ماجراجویی هرکول پوآرو در هالووین!

فیلم یک جن زدگی در ونیز؛ معرفی و نقد

هرکول پوآرو این بار در ماجرایی ماورایی و رعب‌آور می‌آید

آگاتا کریستی همچنان پرفروش‌ترین رمان‌نویس تمام دوران و ملکه داستان‌های معمایی است؛ یک جن زدگی در ونیز جدیدترین فیلم از فرانچایز هرکول پوآرو کنت برانا است. فیلمی که در ادامه قتل در قطار سریع‌السیر شرق و مرگ بر روی نیل قرار می‌گیرد و در آن خود برانا دوباره در نقش پوآرو به دنبال حل یک معمای تازه است. یک جن زدگی در ونیز براساس رمان جشن هالووین Hallowe’en Party آگاتا کریستی، پوآروی بازنشسته را نشان می‌دهد که تلاش دارد عامل یک جنایت در یک جلسه احضار ارواح را پیدا کند. در حالیکه دو فیلم قبلی، اقتباس‌های معمایی جنایی استاندارد از دو رمان کلاسیک کریستی بودند، یک جن زدگی در ونیز که براساس یک رمان کم‌تر شناخته شده است، با پیچ و تاب‌های ماورا‌‌‌ء‌الطبیعه خود فرمول آشنای این داستان‌ها را متحول می‌کند.

لیست بهترین فیلم های معمایی

خلاصه داستان یک جن زدگی در ونیز

فیلم یک جن زدگی در ونیز A Haunting in Venice از رمان سال ۱۹۶۹ آگاتا کریستی با عنوان جشن هالووین الهام گرفته شده است. اما این بار برخلاف دو فیلم قبلی، همزمان با یک فیلم پلیسی و یک فیلم ماورا‌ء‌الطبیعه روبرو هستیم. داستان در ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم و در شب هالووین اتفاق می‌افتد. زمانی که هرکول پوآرو بازنشست شده است و در تبعیدی خودخواسته یک زندگی گوشه‌گیرانه در ونیز دارد. او به یک جلسه احضار ارواح دعوت می‌شود و علی رغم میل باطنی‌اش در آن شرکت می‌کند. اما وقتی که یک مهمان در عمارت تسخیر شده که جلسه در آن برگزار می‌شود به قتل می‌رسد، پوآرو مجبور می‌شود برای پیدا کردن راز این قتل دوباره به قالب یک کارآگاه دربیاید. به این ترتیب، او از یک دنیای پنهان از اسرار تاریک پرده برمی‌دارد و ارواح یک گذشته فراموش شده را بیدار می‌کند. این فیلم همچنین روی برخی از کشمکش‌های شخصی پوآرو متمرکز می‌شود، زیرا به عنوان مثال او به این موضوع می‌اندیشد که آیا زندگی پس از مرگ وجود دارد یا خیر.

 

بازیگران و عوامل اصلی فیلم ترسناک یک جن زدگی در ونیز

همانطور که می‌دانید کنت برانا علاوه بر کارگردانی، باری دیگر در نقش هرکول پوآروی مشهور که یکی از بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین کارآگاهان جهان است، حضور دارد. اما مطابق انتظار، چند بازیگر دیگر و همچنین چند چهره جدید، کارآگاه سیبیلوی برانا را در این ماجراجویی تازه او همراهی می‌کنند. کلی رایلی از سریال یلو استون (Yellowstone) نقش مادر یک دختر مرده را بازی می‌کند که زمینه‌ساز برگزاری یک جلسه احضار ارواح به ریاست خانم جویس رینولدز با بازی میشل یئو ستاره همه‌چیز همه‌جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once) می‌شود. تینا فی که احتمالا اکثر مخاطبان او را از سریال تلویزیونی ۳۰ راک (۳۰ Rock) بشناسند، دوست نزدیک هرکول به نام آریادنه اولیور است. جیمی درنان و جود هیل که هر دو پیش از این در بلفاست با برانا همکاری کرده‌اند، در نقش یک پدر و پسر حضور دارند. کایل آلن، کامیل کوتین، علی خان، اما لیرد و ریکاردو اسکامارچو، فهرست بازیگران (یا مظنونان اصلی!) یک جن زدگی در ونیز را تکمیل می‌کنند.

به نظر شما کدام یک از این چهره‌ها قاتل این داستان است؟ باتوجه به دو فیلم قبلی پوآرو احتمالا می‌دانید که پاسخ دادن به این پرسش چقدر می‌تواند دشوار باشد، البته همین مسئله بخش زیادی از جذابیت تعلیق‌آمیز این داستان‌ها را تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر نمی‌خواهید داستان برایتان فاش و لذت غرق شدن در آن زایل شود، از رمان منبع دوری کنید!

کارگردان یک جن زدگی در ونیز کیست؟

بازیگر و کارگردان کهنه‌کار ایرلندی، کنت برانا، یک اقتباس دیگر از آگاتا کریستی را مقابل دوربین برده است. همانطور که قبل‌تر اشاره شد، برانا پیش از این دو فیلم قتل در قطار سریع‌السیر شرق و مرگ بر روی نیل را با حضور خودش در نقش پوآرو، کارگردانی کرده است. برانا که در اسکار سال ۲۰۲۲ جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برای فیلم تحسین شده بلفاست (Belfast) دریافت کرد، پیشینه طولانی‌ و درخشانی در ساخت آثار اقتباسی دارد. به عنوان نمونه می‌توان به اقتباس‌های برانا از آثار شکسپیر در فیلم‌هایی مانند شب دوازدهم (Twelfth Night)، هنری پنجم (Henry V)، هیاهوی بسیار برای هیچ (Much Ado About Nothing)، هملت (Hamlet)، درد بیهوده عشق (Love’s Labour’s Lost) و هر طور شما دوست دارید (As You Like It)، اشاره کرد.

فهرست ترسناک ترین فیلم های جهان

سایر عوامل سازنده فیلم یک جن زدگی در ونیز

علاوه بر کنت برانا در مقام کارگردان، تعدادی دیگر از اعضای گروه سازنده قتل در قطار سریع‌السیر شرق و مرگ بر روی نیل، برای یک جن زدگی در ونیز بازگشته‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به مایکل گرین که فیلمنامه دو فیلم قبلی را نوشته است و همچنین فیلمبردار اهل قبرس، هریس زامبارلوکس، اشاره کرد. در کارنامه گرین همچنین نگارش فیلمنامه‌های علمی تخیلی و ابرقهرمانی‌ای مانند بیگانه: کاوننت (Alien: Covenant)، بلید رانر ۴۹ در کنار همپتن فنچر (Blade Runner 2049) و لوگان (Logan) و گرین لنترن (Green Lantern)، دیده می‌شود.

موسیقی‌دان ایسلندی هیلدور گودنادوتیر که برای فیلم جوکر در سال ۲۰۲۰ اسکار بهترین موسیقی فیلم را دریافت کرد، آهنگسازی یک جن زدگی در ونیز را انجام داده است. گودنادوتیر بیش‌تر بخاطر آهنگسازی فیلم‌های زندانیان (Prisoners)، سیکاریو (Sicario) و ورود (Arrival)، هر سه از دنی ویلنوو، شناخته می‌شود.

 

تاریخ پخش جن زدگی در ونیز

یک جن زدگی در ونیز از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ اکران خود را آغاز کرده است. فیلمبرداری این فیلم در هالووین ۲۰۲۲ شروع شد و در ونیز و استودیوهای پاین‌وود در لندن مقابل دوربین رفت. یک جن زدگی در ونیز مانند دو فیلم آخر این مجموعه، به طور انحصاری در سینماها نمایش داده می‌شود. قتل در قطار سریع‌السیر شرق بیش از ۳۵۱ میلیون دلار و مرگ بر روی نیل ۱۳۷.۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشتند. طرفداران از کارآگاه پوآرو و ماجراجویی‌های جذاب او سیر نمی‌شوند. به این ترتیب انتظار می‌رود که یک جن زدگی در ونیز نیز اقبال کم و بیش خوبی در گیشه داشته باشد. این فیلم در نهایت پس از اکران در سینماها از طریق هولو در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. شما نیز می‌توانید این فیلم را پس از پخش در سینماها از طریق فیلیمو تماشا کنید.

دانلود و تماشای فیلم یک جن زدگی در ونیز

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم یک جن زدگی در ونیز

سان فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

جی. آلن جانسون | یک جن زدگی در ونیز به هیج وجه دلسرد کننده نیست. فیلمنامه مایکل گرین که دو فیلم اول پوآروی برانا را نیز نوشته، در مواقعی استادانه است. او نقش بزرگی برای تینا فی نوشته است که در قالب یک رمان‌نویس مرموز به نام آریادنه که به نوعی نماینده آگاتا کریستی در داستان محسوب می‌شود، لحن کمیک مناسبی به بازی خود می‌بخشد و فیلم را تحت‌الشعاع اجرایش قرار می‌دهد.

Film Threat | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

الکس ساولیف | یک جن زدگی در ونیز بهترین، موجزترین و شوخ‌ترین اقتباس کنت برانا از داستان‌های آگاتا کریستی تا به امروز است.

نیویورک پست | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

جانی اولکسینسکی | در حالیکه قتل در قطار سریع‌السیر شرق و مرگ بر روی نیل، بهانه‌هایی ناموجه برای تحمیل هرچه بیش‌تر چهره‌های مشهور بسیار ناخوشایند و ناهمخوان روی پرده بودند، جن زدگی یک فیلم واقعی و مطمئن با بازی‌های قدرتمند و لحنی پر زرق و برق و در عین حال هراس‌انگیز است.

Original-Cin | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

کریس نایت | جدیدترین ماجراجویی پوآرو ممکن است لذت خفیفی به مخاطبان ببخشد، اما مطمئن نیستم که آن‌ها را کاملا راضی کند.

سیاتل تایمز | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

مویرا مک‌دونالد | مثل همیشه، دیدن پوآرو در حالیکه با دقت پیرامونش را تماشا می‌کند، لذت‌بخش است. باشد که دفعه بعدی با جنایتی قابل‌توجه‌تر بازگردد.

ایندیپندنت | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

کلاریس لافری | میشل یئو در این اقتباس پرستاره از رمان معمایی کم‌تر شناخته شده جشن هالووین، به راحتی خود را در مرکز توجه قرار می‌دهد.

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

کارین جیمز | فیلم جدید با شخصیت‌های کسل‌کننده‌تر خود، ریتم بسیار ملال‌انگیزتری دارد. فیلم بخاطر برخی نکات برجسته، از جمله حضور برانا در بهترین فرم خود در قالب یک پوآروی اندوهگین‌تر از همیشه، قابل تماشا است، اما نمی‌تواند کنجکاوی مخاطب را برانگیزاند. مسئله‌ای که برای یک فیلم معمایی، ویرانگر است.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۴۲ از ۱۰۰

مرتضی الفضل | یک جن زدگی در ونیز با عناصر اسرارآمیز و جهان داستانی گوتیک خود، می‌توانست بسیار جذاب‌تر باشد. در عوض، برانا و فیلمنامه‌نویسش مایکل گرین، نسبت به آنچه که در فیلم قبلی ارائه دادند، چندان متفاوت عمل نمی‌کنند.

فیلم یک جن زدگی در ونیز

نقد فیلم یک جن زدگی در ونیز برگرفته از سایت امپایر

هلن اوهارا | مزیت اصلی و همچنین نقطه ضعف فیلم‌های پوآرو هر دو این است که شما دقیقا می‌دانید چه چیزی انتظارتان را می‌کشد. دوره زمانی و لحن بسیار غیرقابل تغییرند. در نتیجه هر فیلم جدید به لیستی تازه از بازیگران مطرح در نقش مظنونین و یک لوکیشن تماشایی جدید نیاز دارد تا از قبلی‌ها متمایز شود. بنابراین باید کنت برانا را تحسین کنیم. زیرا او در حالی که به همه الگوهای آشنای داستان پوآرو پایبند است، به شکل شگفت‌انگیزی حال و هوای متفاوتی به آن‌ می‌بخشد.

اولین تغییر جزئی‌ای که برانا و مایکل گرین فیلمنامه‌نویس ایجاد کرده‌اند، دوره زمانی است: برخلاف بازه مرسوم بین دو جنگ جهانی در داستان‌های آگاتا کریستی، ماجرای این فیلم در سال ۱۹۴۷ رخ می‌دهد. پوآرو (برانا) از کشف معماها خود را بازنشست کرده و این موضوع باعث آزردگی بسیاری از مشریان بالقوه‌ای شده است که هر شب در بیرون خانه او خیمه می‌زنند، در حالیکه محافظش پورتفولیو (ریکاردو اسکامارچو)، آن‌ها را به داخل راه نمی‌دهد. اما آمدن دوستش آریادنه اولیور (تینا فی) که یک نویسنده جنایی است، پوآرو را به بازگشت به کارش ترغیب می‌کند. آریادنه از او می‌خواهد ادعاهای دروغین خانم رینولدز (میشل یئو) درباره امور ماوراء‌الطبیعه را افشا کند. جاییکه خانم رینولدز یک جلسه احضار ارواح هالووین در کاخ در حال فروپاشی یک خواننده محزون اپرا به نام روونا دریک (کلی رایلی)، ترتیب داده است.

یک جن زدگی در ونیز حال و هوای وحشتناک‌تر و عجیب‌تری دارد، زیرا طرح داستانی فیلم نه تنها از قتل‌ها بلکه از رویدادهای ماوراءالطبیعه احتمالی تشکیل می‌شود. بنابراین در اینجا برخلاف فضای معمایی همیشگی، پوآرو در تلاش برای جدا کردن روح از واقعیت است. برانا برای تاکید بر فضای وهم‌آلود، علاقه دیرینه خود به نماهای هلندی (نمای کج یا زاویه‌داری که در آن خط افق و اشیا به صورت مایل دیده می‌شوند) را به صورت تمام و کمال به نمایش می‌گذارد و به دنبال وحشتناک‌ترین گوشه‌های کاخ طوفان زده، دوربین را به هر سو تیلت می‌کند (حرکت عمودگرد که در آن دوربین ثابت بوده و به صورت عمودی می‌چرخد)، در حالیکه هریس زامبارلوکس فیلمبردار، جلوه‌ای دلگیر و رنگ و رو رفته به تصاویر می‌بخشد.

در اطراف پوآروی قابل اعتماد برانا، ترکیبی از اجراهای خوب و بد وجود دارد. تینا فی انرژی عجیب و غریبی برای شخصیت اولیور به ارمغان می‌آورد، در حالیکه رایلی هم دلپذیر و هم نومید کننده به نظر می‌رسد. اما یئو کاری بیش‌تر از ژست گرفتن و بیان جملات شریرانه و مبهم انجام نمی‌دهد و مدام توسط پوآرو و اولیور تحقیر می‌شود. همبازی شدن مجدد دو بازیگر بلفاست، جیمی درنان و جود هیل، به طرز عجیبی به هیل فرصت بیش‌‌تری برای هنرنمایی می‌دهد، اگرچه درنان به عنوان یک کهنه سرباز مبتلا به اختلال اضطراب پس از سانحه، اضطراب و بی‌قراری او را به شکل مناسبی به تصویر می‌کشد.

فیلم یک جن زدگی در ونیز

فیلم در پایان دوباره بازماندگان را برای یک افشاگری بزرگ و توضیحات پیچیده و باورنکردنی، دور هم جمع می‌کند. برخی چیزها ضروری هستند و ما نمی‌خواهیم این پیر باتجربه ترفندهای جدید زیادی را فاش کند. با اینحال، این شیوه رها و سرخوشانه بازنویسی رمان‌های تاریک کریستی، واقعا نوید بخش است. یک جن زدگی در ونیز ممکن است برای طرفداران ژانر ترسناک، زیادی سربراه و بی‌هیجان باشد، اما این چرخش به فضای گوتیک به طرز چشمگیری جواب می‌دهد، حتی اگر همه چیزهای دیگر همانی باشد که از داستان‌های این کارآگاه بلژیکی انتظار می‌رود.

امتیازهای فیلم یک جن زدگی در ونیز

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۸ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۷ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۷۶ درصد بر اساس ۲۴۷ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۷۸ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۳ درصد براساس ۵۱ نقد

 

مصاحبه با کنت برانا؛ کارگردان

این یک توسعه خارق‌العاده از شخصیت هرکول پوآرو و همچنین فرانچایز آگاتا کریستی است

  • فیلم و خود داستان آنقدر که به نظر می‌رسد گوتیک نیست، اما مطمئنا اگزوتیک است. این فیلم قطعا مانند دیگر آثار مایکل گرین، اسرارآمیز است. …شخصیتی در فیلم وجود دارد که می‌گوید:«داستان‌های ترسناک زندگی را کم‌تر ترسناک می‌کنند»، اما آن‌ها مطمئنا می‌تواند یک تجربه به یاد ماندنی از رفتن به سینما رقم بزنند. …بنابراین من بسیار خوشحال هستم که چنین داستانی را در سینماها عرضه می‌کنیم. در واقع این به نوعی بازگشت به ایده داستان‌های ترسناک، اعم از مهیج، وحشت یا نوعی ترکیب ژانر است.
  • پوآرو باید از طرق داستانی که او را وادار می‌کند به این موضوع فکر کند که آیا چیزی در جهان دیگر وجود دارد، با ارواح خود روبرو شود. این یک دنیای ماوراء‌الطبیعه است که در آن قواعد معمول اجرا نمی‌شود.
  • این یک توسعه خارق‌العاده از شخصیت هرکول پوآرو و همچنین فرانچایز آگاتا کریستی است. فیلمی براساس یک داستان معمایی پیچیده و کم‌تر شناخته شده که در هالووین و در شهری مسحورکننده اتفاق می‌افتد. این یک فرصت شگفت‌انگیز برای من به عنوان یک فیلمساز بود تا از این فرصت برای ارائه چیزی واقعا مهیج برای مخاطبان وفادار این داستان‌ها، بهره ببرم.
  • من مفتحرم که این فرصت را داشتم تا روی این سبک داستان‌گویی واقعا پیچیده کار کنم. من متوجه شدم از مهارت‌ آن‌ها، کریستی و گرین، در تلاش برای ارائه یک داستان سرگرم‌کننده برای عموم مخاطبان، واقعا لذت می‌برم. …آن‌ها سعی می‌کنند که مخاطبان را وادار به حدس و گمان کنند و در عین حال آنچه که می‌خواهند را به اندازه کافی به آن‌ها می‌دهند. اما آن‌ها همچنین تلاش می‌کنند که با حوادث، داستان و احساسات، واقعا مخاطبان را غافلگیر کنند.

 

پوستر فیلم یک جن‌زدگی در ونیز

پوستر فیلم یک جن زدگی در ونیز

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole