نقد سریال راهبه جنگجو | نتفلیکس و یک دنیای ابرقهرمانی جدید

سریال «راهبه جنگجو» داستان‌های ماجراجویانه و فانتزی دختری را روایت می‌کند که ناخواسته نیرویی خارق‌العاده به ارث برده است.

سریال راهبه جنگجو (با نام اصلی Warrior Nun) بر اساس کتاب‌های کمیک «آریلا، راهبه سلحشور» (با نام اصلی Warrior Nun Areala) ساخته شده است. این کتاب‌های مصور توسط بن دون طراحی شده بودند و در سال‌های دهۀ ۹۰ منتشر ‌می‌شدند. جذابیت داستان‌های ماجراجویانه و فانتزی «راهبه جنگجو» بر اصل خاص‌بودن قهرمان آن استوار است و حالا نتفلیکس با کمک آلبا باپتیستا، هنرپیشۀ پرتغالی که به‌خوبی در نقش خود درخشیده، روحی تازه در این داستان فوق‌العاده دمیده است. در نقد و بررسی فصل اول سریال «راهبه جنگجو» با فیلیمو شات همراه باشید.


داستان این مجموعه درواقع ترکیبی از قسمت‌های مختلف داستان کمیک بن دون است؛ شخصیت اصلی قصه، دختری به نام آوا سیلواست که باپتیستا نقش آن را ایفا می‌کند. آوا که در کودکی یتیم شده، حال سر به عصیان برداشته است و می‌خواهد انتقام بگیرد. شخصیت‌های دیگر فیلم مانند ماری تک‌تیرانداز، لیلت و خواهر شانون، که کاراکترهای اصلی کتاب هستند و نقش منفی داستان، جولیان سالویوس (که در سریال نامش به جیلیان سالویوس تغییر کرده) در شخصیت‌پردازی نهایی تفاوت‌هایی با منبع اولیه داستان دارند. سریال «راهبه جنگجو» که در ژانر هیولایی توسط سایمن بری (کارگردان سریال زنجیره با نام اصلی «Continuum») به تصویر کشیده شده، حرف جدیدی برای گفتن ندارد. مرور فیلم‌هایی چون «بافی» (با نام اصلی Buffy)، «سوپرنچرال» (با نام اصلی Supernatural)، «شکارچیان سایه» (با نام اصلی Shadowhunters) و بسیاری از فیلم‌های دیگر این ژانر، این گفته را اثبات می‌کند. درهرحال، باید اذعان داشت که سریال «راهبه جنگجو» قصه خود را به‌خوبی به تصویر کشیده است.


نقد و بررسی سریال پرنسس اسپانیایی


آنچه در این مجموعه اتفاق می‌افتد، درواقع بازآفرینی همان شیوه‌های آشنای این نوع داستان‌هاست؛ بازی‌های خوب هنرپیشگان، متن قوی و پس‌زمینۀ اسپانیولی داستان، همه و همه در خدمت سریال قرار می‌گیرند تا به بهترین شکل ممکن به شخصیت‌ها مجال دیده‌شدن دهند و شیوۀ اسطوره‌ای و روایی داستان را به بیننده منتقل کنند. کمپانی نتفلیکس به‌تازگی از تمدید چند سریال خود پس از پخش سه یا چهار فصل منصرف شد. به همین دلیل، شاید ساخت سریال «راهبه جنگجو» را نتوان عاقلانه‌ترین تصمیم برای این سرویس استریمینگ محسوب کرد. اما اگر بخواهیم فقط داستان را در نظر بگیریم، سریال «راهبه جنگجو» دنیایی خلق می‌کند که مخاطبانش به آسانی مجذوب آن می‌شوند.

سریال راهبه جنگجو

در متن اصلی، شانون راهبه‌ای با قدرت‌های خاص و قهرمان اصلی داستان است؛ اما در سریال، او مانند یک رابط انتقال قدرت عمل می‌کند که پس از فرار‌کردن افرادش از دامی که برایشان پهن شده، می‌میرد. در این زمان، نیروهای شانون که از هاله‌ای نورانی در پشت سرش نشئت می‌گیرند به زن جوان دیگری به نام آوا منتقل می‌شوند. اما آوا نیز طی اتفاقاتی مرموز قبلاً مرده است! حال با این انتقال سریع قدرت، آوا که قبلاً فلج بوده، ناگهان خود را زنده و سالم می‌یابد و متوجه می‌شود که می‌تواند راه برود. البته بنا به دلایلی که بعدها مشخص خواهند شد، او از مرگ خود آگاه نبوده است. علیرغم مشکلات فراوان، زندگی جدید آوا به‌نسبت زندگی قبلی‌اش پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود؛ او که از مشکلات ستون فقرات رنج می‌برد و در یتیم‌خانه‌ای ناراحت‌کننده زندگی می‌کرد، حالا نه‌تنها به لطف هالۀ نورانی‌‌اش قدرت‌هایی فوق‌العاده به‌دست آورده، بلکه با دنیایی جدید آشنا شده که تجربه‌ای جدید و خارق‌العاده برای او خواهد بود.

سریال راهبه جنگجو مسیر روایی مناسبی را در پیش گرفته تا نبرد قدرت را در زیر پوست شهر واتیکان به تصویر بکشد اما نویسندگان قصد ندارند پاسخی برای سوالات پیش‌آمده در داستان ارائه دهند.

این همان‌جایی از سریال است که بازی درخشان باپتیستا به چشم می‌آید. او که اولین نقش خود به زبان انگلیسی را تجربه می‌کند، به‌خوبی از عهدۀ هیولاهای فیلم که گاه قدرت کمتری نسبت به آنها دارد برآمده است. باپتیستا در ایفای نقش شخصیتی جذاب چنان موفق بوده که بیننده با اشتیاق او را دنبال می‌کند تا ببیند چگونه در برابر ندای مقدسی که فرا می‌خواندش مقاومت می‌کند. درواقع، این مبارزۀ درونی بزرگ‌ترین چالشی است که آوا در این فصل، با آن دست‌و‌پنجه نرم خواهد کرد. او شخصیتی سرسخت و یک‌دنده دارد و درعین‌حال، دربارۀ پیوستن به گروه راهبه‌های جنگجو مردد و دودل است. این راهبه‌‌ها عضو فرقه‌ای به نام انجمن شمشیر صلیبی هستند که به‌نظر می‌رسد عنوان آن برای ادای احترام به انجمن برادری فیلم «ایندیانا جونز و آخرین صلیبی» (با نام اصلی Indiana Jones and the Last Crusade) برگزیده شده است.

داستان شک و تردید آوا نیمی از ماجراهای فصل اول را در بر می‌گیرد. در این فصل از سریال، آوا به وقت‌گذرانی بیهوده با گروهی از دوستان جوان و زیبایش در عمارتی بزرگ مشغول است. سردستۀ این گروه فردی به نام جی سی، با نقش‌آفرینی امیلیو ساکرایا است. نکتۀ مبهم زمانی رخ می‌دهد که این گروه دوستانۀ بی‌آزار در جایی از فیلم‌نامه به ناگاه ناپدید می‌شوند! همین اتفاق دربارۀ صدای آوا نیز تکرار می‌شود که در قسمتی راوی داستان است. با وجود تمام این موارد، باپتیستا به‌خوبی از این اتفاقات گذر می‌کند و با بازی در نقش آوا، مبارزی تازه‌متولد‌شده و قابل‌اعتماد ارائه می‌دهد.

سؤال اصلی دربارۀ سریال «راهبه جنگجو» اینجاست که اصلاً این مبارزه بر سر چیست؟ آیا خطری دنیا را تهدید می‌کند؟ آیا آوا باید عجله کند و هرچه سریع‌تر در مبارزه و استفاده از نیروهایش کارآزموده شود تا از نابودی دنیا جلوگیری کند؟ به این سؤالات تا دو قسمت پایانی پاسخی داده نمی‌شود و حتی در این دو قسمت نیز داستان بدون پاسخ‌دادن به بیشتر سؤالات مطرح‌شده‌، بیننده را در تعلیق رها می‌کند. البته همۀ گره‌های ماجرا حل‌نشده باقی نمی‌مانند و چندتا از آن‌ها به‌خوبی و ماهرانه به سرانجام می‌رسند؛ اگرچه یکی از آن‌ها با تماشای دوبارۀ سریال کمی لو می‌رود!


معرفی بهترین سریال‌های سال ۲۰۲۰ را در فیلیمو شات بخوانید


در واقع، سوژۀ اصلی این فصل از مجموعه، درگیری درونی آوا برای پذیرفتن یا مقابله با نیرویی است که به او داده شده است و البته تحقیقات یکی از اعضای رانده‌شدۀ گروه به نام ماری، با بازی تویا ترنر، دربارۀ مرگ خواهر شانون نیز سوی دیگر ماجراست. ماری در کنکاش‌های خود متوجه می‌شود که یکی از اعضای گروه خائن است و یکی از اعضای گروهِ رقیب به نام لیلیت، با بازی لورنا آندریا، به دنبال دستیابی به هالۀ قدرت برای خودش است. در کنار این ماجراها، جیلیان سالویوس از فلزی به نام دیونیوم استفاده می‌کند، که از جهانی دیگر آمده است و بدین ترتیب موفق می‌شود دریچه‌ای را به جهانی باز کند که در آن از مرگ و بیماری خبری نیست؛ آیا آنجا بهشت است؟ معلوم نیست!

سریال راهبه جنگجو

در همین حال، کاردینال دورتی، که نقش او را ژواکیم دی آلمیدا به‌عهده دارد، در خفا دسیسه می‌چیند و جلسه‌ای با انجمن شمشیر صلیبی تشکیل می‌دهد. همۀ این‌ نکات، داستان را با قوت به نقطه اوج خود می‌رسانند و به‌خوبی، مؤلفه‌های نمایشی و داستانی را به‌پیش می‌برند. باید گفت که سریال مسیر روایی مناسبی را در پیش گرفته است تا مبارزه و نبرد قدرت را در زیر پوست شهر واتیکان به‌خوبی به تصویر بکشد.


نقد و بررسی سریال ابرقهرمانی «پسران» را در فیلیمو شات بخوانید


از سوی دیگر، سریال قصد ندارد در پایان این فصل به تمام سؤالات مطرح‌شده پاسخ دهد؛ تنها چیزی که در قسمت پایانی دستگیر بیننده خواهد شد این است که هرآنچه تا این قسمت فهمیده اشتباه بوده است! داستان به‌شکلی شوکه‌کننده وارونه می‌شود و همۀ سپیدی‌ها سیاه می‌نماید. حال باید در انتظار قسمت‌های بیشتر بود تا جاهای خالی داستان به‌مرور پر شوند و از این نظر، سریال «راهبه جنگجو» به‌خوبی با ایجاد تعلیق کافی، مخاطب را مشتاق دیدن فصل آینده نگه می‌دارد.

سریال «راهبه جنگجو» را نمی‌توان در قیاس با نمونه‌های دیگر چندان سنت‌شکن دانست، اما از این منظر که داستان فردی خاص و برگزیده را به‌خوبی روایت می‌کند، موفق است. باید اعتراف کرد که آلبا باپتیسیا، در اولین تجربۀ بازیگری به زبان انگلیسی به‌خوبی از عهدۀ ایفای نقش خود برآمده است. بازی‌های محکم و متن استوار همراه با لوکیشنی اسپانیایی، به‌خوبی در اختیار سریال قرار گرفته تا چنان که باید داستانی اسطوره‌ای از کاراکترهای دلپذیر خود به بیننده نشان دهد.


منبع: IGN

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil