فیلم ترکی «زخم های مادرم»؛ سرگردان میان گذشته و حال

فیلم ترکی «زخم های مادرم» روی موقعیتی انسانی دست می‌گذارد و درنهایت، از ذات خشن و کریه جنگ به‌عنوان عامل اصلی شرارت و نابودی انسانیت یاد می‌کند.

در مرور سینمای ترکیه و رشدی که طی دو دهه اخیر از سر گذرانده، یک نکته قابل توجه است: این که سینمای روشنفکرانه و اندیشه‌محور در این کشور به همان اندازه سینمای عامه‌پسند و سرگرم‌کننده مورد توجه قرار گرفته و می‌توان گفت که سینمای ترکیه به شکلی متوازن و جامع رشد کرده است. در این میان، نباید از سینمای بدنه و جریان اصلی در این کشور غافل شد که هم قابلیت جذب گستره‌ قابل‌توجهی از مخاطبان را دارد و هم کیفیت فنی و ساختاری محصولات آن به سطحی رسیده که قابل قیاس با آثار بین‌المللی باشد. نمونه‌ای از آثار جریان اصلی در سینمای امروز ترکیه فیلم «زخم‌های مادرم» (با نام اصلی Annemin Yarasi) است که محصول مشترک میان چند کشور نیز به حساب می‌آید.
فیلم ترکی «زخم های مادرم» یک ملودرام احساسات‌گرایانه و محصول سال ۲۰۱۶ است که در بستر جنگ یوگسلاوی و تهاجم به بوسنی در دهه نود میلادی روایت می‌شود. اثری از یک کارگردان جوان و موفق در سینمای جدید ترکیه و با حضور ستارگان سرشناس. در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به این فیلم.


قصه، خارج از ترکیه و در خاک بوسنی روایت می‌شود و شخصیت‌های داستان نیز هیچکدام ترک نیستند. پسر جوانی به نام صالح که از کودکان یتیم و آواره در جنگ بوسنی است، وقتی به هجده سالگی می‌رسد تصمیم می‌گیرد که خانواده واقعی و حقیقت زندگی‌اش را کشف کند. خیلی زود پی می‌برد که خانواده‌اش با هجوم سربازان صرب از هم پاشیده و مادرش هم مورد تجاوز قرار گرفته. با توجه به اطلاعاتی از گذشته و سرباز متجاوز به دست می‌آورد تصمیم به انتقام می‌گیرد. بر اساس نشانی‌ها به مزرعه‌ای می‌رسد که توسط یک زوج صرب اداره می‌شود. از آنجایی که مطمئن نیست مشخصات این کشاورز سالخورده با سرباز متجاوز می‌خواند یا نه، به‌عنوان کارگر در مزرعه مشغول به کار می‌شود و روز به روز به آن‌ها نزدیک‌تر می‌شود. بحران اصلی از جایی آغاز می‌شود که صالح در دوراهی میان گذشته کابوس‌وار و زندگی خوش دوران حال گیر می‌افتد و به همه چیز شک می‌کند… .


سریال تاریخی و جنجالی قیام عثمان | امپراتوری عثمانی ضربه می‌زند


«زخم مادرم» را اوزان آجیکتان کارگردانی کرده؛ فارغ‌التحصیل مدرسه فیلمسازی معتبر لودز در لهستان که پس از بازگشت به ترکیه با ساخت چند فیلم کمدی و پرفروش مورد توجه قرار گرفت و در ادامه به سراغ پروژه‌های بزرگتر و در ابعاد بین‌المللی رفت‌. از جمله آخرین کارهای آجیکتان کارگردانی چند اپیزود از سریال فانتزی «موهبت» (با عنوان اصلی Atiye) است که با سرمایه‌گذاری نت‌فلیکس در ترکیه ساخته شده و برن سات ستاره سرشناس ترکی در آن ایفای نقش کرده است. علاوه بر آجیکتان و عوامل پشت دوربین، بازیگران مشهوری هم در فیلم «زخم‌های مادرم» ایفای نقش کرده‌اند که از جمله آن ها می‌توان به مریم اوزلی و اوزان گوون در نقش زوج صرب فیلم اشاره کرد که هر دو بعد از ایفای نقش در سریال پربیننده و جنجالی «حریم سلطان» به شهرتی فراتر از مرزهای ترکیه دست پیدا کردند.


درباره فیلم ترکی جدید مادرم | ملودرام مادرانه


«زخم‌های مادرم» با قصه پر از احساس و کشش خود روی موقعیتی انسانی دست می‌گذارد و درنهایت، از ذات خشن و کریه جنگ به‌عنوان عامل اصلی شرارت و نابودی انسانیت یاد می‌کند. به همین دلیل، فیلم از سوی تماشاگران ترک و خارجی با استقبال مواجه شده است.

فیلم ترکی «زخم های مادرم» محصول سینمای ترکیه در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی اوزان آجیکتان و با نقش‌آفرینی بورا عکاس، اوکان یالابیک، بلجین بیلگین، اوزان گوون، مریم اوزرلی و… هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل تماشاست.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil