درباره فیلم ترکی جدید مادرم | ملودرام مادرانه

ایده‌ مادر سنتی و دختر متجدد بارها و در آثاری از ملیت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

چه چیزی پیدا می‌شود که از مهر و عاطفه مادری در دنیا قوی‌تر باشد؟ کششی ناخودآگاه و از سر وجود و زیست که باعث می‌شود از بدو تولد تا پایان، رابطه‌ای پر از کشش و نگرانی میان مادر و فرزند برقرار شود و آغوش مادر همواره امن و پناهگاهی برای فرار از تمام غم‌ها و مشکلات باشد. مسلما چیزی پیدا نمی‌شود مگر این که خود این مهر مادری از شدت زیاد تبدیل شود به عاملی برای ایجاد دافعه!
داستان فیلم ترکی مادر» (با عنوان اصلی Annem) که پاییز گذشته در ترکیه به نمایش درآمد، در همین باره است؛ فیلمی احساسات‌برانگیز درباره رابطه پرفرازونشیب یک مادر دختر که بین عشق، نفرت، آشتی و قهر و نزدیکی و جدایی در نوسان است.
در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید برای آشنایی بیشتر با فیلم ترکی «مادرم».


بهترین فیلم های درام که باید ببینید


قصه در منطقه‌ای با بافت روستایی از آناتولی اتفاق می‌افتد. دختری که سال آخر دبیرستان قرار دارد و به فکر رفتن به دانشگاه است و قصد دارد از زادگاهش و هر چیزی که متعلق به آن است جدا شود و فرار کند؛ چرا که هیچ وقت نسبت به این محیط و فضای عقب‌مانده‌اش حس خوبی نداشته. در مقابل، مادر مهربان و پرعاطفه را داریم که زندگی‌اش را وقف دختر کرده و کوشیده تا تمام ارکان زندگی‌اش را که به سختی و با دستان خودش جمع کرده، دوست بدارد. دختر از دانشگاهی معتبر در استانبول بورسیه می‌گیرد. و در ادامه می‌بینیم که آن‌ها وقتی از هم جدا می‌شوند، بیش از قبل پی می‌برند که چقدر به هم وابسته بودند و این فاصله بهشان کمک می‌کند که با هم به صلح برسند.

نمایی از فیلم ترکی مادرم

ایده‌ مادر سنتی و دختر متجدد بارها و در آثاری از ملیت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، به گونه‌ای که خروجی آن‌ها عملا به هم شبیه نیست. برای مثال، می‌توان به یکی از فیلم‌های مهم سینمای مستقل آمریکا در سال‌های گذشته اشاره کرد: «لیدی برد» ساخته گرتا گرویگ با حضور سرشا رونان در نقش دختری نوجوان با سرکشی‌های معمول دوران بلوغ که در سال آخر دبیرستان سعی دارد که خودش را پیدا کند. اساس درام آنجا هم کشش و تقابل میان مادر و دختر بر سر تعریفی است که از زندگی دارند و دختر که می‌خواهد مستقل شود و از زندگی در شهر کوچک و حوصله‌سربری همچون ساکرامنتو فرار کند. اما تا زمانی که به نیویورک نمی‌رود و خودش را تنها در دنیایی بزرگتر نمی‌بیند، نمی‌تواند مادرش را درک کند و این بار مسئولیت و بلوغ است که در پایان موجب همذات‌پنداری او و مادرش می‌شود.


نقد فیلم ترکی «زخم های مادرم» را در فیلیمو شات بخوانید


حال مشابه چنین رویکردی را در فیلم ترکی «مادرم» هم می‌بینیم؛ با این تفاوت که در این اثر قصه عمیقا به یک ملودرام اشک‌انگیز ترکی تبدیل شده که سعی دارد احساسات مخاطبش را درگیر کند و منطق بسیاری از اتفاقات و تصمیمات دراماتیک فیلم وقتی قابل‌قبول خواهد بود که بپذیرید به جای دنیای واقعی با قراردادهای نمایشی مواجهید که اغراق هم عنصر مهمی از آن به شمار می‌آید.


سریال ترکی قهرمان | یک راند دیگر در رینگ


مصطفی کوتان که بیشتر با ساخت فیلم‌های فانتزی برای کودکان شناخته می‌شد، اینجا سعی کرده تا تجربه‌ای متفاوت را رقم بزند و در این راه بازی سومرو یاوروجوک و اوزجه گورل و استفاده متفاوت از ترانه‌ای معروف و قدیمی بیش از همه به کارش کمک کرده است.
«مادرم» یک ملودرام احساسات‌گرایانه ترکی است که شاید برخلاف سریال‌های معمول ترکیه خبری از زندگی‌های لاکچری و عشق‌های غیرمعمول در آن نباشد اما طرفداران این آثار را به‌واسطه داستان پرکشش و رابطه مادر و دختری درگیرکننده‌اش راضی می‌کند.

فیلم سینمایی ترکی «مادرم»، محصول ۲۰۱۹ ترکیه، به کارگردانی مصطفی کوتان و با نقش‌آفرینی سومرو یاوروجوک، اوزجه گورل، سیرجان بادور و تونا اورهان هم‌اکنون در فیلیمو قابل‌تماشاست.

فیلم ترکی مادرم

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 نظر
  1. محمدرضا می‌نویسد

    فیلم قشنگی بود ولی اینا هم دیگه زیادی احساسیش کردن مگه یه آدم این همه بدبخت میشه جدیدا هم اینجور فیلم هایی رو نیمه تموم میزارن تا آدم از قصه اش حالش بد بشه مثل برادران لیلا

  2. سوفیا می‌نویسد

    اخرشو نفهمیدم در نهایت چی میشه، اخر یعنی دختره میمیره؟ 😭😭خیلی قشنگ بود من خودم مادرم تمام احساس مادره رو با تمام وجود درک میکردم و همش گریه کردم

  3. هادی می‌نویسد

    بسیار عالی و احساساتی بود من که از اول تا آخرش اشک ریختم

    رفیق بی کلک مادر

  4. مصطفی می‌نویسد

    👌🏼👌🏼👌🏼یه فیلم خیلی خوب، درجه یک ،و تاثیر گذار

  5. نسیم می‌نویسد

    خیلی عالی و احساساتی با اینکه اونقدر احساساتی نیستم اشکمو درآورد با اینکه فیلمه اما مثل واقعیته خیلی پر معنی و مفهوم زیبایی داره مخصوصا آخرش باخودم گفتم دختره هرچقدر بی محلی کرد هرکاری کرد باز مادره که می‌بخشه و کینه ای نداره خیلی زیبا بود

fosil