورد‌های تعداد بیننده را شکست، اکثر جوایز را در داخل کشور درو کرد و به سکوی پرتاب بازیگران اصلی‌اش تبدیل شد.

فهرست کامل بهترین سریال های کره ای

سال‌ها قبل وقتی در جام جهانی ۱۹۶۶ تیم فوتبال کره شمالی درخشان ظاهر شد، از کره‌ای‌ها با عنوان طوفان زرد آسیا یاد می‌کردند. اما واقعیت اینجاست که باید حدود نیم‌قرن زمان می‌گذشت تا طوفان واقعی را به چشم ببینیم! درحالی‌که آسیای شرقی همچون یک غول تازه از خواب برخاسته در حال بلعیدن اقتصاد جهانی است، در میان رقبای منطقه‌ای نیز کره جنوبی جهشی خیره‌کننده را درزمینه‌های مختلف تجربه کرده؛ طوری که می‌گویند اگر این روزها تلویزیون خانه شما کره‌ای نیست، پس حتماً ساعاتی از روز را به تماشای فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای می‌گذرانید.

با آغاز هزاره جدید، سینما و تلویزیون کره به جریانی بین‌المللی تبدیل شد. همزمان با درخشش سینماگران خاص و صاحب سبکی چون پارک چان ووک، کیم کی دوک و بونگ جون هو، سریال‌های عامه‌پسند کره‌ای نیز به کشورهای مختلف صادر شدند و طرفداران فراوانی پیدا کردند. یکی از گونه‌های اصلی در میان سریال‌های کره‌ای، درام‌های تاریخی است که نقش مؤثری را در معرفی و شناسایی تمدن کره به جهانیان ایفا کرده. بیش از یک دهه قبل بود که این موج با سریال جواهری در قصر به ایران رسید و بعد با سریال‌های دیگری چون جومونگ، امپراتور بادها، امپراتور دریا و دونگ یی ادامه پیدا کرد. محبوبیت سریال های کره ای در میان مخاطبان ایرانی به‌اندازه‌ای بود که این مجموعه چندین نوبت از شبکه‌های مختلف به روی آنتن رفتند و حتی شوخی با مناسبات و روابط شخصیت‌ها در این سریال‌ها به فرهنگ‌عامه مردم نیز راه پیدا کرد. نکته اینجاست که در میان این عناوین پرمخاطب کره‌ای، یک سریال باوجود شهرت و اهمیت جهانی، در ایران کمتر دیده و شناخته‌شده است: سریال ملکه سئوندوک.

سریال ملکه سئوندوک (با عنوان انگلیسی The Great Queen Seondeok) محصول سال ۲۰۰۹، داستان ملکه سئوندوک اولین فرمانروای زن کره از دودمان شیلا را روایت می‌کند. سریال پربیننده و مشهوری که هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل‌تماشاست. در ادامه با فیلیمو شات همراه باشید برای معرفی و بررسی این سریال کره‌ای.

کسانی که سریال‌های کره‌ای را باعلاقه و جدیت دنبال کرده باشند، احتمالاً تا الان با تاریخ این سرزمین کهن آشنایی نسبی دارند. اما برای پرداختن به سریال ملکه سئوندوک و مرور داستان آن لازم است که شرح مختصری داشته باشیم از تاریخ کره؛ سرزمینی که امروز به‌عنوان کره می‌شناسیم، در حدود سه هزار سال پیش از سه پادشاهی تشکیل‌شده: گوگوریو، شیلا و باکجه. آنچه که بیشتر در سریال‌های کره‌ای دیگر مانند جومونگ به تصویر کشیده شده، مربوط به تاریخچه گوگوریو است. اما داستان سریال ملکه سئوندوک به دودمان شیلا برمی‌گردد که برای کارشناسان تلویزیونی تاریخ کره (!) تازگی دارد.

آنچه که در سریال روایت می‌شود، ترکیبی است از تاریخ مکتوب کره، حماسه و البته تراوش ذهن نویسندگان که به‌ضرورت درام و برای روزآمد کردن قصه در سیر ماجراها تا حدودی دست برده‌اند. قصه در قرن ششم و هفتم میلادی اتفاق می‌افتد که ازنظر زمانی تقریباً با ظهور اسلام در خاورمیانه همزمان است. بعد از مرگ پادشاه، یکی از بانوان دربار برای رسیدن به‌قدرت توطئه می‌کند. پادشاه صاحب دو فرزند دختر دوقلو بوده. یکی از دخترها برای جانشینی پدر، تحت نفوذ بانو میشل به تخت می‌نشیند اما خواهر دیگر، دوکمان، در خفا به سرزمینی دیگر فرستاده می‌شود. دوکمان بعد از رسیدن به بلوغ با عنوان سئوندوک برای باز پس گرفتن قدرت به شیلا بازمی‌گردد و با خواهرش علیه میشیل متحد می‌شود؛ نبردی زنانه بر سر قدرت که حاصل آن فرمانروایی اولین زن در اقلیم کهن کره است.

اگر داستان به نظرتان آشناست و مثلا به یاد جدال دنریس تارگرین و سرسی لنیستر در بازی تاج و تخت افتاده‌اید، تعجب نکنید؛ نه فقط سریال ملکه سئوندوک قبل از بازی تاج و تخت ساخته شده بلکه رویدادهای منبع الهام داستان آن چند قرن پیش‌تر اتفاق افتاده. این یکی از ویژگی‌های تاریخ است که به ما یادآور می‌شود رویدادها و کنش‌های انسانی چگونه به شکل‌های مختلف بارها و بارها تکرار شده‌اند و از سوی دیگر چگونه داستان‌ها و روایت‌ها با تاثیر گذاشتن بر روی یکدیگر در زمان و مکان‌های دیگر بازتعریف می‌شوند.

اصلاً یکی از دلایل اقبال به سریال‌های تاریخی کره‌ای شنیدن همین داستان‌های آشنا در ظرف‌های دراماتیک تازه است. بسیاری از مخاطبان سریال‌های کره‌ای نسبت به این مسئله کنجکاو می‌شوند که آنچه در قالب تاریخ کره به آن‌ها نشان داده شده، برگرفته از روایت‌هایی دیگر یا نه برعکس، اصالت با روایت‌های تاریخی کره بوده که روی قصه‌ها و مستندات تاریخی تأثیر گذاشته! جدای از این تمدن کره برای بسیاری از مخاطبان شبیه یک سرزمین تازه و کشف نشده است که انگار تا چند دهه قبل به دلیل عدم نفوذ به فرهنگ‌عامه و رسانه‌ها اصلاً وجود خارجی نداشته.

این عوامل موفقیت خیلی از سریال‌های کره‌ای مانند همین سریال ملکه سئوندوک را توضیح می‌دهد وگرنه کیفیت تولید این سریال‌ها نکته ویژه‌ای ندارد، در مواردی بیش‌ازحد تئاتری و دم‌دستی است و مشخصاً با استانداردهای سریال‌سازی روز دنیا فاصله دارد.

سریال ملکه سئوندوک از یک‌جهت دیگر هم می‌تواند موردتوجه باشد و آن‌هم خوانش فمینیستی‌اش از تاریخ است. در دو دهه گذشته همزمان با به راه افتادن موج جدید فمینیسم، بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی به سراغ سریال‌های تاریخی با محوریت زنان قدرتمند و تأثیرگذار رفته‌اند؛ از ویکتوریا، تاج، شاهدخت اسپانیایی، کاترین کبیر، و کبیر بگیرید تا حتی سریالی چون حریم سلطان که صنعت سرگرمی در ترکیه را متحول کرد. این نگاه از یک‌سو با رویکردهای فرهنگ‌عامه و سلیقه مخاطب همخوانی دارد، که همچنان بر این فرض استوار است بخش عمده‌ای از مخاطبان تلویزیون را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند، و از سوی دیگر همگام با موج اجتماعی جدید برای مبارزه با تبعیض‌های جنسیتی به دنبال یافتن شواهد تاریخی از نقش همیشه پررنگ زنان در ادوار مختلف تاریخی است. سریال ملکه سئوندوک بااینکه حدود دوازده سال قبل به روی آنتن رفته، در بازبینی ازاین‌جهت نیز می‌تواند موردتوجه باشد.

در مجموع برای مخاطبان و علاقه‌مندان سریال‌های تاریخی کره‌ای، تماشای ملکه سئوندوک همچون کشف قطعه‌ای تازه در یک کلکسیون پروپیمان است که دست کمی از رقبا و نمونه‌های مشابهش ندارد و از قضا شاید با قرار گرفتن در کنار آن‌ها بهتر مورد قضاوت نیز قرار بگیرد؛ سریالی که در زمان پخش رکورد‌های تعداد بیننده را شکست، اکثر جوایز را در داخل کشور درو کرد و به سکوی پرتاب بازیگران اصلی‌اش تبدیل شد.

سریال کره‌ای ملکه سئوندوک محصول ۲۰۰۹، در ۶۲ اپیزود و با نقش‌آفرینی لی یون وون، جو هیو یونگ، پارک یه جین، اوم تای وونگ، کیم نام جیل و… هم‌اکنون بر روی فیلیمو برای تماشا موجود است.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. الی می‌نویسد

    نقدتون بسیار عالی و پخته بود. به من کمک زیادی کرد متشکرم. خیلی از سریال های تاریخی کره رو دیدم و بنظرم ملکه کی هم ارزش دیدن و تامل روی داستان تاریخیش رو داره

fosil