درباره سینمای دارن آرونوفسکی

از قوی سیاه تا نهنگ

شنبه‌ها؛ یک کارگردان

اگر علاقه‌مند به درام‌های روانشناسانه با مضامین فراواقع‌گرا و تاریک هستید، سینمای دارن آرونوفسکی می‌تواند برای شما لذتبخش باشد. آرونوفسکی یکی از صداهای خاص سینما است که تا به ‌امروز خودش را به‌عنوان یکی از برترین کارگردان‌های تاریخ سینما که سبکی مخصوص به خود را دارد، به اثبات رسانده است. شخصیت‌های فیلم‌های آرونوفسکی معمولا شخصیت‌های خودتخریب‌گر هستند که با وسواس‌های فکری و عملی دست و پنجه نرم می‌کنند.

گفتگو با دارن آرنوفسکی

دارن آرونوفسکی تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد و کنسرواتوار ای.اف.آی (وابسته به انستیتو فیلم آمریکا) با ۲ رشته فیلمسازی زنده و نظریه فیلم پویانمایی به اتمام رساند. همان‌جا بود که او با همکار طولانی مدتش، متیو لیباتیک آشنا شد. او جوایز متعددی بعد از عرضه فیلمِ پایان‌نامه‌اش به نام «جارو کردن سوپرمارکت»، با حضور شان گالت بدست آورد و همان فیلم زمینه حضور او در دور نهایی جشنواره ملی جوایز آکادمی دانش آموزان را فراهم کرد. او از والدینی یهودی در شهر نیویورک زاده شده و خواهرش یک رقاص باله بوده‌است. او در ابتدا به زیست‌شناسی علاقه داشته و برای مطالعه بر روی حیوانات به کنیا، اروپا و خاورمیانه سفر کرده ‌است.

دارن آرونوفسکی یک فعال و حامی حقوق حیوانات است. مهمترین فیلم آرنوفسکی فیلم قو سیاه است. فیلمی در ژانر تریلر روانشناسانه محصول ۲۰۱۰ آمریکا و نقش‌آفرینی ناتالی پورتمن، ونسان کسل، میلا کونیس، باربارا هرشی و وینونا رایدر. این فیلم به دوره‌ای از زندگی یک بالرین می‌پردازد که در باله نیویورک تحت فشارهای سخت بیرونی و درونی قرار گرفته ‌است. قوی سیاه پنجمین فیلم بلند آرونوفسکی است. او به خاطر ساخته قبلی‌اش، کشتی‌گیر، برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد. این فیلم در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. آرونوفسکی فیلم خود را نوعی ادای احترام به هنر باله می‌داند که سعی در نمایش ذهنیات یک بالرین دارد.

دارن آرنوفسکی و ناتالی پورتمن در فیلم قوی سیاه

ناتالی پورتمن برای بازی در این فیلم بیش از یک سال به‌طور شبانه‌روزی به تمرین باله پرداخته ‌است. میلا کنیس دیگر بازیگر زن فیلم نیز آموزش و تمرین‌های دشوار باله را پشت سر گذاشت. قوی سیاه روایتگر ماجرای زندگی نینا سیرز (ناتالی پورتمن) دختری است که همه دوران کودکی و نوجوانی خود را به فراگیری و تمرین ممتد رقص باله گذرانده است. نینا به عنوان یک بالرین حرفه‌ای و ستاره یک شرکت معتبر، در تلاش برای به‌دست آوردن نقش اول باله معروف دریاچه قو اثر چایکوفسکی است. اما مدیر شرکت و طراح رقص‌های این باله (با بازی ونسان کسل)، که در مورد توانایی‌های نینا برای بازی هم‌زمان در دو نقش قوی سفید معصوم و قوی سیاه اغواگر مطمئن نیست، قابلیت‌های او را زیر سؤال می‌برد. شخصیت «نینا سیرز» که ناتالی پورتمن نقش آن را ایفا کرده، دچار نوعی وسواس شدید برای تکامل در حرفه خود در حد یک بیماری روانی است. او دستخوش یک اراده با میل قوی است و توانایی انعطاف‌پذیری و رهایی از هدف خود را ندارد. شخصیت «لیلی» رقیب نینا با بازی میلا کونیس، فردی است که متقابلاً بیشتر در پی آسودگی و صفای زندگی است تا تکامل گرایی.

معرفی و نقد فیلم نهنگ دارن آرونوفسکی

دارن آرونوفسکی کارگردان مهم سینمای معاصر در سبک پست‌مدرن و سورئال است که با ساخت ۷ فیلم مهم توانسته است اثری بزرگ و شگرف بر عالم سینما بگذارد. ۲ فیلم معناگرای این کارگردان، یعنی «مرثیه ای بر یک رویا» و «قوی سیاه» از نظر شخصیت‌پردازی واجد اهمیت است و از پرداخت روانکاوانه قابل تاملی برخوردار است. آرنوفسکی در تصویر کردن زوایای فکری مد نظر خود تبحر و تسلط کامل دارد. شخصیت‌های تمامی فیلم‌های آرنوفسکی با بحران طرف‌اند، بدین صورت که کارگردان آن‌ها را با دغدغه‌های درونی و بیرونی و گسل‌های شخصیتی تصویر می‌کند.

به عبارتی بهتر، شخصیت‌ها همواره با جنگی درونی با خودشان روبرو هستند. آرنوفسکی با جنبه‌های مختلفی از این جنگ، از جمله زوال، پوچی، تنهایی، عشق و اعتیاد، و همچنین بر فلسفه و روانشناسی احاطه جامع دارد و می‌تواند در قالب‌ها و بسترهای گوناگون، حرف و اندیشه‌اش را به وضوح ارائه کند و سینمای شخصی خود را بیافریند. آخرین فیلم او «نهنگ» مورد توجه قرار گرفته که جنجال‌های زیادی پیرامون خود به پا کرد. فیلم داستان یک معلم انگلیسی گوشه‌گیر با بیماری چاقی را بازگو می‌کند که سعی دارد رابطه خود را با دختر نوجوانش بازیابی کند.

تماشای آنلاین فیلم های دارن آرنوفسکی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

filimo the north pole