نقد و بررسی سریال راگناروک | افسانه‌های قدیمی در قالبی جدید

سریال «راگناروک» با عنوان اصلی «Ragnarok» افسانه‌های اسکاندیناوی را به درامی معمولی و متناسب با سلیقه‌ نوجوانان تبدیل کرده است.

سریال راگناروک با عنوان اصلی «Ragnarok» محصول جدید نتفلیکس است که افسانه‌های اسکاندیناوی را به درامی معمولی و متناسب با سلیقه‌ نوجوانان تبدیل کرده است؛ چیزی شبیه سریال «تین ولف» (Teen Wolf)، اما با شخصیت‌های ثور و لوکی از مجموعه داستان ثور (Thor) در یک دبیرستان نروژی. راگناروک، در زبان نروژی باستان به معنای پایان جهان به‌واسطه یک نبرد بزرگ است؛ نبردی که منجر به مرگ اودین، ثور، لوکی، تیر، فریر و هایمدال می‌شود. پس از این نبرد، جهان در آب غوطه‌ور می‌‎شود، اما این پایان همه‌چیز نیست و جهانی نو پس‌ازاین واقعه شکل خواهد گرفت. در نقد و بررسی سریال «راگناروک» با فیلیمو شات همراه باشید.


جای تعجبی ندارد که دانش آموزان یک دبیرستان نروژی، طرفداران افسانه‌های علمی-تخیلی جهان مارول باشند. سریال راگناروک یکی از افسانه‌های اسکاندیناوی را به کمک دو شخصیت اصلی به تصویر کشیده است؛ دو برادر نوجوان به نام‌های مَگن (با بازی دیوید استاکستون) و لوریتز (با بازی جوناس استرند گرَولی)، به‌تازگی به شهری کوچک در نروژ، که در‌واقع نامش را از افسانه‌‌ی «ادا» (Edda) اقتباس کرده است، نقل‌مکان کرده‌اند.


نقد و بررسی سریال مادرپدرپسر


مَگن، پسری مرموز با موهای بور است که مشکل کنترل خشم دارد. برادر او لوریتز، باهوش، جذاب و کمی شوخ‌طبع است. آن‌ها دقیقاً شخصیت‌های ثور و لوکی هستند؛ مخاطب، این موضوع را خیلی زود متوجه می‌شود. در قسمت اول، شاهد یک کلاس درس تاریخ هستیم و نویسندگان سریال در این کلاس ما را با افسانه‌های اسکاندیناوی آشنا می‌کنند. در قسمت دوم، مَگن متوجه می‌شود که می‌تواند آب‌وهوا را پیش‌بینی کند و یا حتی با قدرتی خارق‌العاده، چکشی را با غلبه بر جاذبه در هوا حرکت دهد. موضوع تغییرات آب و هوایی می‌تواند پیش‌بینی‌های آخرالزمانی و افسانه‌های وایکینگی این سریال را با واقع‌نگاری همراه کند. اما نویسندگان سریال «راگناروک» قصد ندارند تاریخ گذشته را بازگو کنند.

در اصل، سریال «راگناروک» نمونه‌ای واقعی‌تر نسبت به سریال‌های فانتزی همچون «تین ولف» ارائه می‌دهد. این سریال، ترکیبی از مفاهیم مهمل افسانه‌ای را با پیش‌بینی‌هایی در رابطه با تغییرات آب‌وهوا به تصویر می‌‎کشد. اگرچه «راگناروک» سریال چندان باکیفیتی نیست، اما سعی دارد با سریال «ریوردیل» همقدم شود. «راگناروک» روی مرز بین سریال‌های مخصوص بزرگ‌سالان و مجموعه‌های مخصوص نوجوانان حرکت می‌کند اما به نظر می‌رسد این سریال، بیشتر در حال حرکت به سمت مضامین موردپسند نوجوانان است.

بازیگران سریال راگناروک

شخصیت‌های منفی داستان، اعضای خانواده‌ای نامیرا و ثروتمند هستند که مشابه با آنچه در مجموعه فیلم‌های «گرگ ‌و میش» دیدیم، شهر را با خصوصیات شیطانی خود تسخیر کرده‌اند. تنها شخصیت معقول ماجرا، دختر مو آبی و طردشده‌ای به نام ایزولد است. او عملاً نقش جولیا استایلز در سریال «ده چیز درباره تو که ازشان متنفرم» را بازی می‌کند. در حقیقت، سریال «راگناروک» حس یک داستان واقعی در رابطه با رویارویی فرزندان نسل اینترنت با افسانه‌های فراطبیعی را القا نمی‌کند. به‌طور ویژه، کاراکتر ایزولد یک کلیشه تمام‌عیار است؛ این موضوع زمانی برجسته می‌شود که شخصیت او کاملاً بی‌موقع و در قسمت اول می‌میرد.

همان‌طور که از روی تریلر سریال می‌توان حدس زد، «راگناروک» یک مجموعه تلویزیونی هوشمندانه نیست اما بااین‌حال، سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد. برای مثال، هوشمندانه نبودن سریال را جایی می‌توان متوجه شد که لوکی (با عرض معذرت از شخصیت لوریتز) کاملاً خودجوش و ناخواسته در میان یک مهمانی به شکل مسخره‌ای با شخصیت‌های منفی سریال می‌رقصد. شاید فکر کنید که چنین سریالی بیشتر برای نوجوانان جذاب است، اما داستان به‌قدری سریع پیش می‌رود که مشابه با سریال «تین ولف»، برای هرکسی سرگرم‌کننده باشد. سریال «راگناروک» اگرچه ممکن است شما را فریب دهد و باعث شود فکر کنید با یک داستان فراطبیعی جالب در فرهنگ نروژ رو‌به‌رو هستید، اما باید بدانید که این شباهت‌ها کاملاً سطحی و ظاهری هستند و خالقان سریال قصد مرزشکنی ندارند.

قسمت اول سریال «راگناروک»، به کارگردانی آدام پرایس، آخرین روز ژانویه پخش‌شده است. آن‌طور که از ادامه ماجرا برمی‌آید، نباید انتظار خط داستانی پیچیده‌ای داشته باشیم. تنها بعد از ۶ قسمت، به نظر نمی‌رسد «راگناروک» انتخاب مناسبی برای طرفداران فیلم‌های فراطبیعی در تلویزیون باشد. به‌هرحال، اگر می‌خواهید این مجموعه را تماشا کنید، انتظار رخ دادن اتفاقات هوشمندانه را نداشته باشد.


منبع: The Daily Dot

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 نظر
  1. amir می‌نویسد

    فصل سوم کی منتشر میشه؟

  2. معین می‌نویسد

    فوق العاده عالی بود

  3. vahid می‌نویسد

    ba salamo tashakor az sayte khube filimo,faghat khahesh mikonam in seryalaro apdayte konid.masalan hamin ragnarok kheyli vaghte ghesmataye jadidesh nayomade,mamnoon misham peygiri konid.ba tashakore.vahidam

fosil