قطعه‌هایی از یک پازل اندوه‌بار

همه آنچه می‌خواهید درباره فیلم هیولا بدانید

فیلم ژاپنی Monster برنده جایزه بهترین فیلم کن 2023 است

درام ژاپنی هیولا با تدوین و کارگردانی هیروکازو کوره-ایدا، اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره کن ۲۰۲۳ تجربه کرد و در بخش مسابقه اصلی، برای کسب نخل طلا رقابت کرد؛ و در نهایت دو جایزه شامل بهترین فیلمنامه را هم برنده شد. «هیولا» که مورد تحسین اغلب منتقدان غربی قرار گرفته است، جوایزی را هم در جشنواره‌های شیکاگو، استکلهم (جایزه فیپرشی) و ونکووِر (جایزه تماشاگران) برنده شد.

خلاصه داستان فیلم هیولا

داستان فیلم هیولا Monster را اینطور می‌توان تعریف کرد؛ سائوری موگینو مادری تنهاست که پسر کلاس پنجمی‌اش میناتو را بزرگ می‌کند. پسرک به‌هم می‌ریزد و رفتارهای عجیبی از او سر می‌زند مثل کوتاه کردن موهایش و برگشتن به خانه با یک لنگه کفش. میناتو شبی اصلا به خانه نمی‌آید و سائوری پس از جست‌وجویی او را در تونل قطاری متروک پیدا می‌کند. مادر به معلم پسرش، آقای هوری، شک می‌کند و به مدرسه شکایت می‌کند که استقبال گرمی از او نمی‌کنند. معلم در برخوردی مستقیم با مادر می‌گوید میناتو برای شاگرد دیگری به نام یوری قلدری می‌کند. سائوری به خانه یوری می‌رود و او با وجود رفتار عجیبش از میناتو طرفداری می‌کند. آقای هوری از مدرسه اخراج می‌شود اما روزی برمی‌گردد و وقتی میناتو را دنبال می‌کند او زمین می‌خورد. معلم در یک روز طوفانی به خانه سائوری و میناتو می‌رود اما مادر متوجه می‌شود که پسرش در خانه نیست (داستان به گذشته برمی‌گردد و این بار حوادث از زاویه دید معلم روایت می‌شوند).

بهترین فیلم های خواهر برادری سینما

عوامل و بازیگران فیلم هیولا

تدوینگر و کارگردان: هیروکازو کوره-ایدا، فیلمنامه‌نویس: یوجی ساکاموتو، مدیر فیلمبرداری: ریوتو کوندو، آهنگساز: ریوییچی ساکاموتو

بازیگران: ساکورا آندو (سائوری ماگینو)، ایتا ناگایاما (میچیتوشی هوری)، سویا کاروکاوا (میناتو ماگینو)، هیناتا هیراگی (یوری هوشیکاوا)، میتسوکی تاکاهاتا (هیرونا سوزومورا) و… این فیلم را می‌توانید با دوبله اختصاصی و زیرنویس فارسی و کیفیت عالی در فیلیمو ببینید.

دانلود و تماشای رایگان فیلم هیولا

داستان تولید فیلم

هیولا نخستین فیلم ژاپنی‌زبان هیروکازو کوره-ایدا است که پس از موفقیت بین‌المللی دله‌دزدها / دزدان فروشگاه Shoplifters محصول ۲۰۱۸ -که نخل طلای جشنواره کن را کسب کرد و نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هم شد- ساخته شده است. کوره-ایدا در این میان، دو فیلم بلند ساخت: حقیقت The Truth محصول ۲۰۱۹ به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، و دلال Broker محصول ۲۰۲۲ به زبان کره‌ای. در خصوص هیولا،‌ اولین اطلاعات در ماه نوامبر ۲۰۲۲ عرضه شد؛ زمانی که فیلمبرداری به پایان رسیده بود و فیلم در مرحله پس از تولید قرار داشت.

جالب این‌که برای نخستین بار از سال ۱۹۹۵ و اولین فیلم بلند کوره-ایدا با عنوان مابوروسی Maborosi او در نگارش فیلمنامه سهمی ندارد. نویسنده ژاپنی موفق تلویزیون، یوجی ساکاموتو، فیلمنامه هیولا را نوشته است؛ کسی که کوره-ایدا او را به عنوان نویسنده‌ای توصیف کرده که همیشه می‌خواست با وی همکاری کند ولی آن‌قدر پیدایش نکرد که فکر می‌کرد هرگز چنین کسی را پیدا نخواهد کرد. او می‌گوید در همکاری با ساکاموتو به وی احساس نزدیکی می‌کرد چون هر دو به موتیف‌های یکسانی علاقه‌مند بودند: «به توانایی او در توسعه یک موضوع به شیوه‌ای واقعا جالب هم حسادت می‌کردم و هم در شگفت بودم.» در سوی دیگر، ساکاموتو هم از کوره-ایدا به عنوان «بهترین فیلمنامه‌نویس دنیا» نام برده و یاد روزگاری را زنده کرده است که با هم به یک دانشکده می‌رفتند و گاهی معاشرت داشتند و گپ می‌زدند.

 

بازیگران و عوامل فیلم Monster

کوره-ایدا پیش از هیولا با ساکورا آندو در «دله‌دزدها» همکاری کرده بود و دو بازیگر کودک هم پس از آزمون‌های متعدد انتخاب شدند. در واقع کوره-ایدا آن‌ها را به خاطر رابطه نزدیکی تحسین کرد و برگزید که در مقابل دوربین با هم برقرار کردند و این موضوع علی‌رغم تفاوت‌های ظاهری‌شان از نظر شخصیتی و چهره‌ای بود. گِنکی کاوامورا که تهیه‌کننده سینمایی و نویسنده آثار پرفروشی است به عنوان تهیه‌کننده اصلی به گروه تولید هیولا اضافه شد؛ تهیه‌کننده‌ای که پیش از این با کوره-ایدا در ساخت سریال نتفلیکسی‌اش با نام ماکانای: آشپزی برای خانه مایکو The Makanai: Cooking for the Maiko House محصول ۲۰۲۳ همکاری کرده بود.

فیلمبرداری در حدود ۲۵ لوکیشن و در دو مرحله انجام شد و تقریبا از هفتصد دانش‌آموز مقطع ابتدایی به عنوان هنرور در فیلم استفاده شد. ریوییچی ساکاموتو قدرت فیزیکی لازم برای ساخت تمام موسیقی متن فیلم را نداشت اما به درخواست کارگردان، دو قطعه پیانو را پیشنهاد کرد؛‌ و در نهایت، با استفاده از ترانه‌هایی از آلبوم جدیدش با عنوان «۱۲» و ترانه‌های قدیمی، موسیقی «هیولا» را تصنیف کرد. ساکاموتو جایی گفت که فیلم «مضمونی پیچیده و دشوارفهم» دارد و به‌سختی می‌شود تشخیص داد که «هیولا» چه کسی است. کوره-ایدا درباره همکاری با ساکاموتو گفت: «این آرزویی دیرینه بود که بالاخره تحقق پیدا کرد.» او در جریان فیلمبرداری و تدوین، در اتاقش در هتل، به موسیقی ساکاموتو گوش می‌کرد؛ موسیقی‌دانی تحسین‌شده که ۲۸ مارس ۲۰۲۳ (۸ فروردین ۱۴۰۲) پس از نبردی طولانی با سرطان درگذشت.

فیلم هیولا

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم هیولا

نیویورک تایمز | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

ناتالیا وینکِلمَن | هیولا با جزییاتی فوق‌العاده و موسیقی متنی پردرد از ریوییچی ساکاموتو، یکی از بهترین فیلم‌های امسال (۲۰۲۳) است و ساختارش رازهایی را در خود جای داده است که فقط به‌واسطه شکیبایی و همدلی آشکار می‌شوند.

لس‌آنجلس تایمز | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

رابرت ابل | این اثر نفیس و زیبا، بافتی ظریف و ماهرانه از دلسوزی و پیکار است: سه زاویه دید مجزا از برهه مهمی که امتداد یافته است با دقت و استادی می‌چرخند و دوباره از نو همه چیز مرور می‌شود.

گلوب اَند مِیل | امتیاز ۹۵ از ۱۰۰

بری هِرتس | در حالی که ساختار زاویه دیدهای متفاوت فیلم، در ابتدا مقایسه «هیولا» با اثر آکیرا کوروساوا با نام «راشومون» را درخواست می‌کنند ولی این سه زاوید دید، قطعه‌هایی از یک پازل هستند و چندان بحث و مناقشه‌ای با هم ندارند؛ و زمانی که در هم قفل می‌شوند، تصویر نهایی به‌شدت اندوه‌بار و مایه دلشکستگی است.

نیویورکر | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

ریچارد برودی | موضوعی که در «هیولا» مهم است مهارتی نیست که صرف شکل‌دهی به ساختارش شده است بلکه غنای مبتکرانه، ناب بودن احساسی و بازی‌های حیاتی‌ای هستند که در بخش سوم به اوج خود می‌رسند.

ورایتی | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | فیلمساز با نمایش بخش‌هایی انتخابی از زندگی خصوصی هر شخصیت، ما را به‌اجبار به نتیجه‌گیری‌های نادرستی می‌رساند و با مضامینی چون قلدری در مدرسه، تعرض و خودکشی حواس ما را پرت می‌کند؛ و این در حالی است که موضوع اصلی به‌مراتب غنی‌تر است: این‌که بچه‌ها چطور در ساختار جامعه (شامل هنجارها) حل می‌شوند و فشارهای غیرمنصفانه‌ای بر هر یک از آن‌ها وارد می‌شود که در چارچوب هنجارهای عمومی نمی‌گنجند.

نیویورکر | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

آنتونی لِین | اطلاعات تکمیلی‌ای که فیلمساز در بخش‌های دوم و سوم در اختیار مخاطب قرار می‌دهد بیش از آن که حکم غافلگیری را داشته باشند به صحنه‌هایی روشنگر بدل شده‌اند که به‌تدریج ایده اصلی را کامل می‌کنند؛ با وجود این، برخورد و نزدیکی ما به شخصیت‌ها ممنوع شده است و به‌واسطه ساختار فیلم نمی‌توانیم کاملا همراه‌شان شویم.

باستن گلوب | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

اودی هِندِرسِن | مدت‌ها بود که فیلمی ندیده بودم که این‌قدر احمقانه در پرده سوم کاملا سقوط کند؛ و تازه، این کار را بدون هشدار انجام دهد.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای فیلم هیولا

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخشی از نظرهای هفت منتقد برجسته را هم مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۸ از ۱۰ ۸ هزار و ۹۰۰ کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۸۱ از ۱۰۰ بر اساس ۳۴ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۸.۱ از ۱۰ بر اساس ۱۲۳ نقد

پوستر فیلم هیولا

پوستر فیلم هیولا

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole