معرفی و بررسی سریال «مرز»؛ تجارت توأم با خون

سریال سرگرم‌کننده «مرز»، داستان چند گروه از تاجران بی‌رحم را روایت می‌کند که در قرن هجدهم برای کسب قدرت با یکدیگر درگیر شده‌اند.

«مرز» با عنوان اصلی «Frontier»، یک سریال درام تاریخی با مضامینی اکشن و ماجراجویانه است که پخش آن با همکاری شبکه دیسکاوری کانادا و نت‌فلیکس از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. داستان این مجموعه تلویزیونی، روایتگر چند گروه از تاجران بی‌رحم پوست و خز حیوانات در آمریکای شمالی است که برای دستیابی به قدرت با یکدیگر درگیر شده‌اند. چه می‌شود اگر روح کال دروگو از سریال «بازی تاج‌وتخت» را در نقش یک تاجر خونخوار در آمریکای شمالیِ اواخر قرن هجدهم بیدار کنیم؟ خالقان سریال «مرز» پاسخی برای این سوال دارند. جیسون موموآ در سریال «Frontier» نقش دکلان هارپ، یک تاجر نیمه ایرلندی-نیمه آمریکایی را ایفا می‌کند؛ دکلان، پیش‌ازاین در استخدام شرکت «هادسونز بِی کمپانی» بوده، اما حالا به دشمن قسم‌خورده و کینه‌توز آنها تبدیل شده است. در معرفی و بررسی سریال «مرز» با فیلیمو شات همراه باشید.


برای نقد و بررسی سریال «مرز» لازم نیست منتظر قسمت‌ها و فصل‌های بعدی باشیم؛ این مجموعه تلویزیونی هیچ‌چیز را به تعویق نمی‌اندازد و پس از تنها دو قسمت خواهید دانست که چه حسی نسبت به آن دارید. ستاره مجموعه «بازی تاج‌وتخت» و فیلم ابرقهرمانی «آکوامن» نه‌تنها در این سریال به نقش‌آفرینی پرداخته، بلکه در کنار برد پیتون و الن هاوکو تهیه‌کنندگی اجرایی «مرز» را نیز بر عهده دارد. اگرچه این سریال به‌طور کامل روی جیسون موموآ متمرکز نشده اما او به خوبی از پس نقش برآمده و اصطلاحاً سریال را از آن خود کرده است. ما در دو قسمت اول، تقریباً چیزی از قهرمان اصلی داستان نمی‌بینیم و بیشتر شاهد قصه‌های پس‌زمینه‌ای برای درک بهتر موضوع هستیم. دو اپیزود اول، به معرفی کسانی پرداخته است که دکلان هارپ در ادامه یا به آنها کمک خواهد کرد یا با تلافی‌جویی سراغ انتقام از آنها را خواهد گرفت.

مایکل اسمیت (با نقش‌آفرینی لندن لیبران، هنرپیشه سریال «بیشه شوکران» با عنوان اصلی (Hemlock Grove))، یک دَله‌دزد ایرلندی است که تلاش می‌کند مورد غضب هارپ قرار نگیرد. گریس امبرلی (با بازی زویی بویل، بازیگر سریال «فرزندان آشوب» (Sons of Anarchy) و «دانتون ابی» (Downton Abbey)) صاحب یک کافه و زنی کله‌شق اما باهوش است که همه‌چیز را در مورد محل اختفای هارپ می‌داند. جیمز کافین (با نقش‌آفرینی کریستین مک‌کی، بازیگر فیلم‌هایی همچون «من و اورسن ولز» (Me and Orson Welles) و «مسیح جوان» (The Young Messiah)) یک کشیش معتاد به الکل است که داستانش در فصل اول به انتها می‌رسد. کاپیتان چسترفیلد (با بازی اون جان‌آکایت) یک افسر بریتانیایی زودجوش است که به تک‌تک صحنه‌ها انرژی خاصی می‌بخشد. از همه بهتر، بازی الون آرمسترانگ (هنرپیشه فیلم‌ «شجاع‌دل» با عنوان اصلی «Braveheart») در نقش لرد بنتون، یک کهنه‌سرباز بریتانیایی است؛ او مدیر دیوانه شرکت «هاسونز بی کمپانی» است که میل شدیدی به کشت و کشتار دارد.

برد پیتون، کارگردان و تهیه‌کننده اجرایی سریال «مرز» است. او بیشتر بابت همکاری با دواین جانسون در آثاری همچون «سفر ۲: جزیره اسرارآمیز» (Journey 2: The Mysterious Island)، «سن آندریاس» (San Andreas) و «رمپیج» (Rampage) شناخته می‌شود. پیتون تلاش زیادی کرده است تا هیچگاه از جذابیت داستان سریال کاسته نشود. راب و پیتر بلکی، خالقان سریال، عصاره‌ای از تاریخ پیچیده تجارت پوست و خز حیوانات در آمریکای شمالی را به تصویر کشیده‌اند. «مرز» یک سریال کاملاً سرگرم‌کننده است که شخصیت‌هایش شما را به یاد فیلم‌های «جنگ ستارگان» خواهد انداخت: مایکل اسمیت و دکلان هارپ همانند لوک اسکای‌واکر و هان سولو هستند که به سال ۱۷۰۰ بازگشته‌اند. لرد بنتون نیز همانند دارت ویدر شخصیت پلید دنیای سریال «مرز» است. کافین نقش سی‌تری‌پی‌او (C-3PO) را ایفا کرده و امبرلی نیز شاهزاده لیای زیبا را در ذهنتان تداعی خواهد کرد.

مجموعه تلویزیونی «مرز»، در سه فصل و هجده قسمت از شبکه دیسکاوری کانادا و نتفلیکس پخش شده است. یکی از نقاط ضعف این سریال، شخصیت‌پردازی ضعیف کاراکترها و استفاده نکردن از تمام ظرفیت‌های جیسون موموآ است. اگرچه تماشای سریال برای مخاطب لذت‌بخش خواهد بود اما نویسندگان می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند. چیزی که مخاطب را مجذوب سریال خواهد کرد رک و بی‌پرده بودن قصه است؛ قصه‌ای در مورد تجارت خز توأم با خون که بدون هیچگونه پیچیدگی، تماشاگر را وارد دنیای خشن سیصد سال پیش می‌کند.


منبع: Hollywood Reporter

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil