نقد و بررسی فیلم سینمایی کوایدان

فیلم سینمایی کوایدان که سال‌هاست به خاطره نسبتا واضحی برای دهه‌شصتی‌‌های علاقه‌مند به سینما تبدیل شده است. این فیلم یکی از آثار مهم تاریخ سینماست.

خیلی از بچه‌های دهه شصت خاطره ترسناک و لذت‌بخشی از تماشای فیلمی ژاپنی دارند که توانسته تا حالا در ذهنشان باقی بماند. هم تصاویرش، هم قصه عجیب و افسانه‌وارش از روح‌هایی که برمیگردند تا انتقام بگیرند یا کسی که قولی شکسته را مجازات کنند.

فیلم سینمایی کوایدان که سال‌هاست به خاطره نسبتا واضحی برای دهه‌شصتی‌‌های علاقمند به سینما تبدیل شده، شاهکار ماساکی کوبایاشی، یکی از سه استاد دوره قدیم سینمای ژاپن است. فیلم سینمایی کوایدان که به فارسی «قصه‌های ارواح» معنی می‌دهد، چهار داستان مجزا است که هرکدام به نحوی درباره افسانه‌های فولکلور و حیرت‌انگیز ژاپنی حکایت می‌کنند. کوبایاشی قصه‌ها را از کتاب معروف «لافکادیو هرن» برداشت کرده، کتابی که به افسانه‌های بومی ژاپن پرداخته است.


بررسی فیلم هاراگیری؛‌ خشم قربانیان نبرد‌های بیهوده


کوبایاشی که چند اثر بسیار درخشان دیگر مثل تریلوژی وضعیت بشری و هاراگیری را هم در کارنامه خود دارد، توانست با فیلم سینمایی کوایدان جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن را به‌دست آورد.

فیلم سینمایی کوایدان

فیلم سینمایی کوایدان شاید اولین فیلمی بود که تلاش کرد تا از بعد بصری به نقاشی‌های سنتی ژاپنی نزدیک شود. احتمالا این نقاشی‌های خاص را با آن پرسپکتیو‌های بدیع و نامتوازنشان دیده‌اید. تصاویری که شباهت زیادی به مینیاتورهای ما دارند و خیلی از آن‌ها راوی خشونت و طمع و قهرمانی‌های مردمان کهن ژاپن هستند. کوبایاشی که می‌خواست بیشترین تمرکز را بر روی تصاویر داشته باشد، بیشترِ پروسه فیلمبرداری را درون استودیو انجام داد و با استفاده از رنگ‌هایی پُرکنتراست توانست فضایی مشابه این نقاشی‌ها خلق کند. فضایی که به شدت با داستان‌های غریبی که در فیلم روایت می‌شد هم‌خوانی داشت و اصلی‌ترین علت ماندگاری فیلم در ذهن مخاطب است. منتقدان فیلم را سمفونی‌ای از رنگ و صدا توصیف کردند که قابل قیاس با فیلمی دیگر نیست. فیلمبرداری و میزانسن‌های استرلیزه و به شدت مدیریت شده فیلم سینمایی کوایدان هم بسیار مورد تحسین واقع شده و بعدها خیلی کارگردانان دیگر سعی کرده‌اند تا آثاری مشابه آن بسازند؛ مثالش میتواند «تاکشی میکه» و درام افسانه ای و ناموفقش «۱۳ رونین» باشد.


نقد فیلم گوش کن | جدال زوج مهاجر برای گرفتن حضانت فرزندانشان


مجموعه‌ای از غریب‌ترین افسانه‌های ژاپنی را با دوبله خاطره‌انگیز قدیمی و کیفیت HD در فیلیمو ببینید و لذت ببرید.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil