ژانر وحشت و کودکی ریان جانسون

ریان جانسون طی یک وبینار سینمای مستقل، درباره فیلم‌های ترسناک موردعلاقه‌اش صحبت کرد و توضیح داد که چرا بعید است سراغ ژانر وحشت برود.

ریان جانسون، تقریباً در تمامی ژانرهای سینمایی فعالیت داشته است: از اولین فیلم بلندش «آجر»، که یک فیلم کلاسیک کالت و نئو نوآر بود و فیلم معمایی «چاقوکشی» که از آگاتا کریستی الهام گرفته شده است گرفته تا فیلم سفر زمانی و علمی تخیلی «لوپر» و اکشن ماجراجویانه «جنگ ستارگان: آخرین جدای». اما یکی از شاخه‌های سینما که این فیلمساز خودآموخته، باسواد و خوره فیلم به‌وضوح هرگز سمتش نرفته ژانر وحشت است. این هفته، طی میزبانی یک وبینار سینمای مستقل به همراه کارین کوساما، جانسون در مورد فیلم‌های ترسناک موردعلاقه‌اش صحبت کرد و توضیح داد که چرا بعید است هیچوقت سراغ این ژانر سینمایی برود. با فیلیمو شات همراه باشید.


جانسون گفت: «درباره این ژانر باید صادقانه بگویم، زمانی که بزرگ می‌شدم به خاطر اینکه خانواده‌ام بسیار مذهبی بودند، اجازه نداشتم چیزهای وحشتناک ببینم. به این ژانر، تعلق‌خاطر چندانی ندارم.» جانسون پیش از آنکه مدرک سینمایی‌اش را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بگیرد، در شهرستان اورنج کانتی با اعتقاداتی مسیحی بزرگ شده است. چندی پیش اعلام شد که «چاقوکشی۲» به‌عنوان دنباله اثر موفق جانسون ساخته می‌شود و در حال حاضر، تمرکز این فیلمساز روی آماده‌سازی آن است.
ریان جانسون همچنین گفت: «دوستان زیادی ازجمله کارین، فیلمسازان فوق‌العاده‌ای هستند که در این ژانر فعالیت می‌کنند و فیلم‌هایی می‌سازند که من را واقعاً شگفت‌زده می‌کنند. درهرصورت، ساخت فیلم در ژانر وحشت چیزی نیست که من را جذب خودش کند.»
درهرصورت، جانسون از چند فیلم ژانر وحشت که الهام‌بخش او بوده‌اند نام برد؛ فیلم اصلی «بیگانه» ساخته ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹ و فیلم هیجان‌انگیز و آوانگارد «زیر پوست» اثر جاناتان گلیزر محصول سال ۲۰۱۳ که داستان یک زن فضایی در بین انسان‌ها را روایت می‌کند. اگرچه «زیر پوست» را نمی‌توان اثری دانست که کاملا در ژانر وحشت قرار بگیرد اما با انتخاب اسکارلت جوهانسون در نقش زنی فضایی که برای شکار انسان‌ها به زمین فرستاده شده، از قواعد این ژانر بهره برده است. کاراکتر جوهانسون، زمانی که روی زمین است متوجه می‌شود که امکان دارد روح داشته باشد.

جانسون گفت: «من فیلم «زیر پوست» را به‌نوعی یک فیلم ژانر وحشت حساب می‌کنم و یکی از پنج فیلم موردعلاقه‌ام است. گمان کنم به این بستگی دارد که وحشت را چگونه تعریف کنیم.»
کارین کوساما که در جلسه پرسش و پاسخ مقابل جانسون بود، یکی از کارکشته‌های داستان‌های ترسناک است و فیلم‌هایی مانند «دعوت» در سال ۲۰۱۵ و یکی از قسمت‌های وهم‌انگیز سریال «بیگانه» را در کارنامه خود دارد که اقتباسی از استیون کینگ است. می‌شود حتی فیلم «نابودگر» سال ۲۰۱۸ او را به‌نوعی فیلمی در ژانر وحشت دانست؛ با بازی نیکول کیدمنی با چهره‌ای خشن در نقش یک کارآگاه جان‌سخت پلیس که در دنیای خلافکاران زیرزمینی لس‌آنجلس به دنبال رستگاری می‌گردد.
کوساما گفت: «تمامی فیلم‌های من، شاید نه به‌وضوح، اما مؤلفه‌هایی از ژانر وحشت دارند. چیزی نیست که با خودم حساب‌وکتابش را کرده باشم، اما بله، دلم می‌خواهد که به ساختن فیلم‌های ژانر وحشت ادامه بدهم. این روزها چیزهایی زیادی وجود دارند که از آنها بترسیم.»


منبع: Indie Wire

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil