نقد فیلم لینک گمشده

«لینک گمشده» فیلمی به سبک کمدی، ماجراجویی و به کارگردانی «کریس باتلر» است که در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ اکران شد.

فیلم لینک گمشده (Missing Link) فیلمی به سبک کمدی، ماجراجویی، به کارگردانی کریس باتلر است که در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

لایکا، استودیویی است که همواره در تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و جذب بینندگان و ارائه فضاهای ماجراجویانه توام با ترس و وحشت و هیجان موفق بوده است. استودیو لایکا با فیلم لینک گمشده ، یک بار دیگر توانسته خاص و منحصر به فرد بودنش را به رخ دیگران بکشد؛ البته همان‌طور که همیشه از این تیم انتظار می‌رود و این اتفاق یک استثنا نیست.

ماجرای فیلم لینک گمشده اما از این قرار است: سر لیونل فراست که کارشناس هیولاها و اسطوره‌هاست و هیو جکمن در این فیلم صداپیشگی او را بر عهده دارد، محققی است که از پذیرفته شدن نظراتش در بین همکارانش کاملا ناامید شده است و قید آن را زده که از سوی هم‌صنفانش مورد تایید قرار بگیرد؛ چرا که هیچ‌کدام از همتایان کوته‌نظرش نظریات او را درک نمی‌کنند.


انیمیشن سوپرمن: مردی از فردا؛ شروعی هیجان‌انگیز برای مجموعۀ جدید «سوپرمن»


او نامه‌ای در مورد محل زندگی یک پاگنده (Bigfoot) (پاگُنده یا ساسکوآچ، موجودی خیالی در شمال آمریکاست. پاگنده شکلی گوریل‌وار دارد و در جنگل‌های دورافتاده شمال آمریکا زندگی می‌کند.) دریافت می‌کند و پس از آن تصمیم می‌گیرد که به سمت شمال غربی اقیانوس آرام حرکت کند تا وجود این موجود افسانه‌ای را که صداپیشگی آن بر عهده زک گالیفیناکیس است را ثابت کند.

به این ترتیب این ماجراجویی و جهانگردی خنده‌دار و پرهیجان، همراه با آدلینا فورت نایت که زو سالدانا صداپیشگی نقش او را برعهده دارد شروع می‌شود؛ او ماجراجوی آزاد و مستقلی است که همه سعی خود را می‌کند تا تنها نقشه شناخته‌‌شده موجود برای رسیدن به این مقصد مخفی را صاحب شود.

چیزی که در فیلم لینک گمشده بیش از هر چیز دیگری همه ما را شگفت‌زده کرد و به هیجان آورد، فیلمنامه آن است. روایتی که به شکلی مثبت و به نرمی پیاده سازی شده است؛ با احتیاطی درآمیخته با زیرکی. کمدی هوشمند و در عین حال ساده که از لحظه‌های درام عاطفی آن برای ایجاد هیجان استفاده نمی‌کند. همه آنچه روی کاغذ نوشته شده، از نقطه شروع تا ارائه، کاملا بدون نقص اجرا شده است و این اتفاق بسیار خوشحال کننده است، این که در فیلمنامه به کاراکتر اصلی زندگی واقعی هدیه می‌شود و مغزی به بزرگی قلبش به او بخشیده می‌شود به نوعی شادی و لذتی مطلق برای بیننده است.

فیلم لینک گمشده با تیمی بسیار قوی از صداپیشه‌ها همراهی می‌شود؛ از جمله استفان فرای در نقش لرد پاگوت دانسبی، اما تامپسون در نقش یتی الدر و تیموتی الیفنت در نقش رقیب فراست، تی بالت موریارتی، کسی است که نسخه کاملی از همه شخصیت‌های فیلم به شمار می‌رود؛ شخصیت‌هایی که هر کدام از آن‌ها، یک چیز اضافه‌ را به روشی کاملا متفاوت ارائه می‌دهند. همچنین دیوید ویلیامز، کمدینی که به خاطر ایفای نقش Little Britain شهرت دارد، گوینده نقش اقای لموئل لین هم هست که این همکاری مجدد او با مت لوکاس یک ترکیب عالی ایجاد کرده است.

ده سال بعد از ساخت انیمیشن کوالاین توسط کمپانی لایکا، در حال حاضر، لایکا همچنان در حال تغییر و تحول و رشد از نظر قلمرو و وسعت و اندازه است. البته توسعه لایکا سبب نشده که صمیمت در آن از بین برود یا این کمپانی توجه خود را به جزئیات دقیق و حساسی که تماشاگران به آن علاقه دارند، از دست بدهد. از ویژگی فیلم‌های کمپانی لایکا، داشتن یک‌دستی خاص و متحدالشکلی در ساختار آن‌هاست؛ به گونه‌ای که این فیلم‌ها در سراسر جهان از سایر فیلم‌های دیگر قابل تشخیص‌اند؛ اما فیلم لینک گمشده ترکیبی از فرم‌های خطی و سیال است. در نتیجه به نظر می‌رسد که این استودیو در ساخت فیلمش از چندین چیز الهام گرفته است: از سبک طراحی استودیو آردمن گرفته تا سبک انیمیشن‌های سبک استریت اج (Straight Edge) که از اروپای شرقی آمده است؛ البته به جز در مورد پس‌زمینه‌های خیره‌کننده آن، که در آن‌ها، از ترکیبی بی‌نظیر از مجموعه‌های فیزیکی گسترده (منظره‌های واقعی) و CGI (جلوه‌های بصری ویژه که با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری ایجاد شده است) استفاده شده است. نتایجی که بارها و بارها چشم‌ها را خیره کرده و واقعا هربار این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آن‌ها چگونه موفق به انجام این کارها شده‌اند.

طراحی فیلم لینک گمشده، به ‌طور کلی و در بخش‌هایی از آن، به‌شدت تماشایی و خیره‌کننده است. لباس‌هایی که شخصیت‌ها به تن دارند، به‌خصوص فراست، مستحق دیده شدن و انتخاب شدن برای گرفتن جایزه‌اند . طراحی صحنه‌ها آنقدر کامل و عمیق و پر از ریزه‌کاری است که دوست دارید برای دیدن جزئیات فضای فیلم، آن را متوقف کنید و تا آنجا که ممکن است از دیدن جزییات موجود در صحنه لذت ببرید. چیزی که به‌شدت در فیلم جلب توجه می‌کند، اجرای درخشان داستان فیلم است. جذابیت این فیلم به قدری است که هر کسی را به این فکر می‌برد که لازم است دیگر فیلم‌های کمپانی لایکا را دوباره ببیند تا به همه چیزهایی را که در این فیلم‌ها به آن توجه نکرده است با دقت بیشتر و با همه جزییات ببیند. همه اینها نتیجه ترکیبی قوی از خلاقیت افرادی است که در راس این گروه قرار دارند.

فیلم لینک گمشده دومین همکاری کریس باتلر با این استودیو به شمار می‌رود. باتلر، کارگردانی فیلم لینک گمشده را برای این استودیو به عهده گرفته است. اولین همکاری او با استودیو لایکا در فیلم «پارانورمن» بوده است. او یکی از نویسندگان این فیلم به شمار می‌رفت. باتلر همچنین نویسنده فیلم «کوبو و دوتار» هم بوده که نامزد جایزه اسکار هم شد. این فیلم یکی از دارایی‌های با ارزش کمپانی لایکاست. چیزی که در هر سه فیلم، به طور مشترکی وجود دارد و به شدت نشانه‌ای از باتلر محسوب می‌شود، ترکیب خلاقانه باتلر است که به وضوح ماورالطبیعی و مشخصا فوق‌العاده است.

فیلم لینک گمشده نمونه دیگری از فیلم‌های کمپانی لایکاست که توانسته بار دیگر جایگاه این کمپانی را ارتقا بخشد. لینک گمشده بابت داستان‌ درجه یک آن، جواهری دیگر بر تاج کمپانی لایکاست که قطعا می‌تواند شما را راضی کند و برای دیدن فیلم‌های بیشتری از این کمپانی آماده و منتظر نگه دارد.


منبع: IGN

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil